International 423 - Hoofdlagers krukas vervangen

Hi.

De hoofdlagers van mijn inter moeten vervangen worden. Krukas zelf heeft niks geleden maar de hoofdlagers wel. Nu is mijn vraag de motor is nog gewoon ingebouwd is het makkelijker om hem eruit te pakken. En moet de krukas eruit om de hoofdlagers te vervangen of kan ik hem iets lichten? Als hij eruit moet waar moet ik op letten met de timing?

Groetjes
Inter644fan

Reacties

Rick V
Ik reageer nu eigenlijk met een vraag aan een ieder die dit leest en er ervaring mee heeft

Ik ben momenteel bezig met een complete revisie van een deutz f3l912 motor, ook de hooftlagers enz

Ik heb zelf 4 krukas lager kappen, per tap zitten 2 lager schalen, je zou dus denk ik bij elke tap de lagers met een schroeven draaier voorzichtig er uit kunnen drukken en vervangen

Misschien dat alle kap bouten licht gelost moeten worden, maar dat vinden de keerringen denk ik ook niet prettig

Wat ik nu heb geschreven zou ik zelf niet doen en ik weet niet eens of het kan, het is meer iets wat ik ooit dacht

Ik ben benieuwd wat jullie weten of dit mogelijk is!

Maar als de lagers versleten zijn is er denk ik wel meer versleten?
+2
InsaneNL
@Rick V waat loop je nou in godsnaam weer moeilijk te lullen.

Als je een inframe wilt doen moet je gewoon per krukas tap een voor een de lagerkap er af halen en de schalen vervangen. Die in de kap spreekt voor zich en bij de schaal die nog in het blok zit druk je voorzichtig met een schroevendraaier aan de kant waar geen nokje zit zodat je hem naar de bovenkant van de krukas kan draaien en er af kan pakken. De nieuwe draai je er weer op dezelfde manier terug in.
Rick V
@InsaneNL dus zoals ik zei, beschrijft u het ook

Het kan dus alleen nu weet ik hoe dat wordt genoemd, dank voor je reactie!

Loop ik vaker moeilijk te lullen?😉

Het was ook een vraag, en het is niet mijn bedoeling om jou geïrriteerd te krijgen
roscho
@Rick V Sorry, maar ik snap jouw verhaal ook niet. De topicstarter heeft het over een International 423 en jij knalt er een vraag tussendoor over een Deutz motor. Ik zal niet zeggen dat je moeilijk zit te lullen, laten we het er maar op houden dat ik het niet snap.... 🤷‍♂️
Rick V
@roscho ja, daar heeft u gelijk in dat ik zomaar over een deutz begin terwijl dit topic over een international gaat,

ik heb dit gereageerd met de vraag of het kan om op deze manier de hooftlagers te vervangen, ik neem aan dat een ihc onder blok in zekere zin deels overeen komt met een deutz blok en welk merk motor blok dan ook, en dan bedoel ik hoe een krukas in een blok is gemonteerd

Dus dat deutz had ik er buiten kunnen laten idd
roscho
@Rick V 👍👍
Hoewel je een stuk jonger bent dan ik, mag je me gewoon met "je" en "jij" aanspreken, anders voel ik me meteen zo oud. 😉
Rick V
@roscho is goed! 😉 en ik ben idd nog jong dus moet nog veel leren! En afleren😉
goeiedag eem
Niet met een schroevendraaier de schalen eruit drukken maar met een stukje aluminium of messing, ze een tikje geven zodat ze los gaan zitten, mocht je uitschieten beschadigd iig de krukas of lager passing niet, ligt hij los pak je een voeler van 0.7 a 0.8 mm en druk daarmee de schaal eruit, die buigt mooi door de lagerpassing. De voorste en achterste lagertrap een halve slag los draaien en dan kun je alle andere hoofdagent trappen vervangen. Hen je die vernieuwd dan doe je het zelfde met de voorste en achterste en laat je de middelste iets los staan
+1
InsaneNL
@goeiedag eem stukje messing of alu is idd netter als met een schroevendraaier. Voelermaat is ook een goeie tip voor als ze nog niet met de hand willen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 en hebben de trefwoorden vervangen en Krukas geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!