Same Atlanta 45 - Spoorbreedte voor een DT

Hallo allemaal!
Ik heb een vraag over de spoorbreedte van de Atlanta 45 DT.

Ik woon in frankrijk en heb net een Same Atlanta gekocht. Nou is het hier heel heuvelachtig en wil ik de wielen breder zetten om wat stabieler op he helling te staan.
Dit heb ik ook met mijn 2 wiel aangedreven Massey gedaan.
Nou zie ik in de handleiding dat dit bij de DT 4x4 geen optie is...(?) de 2 wiel versie kan van 1200 tot 1900 breed. Ik denk te zien dat de velgen weldegelijk om te draaien zijn...

Weet iemand hier van??

yannic

Deel dit topic

yannic

Reacties

+1
YaMaGa
Een 4 wiel aangedreven as kan je niet in of uitschuiven om spoorbreedtes aan te passen. Dat kan bij een 2 wiel aangedreven as wel, natuurlijk kun je spelen met velgen/banden met evt zelf verloopstukken tussen,... volgens mij staat het daarom zo in de handleiding.
wim-same
@YaMaGa Je kan je velgen gewoon omkeren, dan staat hij breder. Achterwielen kun je ook verstellen.
+1
roscho
In principe is het voor de stabiliteit genoeg om de trekker alleen achter breder te zetten. Dat kan door de velgen om te draaien. De voorzijde verbreden heeft voor de stabiliteit weinig nut, omdat de voorzijde kantelbaar is. Maar voor het oog kun je natuurlijk ook de voorvelgen andersom zetten.
+1
yannic
Super! Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik zal eens kijken hoe het eruitziet als ik de voor anders monteer.

Ik had een Massey 145 en ging er een beetje vanuit dat het voor de same even makkelijk zou zijn om onderdelen te kopen, maar dat lijkt toch niet zo...
Hebben jullie ervaring met het (online) vinden van onderdelen?
+1
wim-same
@yannic Van een Same Atlanta zijn bijna geen nieuwe onderdelen meer te krijgen. Je zal het meest op de sloop moeten vinden.
Wat voor onderdelen zoek je dan ?
+1
yoohan
@yannic
Veel onderdelen kun je via @joop-same wel bestellen. Of dat helemaal handig is met Frankrijk weet ik niet overigens. Ligt er ook aan wat je zoekt.

Heb je ook een foto van de Atlanta DT? Ben wel benieuwd.
yannic
@yoohan zijn die onderdelen dan nog een beetje te betalen? Bij de Massey was ik verbaasd dat alles zo te bestellen is en helemaal niet duur.
yoohan
@yannic
Onderdelen van Same zijn denk een stuk duurder dan je gewend bent bij de MF.
Plaatwerk enzo is ook allemaal niet meer te krijgen.
+1
yannic
@yoohan ok. Gelukkig is al het plaatwerk in redelijk goede conditie. Schuren, plamuren en spuiten als ik hem mechanisch goed heb.
wim-same
@yoohan van de vier wiel aandrijving is sowieso niets meer te krijgen, en verder misschien nog wat motor onderden, zoals packing setjes of zuigerveren, maar verder denk ik niet veel meer voor een Atlanta 45. Deze trekker is al weer veel ouder dan jou Delfino.
+1
yannic
Ah dat is jammer.
Ik weet niet of en wat ik nodig zal hebben. Heb de Atlanta net een paar dagen. Ik vind het wel een leuk trekkertje en wil hem wel opknappen, zorgen dat alles werkt, maar moet hem nog even 'ontdekken'. Niet zulk lekker weer nu...!
Zal idd wel wat foto's posten.
Ik heb al wel gemerkt dat de hef niet omhoog blijft, maar best snel zakt.
wim-same
@yannic Als de motor stil staat zakt de hef wel ja. Dat is normaal.
yannic
@wim-same is het ook normaal als de motor loopt maar met de koppeling ingetrapt?
wim-same
@yannic Deze Same Atlanta 45 heeft een twee traps koppeling. De eerste trap is voor het rijwerk, en de tweede trap voor de aftakas en ook de hefpomp. Als het goed is voel je ook twee trappen als je de koppeling intrapt, zoniet, dan is de drukgroep niet goed afgesteld.
yannic
Quote Reactie van @wim-same:
Delfino

in principe geloof ik dat de koppeling goed werkt. Ik heb de trekker voor ik hem kocht wel aardig getest: met een maaier erachter, dif-lock, de 4x4, alle versnellingen, remmen en zelf de toeter.
Maar het blijft moeilijk als je een trekker niet kent en alle bediening moet ontdekken en nog geen gevoel voor de koppeling hebt...
+1
yannic
@wim-same
Begrijp ik het goed dat dat dan betekent dat wanneer je schakeld de hef een stukje zakt?
Bij mij gaat hij denk ik 10 cm in 3 seconden naar beneden.
+2
yannic
Ik weet niet helemaal of de foto's invoegen gelukt is..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
wim-same
Ja, de foto's zijn prima gelukt. maar hangt er nu een spuitbus startpilote onder de hefhendel ? op de foto van de brandstofpomp zit aan de bestuurders kant van de brandstofpomp een koudstart knopje. Even iets handgas geven en dan het knopje uittrekken. Dan moet hij gewoon starten hoor.
+1
yannic
@wim-same aha! Goed gezien. Is inderdaad een statpilote. Dat was mijn volgende punt om uit te gaan zoeken. De spuitbus zat er zo op gemonteerd.
Dus het moet mogelijk zijn om zonder te starten. Dat zou heel fijn zijn!
wim-same
@yannic Ja, dat moet mogelijk zijn, ook bij vorst. Deze motoren horen gewoon goed te starten.
+1
joop-same
@yannic Gebruik je ook wel de koudstart knop op de brandstof pomp, op halfgas de knop uit en het starten gaat dan stukken beter.
De meeste onderdelen kan ik nog wel leveren. groet Joop-Same.
wim-same
@yannic Maar als je hem ooit wil verkopen, hou ik me aanbevolen. Al weet ik niet precies waar jij woont in Frankrijk.
yannic
@wim-same zo'n 1000 km naar het zuiden. In de Correze bij Tulle en Brive la Gaillarde. Dit is ter hoogte van Bordeaux en dan 250 km landinwaards.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 en hebben de trefwoorden same , wielen en spoorbreedte geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!