Unimog in plaats van tractor?

Ik heb een mooie deutz agrotron k120, maar ik gebruik deze enkel om mijn 13 tons kieper en/of minigraver te vervoeren. Nu vraag ik mij af: zou een unimog hiervoor niet beter zijn.
Is helemaal nieuw voor me dus ik weet niet of dit zou gaan met de kieper, en hoe het zit met onderhoud en reparatie.
Mensen met advies, tips en ervaring?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Met kenteken en keuringen binnenkort in zicht weet ik niet hoe een unimog geclassificeerd zal worden.
En je weet wat je nu hebt.
De meeste unimogs zijn ook al behoorlijk afgetrapt.
Maar er zitten nog wel goede tussen denk ik.
Maar met 13 ton erachter moet je ook nog wel eenpaar keer schakelen met een unimog om op 50 kmh te komen.
Maar wel ideaal dat er bijna altijd lucht remmen op zitten.
Maar je moet ook niet te groot zijn. Boven de 1.90m lengte heb je weinig te zoeken in de oudere unimogs
brauheist
@Fendt926Driver hoeft van mij echt niet oud of goedkoop enzo te zijn is meer het gemak. Ik rij nu met de tractor elke dag ( afstanden) en die is daar natuurlijk ook niet helemaal voor gemaakt
+2
Fast Eddy
@brauheist

Je kan beter kijken naar een MB-Trac, JCB Fastrac of een Fendt Xylon. Die rijden veel lekkerder omdat je precies tussen de assen zit. Het enigste nadeel van deze trekkers en de Unimog is dat ze een grote draaicirckel hebben en voor de veiligheid zou ik een beetje gewicht achterop(laadplatform) doen.
+1
walker1
Met een Unimog landbouwvoertuig mag je ook maar 25 km/h en straks met kenteken 40?
Met een Unimog vrachtwagen mag je wel 80, maar dan heb je natuurlijk ook een CE rijbewijs nodig. Ik denk trouwens dat jouw kipper niet gemaakt is voor 80km/h?
Ik snap best wel dat je nu ook niet 25 km/h rijd, met de Deutz zal het wel rond de 40 a 50 km/h liggen? Hoeveel harder wil je eigenlijk rijden en wat voor afstanden leg je zoal af?
brauheist
@walker1 ik zit nu elke dag uur enkele reis. Tractor gaat 40/45. 60 is hard zat toch? Is ook de gedachte dat die er iets meer voor gemaakt zijn zo te rijden
walker1
@brauheist Ben zelf niet echt een Unimog kenner. Die oudjes halen de 80 ook niet en al helemaal niet met 13 ton zand er achter. Ik zou zo niet weten welke types je dan moet hebben. Ik vond de suggesties van @Fast Eddy ook niet zo gek.
+2
T930
@walker1 als je met zo een lading wilt gaan rijden zal ik er met een gaan rijden met een hoekige neus u1500 1600 1700 1800 alleen echt comfortabel zijn ze niet 80 kmh haalde die u1700 van mij wel en ook meer als genoeg power met 170 pk
Fast Eddy
@walker1

Inderdaad als je 80 wilt rijden met dat gewicht heb je minimaal 130 à 150 pk nodig.
Fast Eddy
@brauheist

Kan je jou materiaal niet op de klus laten staan? Anders kan je beter iets kopen waar een bestelauto op kan en een kraan. Dan knoop je dat achter je kipper.
brauheist
@Fast Eddy ik hoef niet persee 80,
Ik zit vooral in de verhuur dus zit regelmatig ergens anders. Ik heb een combo omdit ik ook veel prive rijd
Fast Eddy
@brauheist

Als je wat wil zou ik naar een Fastrac kijken. Die heb je in 60 en 80 km uitvoering. Of anders gewoon doorrijden met de Deutz die veel wendbaarder is en een pickup bestelbus kopen.
T930
@Fast Eddy helemaal mee eens dan weet je ook wat je hebt en wat er allemaal aan gebeurt is.
zelf rij ik een f350 pickup , lekker grote bak en qua stoelen lijkt het wel alsof je thuis op de bank zit zeker iets om naar te kijken en met de 7.3 diesel motor heb je eigenlijk maar een groot gevaar en dat is roest verder nooit echt problemen mee
Fast Eddy
@T930

Ik bedoel een Iveco Daily pickup 😂😉. Maar een Amerikaanse pickup kan natuurlijk ook.
+1
T930
@Fast Eddy daar zit wel een klein verschil in ja haha
+2
Kramer U800
@Fast Eddy Iveco Daily zijn hele goede wagens 👍🏼
walker1
@Kramer U800 Jazeker, rijd er voor mijn werk ook mee, alweer 6 jaar oud en bijna 3 ton gelopen. Geen noemenswaardige problemen mee gehad.
Kramer U800
@walker1 Wij ook. Wel minder kilometers, Euro 5 model, handgeschakeld, alleen distributie riem vervangen in 5 jaar!! Nog nooit mee gemaakt zelfs niet met een Benz. En een Benz roest nogal, Iveco is verzinkt en roest dus nooit van je leven. Top karren maar nog te veel ondergewaardeerd door een hoop mensen.
+1
walker1
@Kramer U800 Ja is inderdaad ondergewaardeerd merk. Behalve als BE trekker, want dat is 90% Iveco lijkt het wel. Had voor de Iveco een Mercedes Sprinter op het werk, rijd ook prima, maar had wel regelmatig elektronica storing.
T930
@walker1 welk merk is de niet BE trekker daily dan dat is toch ook iveco werd hier boven gezegd ? 😂
+1
walker1
@T930 ik bedoel dat de Iveco Daily het vaakst gebruikt wordt als BE trekker. Vaker als andere merken.
Fast Eddy
@walker1

Iveco is ook niet helemaal vrij van storingen. Het blijft tenslotte een Italiaan. Maar de 3.0 L motor in combinatie met de handgeschakelde 6 bak is onverwoestbaar. Behalve de koppelingsplaten dan.😉
2850Johndeere6R
@Fast Eddy Steekassen had onze loonwerker ook veel last van. Maar misschien is dat bij de nieuwere wel al verbeterd
Fast Eddy
@2850Johndeere6R

Daar heb ik ook al een van afgebroken😌. Het komt dus vaker voor begrijp ik.
Kramer U800
@Fast Eddy "Het blijft tenslotte een Italiaan"
Ja dat zegt iedereen die nog geen geen Iveco rijd, de buurman rijd een Transit... nee dan heb je wat 😂 1 week rijden is 1 dag sleutelen bij hem. Motor lijkt wel een 3 cilinder 😅 En je hoort hem roesten. Bij ons trilt de koppelingsplaat van de Daily iets maar dat heeft de eerste eigenaar gedaan. Vooral in de achteruit trilt die nogal. Maar er valt goed 'omheen' te rijden.
+1
Fast Eddy
@Kramer U800

Ik heb al in heel wat Iveco Daily`s gereden. Maar sommige storingen hebben meerdere type`s. Verlichting is zo`n dingetje. En starten vinden ze ook niet altijd leuk.
+2
caseboy
@walker1 dat is omdat een iveco ook het beste geschikt is voor een BE, is de enige bus die je nog met een ladderchassis kan krijgen af fabriek
+1
Fast Eddy
@Kramer U800

De chassisbalken zijn helaas niet verzonken😥.
+1
dennisbouter
@Kramer U800 wij hadden vroeger op de zaak ook een daily ik heb de monteur toen wel eens gevraagd of ze allemaal zoveel problemen hadden, zn antwoord: de ene heeft alles de ander heeft nooit wat. Die van ons was electronische een ramp. Dat ze voor BE altijd een daily pakken komt niet omdat ze zo goed zijn, maar het is de enigste met een ladder chassis en de enigste die voor een ton of 12 gekeurd kan worden
Kramer U800
@dennisbouter Je zegt het precies goed ja.

Dat van dat ladder chassis klopt ja, daardoor zijn ze ook in staat om 3,5 ton en 5 ton maar ook een BE combinatie op hetzelfde chassis te bouwen.
Fast Eddy
@dennisbouter

En Iveco doet niet moeilijk als Veldhuizen in het chassis zit te zagen. MB en VW vinden dat niet goed en geven daarom ook geen garantie.
+1
dennisbouter
@Fast Eddy als velthuizen net zo veel sprinters en crafters zou afnemen als iveco's is dat zo geregeld, het zal nooit gebeuren omdat die eerste 2 technische nogal wat beperkingen hebben
Fast Eddy
@dennisbouter

Als je wat willen verkopen, bieden ze altijd Iveco aan. Op wens kan bijna elk merk geleverd worden. Vorig jaar stonden er een paar nieuwe Ford Transit BE trekkers bij hun vestiging. De Iveco BE trekker op mijn werk is goedgekeurd als 10 tons combinatie gewicht. Dat zie ik geen ander merk bestelwagen wegtrekken.
caseboy
@Kramer U800 dat verzinken is dan mischien een optie maar heb maarzat iveco's gezien met een gespoten chassis en dit moet je wel in de gaten houden want die willen ook graag roesten
Kramer U800
@caseboy Hoe ik weet word elke Euro 5 Iveco Daily verzinkt. Misschien die oude niet inderdaad. De Euro 6 weet ik niet, lijkt mij niet dat je een slechter product op de markt gaat brengen als daarvoor.
+1
caseboy
@Kramer U800 zou kunnen ja dat de nieuwere altijd verzinkt zijn, de meeste die wij hier zien zijn al oudere modellen
+1
T930
Ik heb een tijdje een unimog u1700 gehad dat opzich wel een mooi ding als je wou kon je er mee 80 en met luchtremmen enzo reed die prima.
alleen heel de bedrading van dat ding werkte niet waardoor je er uiteindelijk geen plezien van hebt dus als je er een koopt koop er dan een die goed werkt.
Persoonlijk vond ik die unimog ook niet lekker rijden, het is allemaal oud en niet echt comfortabel tov de huidige tractoren.
Daarnaast is met de komst van het kenteken de tijd van vol gas met 80 over de weg ook wel voorbij.
Als je een andere comfortabelere machine zou willen zou ik je aanraden een trekker met een vario er in te kopen.
ik heb zelf een fendt 818 en over het algemeen rijden deze een heel stuk comfortabeler en daarnaast ook sneller (55 kmh ) dan de meeste andere trekkers, ik gok dat die van jou nu 40 rijd.
Daarnaast verbruik je ook een heel stuk minder diesel omdat je niet je gas vol hoeft in te drukken.
een Unimog is mooi maar meer voor op de zondag om een tourtje mee te maken of misschien een paar keer in het jaar rondbalen mee op te halen maar verder zie ik er zeker nu je geen snelheidsvoordeel meer hebt er geen nut van in
+1
2850Johndeere6R
@T930 Ik heb een U1000 maar die is op de assen rondom geveerd. ik ben er 3 jaar lang mee naar school geweest ging monster kon zo met 40á50 een drempel over over rijcomfort (op de zit ruimte na) niets te mopperen. Bedieningscomfort ben ik met je eens. Verder zijn onderdelen duur als je nieuw zoekt en 2ehands goed te betalen maar wel alles zelf afhalen. Met een kipper met zand ga je ook geen 80kmh halen dan moet je een lange rechte weg van een kilometer of 10 hebben dan lukt het misschien. de unimog zal ook flink meer diesel lusten als de deutz de mijne reed 1op4 zonder last over het asfalt. Langverhaal kort zeker met het kenteken in zicht zou ik gewoon met de agrotron blijven rijden en eventueel een unimog voor rondritten kopen.
+2
walker1
@2850Johndeere6R 1 op 4, das een dure school geweest 😆
+2
T930
@2850Johndeere6R daar heb je misschien wel gelijk in ja drempels kun je hard pakken maar het is allemaal maar oude techniek volgens mij als ik het goed zeg was die van mij van 1986.
dus in de winter is het niet echt lekker rijden, cabine is niet helemaal tocht dicht had ik het idee.
die van mij kwalmde als een gek waardoor je helemaal naar de diesel stonk als je aankwam.
nu was die van mij misschien technisch niet in een hele goede staat meer.
ik heb ook eens gehad dat ik aan het rijden was knalde opeens ergens er een luchtslang tussen uit klapte en liep mijn lucht meter snel naar beneden dus echt goed remmen kon ik ook niet meer.
dit is misschien dan alleen die van mij die dit had maar na die gebeurtenis heb ik hem maar snel te koop gezet en die is toen naar een liefhebben gegaan die hem helemaal weer in orde wou maken.
Het is leuk als je er hobbymatig in te rijden maar voor dagelijks werk nee dat zou ik niet willen
+1
2850Johndeere6R
@T930 klopt roerend mee eens
goeiedag eem
@2850Johndeere6R 1op 4, redden wij ook met onze 406, en hebben er dan een paardentrailer en aanhanger met menwagen er achter en rijden dan zo'n 45a50 ga je harder dan is het snel 1op 3 tot volgas 80 kmh 1op 2.5. Je moet een unimog niet hebben voor het nieuwe zuinige rijden 😉😉😅😅
+1
2850Johndeere6R
@goeiedag eem blijft zo'n mooie hobby he en dan die OM352 6cilnder horen grommen... Heerlijk
goeiedag eem
@2850Johndeere6R ja dat zeker het is iets aparts en ja ik vind ze niet zo slecht rijden als sommige zeggen, tuurlijk heb je niet het comfort van een dikke mercedes E klasse, maar wel een aparts ding. Heb ooit eens een ton of 10 achter de 406 gehad, onze heeft een 6 bak dus geen voorschakel maar trok er zo een 60 a 65 kmh voor, of het verstandig was denk ik niet, was ongeremd maar ja iedereen doet wel eens wat.
brauheist
@T930 bedankt voor je reactie!
TurboTurbo
Is een vrachtwagen, met oprijbak of containerinstallatie, niet wat? Snel rijden met een trekker is afgelopen met het kenteken straks en je hebt sowieso apk.
brauheist
@TurboTurbo ik heb geen ce. En ik ga straks vooral verder met een mobiele kraan. De unimog zou dan zijn dat ik ook gereedschap makkelijker mee kan nemen voor op het eige werk en zzpr die ik er af en toe bij heb
brauheist
@TurboTurbo ik heb geen ce. En ik ga straks vooral verder met een mobiele kraan. De unimog zou dan zijn dat ik ook gereedschap makkelijker mee kan nemen voor op het eige werk en zzpr die ik er af en toe bij heb
+1
Fendt926Driver
@brauheist je zult wel eens bij gehouden hebben wat de rijtijden zijn en de diesel consumptie van jou trekker.
Maar denk wel.
Optrekken en remmen doet jou trekker (met een top van 45..) net zo snel als een trekker die 55 kan. Of een unimog die 60 kan. Alleen een snellere heeft voor die 10 km sneller wel iets meer tijd en diesel nodig.
Maar op hoeveel stukken rij jij langer dan 5 (of 3) minuten volle snelheid?
Daar zal dan de winst zitten
+2
Kramer U800
@TurboTurbo Boven de 40 kmh kenteken en APK. Geld dat dan tot 80 kmh vroeg ik mij af en daarboven snelverkeer? Dat is mij nog niet duidelijk, staat ook niet op de RDW website. Ik neem aan van wel want er staat 40 km/h en harder, in dat geval kan je heel goed kopen die niet harder loopt dan 80 km/h.

Met een Unimog moet je overigens heel goed oppassen wat je koopt. Een hoop zijn zoals eerder gezegt hier helemaal afgejakkert. Mercedes eigen roesten ze ook waar je bij staat. Onderdelen zijn duur, daar in tegen staat er ook een prachtig machine als die op punt staat. Ze zijn wel héél complex dus als je er wat aan heb moet je het al snel uitbesteden aan een specialist. Je maakt sowieso wel de blits als je komt voorrijden in zo'n grote Mercedes!
+1
CaseCS130
Je moet even goed om de kenteken regels denken die vanaf volgend jaar gelden. Als je een loonbedrijf bent mag je van wat ik gehoord heb volgend jaar max 40kmh icm een 2 jaarlijkse keuring. Wil je sneller moet je een tachograaf hebben en bijhouden en jaarlijks keuren.
Kramer U800
@CaseCS130 Staat niks van op de RDW site hoor...

Er zijn een hoop mensen die goed kunnen speculeren.
CaseCS130
@Kramer U800 mijn loonwerker had daar vorige week een verhaal over. Hij liet al z'n trekkers terug zetten naar 40kmh. Ik kan alle details ook maar slecht vinden op internet. Zowel de site van rdw als fedecom zijn niet 100 procent duidelijk.
Maar toch zou ik op dit moment niet iets kopen waarmee je harder dan 50kmh kan zonder eerst zeker te weten hoe het eruit gaat zien volgend jaar.
Kramer U800
@CaseCS130 Maar er staat zwart op wit bij de RDW dat het om de constructie snelheid gaat, niet om de snelheid waar ze hem naderhand op instellen. Nou zou ik niet weten hoe ze dit willen handhaven als je geflitst word...
+2
CaseCS130
@Kramer U800 Dat is ook weer niet helemaal waar. Bij nieuwe trekkers gaat het om de constructiesnelheid door de fabrikant opgegeven. Bij alles wat ouder is dan 2021 mag je zelf de constructiesnelheid opgeven omdat het onmogelijk is om dat allemaal te controleren door de rdw. Het is vervolgens je eigen verantwoordelijkheid om je ook aan die constructiesnelheid te houden. Als jij gepakt wordt met 60 rijden terwijl je 40kmh als constructiesnelheid opgegeven hebt ga je een hele rare pijp roken. Vandaar dat mijn loonwerker dat risico niet wil lopen en dus alles laat begrenzen zodat het niet per ongeluk mis kan gaan met personeel.
+2
pietjepuk
@Kramer U800 @CaseCS130 rdw.nl/over-rdw/actueel/… Dan onderaan bij veel gestelde vragen registratie plicht landbouwvoertuigen kiezen.

Zoals ik het gelezen heb geld apk voor alles wat harder gaat dan 40 en niet gebruik wordt voor landbouw. Dus loonwerk en hobby allemaal apk.
+2
caseboy
Mij lijkt in dit geval een vrachtwagen met containersysteem interresant alleen moet je dan wel groot rijbewijs halen. Een vrachtwagen met containersysteem kan je een aanhanger achterhangen om je kraan op te vervoeren. In het grondvezet is voor een losse vrachtwagen met containersysteem ook werk zat te vinden
dennisbouter
Ik heb zelf ook geen CE maar ik heb nog een oud BE rijbewijs dus als ik zou willen zou zo'n ouwe BE combi voor mij nog een optie, maar rijbewijs C heeft de toekomst
Jan mf6465

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0