Motor stottert en rookt blauw

Beste tractorfanners,

ik heb laatst een mercedes jeep gekocht. Maar de motor (5 cilinder zonder turbo) stottert en rookt blauw als ie koud is. Injecteurs heb ik laten testen en waren goed. Kleppen heb ik ook al opnieuw gesteld, maar lag het ook niet aan. Heb ook al zo een reinigingsproduct in de mazoutfilter gedaan, maar geen resultaat 😄
Ben ten einde raad en heb het al op meerdere plaatsen gevraagd zonder resultaat dus daarom dat ik nu hier (op de eigenlijk niet geschikte plaats, ik weet het) de vraag stel.
Ik hoop dat de motorkenners mij verder kunnen helpen 😉

MVG Tim

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Brandstof pomp ?
Siebenga
Uit welk jaar komt de jeep ?
old man jose
Te weinig compressie en misschien de timing.
Slechte verbranding dus, dan rookt de motor blauw.
Als de motor warm is ook??
Valtra-Fordpower
Was bekend bij aanschaf? Wanneer is het begonnen? Misschien, waarschijnlijk van tijd gegaan, dit verhaal komt overeen met onze Zetor, daar was toen de aandrijfas van de pomp getordeerd, dus een andere timing...
deutzke106
Jeep is van 1985 en dit was al wat bij de aankoop, maar nadat de injectors eruit zijn geweest is het erger geworden.
Dit is alleen als die koud is, bij warme motor loopt ie terug gewoon.
old man jose
Slechte compressie dus.
De verbrandings-temperatuur blijft te laag in het begin
ricardo456
Zuigerveren misschien, kun je ook compressie meten voor de zekerheid
deutzke106
Als er slechte compressie was moest em ook slecht starten en dat doet die niet en olie verbruik is er ook niet, geen drup 😄
CVT6230
@Valtra-Fordpower wij hebben dit ook eens meegemaakt met een zetor, wat voor type hadden jullie?
Valtra-Fordpower
6321 Super.
old man jose
Kijk ook even naar het luchtfilter
znar
Gloeibougies al nagekeken
deutzke106
@old man jose

is zuiver 😉
en gloeibougies ga ik dit weekend dan eens testen 😉
al merci vo de snelle en vele reacties 😉
unimogbommel
Hoelang stottert de motor? gaat het om een halve minuut of over een half uur of zo? Wij hebben een auto en een unimog met dezelfde motors maar dan 4 cilinders, als het koud is duurt het enkele seconden voordat deze mooi regelmatig lopen omdat de verbrandingsruimte op temperatuur moet komen.Het kan ook zijn dat er een gloeier kapot is. dan slaat hij ook goed aan maar stottert ook heel erg.
deutzke106
Hij stottert tot hij even gelopen heeft pak een 5tal minuten gelopen heeft, maar begin meestal direct te rijde omda hij door t stotteren niet aan blijft op stationair toerental
porschestandard
Blauwe rook? verbrand teveel olie.
jd2130
Als je de dop op de kleppendeksel er af haalt, en je hoort een ploffend geluid, dan kan je er beter niet te veel mee rijden en naar een revisie bedrijf brengen, grote kans dat er een scheur in de zuiger zit of zuigerveren kapot zijn. maar als dat niet zo is en na 5 min over is, dan moet je gewoon iets eerder uit bed of weggaan zodat je een paar minuten de motor een beetje warm kan draaien. heb hetzelfde met mijn mercedes w123 5cilinder uit 83, wat unimogbommel al zegt, moet ff warm worden. anders heb ik nog wel een goed adres in Urk voor je
deutzke106
Ploft niet ofzo heb hem horen draaien zonder kleppendeksel toen ik de kleppen gesteld had dus 😉 en olie verbruikt die geen drup. enja maar dit is echt heel fel want motor blijft ook niet draaien op stationair toerental (de eerste 3 minuten) 😄

mvg Tim
hewi
Zit er geen muizen vogelnest in het lucht inlaat systeem, trek inlaat slang er maar is af
hewi
Of er zit benzine in de tank
Joop3
Hij trekt verder nog wel goed? Zo'n OM617 heeft al genoeg te doen met de 2 ton terreinwagen die meegesleept moet worden, dus hij loopt wel veel op de teentjes. Hoeveel heeft'ie gelopen? Enige slijtage is natuurlijk wel aanwezig. Als het de eerste paar minuten is, en daarna loopt hij wel goed, dan gok ik op het gloeien. Start hij vlot, ook in de winter? Anders kun je je vraag hier stellen: www.w123club.nl , daar zit ook veel kennis over deze motoren.
deutzke106
Trekt nog goed en heeft 190000km normaal 😉
en als ie warm is loopt ie verder normaal
rookt nog wel wat op stationair toerental maar dat hebbe ze wel allemaal 😄
Husqvarna
Is het 3.0 liter (om617)? misschien ruimte op de distributieketting, maar gebeurt normaal pas bij 3.5 ton ofzo. Retourleidings nakijken, misschien valse lucht, kleppen stellen? Voorfilter dicht? Roken doen ze meestal wel wat als ze koud zijn.
znar
Zitten alle kegels nog in de voorverbrandingskamers,kan je zien zitten als de verstuivers er uit zijn
deutzke106
Kegels zitten er nog in en tis inderdaad een 3.0 en kleppen zijn al gesteld 😄
Joop3
@deutzke106
Dan gok ik op het gloeien. Als hij na 5 minuten normaal loopt. Even de gloeiers er uit pakken, en controleren met een accu en startkabels. binnen een paar tel moeten ze rood zijn. Ik gok dat dat nog maar bij 2 v/d 5 het geval is.
deutzke106
Oke ga t dit weekend testen 😉 hoop dat het dat is 😉
merci voor de reacties allemaal na t weekend weet ik het jullie te vertellen of het de gloeiers zijn of niet 😉

mvg Tim
Fordson Major 53
Net zoals bij een Unimog.

Elke mercedes motor die rookt
Fendt724
Logopedie helpt tegen stotteren.
uncle-erik
Kleprubbers en zittingen iets ruim??
Joop3
@Fordson Major 53

Dat is een vergelijk van niks. De direkt ingespoten Unimog-motor tegenover een voorkamer, die je ook nog eens voor kunt gloeien, uit een personenauto.
Bovendien roken ze alleen als ze olie verbruiken, en dat is geen typisch Mercedes kwaaltje. Over het algemeen kun je de Mercedes motoren (om het even voor welke toepassing) onderbrengen in de categorie "redelijk betrouwbaar".

@deutzke106 wat zijn de conclusies?
deutzke106
Zitte nieuwe gloeibougies in maar zonder resultaat 😞
weet het niet meer als het de koppakkeing is zou die toch ook moeten roken bij warme motor of niet? (leek me of er wat koelwater weg was) maar dan moet die toch ook met belasting enzo roken, maar motor rookt alleen als die op stationair toerental draait bij koude motor en bij warme motor is het iets van niks (maar dat is normaal zegge ze 😄 )

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
21