Case International 1056 XL - branden van acculampje dashbord

Heren,

Het lampje v/d accu op het dachbord van mijn 1056 begint zwak te branden als de lichten worden ontstoken.
Hoe meer lampen (werklichten) des te feller het lampje begint op te branden. (overigens wel vrij zwak)

Als ik de dynamo doormeet geeft deze 13.9 volt. Bij uitgeschakelde verlichting maar ook als alle lampen branden.

Als ik daarnaast het aantal volt meet bij de accu heb ik de volgende waarden:
lampen uit: 13.5 volt
lampen aan: 13.0 volt

wat is er aan de hand?
Lekstroom?

Deel dit topic

kun20

Reacties

Rega
Volgens mij is je accu-capaciteit niet voldoende of je accu is op, ik zou je accu eens doormeten met een accu-vermogen meter, dynamo is zo te lezen verder goed, stijgt je dynamo spanning ook als je gas geeft?
Rega
Op = versleten 😛
maggi
Zet de trekker eens op contact, ontsteek de lampen en meet dan eens de accu, waarschijnljk heb je dan veel minder doordat de dynamo nu niks doet, dan is waarschijnlijk dus de accu gewoon aan vervanging toe.
kun20
@ Rega

Dynamo spanning blijft constant bij elk toerental.

Daarnaast is de accu nog geen jaar oud.
Dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.

Heb laatst wel lekstroom gevonden. accu werd toen in 3 of 4 weken zo ver leeg getrokken dat deze niet meer voldoende vermogen had om de trekker te kunnen starten.
Dit is inmiddels al een paar weken verholpen, heb lekstroom opgespoord en zekering van de boosdoener verwijderd.

Heb de accu toen ook bijna een dag aan de lader gehad.
Misschien dat ik de lader eens langer achter moet zetten zodat de accu weer aan zijn juiste amperes komt??
redeagle14
@kun20

Je meet alleen de accuspanning en niet de laadspanning. Je regelaar is defect. even een nieuwe hella 5DR004241-151 monteren en hij laad weer.
basia
Als je regelaar defect zou zijn ; heb je geen 13,9 v laadstroom !
Als alles ok is krijgt je dyn lampje bij draaiende motor van 2 kanten +/_ 13,5 V ; nu echter niet ;dus er zit ergens een weerstand bv vuile stekkers of vieze zekering of andere verbinding ;waardoor ie op bv 2 v flauw brand .
Ook kan de Diode-brug in de dyn "lekken" waardoor je spanningsverschil krijgt .
Dus ik zou eerst alle verbindingen controleren ; als dat niet helpt dyn laten testen .
Als ie goed op de accu start ; kan accu niet de oorzaak zijn !
inter844-s
Kijk is naar de V-snaar of die wel strak genoeg zit en of die al aardig versleten is had ik vorig jaar ook met mijn 844-s toen is er een nieuwe opgekomen toen had ik geen last meer.
jo845xl
Wat Basia zegt klopt maar toch kan het de regelaar zijn . Op de alternator zitten 2 draden , één dikke en één dunne . Je zou ook met draaiende motor de spanning eens moeten meten op het dunne draadje , deze gaat naar het lampje. Dat zou evenveel moeten zijn als het dikke draadje , of gewoon de spanning meten over de 2 draden , dat zou dan 0V moeten zijn , is dat niet dan is de regelaar defect. Is dat wel in orde dan moet je kijken zoals Basia zegt bij vuile stekkers of slecht contactslot of weet ik wat nog allemaal .
basia
@inter844-s

Ja ;klopt ;kan ook , krijg je ook spanningsverschil doordat accu ontlaadt ; als een dynamo goed moet laden trekt ie behoorlijk zwaar ; dus riem moet redelijk strak !
basia
@jo845xl

Klopt ook allemaal ; tegenwoordig zitten aan de regelaar 2 koolborseltjes ; als die op zijn krijg je ook te veel weerstand en de electronica in je regelaartje kan ook in de "hobbel" zijn .
DaanHaar
Veel voorkomend is meer weerstand in bedrading (door ouderdom) en wellicht slechte massa. Tussen de cabine en versnellingsbak zit een massa draad, vervangen en contacten goed schoonmaken wil ook helpen. Oh, ja de stekker blokken aan voorzijde cabine schoonmaken met remreiniger helpt ook wel eens. Dynamo, accu en regelaar zijn in mijn optiek geen probleem.
robert433
Als het lampje zwak brand dan is er vaak een velddiode stuk in de dynamo.
kun20
Bedankt voor reacties.

ik zal eerst de dynamo nog een goed doormeten.
en vervolgens aan de slag gaan met de contacten enz.

daarnaast is er trouwens nog een probleem:
de trekker wil regelmatig niet via het contactslot starten.
de ene keer wel de andere keer niet.
Heb de schakelaar van het koppelingspedaal al eens overbrucht, maar zonder resultaat.
Ligt dit aan een slecht contactslot?
Mc_douwel
Als je lampje zwak gaat branden is dat een teken dat je accu niet genoeg power heeft denk dat dynamo niet genoeg bijlaad,meet je wel goed,heb gister dynamo nog door gemeten(gaf 40watt meer dan genoeg)probleem met starten te weinig power in de accu bleek start motor kapot te zijn
basia
@kun20

Vervang je contactslot/startschakelaar maar eens ; waarschijnlijk is je probleem met je dyn. lampje dan ook opgelost ,
Zit waarschijnlijk oxidatie of vuil in dat weerstand geeft!
Ramrod2
@Mc_douwel

40 Watt is erg weinig! Dat komt bij een spanning van 12 Volt overeen met 3.3 A. Dan zal de accu wel vol geweest zijn met heel weinig verbruikers. Een kleine wisselstroom dynamo geeft al 40 Ampere = 480 Watt.
DaanHaar
Niet starten zoals jij omschrijft ligt waarschijnlijk aan startmotor. Even laten nakijken en dan moet het weer lukken.
hewi
Probleem zit hem in de stekkers bij schutbord deze willen wel is verbranden door slecht kontakt
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!