Heeft iemand ervaring om de hefhoogte te vergroten bij een minitractor?
Het zou dan gaan om een balenprikker in de hef-armen. De maximale hoogte is zo'n 40-a 45 cm.
Zijn er constructies denkbaar om dat naar 75 cm te vergroten. Een hefmast is een optie maar die zijn zelf weer zwaar waardoor het hefvermogen grotendeels word opgesnoept door de hefmast.
Dus bestaat er soort een mini uitvoering van een hefmast of heeft iemand zelf een constructie bedacht?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
marthermans.nl/werktuigen/achterlader/…
Weet niet hoe makkelijk je de balen nu nog tilt maar misschien zou je zelf een soort velenging van de hefarmen kunnen maken.
Echter word het steeds lastiger om ronde balen te kopen dus wil een andere ruif kopen waar die rechthoekige ook inpassen. Dan krijg je zo'n metalen ruif waarvan de bodem op 66cm hoogte zit en dat red je dus niet.
Ik heb er nu 150kg voorop hangen (met 100kg gaat het net wel/net niet omdat de voorwielen dan geen grip meer hebben en dus bijna niet sturen)
Die achterlader ziet er wel handig uit!
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Het is niets voor niets waarom trekkers die meer kunnen duurder zijn.
Anders is het misschien mogelijk om deze te verlagen of zelfs gewoon een stuk in de grond te steken.
Als je de baal nu laag in prikt kun je de baal op een verhoging zetten. En dan weer laag in prikken heb je dubbele hoogte. Topstang lekker kort komt het uiteinde nog wat hoger.
Dan zou je de hefstangen een gat verder naar achteren kunnen doen.
Dan heft die hoger.
Je zou er ook gaten bij in kunnen (laten ) boren.
Misschien eerst uitproberen met een grote harp sluiting die je er omheen doet waar de hefstang in aangekoppeld wordt en er een griptang voor zet zodat die niet verschuift om de ideale lengte naar achteren te bepalen.
Of de hefarm eraf en een panlat op zelfde lengte maken.
Gaten eind en begin erin boren en aan de trekker maken.
Dan het gat voor de hefstang op originele maat boren en aankoppelen.
Dan hef op het laagst en het hoogst meten.
Een extra gat 5cm verder naar achteren boren en weer kijken hoeveel die hoger kan.
En misschien nog een extra gat erbij.
Als je dan de juiste maat hebt zou je die in de originele hefarm kunnen boren
tractors-and-machinery.nl/item/561187/…
Weegt misschien wel 450 kg.
Maar jou balenheffer misschien ook al wel 200.
Dan zou die maar 250 zwaarder zijn..
En voor de prijs van 250 euro kun je het uitproberen
De onderste poten zijn volgens mij gewoon buizen tenminste bij die van ons. Even met de slijptol erlangs.
Dat zou je kunnen bekijken is denk ik het kortst door de bocht.
of
Als je handig bent lassen en slijptol kan je mischien een balenprikker maken met 2 hoogtes voor de prikkers. Kan je eerst de baal op een stapel pallets leggen de prikkers in een hogere stand plaatsen en de baal weer zo laag mogelijk pakken.
Ik heb de ruif besteld en die was ook binnen gekomen. Paar dagen terug in elkaar gezet en geprobeerd te vullen met een ronde baal die ik nog had liggen.
De poten onder de ruif zijn los demonteerbaar. Dus die kan ik afslijpen aan de bovenkant of vervangen door andere dikwandige pijp.
Dat afslijpen nog maar niet gedaan omdat er iets bijslijpen wat lastiger gaat . Afslijpen kan altijd nog.
Dus de eerste keer maar prutsen om te kijken hoe het gaat. Eerst een extra pallet eronder en toen erin gekieperd (gewoon omgeduwd).
Het laatste stukje met een sjorband gedaan.
Als ik nu een balenprikker heb die ik met de kogels laag kan pakken of waarvan de "prikkers" al wat hoger zitten (zoals die van @fendt2 dan hoeft er ook niet zoveel van de poten af.
Dan lijkt het idee van @Fendt926Driver en @roscho met een extra hefcilinder wel een goed idee. Pak je ook zomaar 10 cm zonder dat de boel zwaarder word.
Dus nu de volgende stap is een prikker en dan even kijken hoe hoog ik daarmee kom.
Word vervolgd.......................
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ik zie op diverse sites van die Eurotrac F40 te koop staan die ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten (2de hands) als mijn kubota GT21.
Die Eurotrac is dan wel groter / zwaarder maar de berichten over de kwaliteit zijn niet zo best.
En ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe Kubota is vergeleken met de "echte" merken zoals JD, MF, Fendt, Deutz etc etc.
Maar is zo'n F40 nog het overwegen waard of moet ik nu heel snel mijn mond spoelen met zeep ?
(ik gebruik de trekker maar 20 a 30 uur per jaar)
Als je trouwens echt wat groters zou zoeken kun je beter kijken naar een Landini Mistral, Newholland TCE/T3030, Deutz Agrokid. Bijna elk merk heeft wel zo'n compacttractor van rond de 50pk, wegen ongeveer 1500kilo. Zijn feitelijk allemaal nagenoeg hetzelfde en heben allemaal een Yanmar of Mitsubishi motor.
Dit keer een TYM met 40 pk (Perkins 2,2 liter).
In de reguliere (bekende) merken kom ik dit soort formaat trekkers heel weinig tegen. Nu ben ik (door de adviezen op TF) wel bij chinese merken als Eurotra, fieldtrac en Knegt weggebleven.
TYM is koreaans, in NL zie je ze niet veel maar duitsland heeft wel een uitgebreidere dealernetwerk. Daarnaast is dit zelfde model ook verkocht als JCB (maar dan geel) en in belgie als Lamborghini Green Pro (maar dan in het wit) verkocht.
Zetor verkoopt dit model nu nog (maar dan de cabineversie) als Zetor Utilix.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)