Verhogen van hefhoogte bij minitractor

Heeft iemand ervaring om de hefhoogte te vergroten bij een minitractor?

Het zou dan gaan om een balenprikker in de hef-armen. De maximale hoogte is zo'n 40-a 45 cm.
Zijn er constructies denkbaar om dat naar 75 cm te vergroten. Een hefmast is een optie maar die zijn zelf weer zwaar waardoor het hefvermogen grotendeels word opgesnoept door de hefmast.

Dus bestaat er soort een mini uitvoering van een hefmast of heeft iemand zelf een constructie bedacht?
Sideswipe

Reacties

+1
Niels_D
Om wat voor een balen en trekker gaat het? Een redelijk voordelige optie is een achterlader, maar dan komt het gewicht echt een stuk verder naar achter dus zal vooral je neus omhoog gaan.

marthermans.nl/werktuigen/achterlader/…

Weet niet hoe makkelijk je de balen nu nog tilt maar misschien zou je zelf een soort velenging van de hefarmen kunnen maken.
+1
Rick V
@Niels_D al zou de hef lager kunnen dan als de heflatten op de grond komen, zouden grotere banden bwv misschien ook kunnen? (Dat heel je hefblok hoger komt te liggen tov de grond) Maar als je 25 cm hoger wil worden het natuurlijk erg grote banden, en evt zou voor kleiner ook mee helpen denk
Sideswipe
@Rick V Het gaat ook om de totale hoogte die je kunt overbruggen. Ik zou bijvoorbeeld een balenprikker kunnen laten lassen die al hoog begint met de prikkers maar dan moet ik de baal ook al eerst ergens opzetten.

Banden wisselen is ook niet handig denk ik ivm 4wd.
Rick V
@Sideswipe idd daar heb je gelijk in!
Sideswipe
Het is een Kubota GT21 (japans import model). Ik gebruik nu een pallet + lepels en ronde balen met een hooistolp. (dat staat dan op de grond)

Echter word het steeds lastiger om ronde balen te kopen dus wil een andere ruif kopen waar die rechthoekige ook inpassen. Dan krijg je zo'n metalen ruif waarvan de bodem op 66cm hoogte zit en dat red je dus niet.

Ik heb er nu 150kg voorop hangen (met 100kg gaat het net wel/net niet omdat de voorwielen dan geen grip meer hebben en dus bijna niet sturen)

Die achterlader ziet er wel handig uit!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
Quintto
@Sideswipe als je nu al 150 kg moet bijhangen om op de pallet vork een baal te kunnen tillen, wordt een achterlader geen succes.

Wat je zou kunnen doen is een hefmast zoeken met wielen er onder zodat die nog iets steunt op de grond en je dus meer zou kunnen tillen. maar hier wordt het niet veiliger van en sturen wordt ook moeilijker

ik denk dat de beste optie voor jou is om een ruif te kopen of maken waar je baal zo in kan rijden op grond niveau
+1
Quintto
@Quintto oh en daarbij volgens mij zijn de meeste vierkante balen over het algemeen zwaarder dan ronde balen, dus daar moet je ook misschien rekening mee houden
+1
Sideswipe
@Quintto Dat dacht ik al, vandaar dat ik die achterladers niet zo heel veel zie. Een minitrekker heeft al een beperkt hefvermogen (tov een grote trekker).

Nu kan deze iets van 1000kg op de kogels hebben (is net ook een slag groter als een mini, dit model loopt van 19 tot 30pk)

Een vierkante pakt ie wel makkelijk op achter.
(gevoelsmatiger is een vierkante fijner als een ronde, lijkt minder wiebelig. Komt denk ik omdat het zwaartepunt van een vierkante lager ligt?)

(klik om te vergroten)

+3
flip1150
@Sideswipe Als ik je foto's zo zie zou ik beginnen met de aankoppeling van de trekker aan de palletvork lager te maken. Ik zou de koppelpennen opeen hoogte zetten van 2 a'3 cm hoger dan de hefkogels in de laagste stand.
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe een vierkante baal is max 1.20 achter het pallet frame.
Een ronde baal kan zo maar 1.50 zijn zoals jij ze oppakt.
Een vierkante zou dus makkelijker te tillen zijn
Sideswipe
@Fendt926Driver Dat zal het dan ook zijn. De trekker rijd met een vierkante iets beter door het mulle zand als met een ronde baal.
+2
roscho
@Sideswipe Als ik die foto's zo zie, komt de palletdrager op de grond, terwijl de hef nog niet helemaal onderin staat. Je zou misschien de schroefdraad van de hefstangen nog wat kunnen indraaien of eventueel de koppelpennen aan de palletdrager lager bij de grond monteren. Daarmee zul je hooguit 10 cm aan hoogte winnen, dat zal vast niet voldoende zijn.
De enige manier is dan nog om een soort van hefmast te maken/kopen, waarbij je de hele boel met een hydraulische cilinder hogerop brengt. Inderdaad wordt het dan te zwaar voor dit trekkertje.
Misschien dan maar eens kijken naar een leuk volwassen trekkertje met hefmast? Vaak zit daar al een hydroventiel opgebouwd.
Sideswipe
@roscho Dat is vrees ik de beste oplossing als ik het aan de trekker kant wilt oplossen. De andere is iets bedenken met een andere ruif.
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe je zou kunnen kijken naar een flauw oplopende oprijbrug die je voor de ruif zet
Sideswipe
@Fendt926Driver Daar had ik nog niet aan gedacht!
Is wel iets om uit te zoeken.
+2
flip1150
Een verdubbeling van de hefhoogte is een halvering van het hefvermogen.
Het is niets voor niets waarom trekkers die meer kunnen duurder zijn.
+2
Deutz-Fahr-Rijder
@inspecteurfendt had volgens mij een hefmastje voor aan zijn trekkertje met steunpootjes eraan, misschien zou dat wat zijn?
+2
inspecteurfendt
@Deutz-Fahr-Rijder idd, heb er zware steunwielen onder. Pak nu gemakkelijk 1500 kg op, zolang het maar op beton is 😂 staat op mijn profiel wel ergens een foto van
Sideswipe
@inspecteurfendt Dat wordt wel lastig, ik moet de baal tillen en dan door het zand rijden om te verplaatsen. Dan heb ik ook het gewicht van die hefmast er dan bij.
+1
jammermaarhelaas
Ik zou mezelf er niet aan wagen om met zo'n zware baal achter of vooraan zo'n minitrekker te gaan rijden. Straks lig je met het spul op kant, en is het feest voorbij.
+2
Niels_D
Als je een beetje handig bent kun je hier misschien een mini-hefmastje van maken.
+2
Sven Francken
Ik weet niet hoe de hooiruif gebouwd is?
Anders is het misschien mogelijk om deze te verlagen of zelfs gewoon een stuk in de grond te steken.
Sideswipe
@Sven Francken

Dit is een (kant en klare) ruif voor vierkante balen. Een optie is natuurlijk om de poten in te korten.

(klik om te vergroten)

+1
dennisbouter
Wat is de reden dat je zo hoog wilt heffen?
Sideswipe
@dennisbouter De huidige situatie is dat we ronde balen gebruiken. Die staan dan op een pallet met een hooinet eromheen (slowfeeder). Over dat hele spul staat een kunststof koepel zodat het hooi droog blijft.

Nu is het steeds lastiger om aan ronde balen te komen omdat de meeste mensen die hooi maken blijkbaar liever de vierkante/rechthoekige maken. (stapelen en transport is makkelijker).
Die vierkante balen passen niet onder de ronde koepel en vierkante koepels bestaan niet.
Dus dan kom je al met een vierkante balenruif maar daar zit de bodem van op min. 66cm hoogte.

Foto's
- net geplaatste ronde baal met hooinet.
- Ronde (koepel) ruif in gebruik.
- Eventueel nieuwe vierkant ruif met maten (de "vloer"zit op 66cm, heb ik gevraagd)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
roscho
@Sideswipe Als je maar 66 cm hoog moet, zou je een verhoogde baan kunnen maken naar een kant van de ruif. Baal wat onderin inprikken, verhoging van 40 cm, dan hoef je nog maar (iets meer dan) 20 cm hoger te heffen. Misschien een paar rijplaten leggen om zonder ongelukken boven te komen en om verzakken te voorkomen.
+1
yoohan
@roscho
Dit zou ik ook zo doen.
Die 66cm is wel te halen. Bevestiging van heflatten maximaal naar beneden verplaatsen op de palletdrager, scheelt misschien alweer 10-15cm.
Daarnaast hydro topstang ertussen, kun je achterkant nog wat naar je toe halen. En als je meer gewicht wikt tillen kun je de heflatten ook nog inkorten.
Wat je dan nog tekort komt, verhoging maken.
(Las/maak er meteen 2 kokers onder overdwars, kun je je verhoging ook verplaatsen met de palletdrager ipv zweet op je rug)
+2
fendt2
Heb zelf een balen prikker gemaakt. Met 2 punten deze punten zitten ongeveer 30 cm van de grond. Als de hef op het laagst is.
Als je de baal nu laag in prikt kun je de baal op een verhoging zetten. En dan weer laag in prikken heb je dubbele hoogte. Topstang lekker kort komt het uiteinde nog wat hoger.
+1
dennisbouter
@fendt2 of hydraulische topstang dan kan je achterover trekken
Sideswipe
@fendt2 Dat is ook nog wel een idee ja, dat je het in twee stappen doet met een balenprikker die een offset heeft en een paar pallets.
Sideswipe
@fendt2 Heb jij een foto van de balenprikker (die je zelf heb gemaakt)?
+1
fendt2
@Sideswipe heb ik niet maar ga ik even maken.
+1
fendt2
@fendt2

Foto van een Zelfbouw Balendrager

is deels van een oude maaier.
Sideswipe
@fendt2 Dit is wel het handigste model.

Ik zie deze te koop, lijkt het er meeste op. De rest heeft de prikkers allemaal laag.

misteragri.com/50001473/…
Sideswipe
@fendt2 Ik heb het gisteren zo gedaan,

Baal op een pallet en er dan ingeduwd (omgekanteld)
Het mooiste zou dan zijn als je iets op de palletvork iets hebt met een autokrik-achtige contstructie die m erin duwt. (of hydraulisch)

Zal dit gaan met een prikker? En dan als je de baal eraf moet schuifen dat je de ruif niet meetrekt (ruif is iets van 550kg)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
JvH 1120
@Sideswipe kijk eens een keer bij een oude afschuifvork of bij een kuilvoersnijder die hebben ook van die schaarsystemen misschien kun je daar iets mee.
+1
fendt2
@Sideswipe met een prikker kom je hoog genoeg. Maar mijn pennen zijn aan de korte kant. En dan gaat de baal achterover hangen. En kom je niet hoog genoeg. Die prikker die je liet zien is een goede optie. De pennen zijn even lang als de baal.
+1
mike_v
Ik weet niet of het een optie is maar kan je het ruif niet 10 cm verlagen @Sideswipe? Lijkt me dat je niet veel hoger moet zijn om de baal er volledig in te kunnen leggen.

Toevoeging; Of slijp aan de deurzijde, de zijkant van die bak onderaan los, twee scharnieren onderaan en een slotje aan de zijkant. Kan je die gewoon openklappen en terug dichtdoen éénmaal de baal op de plaats ligt.
Sideswipe
@mike_v Dat van de poten heb ik overwogen, is ook makkelijk te doen aangezien de poten/buizen losse onderdelen zijn die met bouten vastzitten.

Alleen dan zat ik nog met de bak inderdaad. Met eruit slijpen....die bak geeft ook weer een constructieve stijfheid. In de bodem zitten 2 V profielen gewalst en de bovenkant is van vierkante buis gemaakt.

Maar ik heb inmiddels(vorige week) een trekker gekocht met een voorlader die 1000kg kan tillen. Deze week komt de balenprikker binnen (model Kramp van €205,-) dus kan ik daar weer verder mee klieren.. 😉
+2
Fendt926Driver
Je kunt kijken of er meerdere gaten in de hefarmen zitten.
Dan zou je de hefstangen een gat verder naar achteren kunnen doen.
Dan heft die hoger.
Je zou er ook gaten bij in kunnen (laten ) boren.
Misschien eerst uitproberen met een grote harp sluiting die je er omheen doet waar de hefstang in aangekoppeld wordt en er een griptang voor zet zodat die niet verschuift om de ideale lengte naar achteren te bepalen.

Of de hefarm eraf en een panlat op zelfde lengte maken.
Gaten eind en begin erin boren en aan de trekker maken.
Dan het gat voor de hefstang op originele maat boren en aankoppelen.
Dan hef op het laagst en het hoogst meten.
Een extra gat 5cm verder naar achteren boren en weer kijken hoeveel die hoger kan.
En misschien nog een extra gat erbij.
Als je dan de juiste maat hebt zou je die in de originele hefarm kunnen boren
Sideswipe
@Fendt926Driver Ik zal wat foto's maken van de hefarmen. Zitten inderdaad meerdere gaten in en heb ze al op de achterste gezet.
Sideswipe
@Fendt926Driver

Hier wat foto's van de hefarmen. (Excuus, het zit wat onder het zand wegens slepen van de bak).

Wel wat instelmogelijkheden dus. Als ik de achterste gaten gebruik dan heb ik het grootste verschil in de hefkogels (ca 46 cm tussen laagste en hoogste punt).

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
@Sideswipe je hebt aan de rechterkant een hydraulische cylinder voor het rechtzetten van de hef.
Als je links ook zo n cylinder plaatst en met elkaar verbind kun je nog extra hoger heffen door die cylinder (alleen bij pakken in de ruif zetten) te bedienen.
+1
roscho
@Fendt926Driver Het idee is goed, maar als je beide cilinders met elkaar verbindt, zal de lichtste kant het eerst omhoog gaan, daarna pas de zware kant. Je zou een manier moeten vinden om in beide cilinders evenveel olie te pompen.
+1
Fendt926Driver
@roscho even een gelijkloop motortje tussen zetten en beide cylinders worden gelijk gevuld
+1
roscho
@Fendt926Driver Ik zie de problemen, jij weet de oplossingen. Volgens mij zouden we samen uitvinder kunnen worden.
Sideswipe
@Fendt926Driver Hoe werkt dat dan met zo'n motortje? Zou wel makkelijk zijn als ik nog zo'n cilinder kan kopen. Misschien nog op een los ventiel zodat die japanse freesregeling eraf kan.

Je pakt dan makkelijk nog even 10 cm
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe het heten verdeelmotoren kom ik nu net achter. En ze verdelen de inkomende olie 98% gelijk over beide uitgangen.
Schrik zelf wel enorm van de prijs van die dingen.
Maar misschien weet iemand (of jou mechanisatie bedrijf) een goedkoper adres

techniekwebshop.nl/verdeelmotoren-pld20.html/

Is het geen optie dat je met de baal laag en de hef laag (dus zo stabiel mogelijk) eerst de hydro cylinders van de hef helemaal intrekt (dan mogen ze iets willekeurig gaan) en daarna met de hef de uiteindelijke hoogte bepaald
+1
jammermaarhelaas
@Sideswipe

De oplossing van @Fendt926Driver is goed.

Hetzelfde principe kun je ook bewerkstelligen op de volgende manier, het is meer werk maar kan in de huidige situatie al geprobeerd worden:

In de hefstang (vertikaal) zitten 4 gaten en in de trekstang (horizontaal) 2, de hefstang en de trekstang zitten aan elkaar verbonden met een pen (zoals gezien op de foto).
Wanneer je niets in de hef hebt, en je doet de hef helemaal omhoog, dan kun je door die pen te verzetten in een ander gat kijken op welke manier de aankoppel-kogels van de hef het hoogste komen. Ik neem aan dat je sowieso het bovenste van de vier gaten moet hebben in de hefstang (zit op de foto in het derde gat van boven).

Heb je de hoogste stand gevonden, dan de hef weer helemaal laten zakken en kijken of je dan de palletvork nog kunt aankoppelen. Met een beetje geluk gaat dit, en kun je dus de maximale hefhoogte pakken terwijl je met de palletvork nog een pallet van de grond kunt oppikken.

Zitten de aankoppel-kogels in de trekstangen echter te hoog, dan kun je eerst de pen weer terug verzetten in een ander gat zodat je de palletvork er wel weer achter krijgt.
Dan een lege pallet neerleggen en daar een baal met pallet op zetten, je hebt dan dus een baal die op twee pallets staat. Je laat dan de palletvork in de bovenste pallet zitten en koppelt de palletvork van de hef af (allicht moet je de topstang eerst nog langer draaien om de pin uit de topstang te krijgen).
Dan verzet je de hef weer in de stand waarop die het hoogste komt (door de pennen te verzetten dus) en koppel je de palletvork weer aan (dat kan nu omdat de palletvork een stuk hoger staat).
Nu kun je de baal heffen en kom je een stuk hoger. Hopelijk hoog genoeg. Als dit voldoet, dan kun je bijvoorbeeld je balen alvast vooraf op twee pallets zetten.
+1
Fendt926Driver
Aangezien het plastik niet heel hoeft te blijven omdat de balen gevoerd worden. Zou je zo n hefmast kunnen kopen met klem
tractors-and-machinery.nl/item/561187/…

Weegt misschien wel 450 kg.
Maar jou balenheffer misschien ook al wel 200.
Dan zou die maar 250 zwaarder zijn..
En voor de prijs van 250 euro kun je het uitproberen
+1
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Past zoiets (cat. 2?) achter een minitrekker?
Als je dan zo'n baal gaat heffen en op oneven terrein komt, lig je met het spul zo op kant, daar helpt frontgewicht je ook niet bij.
+1
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas houdt de last laag met rijden. Pas als je de baal in de ruif wilt zetten ga je de laatste 3m met de baal hoog achteruit
+3
roscho
@Fendt926Driver Vergeet niet dat het trekkertje de baal niet kan tillen zonder frontgewicht. En daar zal best wat op moeten: met de 150 kg voorop kan hij deze ronde balen net tillen. Die rechthoekige balen zijn nog wat zwaarder én er komt nog een hefmast bij. Ik vermoed dat het trekkertje dan minstens 300 kg frontgewicht nodig heeft en dat vind ik voor een trekker die zelf 900 kg weegt (bron: tractordata.com/farm-tractors/009/…) te veel. Je loopt kans dat het hele ding middendoor breekt.
Verder is het ding slechts 115 cm breed. Als je de baal hogerop tilt, wordt de boel wel erg onstabiel. En gaat die baal omhoog, dan is er kans dat, als je stopt met achteruitrijden of naar voren iets te plotseling wegrijdt, het hele zaakje achterover kiept.
Kortom: ik vind 't niks, als het per sé zo moet, zou ik kijken naar een volwassen trekker. Zo'n Kubotaaaatje is heel wat lichter dan die smalspoor Fendt van jou.
+1
Fendt926Driver
@roscho je zou het net als bij @inspecteurfendt zijn hefmast kunnen doen.
Bij zwaar hefwerk loopt de hefmast op 2 zware wielen die naast de mast lopen

tractorfan.nl/picture/1347731/…
+1
roscho
@Fendt926Driver Met twee extra wielen zou je alleen nog rechtuit kunnen rijden, of het zouden zwenkwielen moeten zijn, of je moet sturen met de remmen. En rij je met zo'n wiel in een gat, dan gaat het hele zaakje op zijn kant. Als je eenmalig iets hogerop wilt brengen, zou zo'n "goocheloplossing" kunnen, maar als je het ding vaker gebruikt, sluipt er routine in en dan kan het te gemakkelijk fout gaan. Maar voor eenmalig gebruik ga je zoiets niet maken.
+1
inspecteurfendt
@Fendt926Driver ik heb enkele foto’s gemaakt van dichtbij. Ik werk er al enkele maanden zo mee en heb nog nooit de neiging gehad van om te kantelen. Met wat boerenverstand kan veel, een kniklader is ook niet super stabiel. Heb er eens hele pallets met betonklinkers mee gestapeld en als ik op een talud moet snoeien leg ik wat houten kepers onder de zwenkwielen.
+1
Fendt926Driver
@inspecteurfendt en waar staan die fotos dan nu??
+1
inspecteurfendt
@Fendt926Driver er is iets misgelopen...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Sideswipe
@inspecteurfendt

Ziet er wel goed uit. Het is natuurlijk nu wel zo dat je dan niet rijd met belasting in de hef? Ik moet dan wel een stuk door het mulle zand (met baal en hef).

Of ik moet eerst de baal verplaatsen zonder hef en dan de hef aankoppelen.
+2
inspecteurfendt
@Sideswipe dat stuk mulle zand verharden is geen optie?

(klik om te vergroten)

Vandaag nog gebruikt om het dak te leggen. Met de OSB op de punten van de vork had ik de steunwielen nodig maar als je goed balanseert met de hef dat niet al het gewicht op de steunwielen komt kon ik perfect over het gazon rijden zonder sporen te maken. De voorwielen houden dan licht contact met de grond waardoor je nog degelijk kan sturen.
Sideswipe
@inspecteurfendt Nee en Ja....... 😉

Nee: het stuk mulle zand is juist de paardenpaddock (dus waar ze kunnen klieren, kuilen graven, rollen etc). De ruif heb ik op een stukje verhard (met klinkers) zodat ze bij het eten niet de boel vertrappen en het daar een bende word.

Ja: uiteraard is niks onmogelijk dus dan zal ik dingen om moeten gaan draaien of de plek van de ruif veranderen, echter heb ik niet zoveel ruimte (0,57 hectare inclusief het huis, garage en schuur).
Dan heb ik dingen zoals de ruif zo ver mogelijk van de buren (hun slaapkamer) vandaan ivm geluiden etc.
Dus mogelijk maar niet 1,2,3, en zo effe geregeld.
Sideswipe
@roscho Qua gewicht heb je wel een punt.

Nu kan ie de balen met 100KG voorop ook gewoon tillen op een hardere ondergrond maar door het mulle zand heen gaan de voorwielen "krabben" dus dan werkt die 150kg lekkerder. De trekker kan zelf 1000kg op de kogels hebben. Met die hefmast ben ik dan wel al een heel stuk kwijt.

Ik denk dat ik met zo'n hef op deze trekker inderdaad wel heel erg de grens opzoek van het materiaal. Zeker omdat ik ook nog door een stuk mul zand heen moet.
+2
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Het advies om de bestaande hef lager aan de bestaande palletvork te koppelen, of de hefstangen in te korten/verzetten is in mijn ogen verantwoord.
Ga je met externe hydrauliek de last (veel) verder omhoog brengen, ook al is het met steunwielen, dan moet degene die er straks mee werkt wel goed weten wat hij/zij doet, en de discipline hebben er goed mee om te blijven gaan.

Ik sluit me aan bij de bijdrage van @roscho
+1
Sanderford
Je ziet ook wel eens dat ze de heflatten eraf halen en een hefmast direct kort op de trekker monteren, als je niet te vaak van machines hoeft te wisselen is dit ook nog wel een optie. Je wint dan erg veel in hefvermogen omdat je korter op de trekker komt
+2
roscho
@Sanderford Het mooiste zou zijn als de hefmast tussen de achterwielen zou vallen. Helaas is het trekkertje maar 115 cm breed, dus bij een bandbreedte van 20 cm en 5 cm speling blijft er hier maar 65 cm over voor de hefmast.
Kortere heflatten zullen de last max. 15 cm dichter achter de trekker zetten. Het scheelt, maar of het genoeg is? Heeft dit trekkertje trouwens een hydrauliekventiel? De meeste mini's niet. Dan moet dat ook nog opgebouwd worden.
Nog een ander probleem: in theorie zou je het trekkertje oneindig veel kunnen laten heffen, als je het gewicht maar boven de achteras weet te brengen. Daarin schuilt een gevaar: een trekker is maar op een bepaald gewicht berekend. Ga je daar ver boven zitten, dan loop je het risico dat de hele boel en stukken breekt. Je zou dan de hele trekker moeten verstevigen en met bepaalde onderdelen lukt dat niet (bijv. de assen). Die zullen het dan het eerst begeven.
+1
Sanderford
@roscho ohja die breedte had ik even over het hoofd gezien 😂 tja het blijft natuurlijk altijd handelen met verstand, je kunt er nu eenmaal geen heftruck van maken
+1
Josh1978
Het verlagen van de ruif is het allersimpelst.
De onderste poten zijn volgens mij gewoon buizen tenminste bij die van ons. Even met de slijptol erlangs.
Dat zou je kunnen bekijken is denk ik het kortst door de bocht.
jammermaarhelaas
@Josh1978

Ja, of de ruif ingraven.
Sideswipe
@Josh1978 De poten kan ik inderdaad makkelijk inkorten. Even loshalen en bovenkant inkorten en weer terugplaatsen.
+1
ruudvd
Je zou een ramp(oprijplaten) voor de ruif kunnen plaatsen.
of
Als je handig bent lassen en slijptol kan je mischien een balenprikker maken met 2 hoogtes voor de prikkers. Kan je eerst de baal op een stapel pallets leggen de prikkers in een hogere stand plaatsen en de baal weer zo laag mogelijk pakken.
+1
ruudvd
@ruudvd je zou mischien ook xoiets kunnen gebruiken en de prikker verzetten nadat je de baal hoger jebt helegd.
deleks.fr/fr/p/…
+1
Sideswipe
@ruudvd Dit is wel een mooie prikker, makkelijk te te verzetten qua hoogte.
Sideswipe
Even een update!

Ik heb de ruif besteld en die was ook binnen gekomen. Paar dagen terug in elkaar gezet en geprobeerd te vullen met een ronde baal die ik nog had liggen.

De poten onder de ruif zijn los demonteerbaar. Dus die kan ik afslijpen aan de bovenkant of vervangen door andere dikwandige pijp.
Dat afslijpen nog maar niet gedaan omdat er iets bijslijpen wat lastiger gaat 😉. Afslijpen kan altijd nog.

Dus de eerste keer maar prutsen om te kijken hoe het gaat. Eerst een extra pallet eronder en toen erin gekieperd (gewoon omgeduwd).
Het laatste stukje met een sjorband gedaan.

Als ik nu een balenprikker heb die ik met de kogels laag kan pakken of waarvan de "prikkers" al wat hoger zitten (zoals die van @fendt2 dan hoeft er ook niet zoveel van de poten af.

Dan lijkt het idee van @Fendt926Driver en @roscho met een extra hefcilinder wel een goed idee. Pak je ook zomaar 10 cm zonder dat de boel zwaarder word.

Dus nu de volgende stap is een prikker en dan even kijken hoe hoog ik daarmee kom.

Word vervolgd.......................

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@Sideswipe zelf heb ik een balenprikker gemaakt voor de minitrekker van mijn broer.
En daat zitten onderaan dikke buisjes waar de kuilsnijder tanden in kunnen.
Met de tanden erdoor en de sluitring erachter gaat er een splitpen in en zitten de tanden onderin voor baaltransport.
Als ze hoger weg gezet moeten worden zitten er bovenaan aan een dwarsbalkje weet 2 buisjes waar ook de tanden zo in kunnen en door de splitpen vastgezet.
En als laatste zitten er nog 2 buisjes vertikaal aan het frame waar de tanden in kunnen hangen gelijk met het hef frame zodat ze niet als scherp uitstekende delen iemand kunnen verwonden
+1
donkey63
@Sideswipe Heeft het een speciale reden dat je met de trekker en de baal zo ver van de ruif gaat staan? Als je de pallet met baal op de beugel laat rusten aan de voorzijde van de ruif, kun je baal ook makkelijker op kiepen. Trekker zal door het verplaatsen van het gewicht ook niet voor omhoog komen. Eventueel met spanband aan de bovenste buis van de ruif. Ligt de baal meten op z'n plek.
Succes
Sideswipe
@donkey63 Nee, ik dacht het zo uit te mikken dat de ruifbakrand ongeveer in het midden van de baal kwam aangezien ik m met handkracht moest kantelen. Niet verder bij nagedacht eerlijk gezegd
+1
fendt2
Denk dat het verstandig is om even te meten hoe hoog de ruif is en hoe hoog de hef kan. Als de hef gaten op ongeveer de zelfde hoogte komen als de ruif. Dan komt het met de prikker van misteragri goed. De pennen zijn lang, om de baal daar op te prikken is er wel een muurtje nodig om tegen aan te drukken.
Sideswipe
Even een andere vraag....

Ik zie op diverse sites van die Eurotrac F40 te koop staan die ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten (2de hands) als mijn kubota GT21.

Die Eurotrac is dan wel groter / zwaarder maar de berichten over de kwaliteit zijn niet zo best.
En ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe Kubota is vergeleken met de "echte" merken zoals JD, MF, Fendt, Deutz etc etc.

Maar is zo'n F40 nog het overwegen waard of moet ik nu heel snel mijn mond spoelen met zeep ?
(ik gebruik de trekker maar 20 a 30 uur per jaar)
+2
yoohan
@Sideswipe
Lekker je Kubota houden. Die Eurotrac waren 10-15 jaar terug niet de beste trekkers, geen idee hoe dat nu is.

Kubota hoort nets als Yanmar en Iseki bij de betere en meer gerenommeerde merken onder de minitractoren.
+1
yoohan
@Sideswipe
Als je trouwens echt wat groters zou zoeken kun je beter kijken naar een Landini Mistral, Newholland TCE/T3030, Deutz Agrokid. Bijna elk merk heeft wel zo'n compacttractor van rond de 50pk, wegen ongeveer 1500kilo. Zijn feitelijk allemaal nagenoeg hetzelfde en heben allemaal een Yanmar of Mitsubishi motor.
Sideswipe
Quote Reactie van @yoohan:
Newholland TCE/T3030

Ik zie echt weinig te koop in dat formaat tractor. Het is mini/midi of gelijk naar een grote met cabine etc.
Dat laatste is echt overdreven voor zo'n hobbyprutser als ik (ik denk dat ik in een jaar tijd de 30 uur nog niet haal)
Sideswipe
@yoohan

Ik koop eerst wel een balenprikker (die heb ik dan zowiezo nodig)
+6
Sideswipe
Update aan iedereen: We zijn toch maar voor een grotere trekker gegaan met een voorlader die voldoende kan heffen. Dan kan ik daar een balenprikker op doen.

Dit keer een TYM met 40 pk (Perkins 2,2 liter).

In de reguliere (bekende) merken kom ik dit soort formaat trekkers heel weinig tegen. Nu ben ik (door de adviezen op TF) wel bij chinese merken als Eurotra, fieldtrac en Knegt weggebleven.

TYM is koreaans, in NL zie je ze niet veel maar duitsland heeft wel een uitgebreidere dealernetwerk. Daarnaast is dit zelfde model ook verkocht als JCB (maar dan geel) en in belgie als Lamborghini Green Pro (maar dan in het wit) verkocht.

Zetor verkoopt dit model nu nog (maar dan de cabineversie) als Zetor Utilix.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
16045HSX
@Sideswipe Dat ziet er goed uit, mooi ook. Hou je ons op de hoogte over hoe deze trekker bevalt? Ik ben wel benieuwd namelijk.
+1
Sideswipe
@16045HSX Zal ik doen. Moet de balenprikker nog bestellen.
+2
Fendt926Driver
@Sideswipe mooie trekker.
Ook de beste oplossing denk ik gezien de dingen die de vorige niet kon.
Voorlader ga je plezier van hebben. Houdt wel voor zover mogelijk altijd de last laag met rijden
Sideswipe
@Fendt926Driver Dank je. Wat je vaker ziet bij hobbymatige paardenhouders is de keuze : Minitrekker of knikshovel. Waarbij de minitrekker superfijn is voor het grondwerk zoals bak of weide slepen, woelpootje, maaien en waarbij de knikshovel goed is in tillen en mesthoop opscheppen.
Met deze trekker heb ik beide.

Met de voorlader wel goede tip, vroeg ik me al af wat het beste is. Als ik bijv. de sleep gebruik dacht ik al om de werktuigen van de voorlader af te halen ivm onnodig gewicht.
+1
Fendt926Driver
@Sideswipe dat zeker. De bak eraf en dan de arm omhoog kan prima.
En heel hard rijden doen deze trekkertjes ook nog niet volgens mij.
Heb je snelwissel aan de lader om de bak eraf te halen?
Sideswipe
@Fendt926Driver Max is 28 km/u dacht ik.
Met een hendel (Euronorm koppeling?)
+1
Piet1960
Contra- gewichtje in de hef wel verstandig denk ik, maar ik weet niet hoe zwaar je balen zijn.
Sideswipe
@Piet1960 Die balen zullen 400 a 500 zijn. Ik heb wel gewichtblokken liggen dus zal dat eerst even ervaren.
+2
Fendt926Driver
@Sideswipe gewicht achterin is ook deels om je vooras te ontzien.
Die krijgt (enorm) op zijn donder met een voorlader met gewicht voorin.
Daarom zou een 4 a 500kg achter zeker fijn zijn.
Zonder zou ik wel proberen elke maand de vooras van een dot vet te voorzien op de vetnippel punten
Sideswipe
@Fendt926Driver Vetpunten is wel een goede tip (Ik zie er een hoop, ook op de voorladerpunten).
Kan ik mijn Q-Lube vetspuit ook eens meer gebruiken 😉

Ik heb van die 2 stuks van 50kg blokken die je aan elkaar kan bouten. Ik kan ze eerst wel even met de palletvork achter oppakken. Anders kan ik wel een frame maken voor de driepuntshef waar ik die blokken aan vast kan bouten.
Fendt926Driver
@Sideswipe of een pallet met een baal op die je met de palletvork achter op pakt voordat je er 1 voorin prikt.
Simpel en goedkoop achter gewicht
Sideswipe
@Fendt926Driver zo gedaan voor nu. 5 blokken van 50kg (had ik nog liggen)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@Sideswipe super oplossing. Zo kun je ook snel er weer achter weg doen als het niet nodig is.
jammermaarhelaas
@Sideswipe

Tip is ook om bij het doorsmeren van de vooras van de trekker, de trekker aan de neus van de grond te krikken zodat de fusees en schommelas hangen in plaats van dat de trekker er op rust.
Op die manier krijg je makkelijker het vet op de plek waar het gewicht op rust.
Als de voorwielen net los van de grond komen is dat al voldoende, zet hem goed op de handrem en zorg dat de krik stevig staat.
+1
inspecteurfendt
@jammermaarhelaas of gewoon met de frontlader 😉
+2
jammermaarhelaas
@inspecteurfendt

Klopt, niet aan gedacht.
+1
spotmelker
@Sideswipe Als je een gewicht achterop maakt zorg dan dat er een trekhaak vrij blijft of maak die als een oppikhaak aan het gewicht. Dan kun je altijd de wagen meenemen.
+1
Sideswipe
@spotmelker Goeie tip!!!!
+1
yoohan
Ja precies, gewoon een baal, werktuig of bak met zand achter in de hef. Is goedkoopste contragewicht.
Sideswipe
@yoohan

Ik heb 5 stuks blokken van 50kg per stuk die ik aan elkaar kan bouten. Als ik op de eerste nu 3-punts bevestigingen laat lassen dan is dat gelijk een moederblok.

Zie foto's: Ik had ze op de kubota tijdelijk vastgezet maar je kunt ze strak tegen elkaar aanbouten als je ze om en om monteert

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
yoohan
@Sideswipe
Als je die gewichten hebt liggen wordt het een ander verhaal. Dan zou ik ze ook gebruiken ja.
Inderdaad een 3punt, of gewoon aan een gatenbalk bouten.
Sideswipe
@yoohan Gatenbalk is ook een idee ja. De topstang is ook niet echt meer nodig dan.
+1
Sideswipe
@yoohan Nu even zo opgelost

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!