Illustratie van:

Unimog 406 - Unimog 406 op kenteneken zetten

Hallo we hebben een unimog 406 van 1972 en deze moet nu dus op kenteken. echter heeft een unimog een contructie snelheid van meer dan 40 km h en zou deze apk gekeurd moeten worden. Nu heb ik van de rdw via de mail wel te horen gekregen dat als hij 50 jaar of ouder is er geen apk plicht meer is. Zijn er hier mensen die dit ook hebben en zo ja hoe hebben jullie het geregeld? Of is er een mogelijkheid om hem terug te laten zetten naar 40 kmh want wil eigenlijk onder de apk uit komen omdat hij na volgend jaar geen apk plichtig meer is ivm 50 jaar oude oldtimer. Als ik ze bel wil ik graag goed beslagen te ijs komen en geen slapende honden wakker maken vandaar deze vraag.

Deel dit topic

Reacties

+2
Koiter
Ik heb onze Unimog 403 van 1970 gewoon aangemeld via de RDW site, en de constructiesnelheid van 70 aangehouden. Tot op heden nog geen reactie terug gehad van de RDW over mogelijke bijkomende zaken. Dat bij 50 jaar de plicht kwam te vervallen heb ik nog niet ergens gelezen over landbouwvoertuigen. Dus eigenlijk kan ik hier (nog) niet veel over zeggen. Waar ik nu wel benieuwd naar ben is hoe er omgegaan wordt met de Unimogs welke als vrachtwagen van de band zijn gerold maar nu als agrar versie gebruikt worden, op de stamkaart staat dan nog wel dat het een vrachtwagen is.
goeiedag eem
@Koiter dat van die apk plicht na 50 jaar en ouder heb ik op de mail staan maar omdat de jouwe van 1970 is heb jij al geen apk plicht meer en onze is van 1972 en dus nog net wel, maar daarom zit ik te kijken of ik dat omzeilen kan, want zit er niet op de apk te wachten als de luchtreminrichting voor de aanhanger en zo werken moet wat als zeker geen 25 jaar gebruikt is, en we gebruiken hen eigenlijk nauwelijks op dit moment
+2
dylanbogaard
Dit zegt de rdw

(klik om te vergroten)

goeiedag eem
@dylanbogaard dat klopt, staat ook in de mail die ik kreeg, maar ik wil graag dat ene jaar , (omdat onze nu 49 jaar is bouwjaar 1972), kunnen overbruggen of dat je hem kan laten schorsen of zo om onder de apk uit te komen, of dat er andere mazen in de wet zijn of daar iemand hier een oplossing voor heeft of ervaring mee heeft
InsaneNL
@goeiedag eem schorsen kan maar zo de oplossing zijn. Dan mag je er alleen de weg niet mee op zolang die geschorst is.
rdw.nl/particulier/voertuigen/…
goeiedag eem
@InsaneNL als schorsen kan, dan is het eind van het jaar op kenteken zetten wat nog kan, en kan even een poosje schorsen, om zoiets zat ik te denken maar als er nu mensen zijn die er ervaring mee hebben zou dat mooi zijn vandaar
Moonshine
@goeiedag eem voor landbouwtrekkers kom je sowieso onder de apk uit. Het maakt niet uit hoe hard de trekker kan. APK komt er alleen voor trekkers die harder dan 40 rijden en voor transport gebruikt worden om concurentie met vrachtwagens tegen te gaan.
goeiedag eem
@Moonshine dat klopt maar als ik contructie snelheid 70 opgeef dan weer niet volgens mij,
+1
Moonshine
@goeiedag eem voor zover ik weet wordt er alleen onderscheid gemaakt tussen boven de 40 en 40 en minder. Uiteindelijk mag je toch maar 40, en ik denk als je dan met een snelheid gepakt word die boven de constructie snelheid ligt je harder de lul bent dan als je alleen te hard rijdt.
goeiedag eem
@Moonshine ja precies, gaat mij er even om volgend jaar is hij 50 en dan heb je geen apk plicht meer en omdat hij niet veel op de weg komt vind ik dat jammer geld, technisch is hij verder goed, maar als ze met de keuring de aanhangerrem gaan controlen weet ik niet hoe dat gaat is al zeker 20 jaar niet gebruikt en wou er eigenlijk geen dure reparatie op voor dit ene jaar, maar ik ga het even aan zien heb het hele jaar nog om hem te registreren
Moonshine
@goeiedag eem al was de unimog 35, dan had je nog geen apk plicht.
goeiedag eem
@Moonshine ja dat dus wel omdat hij een constructie snelheid heeft van meer dan 40
Moonshine
@goeiedag eem die snelheid maakt niet uit, zie punt 3 hierboven.
+2
frammi
Waarom onder de apk willen uitkomen. Als je machine in orde is, dan is die apk ook geen probleem
goeiedag eem
@frammi we komen er nagenoeg niet mee op de weg en om dan 200 eur voor een keuring te betalen en hem de schuur weer in zetten, en volgend jaar is hij vrij van apk, vandaar. Het aanhangerremsysteem daar zit het probleem, als dat werken moet, is al zeker geen 20 jaar gebruikt verder is er geen probleem
bartjuh
Kan je hem niet schorsen? Je mag tot 2025 toch nog zonder kenteken?
gerben
Heb mijn 406 gewoon opgegeven met max constructiesnelheid 40kmh! onder het moto geen slapende honden wakker maken. heb het pasje al binnen. bij de rdw snappen ze schijnbaar niet dat unimogs harder lopen. Ik vermoed ook dat die van mij ooit als vrachtwagen van de band is gerold, er zit geen hef op en geen aftakas. Dus mooi zooitje bij die rdw en dat pakt mooi uit.
+1
goeiedag eem
@gerben bedankt voor de reactie, we hebben besloten om het ook zo te gaan doen en geen slapende honden verder wakker te maken, volgens mij is het zo dat ieder landbouwvoertuig met een construcite snel heid boven de 40 en meer voor de apk wordt aan gemeld en je mag toch niet harder dan 40 met of zonder apk zoals ik begrijp dus zie er ook geen meerwaarde in
Deutzke fahr
Een jaartje ouder maken?
Hier ook nog een unimog staan. Lastig wat ik moet doen met die constructiesnelheid.. hier inmiddels al meer mensen ervaring mee?
En hoe kom ik achter het bouwjaar? Originele velgen zitten er sowieso niet meer onder.
goeiedag eem
@Masseyfergusondriver ik heb de constructie snelheid op 40 kmh gezet van onze unimog 406 dan hoef je geen keuring, Als het goed is kun je via het chassisnummer bij een unimogdealer de gegevens opvragen van bouwjaar en zo
+1
Steyr thomas
@goeiedag eem lijkt me niet slim om zo'n lage constructiesnelheid op te geven, als je nu een keer aangehouden wordt omdat je te hard rijdt, bega je een economisch delict. Je hebt dan een groter probleem dan een snelheidsboete.

Ik heb mijn 406 van 1977 vorige week apk laten keuren. Constructie snelheid zo hoog mogelijk opgegeven. De apk keurmeester had nog wel naar het rdw gebeld of die wel een voertuig met zon hoge constructie snelheid mocht keuren, maar kreeg als antwoord dat het alleen belangrijk was of die als land- en bosbouwvoertuig in categorie T was aangemeld.
Koiter
@Masseyfergusondriver hier mijn 403 op 70kmh gezet, bouwjaar staat op de stamkaart als die er nog bij is, anders via chassisnummer opvragen bij een dealer zoals @goeiedag eem zegt
goeiedag eem
@Koiter @Masseyfergusondriver ja dat had ik anders ook gedaan maar het zit zo, is hij 50 jaar of ouder hoef je geen apk meer, ookal is de constructie snelheid hoger als 40. Is hij minder oud als 50 jaar is alles boven de 40 kmh apk plechtig en je mag toch niet harder dan 40 is mij verteld dus waarom dan de snelheid omhoog op kenteken en apk, en onze is dit jaar nog 49 dus zo kwamen onder de apk uit
goeiedag eem
@Steyr thomas Waarom niet, economischdelict heb je eerder als je er transportwerk mee doet en het daar niet voor gebruikt mag worden als je werk voor derden ermee doet. we gebruiken hem alleen voor ons zelf met de paardetrailer, Je mag toch niet harder dan 40 met een landbouw voertuig, en 60 a 70 rijden laten we wel, vooral met deze brandstof prijzen. We rijden toch niet harder dan zon 50 met dat ding, en als hij 50 jaar of ouder is hoef je niet meer te keuren, onze wordt volgend jaar 50 (is van 1972) maar je moet dit jaar aanvragen en is hij 49 en moest dus apk gekeurd worden, we rijden er nauwelijks meer mee, en zo komen we ook onder de verplichte apk uit dit jaar. En de rdw heeft het goed gekeurd en dus staat dus op het pasje 40 en verder niets als ze je aan houden.
+1
Mauritsdb
Alles wat na 1970 is toegelaten en als landbouwvoertuig geregistreerd staat met een constructiesnelheid van hoger als 40km/h moet gekeurd worden. Ook als hij dus in 2021 50 jaar word. (Toelating 1971).

(klik om te vergroten)

Datum eerste toelating
Mauritsdb
@Mauritsdb en hoofdzakelijk gebruikt wordt voor niet landbouwdoeleinden😂

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 406 en hebben de trefwoorden kenteken en keuring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN