Same Atlanta 45 - 2 Cilinders willen niet mee werken

Ik heb vorig weekend mijn same aan de praat gekregen en nu wou ik hel terug starten maar er slaan maar 2 cilinders aan weet iemand de reden er van en wat ik er kan aan doen
Mvg

Deel dit topic

jeroom-verhelst

Reacties

+1
blauwe tractor
Volgen keer eerst je diesel systeem controleren of schoonmaken dan ps proberen om te starten nu mogelijk vuil ergens in je (diesel) systeem
robbertk
Wat @blauwe tractor zegt inderdaad. Hoe lang heeft die stilgestaan en wat heb je allemaal gedaan? Vanaf het begin. Is de tank schoon, nieuwe diesel erin, filter vervangen? Leidingen gespoeld?
En daarna kunnen we naar de verstuivers kijken. Eruit halen en starten sproeien ze nog mooi ja of nee? Zo nee wegbrengen voor revisie. (Als het lukt via het verstuiver gat naar binnen kijken hoe de cilinder wand en zuiger eruit zien) en is dit allemaal op orde moet je naar de kleppen gaan kijken. Klinkt misschien moeilijk maar behalve kleppen stellen/reviseren is het allemaal goed zelf te doen.
jeroom-verhelst
@robbertk heb nieuwe diesel in gedaan en tank gespoeld
Maar brandstof systeem niet gekuist
Zou het daar aan kunnen liggen
Maar dit weekend werkte hij wel nog ?
+2
blauwe tractor
@jeroom-verhelst Vuil in het systeem verplaatst zich zonder dat je het ziet , er is maar een ding wat werkt systeem schoonmaken vanaf de tankdop tot aan de pomp ingang, zoniet shake it babe.
wim-same
@jeroom-verhelst Werkte dit weekeinde alle 4 de cilinders wel ? en wat heb je er na die tijd aan gedaan ?
jeroom-verhelst
@wim-same ja ze werkten alle vier en daarna heb ik hem binnen gezet en probeerde ik hem terug te starten maar er werkten er maar 2 heb nu wel gezien dat er wat olie uit de uitlaat komt zou dit aan de klepspeling kunnen liggen ?
wim-same
@jeroom-verhelst Olie uit de uitlaat kan ook Diesel zijn. Waarschijnlijk hele slechte verstuivers. Ik zou alle verstuivers toch laten testen bij een diesel center. En waarschijnlijk toch vuil in je brandstof systeem, of lucht. en omdat hij het verleden week nog wel goed deed, denk ik dat er lucht in zit, dus ergens zuigt hij vals lucht. Dit kan zelfs in het opvoer pompje zitten. De tank helemaal vullen, dan is het brandstof niveau al hoger dan de brandstof pomp, en even alles goed ontluchten, dan moet hij het gewoon weer doen op vier cilinders.
jeroom-verhelst
@wim-same maar kan dit dan dat er 2 cilinders wel werken en de andere 2 niet als er lucht in het systeem zit zouden dan alle 4 de cilinders niet werken of ben ik fout
+1
wim-same
@jeroom-verhelst Ja, dat kan, dan krijg hij net de lucht niet door de andere verstuivers geperst. wees blij dat een Atlanta geen roterende brandstof pomp heeft, Die moet je nog veel secuurder ontluchten. Heb ik zaterdag nog met een Same Saturno gedaan. Die loopt nu prachtig mooi.
jeroom-verhelst
@wim-same oke bedankt ik zal het proberen
jeroom-verhelst
@wim-same ik heb juist eens alles ontlucht en hij werkt nog steeds niet heb wel een een verstuiver verstoken van een werkende cilinder naar niet werkende maar is nog steeds dezelfde die werken
wim-same
@jeroom-verhelst geeft hij wel op alle verstuivers brandstof ?
jeroom-verhelst
@wim-same ja heb alle verstuiver leidingen los gedraaid en er komt overal brandstof uit
wim-same
@jeroom-verhelst Is de druk van de brandstof pomp nog goed ? zijn de verstuivers nog goed ?
Wat heb je er aan gedaan sinds vorige week als hij het toen wel goed deed.?
jeroom-verhelst
@wim-same heb er niet meer mee gedaan gewoon aan de kant gezet
wim-same
@jeroom-verhelst Maar je hebt ook nieuwe cilinder bussen gemonteerd, Heb je de juiste hoogte aan gehouden? Er zitten vulringen onder deze bussen om af te stellen. zijn de cilinderkoppen goed ? is de klepspeling goed ?
jeroom-verhelst
@wim-same heb idd nieuwe cilinder bussen gestoken maar dit was voor hij liep en hoeveel vulringen moeten er dan juist in klep speling is 0,2 mm he maar wanneer moet je dit juist meten als de ene volledig is ingedrukt?
wim-same
@jeroom-verhelst Klepspeling moet je meten in de Compressie slag
wim-same
@jeroom-verhelst Nee, als ze juist niet ingedrukt zijn.
jeroom-verhelst
@wim-same oke bedankt ik zal het controleren
jeroom-verhelst
@wim-same en op welke manier meet je het best de druk van je brandstof pomp
jeroom-verhelst
@jeroom-verhelst heb juist gezien als je je hand op de lucht inlaat van een niet werkende cilinder de lucht/rook uit de uitlaat warmer komt
Kan je mss daarmee iets meer weten?
wim-same
@jeroom-verhelst Dan sluiten de kleppen niet goed. Ga eerst je kleppen maar eens goed stellen. Dan heb jij er na verleden week WEL aan gesleuteld.
jeroom-verhelst
@wim-same nee heb er niet meer aan gesleuteld en heb vandaag nog eens de klepspeling nagekeken en deze klopt en is nog steeds hetzelfde
jeroom-verhelst
Heb nieuwe cilinderbussen gestoken en de verstuivers getest en die werken nog
robbertk
@jeroom-verhelst der van uitgaande dat je de cilinderbussen correct gestoken hebt, ben je toch wel een handige klusser, en kan je zelf eerst nog naar de kleppen kijken. Compressietest helpt daar ook goed bij
jeroom-verhelst
Dus is waarschijnlijk de klepspeling die niet meer corect is ?
blauwe tractor
Dus gewoon de timing niet op orde ????
jeroom-verhelst
@blauwe tractor hoe bedoelje?
blauwe tractor
Alles werkt zeg je maar wil niet aanslaan op 2 cilinders, ergens toch een timing verschil denk ik.
Is dit een v 4 cilinder??
blauwe tractor
Je hebt niet veel nodig om in de min te gaan.
jeroom-verhelst
@blauwe tractor en kan ik het ergens meten of aanpassen?
blauwe tractor
@jeroom-verhelst
Nokken as, inspuitmoment, tuimelassen, het heeft vele oorzaken dat kan ik vanaf hier niet zien.
Als het een en ander gedemonteerd is word het een hele puzzel om het weer lopend te krijgen.
jeroom-verhelst
@blauwe tractor maar kan dat dan als hij vorig weekend wel nog werkte ?
blauwe tractor
@jeroom-verhelst
Na de revisie en de trekker liep 100% dat je weet??
Of was er al enige terughoudenheid te bespeuren??
jeroom-verhelst
@blauwe tractor nee hij werkte 100% en heeft een hele tijd gedraaid en heeft ook gereden
jeroom-verhelst
@blauwe tractor nee hij werkte 100% en heeft een hele tijd gedraaid en heeft ook gereden
+1
Jef1965
@blauwe tractor jij denkt te moeilijk. Als hij gelopen heeft is het iets met vuil of lucht,
J.beun
Als je nou de verstuiferleidingen losdraaid van de cilinders die niet lopen op de brandstofpomp
komt daar dan diesel uit als je de motor rond slingert met de startmotor. het kan namenlijk wezen dat de klepjes blijven hangen/vastzitten. heb ik ook een keer gehad. dan zuigt hij geen diesel aan. even de borging losdraaien. en dan draai je het gedeelte wat ik heb aangegeven met de pijl. er zo uit. dan zie je daar een veer zitten en daar onder zit het klepje. je hoort het klepje er zo uit te pakken met de hand. anders een punttang pakken. je moet datklepje niet beschadigen want dan dicht hij niet meer af. als dat het niet is kan de plunjer ook nog blijven hangen. dan moet je het deksel er voor weg halen en kijken of alle plunjers wel op en neer gaan. 1.3.4.2.dat is de inspuit volgorde. als de plunjer niet beweegd dan kan je er wel kruipolie in doen. en een dag laten staan.laat maar weten wat de conclusie is. vr gr j.beun

(klik om te vergroten)

arnold-arentze
@J.beun tractorfan.nl/picture/1384124/… Ik weet niet of dit nuttig kan zijn
jeroom-verhelst
@J.beun er komt wel diesel uit de leiding maar zou het dan kunnen dat de druk niet genoeg is of zo iets ik zal eens kijken naar hetgene dat jij zegr
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!