Illustratie van:

Massey Ferguson 6150 - Wat is een normale temperatuur van de Achterbrug ?

Beste,
Ik ben pas in het bezit van een 6150 met 5000 uren.
Als ik een uur over de weg rijd wordt de achter brug zo een 65 graden . Zelfs de aftaks wordt meer dan 50 graden is dit normaal ?

Met Vriendelijke Groeten
Filip

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Ik kan niet voor een MF spreken maar dat lijkt me wel veel te warm. Blijft er een hydrauliek ventiel hangen of een remventiel dat de olie daardoor zo heet wordt?

Misschien is de temperatuurmeter stuk dat ie hoge waardes aan geeft?

Olie koeler verstopt?

Bij onze 8550, die “berucht” zijn om een warme achterbrug kwam de temperatuur niet eens boven de 50 graden terwijl het buiten 30 graden was. Met zwaar aftakaswerk niet en ook niet met transport..
KMMF
Dit moet geen probleem zijn. Bij andere MF modellen zit een thermostaat die op 70 - 80 graden staat. Deze hoge temperatuur geeft ook minder transmissieverlies.
Filip
@valmet6400power
Is gemeten met een infraroodcamera.
Ik ga eens checken of de oliekoeler aanslaat. Er zit een klep op die opengaat bij een bepaalde viscositeit van de transmissie olie.

@KMMF Ok dus kan het normaal zijn 😄

Bedankt al vast voor jullie reactie
Filip
Hallo,
Ik heb van de week hooi getransporteerd. Daarna heb ik eens met een hitte camera gekeken. Vinden jullie dit normale beeldjes ?

Grtz
Filip

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

KMMF
@Filip Het lijkt er op dat de remmen aanlopen. Dit kun je controleren door met de trekker een paar kilometer te rijden, zonder de remmen te bedienen. Meet dan weer de temperatuur ter hoogte van de remschijven (daar waar de astrompetten tegen de achterbrug aanzitten).
roscho
Quote Reactie van @KMMF:
Dit kun je controleren door met de trekker een paar kilometer te rijden, zonder de remmen te bedienen.

Je kunt ook even de krik eronder zetten en kijken of je de wielen nog met de hand kunt draaien. Zo ja, dan loopt de rem niet aan.
Misschien nog even herhalen met warme achterbrug, misschien verandert er door de warmte iets aan de situatie.
Filip
@KMMF
Dat was ik ook ook aan het denken. Nu hoor ik overal wel dat de temperatuur normaal is maar ik vind het echt een locale spot daarbij heeft de aanzuigoliefilter totaal niet warm.
Wat ik ook raar vind is dat hij het schakelen vrij snel afremt. Zelfs op een helling van 3 a 4 % remt hij af.. Ik weet niet of dat normaal is met een 4 *4.
@roshco
Ik heb dat al geprobeerd en da lukt vrij goed maar ik ga dat ook eens proberen op temperatuur. Ik heb natuurlijk ook geen vergelijkingsmateriaal he 😄

Met Vriendelijke Groeten
Filip
KMMF
@Filip Als de temperatuur bij de remmen tijdens de test oplopen, maak dan de doorzichtige slang naar de hoofdremcilinders los aan de zijde bij het ventielblok. Plug de zijde bij het ventiel af, maar laat de doorzichtige slang open en hang deze naar boven. Zo weet je of de druk in de toevoer naar de hoofdremcilinder (en dus ook achter de remzuigers) niet te hoog is. Laat even weten of bij deze test de remmen nog warm worden.
Filip
@KMMF
Dus als ik het goed begrijp moet ik een half uurtje gaan rijden zonder de remmen te gebruiken. Indien ze dan nog warm lopen dan de remmen loskoppelen maar hoe moet ik da dan testen ? Ik durf niet rijden zonder remmen hoor 😄
KMMF
@Filip Nee dat hoeft geen half uur, 10 min is voldoende. Meet voordat je begint de temperatuur op versnellingsbak, hydrauliek leiding bij ingang buitenwerkend ventiel, en op de linker en rechter trompet bij de rem. Noteer deze waarden en ga dan 10 min rijden, stop zonder te remmen meet dan weer op dezelfde posities. Als de remmen aanlopen, dan kun je zien dat daar de temperatuur sneller oploopt dan op de transmissie of hydrauliek. Ik denk dat de remzuigers niet goed teruggaan.
Als je de doorzichtige toevoerslang naar de remcilinders loskoppelt en de slang omhoog legt en de olie in de slang blijft staan kun je altijd nog remmen als dit nodig is.
Wie is jouw MF dealer?
+1
roscho
Quote Reactie van @Filip :
Ik heb natuurlijk ook geen vergelijkingsmateriaal he

Als je een achterwiel van een trekker kunt draaien, ga er dan maar vanuit dat de rem niet aanloopt. Je moet wel het differentieel en een deel van de versnellingsbak meetrekken, dus heel licht gaat het niet. Als je trouwens beide wielen van de grond krikt, kun je met het rechterwiel het linker in tegengestelde richting laten draaien via het differentieel. Als ze beide draaien, lopen beide remmen niet aan.
stevenb
Zie zo weinig bijzonders

Olie moet goed warm worden

Rij veel met een mf 6270 en die wil ook wel warm worden, is d8 ik vrij normaal

Ooit een nh tm 155 gehad waar het standaard was dat je een ei op de achterbrug kon bakken, onze nh 6080 wil ook loeiheet worden in de achterbrug en nog nooit trammelant mee gehad

Als het stoom uit de dop komt, dan moet je je pas zorgen gaan maken 😂😂
Fordje4600
@stevenb hier een tm175 gehad die werd 120 graden, de tm165 werd iets minder heet. De tm175 is ook na 2 jaar en 3000 uur weg gegaan
wouterdp
@Fordje4600
Dat was het grote probleem met de lwb tms, olie werd zodanig heet dat ze niet meer smeerde en de lagers in de bak en Achterbrug kapot liepen. Anderzijds als de updates gedaan zijn is het probleem opgelost. Heb er hier 1 lopen die zen updates gehad heeft en ook een cleanfix ventilator heeft en je moet echt moeite doen om hem boven de 65 graden te krijgen.
Fordje4600
@wouterdp hebben er ook andere problemen mee gehad, was het ons niet waard toen maar een nieuwe tvt gekocht
roscho
Dat achterbrug olie zo'n 80 tot 100 graden wordt, is niet alarmerend. Probleem kan wel zijn dat je met een slechte hydrauliekpomp steeds slechtere prestaties krijgt, dunne olie kan ontsnappen door lekkage in de pomp. En resultaat daarvan is weer dat bij langere hydrauliekprestaties de olie veel warmer wordt doordat het in de pomp door de lekkages vliegt.
Bovenstaande natuurlijk als de hydrauliek achterbrugolie gebruikt. Heb je daarvoor een aparte tank, dan zou de olie daarin warm worden.
Filip
@KMMF
Ik heb die nog maar pas 2dehands gekocht niet met een dealer dus. Hier moet die niet veel draaien 100 uur per jaar max 😄 De enige verdeler hierin de buurt is Elsen in Aarschot Belgie. Ik ga die zeker contacteren van de week.
Jij bedoeld dus die groene pijl en niet zoals ik dacht die rode 😄

Met Vriendelijke Groeten

(klik om te vergroten)

KMMF
@Filip Juist. Aan de ventielzijde losnemen. Daar een plug op draaien en de slang openlaten, zodat het remsysteem door het opwarmen van de olie geen druk kan opbouwen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6150 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0