John Deere 6600 - motor revisie

Beste monteurs, wat problemen met de motor van mijn 6600. Van 1997 en 10.500 uur. Nu wil ik verstuivers testen, koperaf halen en de zuigers bekijken op beschadiging. Weet er iemand of er van deze motor "instructie / onderdelen" boekjes zijn.
Bedankt alvast.
DeStoof

Reacties

U heeft een PB.
old man jose
Waarom deze moeite als de motor goed loopt?
Verstuivers testen oke maar de kop eraf?
Hoe meer men eraf haalt hoe meer men moet vernieuwen.
DeStoof
Hij is heel warm geweest (nul koel water). Hij start slecht (minder compressie). Kan wel door blijven rijden maar dan gaat hij misschien van het voorjaar als ik hem nodig heb in de prak. Daarom mijn vraag. Ook wat betreft compressie druk etc etc.
johnd-ts
@DeStoof

Slim om dat nu aan te pakken! Spul gaat toch altijd stuk wanneer je het nodig hebt, kun je nu beter gaan reviseren! 😄
RobinBos
Verstuivers testen is een goeie zaak, en als je die er dan toch uit hebt kun je ook compressie meten.
Afhankelijk van het type en de schade eraan kun je soms van de onderkant af ook al een diagnose stellen, via de carterpan is soms eenvoudiger, maar niet altijd even betrouwbaar.
Wimsumar
Beste RobinBos]

Quote:
diagnose stellen, via de carterpan is soms eenvoudiger

De carterpan zal vermoedelijk sowieso wel los moeten maar gezien de oorzaak van de 'storing' (warmlopen) zal de schade (verbrande kleppen, koppakking) bovenin zitten. Dus toch gelijk de cilinderkop er ook maar af?
RobinBos
@Wimsumar

das het domste wat je kan doen, beginnen met de kop meteen maar los te halen. Kost je een nieuwe kopakking, kopbouten, en kopvlakken, ook al blijkt bij diagnose dat er niets aan de hand is. Dan toch liever een carterpakking die ik eventueel zelf ook nog wel kan maken.

Verbrande kleppen komt niet zo snel voor, omdat ze relatief groot zijn en veel materiaal bevatten. Een kopakking hoeft nog niet lek te zijn wanneer een motor warm gelopen is. Een warmloper hoeft ook geen zichtbare schade aan te richten aan zuigers en cilinderbussen.
Wimsumar
Beste RobinBos: Natuurlijk, helemaal met je eens "wat niet nodig is, niet doen". Echter, de motor is 'niet nieuw' meer met 10.500 uur en dan misstaat een nieuwe koppakking, kopvlakken en kleprevisie sowieso niet.
Hopelijk verteld De Stoof (topicvraagsteller) wat hij doet en wat de schade uiteindelijk is.
DeStoof
Bedankt alle voor de info. ga in iedergeval verstuivers testen en compressie meten. Vandaag hebben we hem helemaal schoon gespoten, staat nu te drogen in de werkplaats. Ga nu wat info opzoeken van de motor, mochten jullie iets weten dan hoor ik het graag. Ik hou jullie op de hoogte.
john deere 7810
@Wimsumar

10500 uur bij een john deere motor zegt bijna niks 😉 deze kunnen vaak wel tegen de 20000 aan lopen voordat ze aan een revicie toe zijn
dan is het zowiezo verstandiger als je eerst de carterpan er onder wegtrekt stel dat je niks vindt kun je altijd nog de kop er af halen 😉 maar das wel ong een halfe dag sleutelen

stel maar eens kleppen van een jd 😉 wijkt weinig af van de maat 😉
Wimsumar
Beste John Deere 7810: De trekker waar dit topic over gaat heeft schade opgelopen en is nu aan (gedeeltelijke) revisie toe!
RobinBos
@Wimsumar

dat hij schade opgelopen heeft maak je er zelf van. De klacht is dat hij slecht start. Een slecht startende trekker kan in de winter hinderlijk zijn, maar zal nooit helemaal kapot lopen. Het voorjaar zal hij nog wel uit zingen. Verstuivers testen, kleppen stellen en compressie meten is natuurlijk altijd goed, zeker bij die urenstand. Als je je echt ergert aan het slechte starten (klepspeling en verstuivers blijken goed, compressie niet) dan kun je overwegen om hem te verbussen. Maar nooit die kop eraf halen als het niet nodig is, kost onnodig veel geld.
Rene2506
Waar is het koelwater gebleven? is hij daarna vastgelopen? of vroegtijdig uitgezet?
Rene2506
Ben wel heel benieuwd waarom mensen de carterpan eronderuit willen halen voor een inspectie? lagerschade?
RobinBos
@Rene2506

inspectie van carterpan (olie restanten) en inspectie van cilinderbussen.
me
10500 is zo'n een lang niet aan revisie toe .. daarbij heeft een 6600 volgens mij een 6,8 liter blok? Dus ze halen er helemaal niet zoveel uit .. Blok zal het nooit echt zwaar hebben gehad want max vermogen die ze nu uit zo'n blok halen ligt tegen de 300 pk aan ..
RobinBos
@me

5.9 😉
jd user
Een slecht startende trekker kan ook een slechte startmotor zijn??? die bijna af is.Of een zwakke accu???.....Heb je daar al eens aan gedacht?.....

Een john deere kan trouwens best wel een poosje tegen een warmloper.Daar gaan ze direct niet van slechter starten.
En zit er een greppel in je cilinder?....Nou dan moet je hem maar eens goed laten werken...als ie dan afslaat ...dan zit er een greppel in je bus.
hummy
@jd user

Aan dat advies heb je echt niets, dat is het zelfde dat je tegen een invalide in een rolstoel zegt dat hij maar even een rondtje moet gaan rennen, dan zulje wel weer lopen.
me
@RobinBos

Hoeveel liter is een 6506 dan?
suggs 73
Zitten hier wel handige jongens , heb een 2140 uitelkaar liggen , gooide koelvloeistof eruit , volgens kenners lekke kop , samen met een iets meer wetende maat de kop eraf gehaald , koppakking was heel ???????? monteur erbij wat het dan kon zijn , 1 verzakte bus , alles vervangen nu en nu weer in elkaar zetten , maar weet iemand hoe of wat de oorzaak kan zijn voor een verzakte bus? trekker heeft 6000 uur en is niet warm geweest
Rene2506
Geen idee hoe die blokken zijn gebouwd, maar ga ervanuit dat er een rand om de bus zit, waarmee deze in het blok valt?

anyway. de carterpan verwijderen om de slijtage van de motor te bekijken lijkt me nooit verstandig.

de olie resten bekijken, kun je net zo goed een analyse laten maken van de olie. als je ijzerdelen verwacht het filter doormidden snijden.

om vanuit de onderkant de bussen te controleren is ook niet echt een aanrader aangezien je daar noway de bovenkant daarvan kan checken waar de echte slijtage optreed.
een koppaking kost geen vermogen en als je eigentijd als eenheid rekent, kost die koppaking wel 2 uur op volledig controleren van het blok.
Is je kop niet lek, zou je deze ook niet hoeven te vlakken.

persoonlijk vindt ik de carter pan droppen, om te checken ook echt een slecht advies. tenzij je ervanuit gaat dat je iets kan aflezen aan de lagerschalen. maar als je die gaat vervangen zou ik direct allen meenemen.
Axle Rose
@DeStoof

Zozozo iedereen sleutelt hier graag volgens mij kop eraf carter eraf toe maar hoor. 1 Hoe bedoel je hij start slecht? Gaat hij langzaam rond of juist heel snel? 2 Rookt hij tijdens het starten en aanslaan en zo ja welke kleur rook? 3 Verbruikt hij nu ineens ook veel olie of is dat nog hetzelfde? 4 Heeft hij nu veel meer cartedruk? Met die urenstand is verstuivers testen dan meteen compressie meten nooit verkeerd maar meteen als een dolle de hele motor uit elkaar draaien om misschien wel helemaal niks slaat volgens mij nergens op.
RobinBos
@Rene2506

het enige wat je aan de bovenkant kunt zien is stootranden, echte schrapers zitten toch onderin.
Bytheway, een kop demonteren en monteren doe je niet even in 2 uur, zet daar maar een volle dag voor, knappe jonge als je dat nog red. bovendien, kopakking is al snel 100 euro, kop vlakken 300, nieuwe bouten 700, reken maar uit, carterpan er onder weg kost je alleen een carterpakking, en wat eigen tijd. en die carterpan red je dan wél weer in 2 uur 😉

Wat ik al zei, via de onderkant is niet de meest betrouwbare diagnose, maar wel ver weg de goedkoopste.

@me, een 6506 heeft wel een 6.8 liter, maar dan een kale. een 6600 heeft een geblazen 5.9
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!