Same Atlanta 45 - Verkeerde olie ? reinigen brandstofsysteem

Hallo allemaal,

Update en vragen over mijn Franse Same Atlanta 45

De man die mij de Same verkocht, had hem bij een klant gevonden, waar hij als garagehouder een auto ging ophalen. De trekker had al jaren niet gelopen en hij heeft meegenomen en weer aan de praat gekregen. Hij heeft alle olies vervangen, nieuwe snaren en accu’s, filters etc.
Omdat het wel interessant is te weten wat de geschiedenis van een oud trekkertje is heb ik geprobeerd de oud eigenaar te contacteren. Op de oude eigenaarsdocumenten vond ik zijn naam, via de telefoongids een nummer. De man heb ik gesproken, maar hij kon zich geen trekker herinneren… hij bleek Alzheimer te hebben… de geschiedenis zal dus in het graf verdwijnen.

Omdat de Same blijkbaar een tijd heeft stilgestaan lijkt het me verstandig het een en ander aftelopen om, te verversen, schoon te maken en goed af te stellen. Zo heb ik gevraagd welke olies de man van wie ik hem kocht, had vervangen. Nu blijkt dat hij de volgende olies heeft gebruikt vergeleken met die uit de boeken van Joop:

Motor: 10W40 i.p.v. 10W30
Bak en diff : 80W90 i.p.v. SAE 90
Hefinrichting: HV 46 i.p.v. W80

Wat denken jullie van deze keuze olies?
Ik ben geen grote oliekenner, maar bergrijp dat de HV 46 een viscositeit van 45 heeft bij 40°C en de W80 van +/- 90. Twee keer zo hoog dus… vandaar dat de hef hard naar beneden gaat?
Het verschil tussen 80W90 en SAE90, kan ik niet goed vinden.

Verder:
De opvoerpomp lekte aardig, die heb ik dus schoongemaakt en van nieuwe pakking voorzien, maar zuigers waren best vies. Ik vraag mij af of het een goed idee is het hele brandstof systeem te reinigen?
Leidingen, brandstofpomp en verstuivers.
Verstuivers moeten toch elke 500 uur afgesteld worden, en de brandstofpomp elke 1000 uur. Doen?
Ik zag filmpjes war men van die reinigingsproducten door het systeem pompen, vermengd in de diesel of soms puur. Is dat verstandig en werkt dat?

Misschien een beetje veel vragen in een post...(?) Dank voor jullie advies
Yannic

Deel dit topic

yannic

Reacties

jan-kees same
Ik denk dat jij de brandstofpomp bedoeld met die lekkage .het opvoerpompje heeft geen zuigers ,maar een membraam. Achter Het zijdeksel van de brandstofpomp zie je wel plunjers zitten maar die worden gesmeerd door de eigen olie van de pomp. .let op,dit is apart van de motor.maar dit heeft niks met het brandstof systeem te maken.alles verversen en schoomaken ,te beginnen bij de tank
yannic
Ik bedoelde de zuigertjes/ klepjes die in de opvoerpomp zitten. Rondom de brandstof pomp is het is allemaal een beetje vol olie en ik weet niet precies waar het vandaan komt. Zal goed schoon moeten maken en kijken. Zag al wel dat de diesel uit de opvoerpomp kwam. Membraan was wel goed, waarschijnlijk niet goed aangedraaid.
yannic
Hoe maak je de brandstof pomp schoon? En nog een tip on de tank schoon te krijgen?
jan-kees same
Ok ,ik snap hem ,goed schoonmaken ,komt goed
yannic
Heeft er iemand nog een tip wat die verschillende olies betreft? 🥴
ValtraStisch
De keuzes die de man heeft gemaakt,zijn een vertaling naar de moderne oliemarkt.
Prima keuzes,denk ik. Een 10w30 is ongeveer even dikvloeibaar als een vg46 olie.
Een 80w transmissie zit op nagenoeg dezelfde viscositeit.
yannic
@ValtraStisch dank voor je reactie. Ik begrijp het alleen nog niet helemaal... Hieronder nogmaals de olies:

Motor: 10W40 i.p.v. 10W30
Bak en diff : 80W90 i.p.v. SAE 90
Hefinrichting: HV 46 i.p.v. W80

Jij hebt het over 10w30 en hv46, maar is W80 dan ook goed vervangbaar door hv46; ik vond toch een twee keer zo hoge viscositeit...😳
ValtraStisch
10w30 is een SAE viscositeitsclassificatie, HV46 is een iso vg classificatie.
Deze worden door elkaar gebruikt, monteurs kennen die termen.
yannic
@ValtraStisch ja dat is allemaal heel mooi, maar bv 46 is toch zeker veel dunner dan 80W?? Niet een vergelijkbare olie, toch ?
joop-same
@yannic Welke dikte een HV 46 is weet ik zo niet maar de 80W hydro is ongeveer SAE 50 en deze is heel geschikt voor jou hef met plunger pomp.
yannic
@joop-same dank joop. Ik heb wat karakteristieken van olies bekeken en dacht te begrijpen dat een hv46 een viscositeit van 45 heeft bij 40 graden en een 80W wel een viscositeit van 90 bij die temperatuur, en dus dat de 80W twee keer zo is dik bij een realistische werktemperatuur... Maar blijkbaar is het nogal ingewikkeld...
yannic
Ik probeer te achterhalen of het de moeite is om de verse hv46 te vervangen door 80w,🥴😵🥴
ValtraStisch
Hallo yannic,
Ik ga ervan uit dat je het verschil weet tussen een 80W achterbrugolie en een 80w90 tandwielbakolie.
Die achterbrugolie kun je prima in je hydraulisch systeem doen.
Het is vast wel ergens te vinden hoe de verschillende indexen zich met elkaar verhouden.
Het heeft voor jou alleen zin om de hv46 te vervangen om vermenging met een andere tractor tegen te gaan.
yannic
Hey @ValtraStisch .
Ik moet zeggen dat ik het niet echt begrijpen. Heb heel wat gelezen, maar wordt er niet heel wijs van...
Ik begrijp dat XX- W -XX verschillende dikten hebben in winter en wanneer warm. En de x-W altijd even dik zijn (?)
Hoger getal is dikker, maar dat betekent dat de olie dikker is wanneer warm (?!!)
De hef zal niet zo warm worden als een motor, en hoeft ook niet dun te zijn wanneer koud, om bijvoorbeeld makkelijker te starten.
Een olie met een constant dikte lijkt mij beter.
Een hefolie moet een goede resistentie tegen compressie hebben, vandaar de moderne hv46.
Nou heeft het same een 'valvo Matic' (?) Die de hef-zak-snelheid regelt. Mijn hef gast snel naar beneden met een maaier eraan. Ik denk dat dunne olie sneller door deze klep stroomt, vandaar dat ik denk dat de hv46 te dun is.
Maar misschien heb ik het helemaal mis,😬
arnold-arentze
@yannic De hv 46 voldoet prima hoor voor jou hef. Ik gebruik hem ook voor mijn minitauro. De valvo matic is de trekkracht regeling, bijvoorbeeld bij ploegen kan deze met onderste groene handle afgesteld worden naar de omstandigheden. Dit heeft naar mijn weten weinig invloed op de daalsnelheid. Als je de bediening van de hef langzamer bedient zal de hef ook langzamer zakken 😉 De moderne motorolie en versnellingsbakolie die nu in je trekker zit heeft een bredere werking als de oude olie, dus deze blijft langer de juiste dikte behouden bij grote temperatuurverschillen
yannic
Ik baseerde me op het instructieboekje. Daar staat: " automatische regeling van de valsnelheid van het werktuig door middel van de valvematic" ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit een valsnelheid is onafhankelijk van het gewicht van het werktuig, maar dat kan ik niet meer terug vinden... misschien verzonnen...
joop-same
@yannic De valve matic is wel een daalsnelheids regel ventiel, dit is afhankelijk van je gewicht van het werktuig, de hefhendel ineens naar beneden en dan zal de valvematic werken.
Vaak is de boring van dit ventiel nog te groot en met te dunne olie merk je er niet veel van.
Als je hef nu met HV 46 olie veel te snel zakt dan is deze veel te dun voor de OUDE ZUIGER POMP.
Dan toch maar de olie vv. en de pomp en het regelventiel kan wel zoveel speling hebben dat hij altijd snel zakt, jou trekker is ook ongeveer 45 jaar oud.
yannic
@joop-same ok. Dank. Toch maar kijken of hij met dikkere olie langzamer gaat. Ik zag trouwens dat de Atlanta 40 140W olie moet hebben. Is dat dan nog weer veel dikker?
joop-same
@yannic De 140 cardan olie is heel veel dikker, zeker niet goed voor de hef maar voor een stuurhuis is het wel goed, goed lezen of een fout bericht wat je gelezen hebt.
arnold-arentze
@yannic En ik had er overheen gelezen van de daalsnelheid staat er bij de minitauro idd ook bij🙈 Gellukkig zijn er hier ook echte experts. Bij een oliehandelaar of mechanisatie bedrijf kunnen ze je vast helpen met de olie van de juiste specificatie.
yannic
Ik zag het in een document over Atlanta 40 van wim-same. Ik had het idd verkeerd gezien. Alle olies sae140, hef hydraulische olie no. ( Niet leesbaar).
Ik zal nog eens goed uitzoeken hoe de specificaties zich verhouden. Andere olie zal wel geen wonderen verrichten. Ik houd jullie op de hoogte hoe hij functioneert indien ik er andere olie in doe. Dank voor jullie input. ,🤗
yannic
Ik heb van een hele partij olies de karakteristieken vergeleken.
Bij een temperatuur van 100°C is de viscositeit van een SAE80W en een HV46 nagenoeg gelijk; tussen de 8 en 10 mm2/s;
Maar bij een temperatuur van 40°C is het verschil 46-48 voor een HV46, maar voor een SAE80W 77-86.
Toch een twee keer zo dikke olie die 80W bij 40°C.
Ik ken de temperatuur van een hef niet, maar dat zal toch niet snel boven de 40°C komen..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!