Hallo allemaal,
Update en vragen over mijn Franse Same Atlanta 45
De man die mij de Same verkocht, had hem bij een klant gevonden, waar hij als garagehouder een auto ging ophalen. De trekker had al jaren niet gelopen en hij heeft meegenomen en weer aan de praat gekregen. Hij heeft alle olies vervangen, nieuwe snaren en accu’s, filters etc.
Omdat het wel interessant is te weten wat de geschiedenis van een oud trekkertje is heb ik geprobeerd de oud eigenaar te contacteren. Op de oude eigenaarsdocumenten vond ik zijn naam, via de telefoongids een nummer. De man heb ik gesproken, maar hij kon zich geen trekker herinneren… hij bleek Alzheimer te hebben… de geschiedenis zal dus in het graf verdwijnen.
Omdat de Same blijkbaar een tijd heeft stilgestaan lijkt het me verstandig het een en ander aftelopen om, te verversen, schoon te maken en goed af te stellen. Zo heb ik gevraagd welke olies de man van wie ik hem kocht, had vervangen. Nu blijkt dat hij de volgende olies heeft gebruikt vergeleken met die uit de boeken van Joop:
Motor: 10W40 i.p.v. 10W30
Bak en diff : 80W90 i.p.v. SAE 90
Hefinrichting: HV 46 i.p.v. W80
Wat denken jullie van deze keuze olies?
Ik ben geen grote oliekenner, maar bergrijp dat de HV 46 een viscositeit van 45 heeft bij 40°C en de W80 van +/- 90. Twee keer zo hoog dus… vandaar dat de hef hard naar beneden gaat?
Het verschil tussen 80W90 en SAE90, kan ik niet goed vinden.
Verder:
De opvoerpomp lekte aardig, die heb ik dus schoongemaakt en van nieuwe pakking voorzien, maar zuigers waren best vies. Ik vraag mij af of het een goed idee is het hele brandstof systeem te reinigen?
Leidingen, brandstofpomp en verstuivers.
Verstuivers moeten toch elke 500 uur afgesteld worden, en de brandstofpomp elke 1000 uur. Doen?
Ik zag filmpjes war men van die reinigingsproducten door het systeem pompen, vermengd in de diesel of soms puur. Is dat verstandig en werkt dat?
Misschien een beetje veel vragen in een post...(?) Dank voor jullie advies
Yannic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Prima keuzes,denk ik. Een 10w30 is ongeveer even dikvloeibaar als een vg46 olie.
Een 80w transmissie zit op nagenoeg dezelfde viscositeit.
Deze worden door elkaar gebruikt, monteurs kennen die termen.
Ik ga ervan uit dat je het verschil weet tussen een 80W achterbrugolie en een 80w90 tandwielbakolie.
Die achterbrugolie kun je prima in je hydraulisch systeem doen.
Het is vast wel ergens te vinden hoe de verschillende indexen zich met elkaar verhouden.
Het heeft voor jou alleen zin om de hv46 te vervangen om vermenging met een andere tractor tegen te gaan.
Ik zal nog eens goed uitzoeken hoe de specificaties zich verhouden. Andere olie zal wel geen wonderen verrichten. Ik houd jullie op de hoogte hoe hij functioneert indien ik er andere olie in doe. Dank voor jullie input. ,
Bij een temperatuur van 100°C is de viscositeit van een SAE80W en een HV46 nagenoeg gelijk; tussen de 8 en 10 mm2/s;
Maar bij een temperatuur van 40°C is het verschil 46-48 voor een HV46, maar voor een SAE80W 77-86.
Toch een twee keer zo dikke olie die 80W bij 40°C.
Ik ken de temperatuur van een hef niet, maar dat zal toch niet snel boven de 40°C komen..