Illustratie van:

David Brown 990 - motorrevisie

Ik heb de volgende vraag :

we hebben enkele werkende Davids Browns

- op (of om) hoeveel uur heeft een tractor (David Brown) een motorrevisie nodig, en wat dient dan zoal gereviseerd te worden?

-heeft alsdan de injectiepomp ook een revisie nodig?

-is het alsdan ook zaak om de boit na te zien?

Hoeveel km (wagen) bedraagt 1 uur (tractor)?

Bedankt voor de antwoorden.

Deel dit topic

Reacties

dennis fordson
Een revisi is nodig als je motor erg rookt of andere manke menten dat maak veel verschil de ene motor is het na een paar 1000 uur nodig en ander niet als jou motor verder niks heeft zou ik hem niet reserviseren
DBRaymond
Hallo Dennis Fordson, het zit zo : Davids Browns roken altijd wel een beetje. Eigenlijk roken die van als ze nieuw waren. Maar een van onze tractoren rookt wel wat meer dan de andere een verbruikt ook wel wat olie en heeft onderdruk (carterdruk). De machine heeft nu een 7000 uur op de teller staan. En aangezien het niet ons doel is om de tractor te vervangen denk ik dat de tijd rijp is om een motorrevisie te doen. En aangezien we nu ook iemand kennen die dat kan oplossen…

Iemand hier ervaring mee? Wat is jullie mening?
de yanmarman
Injectiepomp en boite hoef je niks aan te doen als die goed zijn.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Het is voor geen enkele motor aan te geven na hoeveel uur revisie nodig is. Het is erg afhankelijk van slijtageverschijnselen welke weer in grote mate afhankelijk zijn geweest van goed of slecht onderhoud of onoordeelkundig gebruik. Revisie is wenselijk als de motor onvoldoende nog presteert of als zicht- en/of hoorbaar de motor slecht loopt.
Een beetje olieverbruik en wat rook is geen reden over te gaan tot revisie.
Een brandstofpomp slijt uiteraard ook maar daar is net zo min wat van te zeggen wanneer en wat te vervangen.
Hetzelfde geld voor de versnellingsbak: als alle versnellingen functioneren ( er niet uitspringen tijdens het werk): niet aankomen!
Draaiuren vergelijken met autokilometerstanden: Reken de draaiuren om met 50 à 60 km/uur. (Misschien wel meer omdat een trekkermotor meestal onder ''erbarmerlijker'' omstandigheden moet werken dan een automotor).

P.S.: Een David Brown 990 vertegenwoordigt een dusdanig (lage) waarde dat je er niet veel onkosten aan kan/mag maken.
dennis fordson
@DBRaymond

ik zou het je niet doen het geld wat je in de trekker steek haal je er nooit weer uit zoals wimsumar al zegt david brown tractoren zijn niet veel waard
DBRaymond
Beste Wimsumar, je hebt ongetwijfeld gelijk, maar als ik vragen mag waaruit maak jij op dat David Brown een zeer lage waarde heeft? Dit betreft een zeer betrouwbare trekker! Werkelijk stukken beter dan onze Fendt en Deutz. Bij de Fendt hebben we startproblemen en bij de Deutz is er een probleem met de koeling en hefinrichting. Onze David Brown start bij tempraturen ver onder nul zonder voorgloeien... Ik zie bij deze machine niets dan voordelen. Natuurlijk moeten we appelen met appelen vergelijken, ik bedoel : een machine van 80.000 EUR zal allicht beter zijn dan onze David Brown 990.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Iedere trekker, ongeacht welk merk, is op zo'n leeftijd als jouw D.B.-990 nog 'enkele duizenden euro's waard. Het is de vraag of je de kosten van opknapbeurten die de waarde van de trekker kunnen overstijgen weer terugverdiend.

N.B.: Een "80.000-euro" machine hoeft echt niet beter te zijn. Het hangt er helemaal vanaf wat er mee gedaan moet worden. Technisch gezien "beter, moderner", maar economisch wellicht onverantwoord.
DBRaymond
Wimsumar je hebt gelijk hoor maar bij ons is het juist ietsjes anders.

Ik denk dat we beter gediend zijn met deze opnieuw in orde te laten zetten voor 1000 EUR dan een andere te kopen voor 20.000 EUR.

Bovendien is het zo dat alles wat we aan deze tractor spenderen niet verloren is, daar deze tractor nooit de deur uit gaat, daar we de volledige reeks (770, 880, 990 en 1200) willen verzamelen…

Dus als iemand een idee heeft van wat we nu best laten vervangen … graag. Het gaat om behoorlijk wat blauwe rook, olieverbruik en carterdruk. Dus hieraan moet wat worden verholpen.
Wimsumar
Beste DBRAymond: Okee, nu blijkt tenminste dat je weloverwogen en goed onderbouwd reparaties wil (laten) uitvoeren. 😄
Alles wijst op (overmatig)slijtage van zuigers, zuigerveren en cylinderbussen.
N.B.: olielekkage langs de klepsteelafdichting zou nook kunnen maar dat geeft geen compressieverlies (carterdruk).

P.S.: Wat veroorzaakte het getik in de motor?
DBRaymond
Dank U Wimsumar voor je antwoord. We gaan dus nieuwe cilinderbussen, nieuwe zuigers en zuigerveren laten plaatsen. Daarnaast zullen we ook de klepzittingen laten slijpen en nieuwe kleppen laten plaatsen. Ik denk dat we dan al redelijk ver zijn...
Wimsumar
Beste DBRaymond: En die "tik"?

P.S.: Neem de hier door mij en anderen gegeven "adviezen" niet zomaar klakkeloos over A.U.B.!
"Wij' kunnen vanachter het beeldscherm niet bepalen hoe goed of slecht de onderdelen zijn.
DBRaymond
@Wimsumar : neen, natuurlijk niet (dank U om dit nog te melden), maar zoals je zelf zegt blauwe rook, olieverbruik, carterdruk, …, dit kan bijna niets anders zijn dan de cilinderbussen, zuigers en zuigerveren die versleten zijn. En meer dan waarschijnlijk is het ook zo - zoals je overigens ook zegt - dat er een probleem is met de klepsluiting, vandaar dat ik ook dit zal laten nazien en desgevallend de klepzittingen zal laten slijpen en nieuwe kleppen plaatsen. Indien de oude nog goed zijn, of indien die nog kunnen worden geslepen, kies ik natuurlijk voor dit laatste.

Ik heb nog een vraagje : indien de cilinderkop van de blok werd verwijderd, moet die dan altijd worden geslepen of niet?

Maar zoals je weet willen we deze tractor nog lang houden, eerst om nog mee te werken en daarna als verzamelstuk, en willen we de verzameling zelfs uitbreiden met de volledige reeds Selectamatic van David Brown…
DB_jansen
@DBRaymond

Wij hebben een 780 en die rookt juist niet 😉
Fokke
Ja het is wel beter om je kop te vlakken, het is namelijk vervelend als je er later achter komt de de koppakking niet afdicht.
Denk je ook aan de drijfstanglagers als je de zuigers & bussen gaat vervangen ?
DBRaymond
Inderdaad, wat Fokke zegt, is niet zo onjuist. Want zelf hadden we daaraan ook al gedacht, en denken we eraan om zelfs ook de lagerschalen te vervangen.
Natuurlijk laten we dan in passant ook de krukas nazien, want het risico dat daar iets mis mee is, kunnen we bij een degelijke revisie niet nemen. En aangezien we echt wel David Brown-fan zijn…
Wimsumar
Beste DBRaymond: Jij/jullie hebt/hebben inderdaad een David Brown-tic. 😉

Maar wat was de oorzaak van de tik uit de motor?

(Topic van 3 maand geleden): tractorfan.nl/topic/22324/
DBRaymond
@Wimsumar : dat is een zeer eigenaardig geval. Tot op heden weten we niet wat ‘die tik’ heeft veroorzaakt. Kort nadat we de olie hebben ververst, en de filters vervangen, is het getik spontaan opgehouden. Vandaag tikt er helemaal niets meer…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
22