Intercooler

Zou het mogelijk zijn om op een renault 103-54TX intercooler in te bouwen. laat gerust weten wat jullie hier van vinden 😄

Deel dit topic

Reacties

Alles is mogelijk, maar of de motor en versnellingsbak die extra kw's fijn gaan vinden is nog maar de vraag.
Renaultman
Jah das misschien wel een probleem
FENDTfarmer
Waarom zou je er een intercooler op willen??
Favorit614
Hahahaha een hoop weggegooid geld investeren.
Intercooler heeft hier geen zin voor extra pk's.
wil je hem zo ver opdraaien dat je hem nodig bent of zo
Renaultman
Waarom zou het weggegooid geld zijn.
en daarbij in tijden van crisis denk je wel tweemaal voor je 120000 ballen besteed aan een nieuwe trekker, en onze renault is nog in perfecte staat en er zijn er maar weinig zo stevig gebouwd als deze 😃
1046
Extra peekaas kun je ook op een andere manier krijge
Renaultman
Door een grotere boring ofzo dan, maar daar begin ik niet aan
1046
Wat denk je van de pomp
Renaultman
Oh ja, nog niet aan gedacht 😃
1046
Ook goeiedag, wordt er ook 1 wakker
Renaultman
Maar intercooler is volgens jouw niet de beste optie, maar wel mogelijk?
1046
Zou ik nie doen , daar win je nie zoveel mee, en et kost heel wat als je et goed wil doen
Renaultman
Hoeveel geld zou dat dan kosten misschien?
1046
Dat weet ik nie , ben geen expert , maar de pomp is een goedkopere optie
Renaultman
Hoeveel pk zou je daar kunnen mee bijwinnen op een trekker van ca. 100pk?
1046
10 tot 15 pk moet je wel redde, maareh 103.54 is toch een 4 pitter met turbo?????
Renaultman
Ja, maar wel een echte mwm
1046
Een grotere turbo en dan de pomp meer open , scheelt ook weer
walker1
@Renaultman, had jij tijdje geleden ook al niet het idee om een 6 cilinder er in te gooien?
walker1
Heb je die extra pk's ook echt nodig of is het alleen om wat sneller op te trekken of zo?
Renaultman
Ja maar ik vrees dat dat een beetje te hoog gegrepen was 😃
Renaultman
Nee, waarom zou ik sneller willen optrekken
het is eigenlijk voor een zwaardere kar.
jullie lachen er misschien mee als ik zeg dat wij een 9-ton achter onze renault hangen he. je mag het hier proberen hoor, maar ga eens grote hellingen op met een zwaardere kar zonder wat extra pk's.
JOHNDEEREBOERTJE
Moet je effe an de manne van de hurricane vrage die rijde geloof ik ook met mwm
Gilbert Roebroek
Nou toch scheelt een intercooler wel de nodige pk's!! Je krijgt koudere inlaatlucht en dus een betere verbranding.

In jou geval zou ik gewoon de pomp wat meer opendraaien. Even aan de waterrem zodat je weet wat je doet natuurlijk. Turbo hoeft niet eens groter!! Mocht het echt een probleem worden dat je dalijk te weinig lucht gaat krijgen dan kun je altijd de turbodruk van de standaard turbo wat verhogen.
110-90pwrr
Een intercooler wordt nou niet bepaald op een standaard trekker gebouwd voor meer pk's... Iets in de trend met de tier-normen heb ik gehoord 😉

Betere verbranding door koudere lucht in te blazen betekend vooral een schonere verbranding en dus, volgens de geleerden, beter voor het milieu...
Je kan beter beginnen met pomp beetje draaie en als het moet andere turbo/turbodruk..
pekelderboer
Door turbo wordt de lucht warm, de intercooler zorgt dat de lucht weer koud wordt koude lucht is compacter dan warmte dus meer zuurstof per cm3 dus een beter verbranding = meer pk's zonder een hoger brandstof verbruik
Hakke027
Wat Gilbert zegt, dat zou ik ook eerst eens proberen.. Alleen een intercooler zal waarschijnlijk weinig effect hebben zonder dat je er extra brandstof bij geeft..

Hoeveel pk's wil je er eigenlijk bij hebben?

En weet je hoe hoog je inlaattemperatuur nu is?
pekelderboer
Brandstof pomp verbruikt die wel drekt veel meer en voor een hobby trekker maakt het niks uit maar voor een trekker waar omzet mee gemaakt moet worden. . . . . . .
pekelderboer
Is der niet zo iets als lach gas alleen dan voor trekkers ?? 😃
Hakke027
Hey Pekelderboer.. Jij had toch ook al eens turbo plannen?
pekelderboer
Joah zeker , zie maar eens een turbo tevinden . . . . .
Dat is per motor verschillend pekelder.. de ene haalt draaien niks aan, en andere zuipt ma weinig meer maar wel bult meer pk`s.

gewoon beetje draaien, en als je veel wilt draaie turbo (veranderen), dan zuipt ie ook weer minder in verhouding
pekelderboer
Hoe gaat het proces van op draaien eigelijk??

,van tevoren aan de waterrem ,opdraaien en daarna weer aan de water rem? en hoeveel slagen moet je hem dan bij geven ik wil van 75 maar een dikke 90pk , met een 3,8 liter motor boring (volgens mij) 98 en slag : 127
Hakke027
@Pekelderboer.. Er zijn turbo's zat! En lachgas.. Beetje duur in gebruik.. Maar je kan het gewoon op de trekker bouwen hoor.. We betrappen nog wel eens wat boefjes die het op de trekkertrek gebruiken..
pekelderboer
Jah turbo's zat indd maar ze motten wel passen ik wil geen tekleine of tegrote hebben ofzo
HOOIJMAN
9 ton achter 100 pk? man wij hange hier wels 16 ton achter een kleine 70 kan toch ook wel .. intercooler haha
krullie
Met strooirijden weegt mijn hele combi 25 ton en daar staat 80 pk voor t duurt wel ff maar die komt ook wel op snelheid
huub
Als je een 7m3 mesttankje hebt ga je al richting de tien ton..
Renaultman
Hooijman:
1) bij jullie is alles zo plat als een stront
2) met extra verhoogsels kan er 10.5 ton op
3) er scheelt niets met onze renault
redpower
Renaultman, ooit van terug schakelen gehoord?
pekelderboer
@redpower ,gang is alles 😃
Renaultman
Tuurlijk, maar als je voortdurend naar tweede moet terugschakelen gaat het niet zo vlot vooruit, snap je wat ik bedoel. en met die dorsers van tegenwoordig moet er al wat haast in zitten. 😄
Johndeereman
Haha lachgas lees ik hier een paar berichten terug.. Lachgas is inderdaad aan de dure kant maar ik spuit wel 98% zuivere zuurstof aan men fiat in met trekkertrek aan 5bar.. is dit nu gesproken of niet soms?
walker1
Tja op behoorlijk heuvelachtig terrein kan je wel wat extra vermogen gebruiken.
maar ik zou dan toch proberen die 103 in te ruilen voor een sterkere 6 cilinder, die zijn vaak wat taaier.
1046
Kijk , dat zegt de kenner
1046
Gaat die naar een boer????????
1046
Heb vroeger ook renault gerde bij arie hogedoorn , had er 1 van op papier 150 pk , maar trok als 1 van 100 pk , hahahahaha
1046
Is dat die henk die bij de melkcontrole zat?????? die op et westend??????
1046
Idd , meindert heeft em nu, toen ik erafging stond er 15000 op de klok , ding is ook al meerder kere in mekaar gepeerd
1046
A joh , dat doe je nog wel met 100 pk , dan wel een inter he, hahahahaha
1046
Haha
1046
Je blijf lachuh met em ,hahahaha
1046
Is ie nog zo droog????????
1046
Kweet nog wel , vroeger was ie niet vooruit te brande met de melkcontrole, door hem was ik wel eens laat klaar
1046
Hahahahahaha, der zat ernog zo een op et westend , klaas both geloof ik, dat was ook een best jong , maar ook een droge
1046
Ja in 94 , daar hek een jaartie gewerkt, en daarvoor ook wel vakantiewerk
1046
Daar heb ik ook op de 106.14 gerede , de middemoot heette die
Renaultman
Heuvelachtig gebied, ik heb het over "hellinkjes"
van 10-15% hoor
1046
Neem dan een inter , die doet et makkelijker
Renaultman
Ha, die stomme internationals, een 1056,1255 of een 1455 ok, maar al de andere modellen rond de honderd pk zijn ronduit brol
1046
Kwil nie moeilijk doen hoor , maar een 1056 is 100 pk
Renaultman
Wat zeg ik juist dat al hun andere modellen rond de 100pk op niets trekken
1046
De middemoot was ook een 6 pitter , maar die had ook al 18000 uur op de klok , dus dan weet jet wel
1046
Nou ,ik trek dat ding van joe er vierkant uit met mijn oude inter van 100pk
Renaultman
Waaruit??
onze renault trekt een 18-ton als het nodig, maar niet met al die heuvels
1046
En waarom zijn die andere brol , of hoe jij dat noemt?????
Renaultman
En dan nog ze zijn niet te vergelijken
een inter 1046 is een 6-pitter van 100pk met 5.9liter derin
1046
Zijn er maar weinig die dat redde hahahaha
Renaultman
Laat jouw inter maar eens trekken tegen een 106-54
1046
Effewat recht zette , geen 5,9 maar 5,8
1046
Trek ik er ook uit, heb zelf renault gerede , en die viele allemaal tege
Renaultman
5867cm3 😃
Fiat1000
En de renault heb 4cil turbo met maar 93 pk dus die inter zal wel harder trekken want die had toch 110 op de aftekas ofzo?
1046
Welnee joh veel minder , op de motor heeft ie maar 100, hahahahahaha
Renaultman
Van renault zijn enkel vermogens op de aftakas geweten, maar qua trekkracht zit er meer in onze renault.
Renaultman
Dat kan heb ik gehoord van trekker tot trekker verschillen.
Renaultman
De onze heeft eens een vaste fendt 515 eruit getrokken
Renaultman
Ze zijn in elk geval zeer taai die mwm motors
FENDTfarmer
Mwm motoren zijn goed. maar zon intermotor is cker net zo taai!
FENDTfarmer
Ik wil niet veel zeggen, maar een 515 heeft ook een mwm motor 😃
FENDTfarmer
Ik wil niet veel zeggen, maar jullie kennen blijkbaar die 1046 niet. dat gaan echt door tot de laatste slag. doet een mwm motor niet!! die stopt eerder
Renaultman
Dat wel ja, maar het was toch de moeite voor hem eruit te trekken.
Renaultman
Weet je een DB motor is ook zeer taai
Renaultman
Hahahahahaha, nee fiat 1000, echt niet hoor
1046
Haha , dan ken je de mijne niet zeker, maareh , als ze zo goed zijn volgens jou , waarom zie je ze nie op trekkertrek??????en als ze er zijn zie ik ze nooit op et podium
Renaultman
Omdat wij niet zo gek zijn van onze goede trekkers te verspillen
Renaultman
En dan nog 1046 eigenlijk kan je zeggen wat je wil, want je kan hem evengoed veel opgedraaid hebben 😄
FENDTfarmer
Een 1000 is niet zo taai. is lang geen lange slag, een 1300 of 850. dat kun je ook goed merken!
1046
Zelfs met 80pk op de aftakas, pomp was ziek, was de mijn nog sterker dan menig trekker van 120 pk, had veel trekkracht en koppel
FENDTfarmer
En goed in balans 😃
Renaultman
Hoeveel koppel?
1046
Hoop dat je mee mag doen in lopik , is vaak lote daar
1046
Genoeg , weet et nie meer uit mijn hoofd
Fiat1000
Die van mij trekt er in ieder geval goed aan 😉

en als mensen dat ding zien staan komen de verhalen over vroeger dat ze zo sterk zijn. moeten ze der ff op zitten en overal naar kijken en alles 😛
Renaultman
Wij trekken bv. met onze DB 990 (55pk) ook een 9ton hoor
1046
En jij gelijk , he joh nie dat ding onderkwijle hahahahahaha
FENDTfarmer
Een 1300 stelt niet veel voor. die kun je er met een 4 turbo wel netjes uittrekken
Renaultman
Tractonic dacht ik
Renaultman
Maar die DB heeft een koppel van 210 bij 1200 toeren, pure power, als die eens optrekt dan hoor je het wel
1046
210 maar
Renaultman
Voor een 55pk is dat veel en bij 1200 toeren
1046
Ok jij je zin
Renaultman
Dat haalt geen een van jouw intermodellen van 55pk 😃
1046
Die heb ik nie , wel een van 20 pk uit 1954
Renaultman
Tenzij dan een B 450 , maar die twee motoren zijn niet te vergelijken
FENDTfarmer
Haha met een trkker van 55 pk in de 9 ton. droomse 😃
Favorit614
Ik denk als je meer pk's wilt hebben dat jehet niet moet zoeken in een intercooler.
Geef hem iets meer brandstof op de pomp , je kan hem ca 15 tot 20 pk opdraaien zonder grote ingrepen.
Het enigste wat je in de gaten moet houden is de temp van het koelwater.
Mijn 308/90 is opgedraait van 90 naar 120 pk (4 cil turbo) maar wil wel warm worden met zwaar werk.
Renaultman
Nee ik droom niet fendtfarmer, dat is tenminste power
Renaultman
Een 9ton die leeg 3350 woog
FENDTfarmer
Jaja tis goed joh renaultman...

pak je um ook vol tot 9 ton?
Renaultman
Wat?
FENDTfarmer
Typte sneller als de computer aankon 😉
Renaultman
?
FENDTfarmer
Of jij die oude ralle db ook nog ff volpakt totdat hij aan de 9000 kg zit
Renaultman
Formuleer dat nog eens want ik weet echt niet wat jij aan het brabbelen bent
FENDTfarmer
Voor de 3e en laatste keer, pak jij die db vol met gewichten tot hij aan de 9000 kg zit?
Renaultman
Oh, tuurlijk gaat die dan vol 😉, wat dacht je anders 😃
FENDTfarmer
En dat houd die? en hoe gaat het trekken? kom je nog voorbij de 10 meter? 😃
Renaultman
Ok ik was iets te snel dus 😃
nee ik bedoelde de kar dus 😃
1046
Of zakt ie door zijn hoeve??????????
Renaultman
Gewichten heeft ie daar niet voor nodig maar in de bergop steigert ie wel wat 😄
FENDTfarmer
Jah, nu snappen wij mekaar dus. ik dacht al dat jij met dat trekkertje in de 9 tons klasse meedeed met trekkerslep.
Renaultman
Maar deze gaat er nooit onderdoor nl.netlog.com/boer_sjonny/photo/…
1046
Zeg nooit nooit
FENDTfarmer
We zullen zien 😃 maar k ga heen tjoow
1046
Tjusss

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
127
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2