Illustratie van:

Kaweco Thorium - Waar zijn ze gebleven

Waarom worden er geen kaweco thoriums meer gemaakt? Waren dit geen goede opraapwagens?

Deel dit topic

Reacties

HenkBergen
Sorry ik ben nieuw hier. Heb al het een en ander gezocht op internet maar ik kon niks vinden en ik dacht ik vraag het hier eens
Inter-844s
Volgens mij zijn dat veenhuis opraapwagens die om werden gespoten. En veenhuis was vroeger dacht ik hetzelfde als mengele maar dat weet ik niet zeker, het lijkt althans wel allemaal erg op elkaar.
HenkBergen
@Inter-844s ik weet toevallig dat de veenhuis wagens zijn overgenomen door vicon. Maar heeft veenhuis dan eerst kaweco overgenomen? Ik vind de kaweco en veenhuis wagens toch best verschillend
+3
Steyr.frl
@Inter-844s de thorium en veenhuis wagen hebben niks met elkaar.
De thorium werd bij kamps de wild en later staja gemaakt,invoerunit was van claas.
Of ze nog gemaakt worden is mij niet bekend.
+3
radium45
@Inter-844s Helemaal fout
Inter-844s
@radium45 Zit er dan nog wel iets van gelijkenissen tussen die veenhuis en mengele of heb ik dat ook nog verkeerd 😂
+1
radium45
@Inter-844s Haha, nee die hebben wel iets gemeen.
GerbertXL
Zal er wel een beetje mee te maken hebben dat het moederbedrijf ook importeur is van claas.
HenkBergen
@GerbertXL hoe bedoel je? Zijn ze overgenomen door claas?
+2
GerbertXL
@HenkBergen Reesink is eigenaar van zowel kamps de wild (claas imporeur) als kaweco.
HenkBergen
@GerbertXL ah oke, zijn de claas wagens goede wagens ten opzichte van andere merken?
GerbertXL
@HenkBergen geen idee. In de opraapwagen wereld is het toch vooral strautmann en pottinger wat de klok slaat, en als ik de vraagprijzen zo zie van gebruikte wagens dan zijn die twee duidelijk meer waard dan claas. Het gaat je niet meevallen daar tegenop te boksen, ook al het je een goede wagen.
+2
J asper
@GerbertXL Volgensmij vergeet je er wel een paar maargoed.
+1
GerbertXL
@J asper Nee ik vergeet er geen, ik ben er toch wel vrij zeker van dat wereldwijd gezien de andere merken niet zoveel voorstellen qua aantallen.
+7
J asper
GerbertXL
@J asper ik ben redelijk overtuigd van m'n gelijk, maar wel heel benieuwd naar wat voor aantallen ze allemaal maken.
Reinbier2000
@GerbertXL mischien bij jou in de buurt, maar hier rijd niemand met pottinger of strautmann, hier vooral veel veenhuis
+3
CaseCS130
@Reinbier2000 Klopt, Veenhuis is echt een grote speler in de huidige opraapwagen markt.
+1
spotmelker
@CaseCS130 worden die nog wel gemaakt?
+2
arjanvw
@CaseCS130 Veenhuis een grote speler in opraapwagens? Misschien plekgewijs rondom Raalte.... In heel Nederland hebben ze weinig weggezet. Ziet ze nu bijna nergens meer, waren ook niet de beste in kwaliteit. Misschien dat Vicon er nog een paar weg zet, maar ze zijn er niet voor niets mee gestopt..
+3
worteljcb
@arjanvw Dit bedoelde @CaseCS130 ronduit sarcastisch lijkt me
+1
arjanvw
@worteljcb Haha! Nu je het zegt...
HenkBergen
@arjanvw maakt vicon helemaal geen wagens meer? Had ooit gehoord dat vicon een hydraulisch aangedreven pickup zou hebben. Dat zou geweldig moeten werken... Maarja, zo zeggen alle vertegenwoordigers dat. Net wat je zegt ik zie er ook nooit rijden. Maar zijn ze echt van zo'n lage kwaliteit? Of was er iets anders mis mee?
+2
Fendt926Driver
@HenkBergen volgens mij is de vicon wagen een greenland product dat ook als deutz fahr verkocht werdt.
Dan kun je @bikkertie vragen die hebben er een jaar mee geladen..
En wegens succes weer ingeruild
+2
arjanvw
@HenkBergen Vicon maakt ze nog wel. Ze hebben de Veenhuis opraapwagen 'overgenomen' . Nu hebben ze volgens mij een eigen invoer.
tractors-and-machinery.nl/item/584491/…

Dit is zo'n samenwerking product. De Veenhuis staat hier in de omgeving erg slecht bekent. Vaak grote reparaties. Je ziet ze hier al enkele jaren niet meer. De Veenhuis dealer wilde ze al niet meer verkopen.... (voordat Veenhuis ermee stopte)
HenkBergen
@arjanvw dat lijkt een beste wagen en die heeft die hydraulische invoer idd zoals ik had gehoord. Benieuwd wat bikkertie zijn ervaring er mee is. Zal niet voor niks zijn dat zo'n jonge wagen wordt ingeruild
2850Johndeere6R
@HenkBergen De ZX van Krone heeft ook een hydraulische pickup tenminste die bij onze loonwerker wel maar met zwaar gras is het lastig laden
+1
mdoornekamp
@2850Johndeere6R
Quote:
zwaar gras lastig laden

Ja klinkt allemaal heel mooi, hydraulische pickup. Maar ik denk dat het nog niet meevalt om het allemaal soepel te laten werken. Je moet de hydraulische flow wel goed kunnen regelen. En onafhankelijk van de druk . Mijn mechanische strautmann pickup draait altijd hard. En dat bevalt goed.
fan van trekkers
@mdoornekamp nou ja, voordeel van hydraulisch is dat als je wagen vast zit, dat je de pickup achteruit laat draaien
+2
rickboer blija
@fan van trekkers hoe vaak heb je dat?
Als bij onze schuitemaker vast zit zet ik de aftakas in 540 en de messen eruit en draai ik het er zo doorheen
fan van trekkers
@rickboer blija zo doe ik dat ook. Alleen gaat er een enorme belasting door je wagen heen die je dan kan voorkomen
rickboer blija
@fan van trekkers op die manier, loonwerker hier in de buurt had een krone wagen op demo. En daar kwam ook een kluit in, maar daar hebben ze de sterkste trekker met de frontaftakas voor gehad. Ze konden hem anders niet los krijgen
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
niet los krijgen

Meestal ligt dat aan de chauffeur. Hier was een collega ook aant laden (stageloper als chauffeur). Lekker 15 km door de 3e snee. Maar was ook nog een stukje natuurland gemaaid. 1e snee. Zo volgas met 15 km erin. Is 3 kwartier aant plukken en wurgen geweest.
rickboer blija
@mdoornekamp klopt hoor, beleid doet veel. Het is alleen wel apart dat ze al 25 jaar met schuitemaker draaien en dat nog nooit gehad hadden. En als er vervolgens een week demo gedraait wordt dat het wel gebeurt
+4
CaseCS130
@rickboer blija 2x raden hoe de meeste met een demo omgaan.... En het zal vast als een tierelier geladen hebben tov hun schuitemaker en dan word je overmoedig.
We konden bij de koop van de pottinger kiezen uit een nieuwe overjarige die iets lagere zijwanden had en uit een demo met normale schotten, beide zelfde geprijsd, nou die keus had ik snel gemaakt.
rickboer blija
@CaseCS130 tuurlijk, iedereen probeerd een demo goed uit.

Ze hebben trouwens een jaar later (afgelopen jaar) 2 nieuw schuitemakers gekocht, dus heel tevreden over andere merken waren ze niet
mdoornekamp
@CaseCS130 collega hier laadde net zo lang door met een Krone Zx tot de bouten van de zijwand rongen afbraken van het chassis
+1
fan van trekkers
@mdoornekamp wij hebben ook al 3x het gele gedeelte losgehad van het rode 🙈. De wagen perst wel door
+3
CaseCS130
@mdoornekamp Nou dan kun je wel wat. Dat soort demo's doen in 1 seizoen meer slijtage dan ik er in 10 jaar op krijg.
Kan er niet bij dat je zo met andermans spullen omgaat.
Siete
@CaseCS130
Een Demo machines is naar mijn idee om te kijken of het iets voor je kan zijn. Tuurlijk mag je de machine dan goed gebruiken. Misbruiken snap ik idd ook niet helemaal. Alles is stuk te krijgen, maar of dat nou iets is waar je trots op moet zijn....
Hobby boertje
@rickboer blija Wat voor schuitemaker hebben jullie? Ben altijd bang dat ik de boel aan stront draai ben al wat kostbare uurtjes aan het pukken geweest🙈.
rickboer blija
@Hobby boertje nu een 2000 (Duitse 2085) hiervoor een 130, met beide wagens deden we dit wel. Als je aftakas nog standaard is kan je volgens mij weinig kapot draaien
Hobby boertje
@rickboer blija Ah oké. wij hebben een 145 heb nog bijna nooit de slipkoppeling gehoord meestal smoort de trekker geloof dat de aftakas wel standaard is. Zal het van de zomer eens voorzichtig proberen😬.
rickboer blija
@Hobby boertje als je trekker uit gaat (door het persen) gewoon weer aanzetten, alleen als je door de slipkoppeling gaat trekken wij de messen eruit en zetten de trekker op 540
mdoornekamp
@Hobby boertje met een T7 krijg je zo'n 145 makkelijk door de slip koppeling. 180 pk is daar sterk genoeg voor. Dus mischien eerst eens keer laten testen bij Meinderts
Hobby boertje
@mdoornekamp We zijn altijd wel vrij voorzichtig met de spullen misschien dat het daar ook wel door komt, maar we hebben ook al eens de aandrijf as gebroken dus is testen geen gek idee.
mdoornekamp
@Hobby boertje ik laat zelf de aftakassen van mijn Strautmann wagens ook wel eens testen bij Meinderts. Al 2 x gehad dat ie te zwaar stond.
+1
rickboer blija
@mdoornekamp inderdaad wel goed om te testen, was hier op tf ook iemand die had hem met opzet strakker gezet
@mdoornekamp moet je daar helemaal voor naar Meinderts? Das voor jouw ook wel een mooi stukje toeren...
+2
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr er zijn maar weinig mechanisatiebedrijven die een testbank hebben voor de zware jongens. meinderts heeft er zelf 1 gemaakt
+2
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr @930triplemaaier en Meinderts is ook 1 van de weinigen die een goede testbank heeft.
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp klopt die meten met een weegpen wat voor draai moment er uitgeoefend wordt. De werking is heel eenvoudig. Ze hebben een vertraginsbak van 1 op 1000 ofzo en die vertragingsbak steunt met een arm af op een weegcel wat dus het moment meet
Als dealers vaak het moment af moeten stellen stellen ze de veer tussen de nokken in op een bepaalde lengte wat ze uit een tabel van de aftakasfabrikant halen maar dan kan door diverse factoren/slijtage zeer onnauwkeurig zijn.
mdoornekamp
@930triplemaaier ok. Ja bij Strautmann worden de aftakassen gewoon door Walterscheid op moment geleverd. Maar die worden waarschijnlijk niet getest.
+2
930triplemaaier
@mdoornekamp doet schuitemaker ook maar daar kan naar wat ik van meinderts begreep ook behoorlijk variatie in zitten
Rokus
@mdoornekamp wij hebben een 580 (weet niet of je dat dat mag vergelijken met een 145) maar hebben ook zelden de slip koppeling!
mdoornekamp
@Rokus een 580 staat normaal op 1800 Nm. die krijg je met een prop wel door de slipkoppeling met 190 pk.
Rokus
@mdoornekamp aha wij hebben er meestal een JD6155 voor staan dat verklaart het mis al beetje
mdoornekamp
@Rokus 6155R is dik 200 pk. Ik krijg met de Giga de slip er ook wel door. Die staat op 2000 Nm
930triplemaaier
@mdoornekamp dat lukt je niet met een 1000 serie rapide dan slaat een 200pk trekker gewoon af maar dan staat ie wel op 2700nm
mdoornekamp
@930triplemaaier ja klopt. Maar daar staat meestal wel wat meer vermogen voor.
930triplemaaier
@mdoornekamp met normaal gewas krijg je met 200pk de wagen ook wel vol
+1
RobVolvo
@rickboer blija Je kan het wel doen, maar eigenlijk mag het niet... 😅 Zo gauw je de messen eruit doet dan is die voorwand met de sleuven zijn steun kwijt. Die steunt namelijk af op de messenbalk. Deze kan dan krom gaan waardoor je messen er niet goed meer in willen en blijven haken, of je gehele balk wil zelfs niet genoeg zakken. 😉
+1
rickboer blija
@RobVolvo als je het spul een beetje in ballans hebt en met een beetje beleid laad gebeurt het bijna nooit. heb het met onze 2000 nu 1 keer meegemaakt op 1500 ha kuilen (2 jaar), en dat was dubbel geharkt zwaar gras
RobVolvo
@rickboer blija Ik ben ook niet kwaad op je! 😛 Ik heb t zelf stiekem ook wel eens gedaan toen ie eens vast zat. Maar het wordt afgeraden omdat de prop die wand kan ontzetten, meestal valt het mee hoe groot de prop is, maar ze zullen het niet voor niks zeggen. 😅 Zal wel eens geweest zijn die de boel daarna wel goed ontregeld had.
+1
rickboer blija
@RobVolvo jaa precies, volgens mij hebben ze bij meinderts alles al meegemaakt.

Maar ik heb gewoon geen tijd tijdens het kuilen om de hele invoer leeg te plukken ?😜
Hobby boertje
@rickboer blija Als je het maar vaak genoeg doet gaat het steeds sneller😜.
+1
rickboer blija
@Hobby boertje heb een paar jaar geleden in 1 week 2 keer een hele wagen leeg moeten scheppen omdat de bodemketting stuk was, was gelukkig wel los vers gras maar dan nog.

onze nieuwe wagen kan ook de helft van de bodemketting laten draaien, dan is hij al half leeg
Hobby boertje
@rickboer blija Dan baal je wel even😂. Het ergste wat ik tot nu toe gehad heb was een bult nat ochtend gras wat voor het wieltje opsleepte die er ineens in vloog. Zijn meer dan een half uur bezig geweest om de boel los te krijgen🙈.
fan van trekkers
@rickboer blija ja die bodemketting kan ik ook wel beschouwen als zwakste schakel van pottinger destijds. Man man man. Gelukkig was ik er toevallig net niet bij dat als die knapte, maar hij is vaak zat geknapt. Ene kant loskoppelen en de andere kant lossen, dat wilde wel redelijk
+1
Hobby boertje
@fan van trekkers Jullie bodemketting heeft ook wel wat te trekken🙈.
rickboer blija
@fan van trekkers wij hadden op een gegeven moment dat de ene bodemketting aan 1 kant versprongen was en daardoor klem zat. de bodemketting kan niet achteruit en moet je dus leeg scheppen (tot een punt dat je er bij kan)
+1
mdoornekamp
@fan van trekkers een pottinger gebruiker maakte een speciale hark aan de verreiker om de wagen leeg te maken als de bodem ketting weer eens geknapt was
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp je moet wat als de bodemketting steeds kapot was
+4
rickboer blija
@930triplemaaier @mdoornekamp zo leer je nog eens wat van de andere merken.

dit topic kan ondertussen ook wel de naam 'het grote ladewagen discussie topic' krijgen
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
invoer leeg plukken

Gewoon verstand erbij met laden. Vooral als de omstandigheden wat minder zijn. Als ik er een dikke bult voor heb, trek ik die er wel voor weg. Met stekende pick up ligt er vaak nog aardig wat gras op de pickup
+1
rickboer blija
@mdoornekamp precies, met een beetje beleid kom je een heel end. En het kan zo nu en dan gewoon gebeuren dat de slipkoppeling erdoor gaat. die zit er ook niet voor niks op
+2
NH-Ford
@2850Johndeere6R Cargos van Claas heeft ook een hydraulische pick-up, draait mooi.
Veel voordelen zie ik er ook weer niet in, kunt wel met geringe hoeveelheid of wind net ff fijn afstemmen.
Terugdraaien moet je niet willen (als het überhaupt al kan) je veertanden hej dan zo los erin liggen.
+1
bikkertie
@HenkBergen wagen was top, niks mis mee! Alleen konden wij er niet genoeg capaciteit mee draaien. Rijden 110 bunder gras weg in het liefst 2 dagen. Nu met de pottinger lukt dat, met de rotomaster niet
HenkBergen
@bikkertie oke, waar ligt dat dan vooral aan? Wagens waren toch ongeveer even groot? De pickup van de vicon niet snel genoeg of invoer niet breed genoeg?
+1
bikkertie
@HenkBergen die wij hadden was de grootste van de kleine serie. De grotere serie van vicon vinden wij niks. Vooral de inhoud van de wagen was het probleem. Zijn nu 8m3 water inhoud groter gegaan en kunnen nu boven de wand laden. Daarnaast is de pottinger veel meer gebouwd op capaciteit alles is namelijk groter en zwaarder gebouwd
HenkBergen
@bikkertie welke hadden jullie als ik vragen mag?
+1
CaseCS130
@HenkBergen rotomaster 5520
@arjanvw dat zullen wel veenhuis wagens zijn met mengele invoer, van voor tot en met 2004 zijn geweest. Ik heb altijd begrepen dat veenhuis zich helemaal met mesttechniek bezig ginghouden en gras tak heeft verkocht.
Clayson M80
@devon-van-der-kroon worden allemaal merken genoemd
maar was vroeger Miedema toch een top wagen vooral voor loonwerkers
worden helaas niet meer gemaakt
930triplemaaier
@devon-van-der-kroon tot 2003 heeft veenhuis een mengele invoer gebruikt. Daarna hebben ze omdat mengele gestopt was zelf in eeigen beheer de invoer door ontwikkeld
+1
Bekkink
@arjanvw hier in de achterhoek lopen volop veenhuis opraapwagen. Zeer degelijke wagens. Veel boeren kopen de oude loonwerkwagens op. Nieuw pickup en rotor en je hebt weer een wagen voor het leven. Rotor kun je laten maken door een bedrijf. Nieuwe orginele zijn niet te betalen
spotmelker
@J asper Tot de ZX modellen stelde het bij Krone niet zoveel voor, de Turbo modellen hadden te weinig capaciteit t.o.v. de concurrentie. De ZX heeft die achterstand ruimschoots goed gemaakt.
+1
radium45
@spotmelker Ik heb goede ervaringen met de MX wagens van Krone. Kan gewoon een trekkertje voor van een pk of 135, simpel gebouwd en laadt als een tierelier.
worteljcb
@radium45 Die MX kwam later als de ZX op de markt toch? Zijn mooie wagens inderdaad
radium45
@worteljcb Geen idee eigenlijk. Die ZX doet het ook goed maar ik vind ze zo lomp en er moet net als een Thorium een beer van een trekker voor. Als je al nagaat hoe hoog het eigen gewicht is.
+2
2850Johndeere6R
@radium45 klopt ja die ZX zijn fantastische wagens maar er moeten pk's voor niet te kort. Afgelopen jaar hadden de de 724's van de loonwerker hun buik er vol aan. Ben benieuwd als er een nog dikkere eerste snede staat wat er gebeurt. Ze snijder overigens wel spat zuiver.
+3
worteljcb
@radium45 Ja het is allemaal grootst vandaag de dag. Persoonlijk zie ik ook liever compacte vier-cilinders op hoge banden, met bijpassend materieel.
+1
Fendt612e
@worteljcb dat kan, maar moet je niet klagen als de prijs 30% omhoog gaat, als je het laat doen.
+2
worteljcb
@Fendt612e Daarom rijden wij ook groter spul, anders krijgen we simpelweg het werk niet gedaan of wordt het te duur. Maar of het beter is dat vraag ik me af
+1
spotmelker
@radium45 loonwerker hier rijdt met ZX 450's met 150 - 180 pk ervoor. Of ze dan de maximale capaciteit halen weet ik niet maar moet je dat willen? Als je al concurrerend genoeg bent op 80% en de boel blijft (langer) heel dan zou ik er niet nog meer pc's voor zetten.
spotmelker
NH-Ford
Claas kon tot de half jaren 90 erg goed meekomen. Waren toen echt wel één van de betere. Echter heeft de ontwikkeling vanaf die jaren jammer genoeg beetje stil gestaan. De latere Quantum's waren buiten de kleur om praktisch zelfde dan de oudere Sprints (kleine punten nagelaten). Terwijl andere merken wel door ontwikkelden.
Met de Cargos hebben ze weer goede wagens, alleen bij menig loonwerker de naam al reeds verspeelt.
Gezien Kaweco de Claas invoer gebruikt zal dit verloop voor Kaweco ook niet meeholpen hebben.
velsje
Ik hoorde tijdje geleden eens een keer, dat kaweco de thorium's bouwde. Omdat Claas zelf geen Loonwerk opraap/ combiwagens had, en dit als tussen aanbod beschouwde. Zo dat Claas toch een beetje mee kon concurreren. Maar sinds de komst van de Claas Cargos, zou Claas geen invoer meer willen leveren. En zou hun prioriteit bij hun eigen wagen liggen. En zien ze de Thorium beetje al concurrent.
@radium45 Kan het misschien iets beter uitleggen?
+3
radium45
@velsje Het is eigenlijk al een beetje uitgelegd. Komt er wel een beetje op neer dat ze mekaar in de weg zaten of gingen zitten. Reesink zit er dan ook nog weer tussen met het Bergmann gebeuren. Die bouwen ook serieuze opraapwagens. Tis allemaal niet simpel. Als je ook nog bedenkt dat Tebbe ook hier in Hengelo gebouwt wordt door (Staja) Reesink.
1066
@radium45 wordt de Tebbe strooier daar ook gebouwd dan ?
wibe
@1066 alleen de silagewagens
velsje
@wibe Alleen de silage bakken toch? onderstel dacht ik niet???? Ik kan het fout hebben
wibe
@velsje ja je hebt gelijk
mrpieter
Toevallig van de week ook nog eens zitten zoeken naar deze wagens.
Volgens mij was de invoer/pickup eenvoudig los te koppelen. Zoiets zoek ik nog compleet
HenkBergen
@mrpieter ik had ergens gelezen dat claas bredere vingers in de invoer zou hebben, 22 mm? Is dat zo veel beter dsn bijvoorbeeld strautmann of pottinger? Trekken die laatste twee en krone dan misschien lichter? Minder pk's nodig?
mrpieter
@HenkBergen de nieuwe claas invoer heeft ook de dunne vingers.
Volgens mij is alleen de thm rotor die brede vingers gebruikt? @thmtrader
Ik zelf ben op zoek naar een oplossing om ook hardere producten te versnijden zoals lucerne en stro.
MRVNDT
@mrpieter vd LEI heft naar wens ook breede Fingers ik heb wel 20mm erin zitten.

Nieuwe schuites ook breede Fingers
+1
@HenkBergen Bij een bepaald bouwjaar hebben ze de invoer vernieuwd, bredere invoer, bredere pick up, en rotor op bapaalde plekken verstevigd. Vanaf welk bouwjaar precies durf ik zo niet te zeggen.
CoenNijenhuis
@mrpieter Jij bedoelt waarschijnlijk de Veenhuis SuperCombi, daar kon je een losse dissel voor maken ipv een complete pickup. Zo kon je omschakelen van ladewagen naar silagewagen.
radium45
@CoenNijenhuis Die wagen die geregeld met het gebit vast in het asfalt zat bedoel je?
+3
CoenNijenhuis
@radium45 Ja, die waar ze met trekker en pickup wegreden en de wagen achterlieten op de oprit..😂
johndeere6230
@CoenNijenhuis

Thoriums hebben dat volgens mij ook gehad, dmv twistlocks, staat mij bij dat de thoriums die toen bij onze loonwerker liepen dat ook hadden
CoenNijenhuis
@johndeere6230 Dat zou goed kunnen, zo goed heb ik ze eerlijk gezegd nooit bekeken.
velsje
@johndeere6230 Dan zouden dat mischien wel 1 van de aller eerste zijn gewees? de latere modellen kon dat volgens mij niet
johndeere6230
@velsje

Was volgens mij een later model, de eerste modellen hadden als ik het goed zeg een vierkant kopschot, dit was er al 1 met persschot
wibe
@johndeere6230 die hadden de bak op twistlocks staan, verder niet dacht ik
johndeere6230
@wibe

Ik dacht een keer begrepen te hebben dat dat was voor de pick-up, maar zeker weten weet ik het ook niet meer, aangezien ze er altijd aan bleven zitten
johndeere6230
@wibe @velsje

Heb er 1 op internet gevonden waar die er vanaf is, lijkt er idd op dat de back op die twistlocks staat

truck1.eu/agricultural-machinery/…
CoenNijenhuis
@johndeere6230 Die wagen in de link is volgens mij gewoon een originele Radium.
radium45
@CoenNijenhuis Nee is wel een Thorium 45
CoenNijenhuis
@radium45 Nu zie ik m idd ook, gister had ik er een oranje Radium voor..🤔
radium45
@johndeere6230 De meeste Radium bakken staan ook met snelsluiting op het onderstel. er zitten zelfs uitsparingen waar je de palletvorken door kunt steken om ze eraf te tillen. Heb dat hier wel eens gedaan met een Werklust WG18.
mdoornekamp
@radium45 dan staat je werklust ook wel op de voorpoten. Met zo'n bak op de vorken
radium45
@mdoornekamp Laat ik het zo zeggen, het harde rijden ging wel over ja.
+1
mrpieter
@CoenNijenhuis ik bedoel juist de thoriums. Volgens mij is het nu bij de claas cargos zelfs ook nog mogelijk.
+1
worteljcb
@mrpieter @johndeere6230 Klopt, bij de thorium was de invoer demontabel op een speciaal onderstel. Dat was echter wel een tijdrovend klusje. Dit is bij de cargos beter voor elkaar, kost veel minder tijd.
+3
rickboer blija
Het is op tractorfan altijd een 'strijd' om welke opraapwagen het beste zou zijn. Dit gaat dan vooral tussen strautmann, pottinger, krone en schuitemaker

Soms komt claas ook voor in de discusi , maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen verschillende meningen heeft over welke wagen het beste is

Als je wilt weten of claas ladewagens voor jou geschikt zijn, probeer dan een demo te krijgen. Dan kun je zelf bepalen of de wagen voor jou goed genoeg is.
+2
Fordje4600
@rickboer blija hier hebben we van alles gehad vroeger, maar schuitemaker was de eerste opraapwagen die zeer snel weer is vertrokken. Mooi ding maar wat een brandstofverspilling
+4
rickboer blija
@Fordje4600 zoals ik zei, iedereen zijn voorkeuren. Wij zijn hier zeer tevreden over schuitemaker
Fordje4600
@rickboer blija ieder heeft een eigen geloof he, wij hebben echt van alles gehad, claas, schuitemaker veenhuis en nog een paar andere merken. Rijden sinds 2013 met een strautmann, en hebben nog nooit een opraapwagen gehad waarbij we een laag brandstofverbruik hebben en enorme capaciteit
arjanvw
@Fordje4600 We hebben zelf een Claas Quantum, maar sta positief tegenover andere merken. Maar helemaal los van hoe een wagen is vind ik dat de onderdelen van Strautmann wel veel duurder zijn dan van Claas.
labella
@arjanvw zijn de onderdelen in duitsland niet een stuk goedkoper? Wij hebben een strautmann voermengwagen in Duitsland gekocht omdat die daar veel goedkoper was, daar waren ze bij Zonna flink van over de zeik. Ze zijn hier met 2 man geweest om te vertellen dat ik voor onderdelen ook niet bij hun hoefde aan te kloppen maar dat was ik toch al niet van plan en nu helemaal niet meer.
+1
arjanvw
@labella zou kunnen... wel goede tip trouwens. Ga voor de voermengwagen ook naar Zonna omdat we hem daar gekocht hebben.. Voor de Claas gaan we meestal naar Duitsland. Wel bijzonder dat ze van Zonna met 2 man langskomen...
+2
johndeere6230
Quote Reactie van @arjanvw:
Wel bijzonder dat ze van Zonna met 2 man langskomen

Daarom zijn ze zo duur waarschijnlijk 😜
+1
Baltus_steyr
@labella je bent toch eigen baas in wat je wilt kopen ofniet dan?
+1
Fordje4600
@arjanvw bij ons zijn tot nu toe 1x de messen vervangen en elke 2 jaar 4 nieuwe lagers in de achterste wielen van de pickup. En 3x de aftakas kapot gehad
mdoornekamp
@Fordje4600 achterste wielen van de pixk up moest ik elk jaar de lagers vervangen. Dus die wielen eraf gegooid.

Aftakassen hangt toch een beetje van de chauffeur af. Hier zelden één kapot. Zelfs alle afscherming zittrn er nog op
+1
Fordje4600
@mdoornekamp hier gaan ze na 2 seizoenen vaak slingeren, dan nieuwe aftakasbuizen erin maken. We rijden wel gemiddeld 18 tot 23 km/h met oprapen
+3
radium45
@Fordje4600 Hier slingeren ze ook vaak in het weekend. Maja, dit is de Achterhoek he.
+1
Fordje4600
@radium45 dat gaat niet over de aftakassen 😂 beetje off topic weer... maar wel heel erg lekker
+1
Rokus
@Fordje4600 worden die aftakassen bij jullie van pisbakken staal gemaakt? Bij ons gaan ze kapot door foutjes bijv. hefinrichting nog te laag maar anders zelden tot nooit! Welke vorm aftakas buis gebruiken jullie?
Fordje4600
@Rokus origineel walterscheid wat bij strautmann gebruikt word, is bekend probleem. Nieuwere types hebben een kortere aftakas en een lagersteun met lager in t midden. De lengte is gewoon te lang
radium45
@Fordje4600 Dat is er al eens 1 van Zonna Beilen fataal geworden. Die man stelde altijd de Grimme rooiers in bedrijf. Die stond toen achter op de hefarm tijdens het rooien, toen is de aftakas uit elkaar gevlogen die op 1000 toeren liep en heel zijn been aan gruzelementen geslagen. De buizen hadden niet ver genoeg in elkaar gezeten. Hij werkt er trouwens nog steeds.
rommert14
@radium45 wij hadden een mengwagen met een aftakas van 2 meter en 1000 toeren per minuut, elk jaar kon er een nieuwe groothoek op door dat gerammel, met de nieuwe mengwagen gaat het al bijna 2 jaar goed
Fordje4600
@radium45 daarom vervangen wij ze optijd en zorgen we dat de aftakas genoeg in elkaar geschoven zit.
Ook gaat de aftakas uit als de chauffeur afstapt
+4
Husqvarna
@Fordje4600
Heb me altijd verbaast hoeveel pk's ze voor een Rapide zetten 200pk en dan nog plat ervoor bij een dik zwad, hier hadden we altijd een 956 voor een super vitesse, wel vooral met vers gras is dat 20 jaar zo gegaan. Maar welke beter is, ik denk dat we beide niet teveel met elkaar moeten gaan vergelijken.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Husqvarna:
Heb me altijd verbaast hoeveel pk's ze voor een Rapide zetten 200pk en dan nog plat ervoor bij een dik zwad, hier hadden we altijd een 956 voor een super vitesse,

Heb me altijd verbaasd hoeveel pk er voor een super vitesse moest.
95pk 6 cylinder.
Voor mijn rapide 80 zit maar 62 pk....
@Fendt926Driver of een 135 met 100 pk
Zelfs keer met 80, maar dat kon eigenlijk niet...😅
+7
dx11
@Fendt926Driver ik vraag mij af wat je dan met 260 pk moet, en wat je dan aan 500pk te wensen hebt
Fendt926Driver
@dx11 maar alles weten maakt ook niet gelukkig.
+2
arjanvw
@Fendt926Driver maar wel met de helft van de messen en maar 6 km/uur...
mf 6150
@Fendt926Driver
Zo kan ik het ook, zonder messen kan de 305 ook wel voor de Mengele.....
+3
Fendt926Driver
@mf 6150 how even.
Een ander vergelijkt appels met peren. En als ik dat dan ook doe wordt ik er op aangesproken.
De rapide 80 is van hetzelfde bouwjaar als een super vitesse.
De rapides waar men 200pk voor zet zijn van veel latere bouwjaren
+1
ford8630power
@Husqvarna Vooral met een vroege suikerrijke eerste snede raken alle rapide loonwerkers overspannen omdat het bijna niet te laden is
johndeere6230
@ford8630power

Ook dan moet de overige merken wel een tandje terug, zeker als het nog een beetje vochtig is. Met mooi gras rapen alle wagens goed, maar ben wel van mening dat je met een schuit 1000 serie (met voldoende pk ervoor) het meeste weg vreet/ het meeste in een wagen laait.
rickboer blija
@johndeere6230 wij zijn 2 jaar geleden van een 100 serie (130) naar een 1000 serie (2000) rapide overgestapt, en ondanks dat wij niet het meeste vermogen ervoor hebben (190 standaard, 220 met boost) staan we soms verbaast hoe veel beter de 1000 serie wil laden dan de 130. Hij werkt gewoon alles weg, terwijl wij daar met de 130 nog goed op moesten letten
johndeere6230
@rickboer blija

Ja precies, verschil van dag en nacht, rij zelf veel met een t7.220, dus incl boost ook 220 pk, voor een rapide 6600, maar die kun je er goed mee pesten, maar met mooi gras en tijdig doorschuiven kun je er gigantisch snel mee (blijven) laden en toch een hoop meenemen. Alleen zoals al werd aangegeven suikerrijk fijn gras, zeker als het wat vochtiger is ook nog, wilt er maar slecht achtig doorheen...
Husqvarna
@ford8630power
@johndeere6230
Ja met de oudere Giga/Mega Vitesse ging dat ook niet altijd vanzelf, daarom stond wel te kijken hoe de eerste wagens met CFS zo'n zwad gelijkmatig naar binnen werkten en ook beter sneden, mijn buurman loonwerker die eerder de oudere rapide's had had ook vrijwel geen klanten die lieten oprapen volgens mij alleen wat in de herfst.., de nieuwere Rapide's heb ik helaas geen ervaring mee, ik ken ook nog maar 1 boer die er een heeft en 1 met dubbeldoel.
mdoornekamp
@Husqvarna
Quote:
wagens met CFS

Ja klopt. De oudere Strautmanns vallen nog wel wat tegen met erg nat gras. De cfs wagens zijn echt goed. Laden alles en snijden erg goed op 3,5 cm.
CaseCS130
@ford8630power Mooi uurtjes schrijven toch haha? De nieuwe gaan wel echt een stuk beter moet ik zeggen, wat dat betreft is de invoer daar wel echt een stuk verbeterd. Maar door de bouwwijze zal het nooit zoals bij de andere grote merken gaan, daar is het kanaal gewoon te krap voor.
HenkBergen
@rickboer blija haha ik snap het, ieder inderdaad zijn voorkeur. Maar ik dacht dat er misschien wel duidelijk was welke opraapeagen het minste vermogen nodig heeft voor zijn werk. Daar heeft voorkeur denk ik niet veel mee te makenals ik dat zo mag zeggen, bedoel er niks verkeerds mee
+7
rickboer blija
@HenkBergen ik bedoel het ook absoluut niet verkeerd, maar wat dat betreft is tractorfan net zoals een vertegenwoordiger. Je eigen product is het beste, en iedereen heeft een mening
+2
RobVolvo
@rickboer blija Je slaat de spijker idd op zijn kop. Ik heb ook altijd het idee dat wanneer er wordt vergeleken ze bij een Schuitemaker kijken naar een Rapide 100 of 125 met nog de 540 toeren invoer van halfweg jaren 90 en de overige merken altijd van boven bouwjaar 2010. Want idd die Schuitemakers laadden gewoon zwaar, maar vergelijk dat eens met de huidige SR wagens, dat is toch een wereld van verschil.. 😅
rickboer blija
@RobVolvo precies, ik weet uit ervaring dat de 135 al een hele stap vooruit is op een 130. Rond de overgang van die 2 modellen heeft sr een goeie stap gezet, in 2012 kwamen de nieuwe rotors en toen is er eigenlijk geen stap vooruit gezet. En de nu nieuwe wagens zijn wel weer een stap vooruit
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
nieuwe rotors

wel vreemd dat die rotors weinig effect hadden. Wat is er nu met de niewue wagens nog aangepast dan?
rickboer blija
@mdoornekamp nieuwe rotors hadden wel effect, maar die wagens hebben ook meer problemen dan de voorganger. waardoor ik de vooruitgang op 0 zet
worteljcb
Quote Reactie van @HenkBergen:
Maar ik dacht dat er misschien wel duidelijk was welke opraapeagen het minste vermogen nodig heeft voor zijn werk.

De meeste merken hebben daar sterk hun focus op gehad de laatste jaren en zijn daar met sprongen vooruit gegaan. Het kenmerkende Schuitemaker invoerconcept vraagt gewoon meer vermogen, maar heeft ook weer voordelen die anderen niet hebben.
+1
Inter-844s
@worteljcb Ik heb altijd het idee dat de hoeveelheid, kwaliteit en scherpte van de messen van groter invloed zijn dan het merk dat er op staat.
+1
worteljcb
@Inter-844s Dat is natuurlijk eerste prioriteit inderdaad. Maar dan nog zit er wel verschil tussen, de positie van de rotor maakt veel uit.
+1
fan van trekkers
@rickboer blija nou wat je zegt klopt wel redelijk, maar het is bijna altijd schuitemaker vs de rest van de wagens
+1
rickboer blija
@fan van trekkers klopt inderdaad. Ik probeerde in het bericht zo neutraal mogelijk te zijn, om zo een netjes antwoord te geven op de vragen (in de berichten) die de poster stelde
+1
Hier rijden we met een kaweco thorium, bevalt goed. Heb bij aankoop de rotor gerepareerd en verstevigd. Zie mijn foto's van paar jaar terug. Zit inderdaad claas invoer onder, wij zijn altijd best te spreken over de claas invoer. Trekken lekker licht.
HenkBergen
@Masseyfergusondriver sindsdien de wagen ook weer van de hand gedaan voor een claas? Omdat ik naderhand foto's zie van een claas opraapwagen?
+1
@HenkBergen nee eerst hadden we de quantum, die werd te klein, toen thorium gekocht. Voor thorium gekozen toen omdat de claas invoer ons gewoon goed bevalt. En ik vind het gewoon mooie vierkante bakken, maar het zijn wel lompe wagens.
+2
CaseCS130
De reden dat er geen Thoriums meer worden gebouwd is dat Claas ondertussen zelf ook wel dubbeldoelwagens bouwt.
+2
worteljcb
@CaseCS130 Klopt. Claas had in het verleden geen grotere dubbeldoelwagens, maar alleen de Quantum in het programma. In Nederland werd die markt wel snel groter en daarom heeft Kamps de Wild onder hun eigen merk Kaweco de Thorium ontwikkeld. Met een Claas invoer, zoals al werd benoemd. Later kwam de Cargos op de markt, met een geheel nieuwe invoer en rotorconcept. De Cargos bestond uit een groter productaanbod en was ook innovatiever. Daarom is besloten om te productie van de Thorium te stoppen. Daar had anders ook weer veel ontwikkeling in gemoeten, terwijl de afzetmarkt beperkt was sinds de komst van de Cargos. Dat heeft natuurlijk niet zoveel zin.
Ruben-Wind
Koop vooral geen quantum wagen 😅
HenkBergen
@Ruben-Wind omdat? Is wel prettig als er wat uitleg bij is denk ik 🙈
Ruben-Wind
@HenkBergen alles is gewoon veel te licht gebouwd. Met een klein trekkertje er voor blijven ze wel heel maar anders😬
Rokus
@Ruben-Wind lijkt mij ook niet meer als logisch dat voor kleine lichte wagens ook lichte trekkers moeten! Met (te) grote trekkers krijg je elke machine kapot!
ford8630power
@Rokus Maar het zijn van zichzelf al zware dubbeldoelwagens dus daar moet al een fikse trekker voor om een beetje bult op te komen
johndeere6230
@ford8630power

Met relatief kleine banden (22.5) dacht ik? Dat kost ook vermogen, zeker de bult op
Ruben-Wind
@ford8630power zijn juist lichte wagens bakken zie je heen en weer gaan als ze de kuil op rijden
MRVNDT
@Ruben-Wind jap quantum zijn zeker geen dubbeldoel
Ruben-Wind
@Rokus mijn oude werkgever had 200 pk voor die wagen staan waar 300 Max voor mocht volgens hun en dan problemen dat alles te licht gebouwd is .
worteljcb
@Ruben-Wind 200 is ook wel redelijk aan de maat voor een quantum lijkt me?
Ruben-Wind
@worteljcb 6800s Is 39 kuub dan begin je niks met 130
worteljcb
@Ruben-Wind Ohja, dacht dat je het over een 4700 ofzo had.
@Ruben-Wind wat ging eraan kapot dan?
Ruben-Wind
@Masseyfergusondriver nee via aandrijf as. Die ging midden door, buis waar de tanden aan zaten bij de 5500 kaput. Verder is de achterklep al zeker 5 keer gelast, het frame voor bij de rotor en de knikdissel is al flink verstevigd,”.
@Ruben-Wind had jij nog een quantum met de rotor met een ketting aangedreven dan? Hier tandwielkast aangegeven, heb er heel wat jaartjes een 1455 voor gehad, wagen heeft geen krimp gegeven.
+2
mdoornekamp
Elke wagen wil wel kapot. Flink vol stampen en doordouwen met veel pk's geeft enorm veel extra slijtage. En dus eerder stuk lopen. Met een perceel op afstand stampen wij ook wel goed vol. Maar dicht bij huis gewoon vlot laden en normale vrachten doen. Dan gaan de wagens veel langer mee en scheelt een hoop diesel.
rickboer blija
@mdoornekamp en scheeld vaak een hoop gedoe bij de bult
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
gedoe bij de bult

ook dat nog ja. En sporen in het land.
+1
mdoornekamp
@arjanvw ja die willen ze wel een keer kwijt. Staat er al even.
arjanvw
@mdoornekamp stond ook een mooie 3601, die was zo weg.
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
3601

Ja die willen wel. Maar die zijn vaak nog wel dik aan de prijs. Kun je haast net zo goed een nieuwe kopen
arjanvw
@mdoornekamp volgens mij zat die rond de 60....
@mdoornekamp is die niet van verhoef nijkerk geweest? Dan hebben er Claas xerions voor gelopen, hebben ook wel gewerkt dan.
mdoornekamp
@Masseyfergusondriver ja Verhoef heeft toen 3 Tera’s gekocht
GerbertXL
@mdoornekamp ze hebben ook een cargos (of meerdere) gehad, niet lang.
mdoornekamp
@GerbertXL ja Verhoef had een Cargos 8500 3 Asser. Die is na 2 jr weer weggegaan
arjanvw
@mdoornekamp weet je ook waarom?
mdoornekamp
@arjanvw geen idee waarom de Claas zo snel weer weg is. Misschien was ie wel te groot. Ik vind persoonlijk de Cargos 8000 wel leuke wagens. De 9000 is erg lomp.
Fendt612e
@mdoornekamp zijn ook genoeg loonwerkers die de wagen 2 jaar misbruiken en dan jong inruilen. Heb je altijd nieuw spul en de ander heeft de ellende
+1
fan van trekkers
@Fendt612e een laadwagen zoals ik die ken heb je nieuw echt niet zomaar stuk binnen 2 jaar, anders zijn die ladewagens net wat voor ons. Kop er af en vaak voor leuk geld
+2
EA_MF
@mdoornekamp die 8500’s trekken volgensmij vrij zwaar (Lw kruipt er hier over als dr een beetje gras ligt in ieder geval) en snijden niet heel fantastisch (veel proppen/blokjes). Laadbodem oogt mij ook storingsgevoelig door die hydraulische bedienbare knik (wel ideaal met schoonplukken).
+3
arjanvw
@mdoornekamp een 8500 is 41m3, zal niet veel groter zijn dan een 4002. Door de 3 assen lijkt die daardoor wel groter.
worteljcb
@arjanvw 8500 kan als 2asser of als 3asser, je ziet die tandem wagens meer
worteljcb
@mdoornekamp De cargos had wat kinderziektes, vooral elektronica en software. Verhoef had al vrij snel zo’n wagen. Inmiddels is dat eigenlijk wel verholpen. De wagens zijn ook vrij luxe met elektrische besturing etc.
mdoornekamp
@worteljcb ok. bodem ketting draaide ook te langzaam bij de eerste Cargos wagens
mrpieter
@arjanvw nog aardig aan de prijs die thorium....
arjanvw
@mrpieter je bedoelt die bij Zonna staat? Heb geen idee wat ze ervoor vragen. Zag dat John Breider nu ook een Thorium te koop heeft staan. Die lijkt netter ook niet van een loonwerker geweest... Prijs weet ik niet.
+1
thmtrader
Ik heb het topic niet helemaal gelezen...
Volgens mij hebben de nieuwe Krone wagens en de Fendt/Lely wagens brede vingers. Strautmann zit tussen breed en smal in.
De Claas jongens moeten mij maar corrigeren over t volgende als het niet klopt;
Claas was voornemens het dealer systeem om te schakelen naar het John Deere systeem, dus het uitschakelen van de importeur, in dit geval K d W. Reesink eigenaar van K d W heeft vervolgens alle grotere dealers opgekocht/overgenomen om partner te blijven in het verhaal. Of de liefde zover bekoeld is tussen Claas en KdW weet ik niet maar de Claas invoer was niet meer beschikbaar voor Kaweco en niet al te lang daarna verschenen de eerste Claas silagewagens.
radium45
@thmtrader Dit zal zeker ook meegespeeld hebben in deze vraagstelling. Opvallend was inderdaad wel dat Staja, de fabrikant van deze wagens ineens niet de gangbare slijtdelen zoals messen op voorraad had.
worteljcb
@radium45 @thmtrader Zo eenvoudig ligt het niet helemaal qua dealerstrategie van claas en kdw. Daar steekt veel meer achter en ook wel op wat andere wijze.

De invoer van de Thorium was de 40-messen invoer. Die zat onder de grote Quantum wagens, de 5800 en 6800. Die wagens werden door Claas uit productie genomen, omdat zij bezig waren met de ontwikkeling van de Cargos. Dat betekende dus ook dat die invoer niet langer meer werd geproduceerd door Claas als een compleet aggregaat. Kaweco / Staja heeft destijds daarom nog een voorraad ingeslagen en konden zodoende nog een aantal jaren vooruit. Simpelweg op = op.
thmtrader
Over de huidige opraapwagens van Claas kan ik nog niet zo veel zeggen. De voorgaande modellen waren te zwaar en hadden een “bedenkelijke” capaciteit.
mdoornekamp
@thmtrader zwaar zijn ze in ieder geval nog steeds🤔
+1
NH-Ford
@thmtrader kan ik die 'bedenkelijke capaciteit' ook vertalen naar verjaarde en achterloopende techniek/ontwikkeling? Althans zo ervaar ik het.
arjanvw
@NH-Ford misschien dat andere het anders ervaren, maar ik kan met laden (snelheid) aardig goed meekomen met andere merken.. lossen duurt wel lang.
thmtrader
@NH-Ford volgens mij zijn die vorige modellen ontwikkeld door een loonwerker. Als je als uitgangspunt tractoren neemt van 300 pk dan is efficiency niet je doel volgens mij.
Hier in de buurt hebben er 2 gelopen en die zijn na 1 of 2 seizoenen eruit gedaan omdat trekkers van 240 pk keuipend over het veld gingen
radium45
@thmtrader Met een Thorium?
johndeere6230
@radium45

Cargos denk ik? Thorium heb ik die ervaring niet mee, kan met een 140 a 150 pk ook prima uit de voeten, 20 kmh was geen probleem in een normale 1e snee
radium45
@johndeere6230 Ik heb redelijk ervaring met een Thorium 45. Laden gaat met een 160 pk redelijk goed maar voor de fun moet je er toch wel 200 pk voor hebben. Dat ding is leeg al gewoon zwaar. Schat hem op een ton of 8.
Rokus
@radium45 Ton 8 zoveel voor een opraapwagen? Volgens mij wogen onze veenhuis combi 2000 ook een goeie 7 ton en nu een Schuitemaker 580 zit al rond de 10 ton
radium45
@Rokus Ik kan slecht schatten, misschien weegt een 45 ook wel 10 ton. Zal wel, want mijn haakarm zonder bak weegt al ruim 8 ton.
thmtrader
@radium45 nee de Cargos, de Thorium heb ik nooit echt wat verkeerds over gehoord.
+1
NH-Ford
@thmtrader Hebben op werk nogal een paar oudere Sprint's lopen, de Quantum's van erna, maar ook de Cargos.
Als ik dat zo zie dat vindt ik ze met de Sprint's, voor die tijd goed bij de les, echter de latere Quantum's zijn teveel hetzelfde, of iets daarop voort borduurt. Juist toen hebben ze in de opraapwagenwereld groot marktaandeel verloren.
radium45
@NH-Ford Denk dat Claas toen een beetje teveel aandacht gaf aan de hakselaars en de combines. Dit onderdeel zit in Harsewinkel, de thuisbasis, en de rest wat ze maken zit elders. Een beetje het ondergeschoven kindje.
+1
NH-Ford
@radium45 Klopt, helemaal mee eens. Jammer echter, Claas heeft/had namelijk de diverse dingen altijd goed voor elkaar. Denk aan documentatie, onderdelenboeken, onderdelen, leveringen etc.
Kunnen menig ander (nederlandse) fabrikanten nog wat van leren.
CaseCS130
@NH-Ford Zijn die onderdelen nog steeds goed verkrijgbaar voor de sprints en dan specifiek die met balkinvoer?
+1
NH-Ford
@CaseCS130 Zullen ongetwijfeld aantal bij zitten wat lastig is onderhand, maar voor als nog niet veel problemen, een jaar of wat terug nog wel eentje gereviseerd, was alles wat nodig had nog te leveren.
Links en rechts zijn ook wel sloopdelen te vinden.
+1
radium45
Als ik nu direct voor aankomend seizoen opraapwagens nodig had.... Kocht ik Krone bakken, Iets zoals die MX35 wagens. Simpel, degelijk. hydraulisch geveerd onderstel op echt grote banden. en te doen met relatief weinig vermogen.. 150 pk en gaan met die banaan.
+1
GerbertXL
@radium45 als je simpel wilt, waarom dan een hydraulisch onderstel?
radium45
@GerbertXL Is vrij simpel en het loopt mooi.
GerbertXL
@radium45 ja dat kan, maar wat is de meerwaarde tov bladvering?
Ik heb eens op een kipper gereden met tridec hydraulisch onderstel, best aardig als je scheef moet kippen maar dat is het enige.
radium45
@GerbertXL Ik heb het idee dat elke band dan altijd dezelfde kilo,s draagt, ook al gaat 1 wiel over een bult. En.. Het zat er standaard onder. Alleen de banden, 750/26.50.. Er lag in mijn ogen een verkeerd merk op wat in het land totaal niet lopen wil. Maar daar kan de wagen niks aan doen.
+1
rickboer blija
@radium45 wat voor merk ligt er onder, en welk merk zou jij eronder willen?
radium45
@rickboer blija Er zaten Vredestein Flotation onder. Op de weg en in een weide liep dat best mooi maar als je eens een natte weide trof of een nat maisseizoen... die had je vroeger nog wel eens, dan gingen die wielen gewoon stilstaan. Ik ben nogal fan van de vertrouwde XS, nadeel is weer dat die gruwelijk veel grond of klei mee de weg opnemen. Hoe dan ook, ik hou wel van een band waar iets fatsoenlijk nokvorm profiel op zit. Er is zoveel keuze tegenwoordig.
NH-Ford
@radium45 Daarom zie ik dubbeldoel als een compromis, Die floatations zijn erg mooie banden, zolang je maar niet mee in losse grond of bagger komt. Oftewel, mooi voor opraapwagen in grasseizoen.
De Alliance (zullen vast meer merken hebben) flotation met blokje in midden zijn ook fijne banden, lossen perfect bij bagger.
rickboer blija
@radium45 ja precies, wij hebben onder onze rapide 710/50r26.5 vredestein flotation pro banden. Wij hebben precies de zelfde ervaring met natte (mais)precelen
Ik wil eigenlijk wel naar 750 of 800, maar wat voor profiel of merk weet ik nog niet. In ieder geval een opener profiel dan flotation pro
NH-Ford
@rickboer blija Dit zou dan een mooie zijn naar mijn ervaring

(klik om te vergroten)

Dit zou naar mijn ervaring dan een mooie zijn
rickboer blija
@NH-Ford die zie je idd veel de laatste tijd. Vindt zelf de alliance 885 ook wel een nette band, die lijkt heel erg op de flotation trac maar dan betaalbaarder
NH-Ford
@rickboer blija Hebben ze al jaren onder de tank, bevalt super. In verschillende maistijden ook wel gezien dat ze het langste blijven rollen.
Tja, duur is elke band tegenwoordig 🙈
Die 885 gaat denk nog tegenvallen in losse grond en bagger.
GerbertXL
@rickboer blija misschien heb ik het al gezegd, maar ik zou naar bkt ridemax kijken. Alliance banden zou ik sowieso niet aan beginnen, maar ik moet zeggen dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb, wel veel te veel kapotte gezien en slechte ervaringen gehoord.
NH-Ford
@GerbertXL Nja, ik hoor van elk merk wel uiterste verhalen, maar inderdaad, BKT is een mooi alternatief. Alliance zelf in ieder geval al bijna 20 jaar goede ervaringen mee.
Maar ik blijf er wel bij dat een duurdere band zich altijd nog uitbetaald in goede kwaliteit en lange levensduur.
GerbertXL
@NH-Ford ja dat is waar. Maar een lekker vierkante 710 geeft natuurlijk al wel een vracht meer rubber op de grond als een ronde 710 zoals een flotation pro. Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever een 750 hebt.
rickboer blija
@GerbertXL volgens mij heb je het idd eerder gezegt, vindt het persoonlijk ook wel een mooie band. Het enige 'probleem' is dat die band maar tot 710 breed gaat, en we willen eigenlijk wat breeder
mdoornekamp
@rickboer blija Als je 800 breed wil, moet je ook aan andere velgen. En wordt je nogal wat breder. Je krijgt dan vaak velgen met een grote off-set. Dat is ook nog slecht voor je wiellagers.

Een 750 band is gewoon een veredelde 710. Dat helpt ook weinig. De michelin Cargo is een soepele en brede band. Liever een 710 michelin Cargo dan een B-keus 800
rickboer blija
@mdoornekamp klopt dat is het grote nadeel van 800 banden, volgens schuitemaker ga je van een velg met -25 et waarde naar -50 et waarde. Dus mijn voorkeur gaat er momenteel nog niet naar uit, maar als we een geschikte band+velg tegen komen kan het best zijn dat de daar voor gaan

Afgelopen jaar gedurende een regenbui aan het maishakselen geweest, maar daar zakte ik een stuk verder in de grond we met flotation pro banden dan de collegaboer met zn zx op 750 flotation trac banden. Daarnaast bleven zijn banden aardig beter draaien dan die van mij
+1
mdoornekamp
@rickboer blija banden met veel profiel draaien altijd beter als het wat nattig is in het bouwland. Met grasland eigenlijk nooit last. Gelukkig rij ik geen mais. Je kan voor 75 euro/u beter de loonwerker met een kiper laten komen.
+1
J asper
@mdoornekamp Idd voor die paar uur per jaar je wagen verpoeren
rickboer blija
@mdoornekamp als ik het loopvlak van onze flotation pro opmeet kom ik op 63 cm uit, bij een 710 band. Ik hoop toch behoorlijk wat breedte te halen uit een andere band. Daarnaast willen flotation pro behoorlijk glijden in het land en op de weg, ik hoop dat dat ook iets minder wordt met andere banden

@J asper iedereen zijn keuze, wij rijden samen met de collega melkveehouder een kleine 50 ha binnen. En dat op vrijwel altijd droge grond, als het nat is komen er rupsdumpers. Wij zijn van meng dat als je de sleepkabel nodig hebt tijdens het maisrijden dat je te lang bent doorgegaan met trekkers in hetbland
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
flotation pro

Ja het loopvlak loopt wel wat naar binnen, maar snijdt niet. Een vredestein trac trekt vrij zwaar over de weg. Een goedkoper merk haalt de breedte vaak ook niet. Een bkt FL630 in 710 is ook geen 70 cm
NH-Ford
@mdoornekamp Bij de Alliance 380 750's meet je ook geen 750, maar buigen bij juiste spanning wel mooi.
En dat is ook juist de waardes die bandenfabrikanten hanteren, de breedte gemeten in contactoppervlak op de grond bij nominale spanning.
mdoornekamp
@NH-Ford
Quote:
alliance 750

Ja klopt. Daarom vind ik dat de Vredestein flotation pro het ook niet slecht doet. Best soepel.
NH-Ford
@mdoornekamp Zeker!
Alleen in wat losse grond, modderige omstandigheden stukje minder.
Voor een opraapwagen die ook als opraapwagen gebruikt wordt een hartstikke mooie band.
+1
mdoornekamp
@NH-Ford ja glijdt wat sneller. Maar wel grasland vriendelijk. En dat is de hoofdzaak. Ik ga er voor een halve dag mais per jaar geen grove banden onder zetten zoals BKT 630
PieterA
@NH-Ford Die hebben wij onder een kipper liggen 600 breed en dan 26,5 maar die kipper laten we in een nat najaar thuis; dan rijden we met de xs-en. 750 of 800 breed zal wel al beter gaan, maar met een hogere band win je meer als met een bredere
NH-Ford
@PieterA In nat maisseizoen win je met hogere band zeker, maar in gras wil je max contact oppervlakte, als hoogte beperkende factor is ga je breder, en ja, dat rolt minder in slechte omstandigheden. Dan maakt juist het profiel het verschil tussen stilstaan en blijven rollen.
+1
mdoornekamp
@radium45 ik vond die Mx 350 ook wel leuk. Maar dat er dan nog een citroen buis op de aftakas zit🤣. En de bakken waren voor mais niks te solide
+1
thmtrader
@radium45 Ben ik met je eens, Krone is erg goed bezig. Maar inmiddels is €100.000,00 voor een opraapwagen ook al gewoon....
radium45
@thmtrader Die prijzen... Ik kan nooit berekenen dat je een wagen van dat geld in die paar uur per seizoen terug kunt verdienen.
Fendt926Driver
@radium45 ligt enorm aan de tariefen die best wel streek gebonden zijn.
Een zzp er (die inmiddels falliet is) nam 125 euro per uur voor 200pk met een pottinger jumbo.
De goedkoopste loonwerker neemt 170 euro voor 200 pk met een schuitemaker.
De duurste 200 euro per uur voor 200 pk met schuitemaker.
Dan telt het nog wel aan.
Maar verder jou kant op in rekken zit een loonwerker die 100 euro per uur voor 200 pk met pottinger neemt.
Dat kan ik ook niet rond rekenen.
Loonwerker hier zei wel eens hakselaars verdien je niet veel aan. Maar drie wielers mestinjecteurs zou ik er nog wel een paar van bij willen hebben...
radium45
@Fendt926Driver Een opraapwagen maakt gewoon geen uren in 1 seizoen. Je zou schrikken als je alle gefactureerde laaduren eens optelde via de administratie.
Fendt926Driver
@radium45 daarom loopt hier in de buurt bij elke loonwerker de opraapwagen ook 8 weken mee in de mais.
Scheelt in het weer verdienen
radium45
@Fendt926Driver Dat zal veelal als derde wagen zijn 'a €55,-per uur. Dus als de personeels- en machinekosten daarvan af gaan dan kan je wel 1000 uur meerijden en nog geen cent overhouden.
+1
mdoornekamp
@radium45
Quote:
geen cent overhouden

Je banden slijten ook als een gek met dat mais transport. En als je ook nog een keer schade rijdt met vast zitten of in de sloot glijden, heb je helemaal niks verdiend
+1
NH-Ford
@mdoornekamp En de levensduur?
Levensduur van een opraapwagen gereden in de mais of gebruikt voor stalvoeren is zo -10.
J asper
Quote Reactie van @NH-Ford:
gebruikt voor stalvoeren

Laatste 5 jaar hebben ze er helaas weinig te lijden van. Was vroeger wel anders toen we nog normale zomers hadden.
NH-Ford
@J asper hoezo? Hier is van begin tot eind stapgevoerd, gras gaat altijd vochtig door de wagen.
J asper
@NH-Ford Hier ook van half april tot half december. Maar wagen roest invergelijking met eerder weinig meer. 90% van de tijd is het gras droog.
+1
NH-Ford
@J asper wij zitten hier op nogal vochtige grond 🙈
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Je banden slijten ook als een gek met dat mais transpor

Die slijten toch (bijna) net zo hard als van een nieuwe silagewagen a 45.000 met dezelfde inhoud?
Of slijten die niet in de mais?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @radium45:
Dat zal veelal als derde wagen zijn 'a €55,-per uur.

Hier 75 euro als derde wagen.
Maar hoe kun jij een extra silagewagen a 45.000 voor die paar uur meerijden wel rond rekenen dan?
radium45
@Fendt926Driver Geen extra wagen inzetten kost soms minder. Maken het zo vaak mee dat wanneer er met veel moeite een extra wagen en man gevonden is die even mee kan rijden, en als je aan het eind van de rit ziet hoeveel vrachten die hij maar meegereden heeft.. Dan zijn dat per stuk dure vrachten. Als je nu over een afstand van zeg maar 10 km een 10 ha halen moet dan veranderd de zaak een beetje. En €45.000,- of €100.000,-? Er zijn weken dat ik dat verschil niet als omzet heb.
Fendt926Driver
@radium45 hier met mais schaarste halen ze wel eens over 25km mais met 7 wagens
En dan zijn die raapwagens toch maar mooi erbij met transport.
De laatste 2 jaar halen ze uit groningen mais met 6 walking floor opleggers op 1hakselaar en 1 kuil.
Maar dat zal bij jullie wel niet aan de orde zijn.

Maar jij koopt dan dus voor die dagen 4 extra silage wagens a 45 000 en niet de 4 opraapwagens die er toch al staan een 3000 euro minder waard laten worden in de mais
+2
radium45
@Fendt926Driver Ik koop helemaal niks en ik stop met discussieren op deze vraagstelling.
rubencasecs
@radium45 55€ is wel erg goedkoop, een 40 kuub radium kost hier al 90€
Clayson M80
Niemand die de Miedema wagens heeft gekend ??
rubenv
@Clayson M80 vroeger weet ik dat er een demo presto rotor wagen in de buurt heeft gereden maar ding is nooit verkocht in de buurt
Rokus
@Clayson M80 er rijdt er hier nog wel een enkele bij ons in de polder
Baltus_steyr
@Clayson M80 ik heb een miedema presto gehad. En daarvoor hadden we een miedema rotor + . dat was een balken invoer. Nu hebben we een taarup 1030...
radium45
@Clayson M80 Wij kochten ooit ook een nieuwe Presto. Op zich een goede wagen maar dan moest je niet samen met de Taarup bij de boer wezen want dan was het verschil wel weer groot.
2850Johndeere6R
@Clayson M80 In Enkhuizen reden er 2 maar of die nog in active dienst zijn, geen idee...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kaweco Thorium ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
288
DEELNEMERS
50
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN