Mc-Cormick D 436 - brandstofpomp

Hey,

Gisteren viel mn traktor spontaan stil en was niet meer aan de praat te krijgen. Bij nader onderzoek heeft de brandstofpomp het begeven... De tandlat waar de plunjers mee geregeld worden zat vast, deze heb ik terug los gekregen, maar nu reageerd deze enkel maar als je "gas" geeft, maar keert niet meer terug naar de stand om de motor stil te leggen. Deze moet gereviseerd worden dus. Nu heb ik het probleem dat er vroeger nogal sportief omgegaan is met de identificatie plaatjes, waardoor ik nu niet weet of mijn traktor een 439 of een 436 is. Het identificatieplaatje van de brandstofpomp zelf is inmiddels ook onleesbaar. Is er iemand die mij kan helpen met dit uit te pluizen?

Dit is volgens mij dezelfde brandstofpomp als die op mijn traktor ; karten.schellenbaum.com/Traktor-Oldtimer/…

Alvast bedankt!

Vriendelijke Groeten,

Kristof
Grinder

Reacties

dalton
Bij veel oude tractors staat het bouwjaar ook in de velg geslagen ( mits het de originele velgen zijn ) Misschien dat je hieruit kunt afleiden of het een 436 of 439 is ( bouwjaar van 436 is tussen de 1959 - 1962 en die van de 439 is tussen de 1962 - 1966. succes ermee
IHC-power
Heel simpel om na te gaan of het om een D-436 of D-439 gaat. Heeft ie een tulpstuur en GEEN watertemperatuurmeter (lampje ipv klokje), is het een D-439. Heeft ie een plat stuur en een watertemperatuurmeter (klokje), is het een D-436. Origineel heeft een D-436 ook een drukkende hef, en de D-439 een hef met dieptecontrole. Dit kan natuurlijk altijd gewijzigd zijn. Om 100% zeker te zijn, moet je me gewoon even het chassisnummer doorgeven. MAAR: dieselpompen van D-436 en D-439 zijn perfect uitwisselbaar. Dus daar gaat het type helemaal niks voor uitmaken! Op het eerste zicht lijkt de pomp van die foto me trouwens de pomp van een 439, ook al gaat de foto over een 436...
Grinder
Ik heb idd geen klokje voor de watertemperatuur, en een hef met dieptecontrole. Ik heb snel even het gewicht gecontroleerd en dit klopt ook tot op +-30kg. Dus mijn trekker zal wel een D-439 zijn. Aan het chassisnummer zal je niet veel hebben, ik heb dit ook al opgezocht en dit draait allemaal naar een D-436. Er is in het verleden al veel aan geprutst naar ik vermoed 😄. Het bouwjaar is 1962 wat dus ook al twijfel gaf.. Enig idee voor het afstellen van de pomp?

Al heel erg bedankt!
IHC-power
Je hebt dan ook een tulpstuur waarschijnlijk? 😄 En als het chassisnummer naar D-436 wijst is het idd vreemd. Het lijkt me niet dat er met de afstelling van de pomp iets is? De afstelling kan normaal immers niet van het ene moment op het andere verkeerd gaan zijn De pomp kan altijd iets aan zijn. Die kan je altijd laten nakijken. In Duizel zit een man die niks anders doet. Maar je kan ze normaal ook wel bij een Bosch-service bedrijf binnenbrengen.
Grinder
Wel, ik durfde het zo niet vragen, maar wat is een tulpstuur precies? Erm, dom van mij, ik bedoel niet de afstelling van de pomp, maar om bij de montage van de pomp het inspuitmoment juist te zetten... Excuses 😄
Ik vermoed dat er het één en ander gebeurd is om de trekker ingeschreven te krijgen, verlies van papieren etc...
IHC-power
Een tulpstuur zie je op de volgende foto:
De spaken van het stuur lopen dus naar boven, naar de 'cirkel' toe. Je kan op mccormickboeken.nl/ een werkplaatshandleiding van de D-439 kopen. Daarin staat uitgelegd hoe je de afstelling terug op punt krijgt.
Als je trouwens zo een uren/toerenteller op je dashboard hebt zoals op de foto, is het ook sowieso een 439.
Grinder
Hartelijk dank mn beste!
jaspercasedriver
Ik heb nog een pomp voor een d-436 aan onderdelen liggen misschien kun je daar wat mee.
jaspercasedriver
En pomp op tijd zetten stelt niet zo veel voor heb ik ook gedaan bij mij
jaspercasedriver
En trouwens beide trekkers hebben een dd-148 motor en beide evenveel pk's
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 436 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!