Verzekeren tractor bij kenteken of toch schorsen?

Ik heb een vraag over het nieuwe tractor kenteken. Ik lees er veel over maar helemaal snap ik het nog niet bij thuisgebruik.

Als ik een andere tractor(tje) koop waar een kenteken op zit moet je dan deze per direct ook laten schorsen bij overschrijven?

Ik neem aan dat je bij een kenteken namelijk verplicht bent om te verzekeren? (Anders krijg je zeker fanmail van CJIB)

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien wat betreft juridische verplichtingen.
Ik gebruik de trekker ( en daarvoor landbouwquad) alleen op eigen particulier terrein en voor het voeren van paarden, rijbak slepen, weiland slepen.
Die spullen (japans trekkertje en quad) ervoor hadden ook geen kenteken en waren ook niet verzekerd.

Het grootste risico is een deuk in mijn eigen geparkeerde auto rijden.... 😉

Deel dit topic

Reacties

+2
roscho
Als je hem laat registreren, moet hij ook verzekerd zijn, tenzij je hem schorst.
Maar je bent wel verantwoordelijk voor alle schade die je met het trekkertje aan anderen toebrengt, ook al is het op eigen terrein. Je zou een groot afgesloten hek om je erf kunnen zetten (incl. brievenbus buiten het erf e.d.), maar waarschijnlijk kost de verzekering dan minder. In ieder geval mag je er onverzekerd de weg niet mee op.
Een relatief klein apparaat, bijv. een zitmaaier is soms gedekt door je standaard WA-verzekering (even nakijken), een (mini)trekker niet.
Ik ben trouwens zelf ook aan het kijken naar een verzekering voor mijn minitrekker, maar onder de €100 heb ik nog niet wat kunnen vinden. Ik kom er nu niet mee op de weg, heb een hek om het erf staan. Maar registreren en verzekeren biedt het voordeel dat ik er dan ook mee op de weg mag.
Sideswipe
@roscho Brievenbus staat aan de weg. Het pad aan de voorkant is open, de rest is hek (schrikdraad) of aangrenzende buren met schutting, schuren en heggen.

Tja, wel wat over na te denken. Er is weleen kans dat ik wat van mijzelf stuk rijd (auto, trailer etc) maar andere is nihil...

Voordeel met verzekeren is dat er de weg mee opkan (tanken ipv jerrycans slepen) of als je mee naar de monteur toe gaat.

Groene lijn is terrein, maar een kleine opening naar de weg toe. Ik kom nooit met de trekker voorbij de blauwe lijn. Tja wat doe je dan...

Schorsen per jaar is 11,50, verzekeren zag ik er een voor 107.
Die 100 word ik ook niet merkbaar armer van maar het is meer het principe.

(klik om te vergroten)

+1
roscho
Quote Reactie van @Sideswipe:
Het pad aan de voorkant is open

En juist daar kan het fout gaan als bijv. een bezorger komt. Dan zou je dat pad ook af moeten sluiten.
Verder is het zeker een voordeel als je de weg op kunt. Mijn minitrekker gaat daarvoor op de aanhanger, ik zou liever de weg op kunnen met de aanhanger áchter de trekker.
Sideswipe
@roscho Tja en dan zit op op ca 20 uur per jaar waarvan 19,5 uur nog verder naar achteren op het terrein (dus achter de linten waar die knollen staan 😄 .

Het is even nog redenen bedenken dat de weg opgaan wel handig is.
+1
roscho
Quote Reactie van @Sideswipe:
Het is even nog redenen bedenken dat de weg opgaan wel handig is.

Omdat zo'n TYM, waar jij naar kijkt, te zwaar is voor een aanhanger achter de auto? Als je eens naar de reparatiewerkplaats moet, kun je gewoon over de weg. Het ding loopt op de weg ook nog wel een redelijke snelheid. En als je ergens een kar brandhout gaat halen? Kortom: als het mag, hoef je niet steeds alternatieven te zoeken.
Sideswipe
@roscho Das waar, dat ding zit op zo'n 1800kg.
+1
Interbert
Tis ook zo dat je volgend jaar er mee langs het RDW moet als je alsnog een kenteken wilt. En krijg je hem verkocht zonder kenteken als je m kwijt wilt.
Sideswipe
@Interbert Het kenteken zit er dan al op dus dat is niet waar de vraag over is.

Het grootste voordeel is bij verkoop dat er een kenteken opzit. Ik gebruik het nu niet omdat ik nooit het terrein afkom en heb hiervoor een japans import minitrekker en 2 quads gebruikt (hadden ook nooit een kenteken)

Ik ben een particulier die m 20 uur per jaar gebruik voor tillen en slepen, kenteken krijg ik er bij. Dus nu de vraag, schorsen (a 11,50 per jaar) of verzekeren ( a107/jaar alleen WA)
+2
Interbert
@Sideswipe ja verkeerd begrepen,😇, da blijft moeilijk. Dat weet je pas als er niks,iets, gebeurd.
+1
Hannesman
@Sideswipe +/- €9 in de maand.. tja als je er wat mee krijgt ben je wel aan de beurt.
+1
Fast Eddy
@Sideswipe

Ik heb mijn trekker ruim een jaar niet gebruikt maar is nog steeds verzekerd. Om de verzekering moet je het niet laten. En als je meerdere dingen bij dezelfde verzekeraar hebt verzekerd krijg je meestal korting. Ik weet niet of je kinderen hebt. Maar als een vriendje of vriendinnetje een ongeluk krijgt door de onverzekerde trekker moet je dat ook uit eigen portemonnee betalen.
+1
Sideswipe
@Fast Eddy Inderdaad, even geïnformeerd aangezien we diverse verzekeringen (ook zakelijk) hebben lopen komen we nu met pakketkorting uit op €48 per jaar (alleen een kale WA verzekering dus).
Nouja vergeleken met 11,50 schorsen per jaar valt dat wel mee.
+4
1046
Verkeerde zuinigheid
+1
deerejohn
Creatieve buurman heb je
+1
Sideswipe
@deerejohn Tja, gezin met kinderen die graag met brommerjes en scooters over het land rijden. Zijn een beetje woonwijkmensen die buitenaf zijn gaan wonen... 😄
Sideswipe
Als je dat kenteken dan hebt hoeft er geen driehoek meer toch op?

En op je aanhanger dan eventueel, dat is dan de eigen trailerkenteken OF ...het trekkerkenteken met witte plaat?
+1
Interbert
Sideswipe
@Interbert Dank je wel!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0