Ford 2000 - Oplopende temperatuur, Thermostaat, Waterpomp.

Hallo,
Eergisteren was ik aan het rijden. Ik was een kwartiertje op het land en keek op het dashboard en tot mijn schrik zag ik dat de meter van de warmte van de trekker in het rood stond. Meteen stil gezet en gekeken in de radiateur, zat niet heel veel meer in. Eerst maar even terug naar huis gegaan wat nieuwe koelvloeistof halen. Bijgeschonken en weer gestart koelde nog steeds niet langzaam maar naar huis gereden en in de werkplaats gezet. Volgende dag gestart en voor de mixer gezet en werd weer warm. Wij denken de thermostaat maar waar zit die op een Ford 2000? of weet iemand met wat meer ervaring of het wat anders kan zijn. toen we hem voor de mixer hadden werd het water in de radiateur niet warm alleen een beetje lauw hoort dat? De slangen werden wel warmer. kan het ook iets anders zijn?

Met Vriendelijke Groet,
Teun van Beek.
teun-van-beek

Reacties

Fordje4600
Weet he zeker dat de trekker te warm word? Of geeft de meter dat aan. Het kan zijn dat de meter kapot is of dat de kabel naar het dashboard tegen de massa aan ligt.
Dit kun je proberen door met koude motor (op contact) het stekkertje van de sensor af te halen (zit achter de accu bij de waterpomp) en dan een spijker/kabel in het stekkertje en dan tegen een goed massapunt aan leggen. Als de meter dan voluit slaat is je kabel heel en werkt je dashboard goed. Is dit niet het geval dan moet je de temperatuur van het koelwater meten, die mag bij een ford 2000 zeker niet meer als 95 graden worden. Doet hij dat wel heb je een probleem in je koelsysteem. Blijft de koelvloeistof temperatuur onder 95 graden is je sensor stuk

Thermostaat zit net boven de waterpomp achter de accu, als die het niet doet dan worden de slangen niet heel warm. Ook kan er lucht in zitten waardoor hij niet goed rond pompt. Ontluchten kan je proberen door de dop van de radiator eraf te doen en de trekker te laten lopen, dan in beide koelslangen vrij hard knijpen en snel achter elkaar zodat je zelf het water (verpompt)
De waterpompen willen ook nog wel eens kapot gaan, dan lekt er water uit een gaatje onderuit de waterpomp of het pomp wiel is van de as afgeknapt.
Ook kan de radiator dicht zitten met troep. Vervangen is dan de beste optie, schoonmaken kun je proberen maar mijn ervaring is dat de radiatoren dan gaan lekken.
teun-van-beek
@Fordje4600 oke, de waterpomp lekt niet dus dat is het niet en de lagers zijn ook nog goed we gaan hem proberen ontluchten en thermostaat controleren.

dank voor je antwoord.
teun-van-beek
@Fordje4600 hallo, en wat is een normale temperatuur?
Fordje4600
@teun-van-beek ergens tussen 75 en 95 graden, ligt er ook aan hoe veel de motor belast word, maar met maximale belasting mag hij niet veel warmer als 95 worden
+2
Clayson M80
Thermostaat zit onder de bovenste radiateurslang
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!