Molcon dubbellucht verder van wiel af maken

Beste Tf'ers,

Onlangs heb ik een setje 540/65r38 gekocht op 16 inch velgen met een setje 16,9r38 dubbellucht erbij met Molcon 5 ster. Mijn probleem is nu dat deze er niet naast past, omdat de banden elkaar dan raken. Deze moeten dus verder van de trekker af komen. Wat raden jullie me aan?
Als er nog iemand is met lange haken bied ik me graag aan, punt hierbij is dat die er niet veel zijn en ik ze al gauw te duur vind.
Dus de tweede optie is de 5 ster verder van de dubbellucht velg af maken. Een constructie met 5 ijzeren plaatjes heb ik al langs zien komen, is dit stevig genoeg? Het komt aan een 3,5 tons trekkertje met waarschijnlijk alleen kunstmest strooien, dus zal geen hele gekke krachten krijgen. Hoor graag wat jullie ervan denken!

Tim

Deel dit topic

Reacties

+1
sjonnies
Je laaste optie is het beste en goedkoopste en werkt wel. Zelf ook gedaan doe er trekkertrek mee met die dubbellucht gaat goed zelfs in de 7 ton
+2
1046
Ik had etzelfde probleem toen ik dubbellucht wou maken. Op de 1e foto is et rode een stuk hoeklijn en et paarse een plaat.tegen de hoeklijn aan de achterkant zit ook nog een "rug" gelast naar de ster zeg maar.
Dit setje heeft ook lange haken
Met deze constructie rij ik 5,5 ton

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

spotmelker
@1046 Zo ziet het er bij mij ook uit. Ik vind het prima zo.
spotmelker
Waarom is het zo'n probleem dat de banden elkaar raken? Ik rij al 25 jaar met dubbel lucht die elkaar raken, soms kan ik de Kleber letters in de wang van de naastliggende Michelin lezen. Geen probleem mee gehad. Wel opletten dat het ijzer niet in de wang van de band drukt, dan gaat het mis.
+2
de-wit
@spotmelker Ik heb ze er nog niet naast gehad, de 540's moeten nog op de velg komen. Maar ik geloof dat ze er al tegen komen als de band niet doorzakt onder. Nu wil ik er graag mee op minder dan 1 bar rijden, anders is het effect van de dubbellucht (drukverdeling) weg. Dus dan heb ik zeker een cm of 10 extra nodig, vandaar.
+1
spotmelker
@de-wit Oke, snap ik. Ik heb 12.4 R 46 als dubbellucht naast een 650. En die 12.4 plat niet af. Zo blijf ik net binnen de 3 meter.
+1
1046
@spotmelker de 3 meter word op ashoogte gemeten . Niet onderin😊
spotmelker
@1046 da's waar. Maar het wangen wordt ook vaak gemeten met het werktuig omhoog en tijdens het (grond be)werk is de hef in de regel naar beneden.
Bakker S
@spotmelker Ik heb het wel eens gezien bij een 600/65 r38 met een 18.4 r38 ernaast dat ze elkaar op vreten....
spotmelker
@Bakker S de banden die je noemt wangen beide bij lage druk maar op verschillende hoogte/manier. Dat zou de nodige wrijving kunnen geven als ze elkaar raken. Ik heb de 650's op 0,8 bar en de 12.4 op 1,2. Als de 650's harder zijn raakt de dubbel lucht de grond amper.
+1
NH-Ford
Hier al eens met een 5 ster voor 135pk de 5 ster aan velg doorgeslepen, stripje van 3cm er tussen en weer lassen.
Gaat prima, houdt het al jaren vol (terwijl ze bijna continu eraan zitten..)
+1
Rene schut
Gewoon een blokje tussen de haak lassen en de ster gewoon in de velg laten zitten. heb dit zelf al vaker gedaan heb nu geen foto bij de hand maar is sterk genoeg te lassen en je houd de zaak rond.
de-wit
@Rene schut Je bedoelt dat de velg rond blijft?
En ik dacht altijd dat de haken van gietijzer waren. Het zou wel makkelijker zijn die te verlengen, hoeven de banden niet van de velg. Misschien kan @Molcon meer vertellen.
+1
goeiedag eem
@de-wit die haken zijn van gietstaal dat is wel te lassen, als ze van gietijzer waren knappen ze zo af, je kan er zo even wat tussen lassen maar moet je wel goed doen, wil je gietstaal goed lassen moet je het voor verwarmen op 250 graden en dan lassen en daarna weer gecontroleerd aflaten koelen in speciale kolen. Gietstaal kan ook hard worden als je het niet goed last volgens de voor schriften en bij over belasting afbreken. Het kan best goed gaan maar even zomaar wat ertussen lassen zou ik niet doen
InsaneNL
@goeiedag eem nope, is geen gietijzer en ook geen gietstaal maar gesmeed staal, bevestigd door @Molcon zie: tractorfan.nl/picture/1289016/
Valt dus gewoon te lassen zonder moeilijke grappen.
+1
goeiedag eem
@InsaneNL oke dan mag het geen probleem zijn maar ben er zelf persoonlijk geen voorstander van, hoe langer hoe meer zijdelingse krachten, ligt er ook aan hoeveel je er tussen gaat lassen natuurlijk
de-wit
Nu het volgende. De rand is nogal breed, dus het blokje zit niet tegen de 'verhoging' aan. Kan hem zonder problemen oplassen zoals op foto 1? Als ik hem rondom met een dikke las vast maak kan die nergens heen toch?

(klik om te vergroten)

Zo wil ik hem

(klik om te vergroten)

Hier zit hij tegen de verhoging
+1
DANOONTJE POWERR
@de-wit Op zich lijkt me dat geen probleem, als je m goed vast last.
Alleen vraag ik me af waarom je dat zou doen als je de dubbellucht toch gaat veranderen, dan kun je dat stukje extra toch ook meenemen aan de kant van de dubbellucht?
+1
NH-Ford
@de-wit kan prima.
Zelf las ik ze ook op breedst mogelijke positie erin.
Bij evt bandenwissel ofzo later zit je dan sowieso goed.
de-wit
@NH-Ford Mooi zo, doe ik dat denk ik. Inderdaad @DANOONTJE POWERR ik ga ze toch verbreden, maar meest naar buiten lijkt mij voor de dubbellucht zelf wel het stevigste
robbin lamers
@de-wit kijk wel even uit met lassen van die blokjes, het is niet de bedoeling dat deze rondom worden gelast, dan is de kans op scheuren groter.
de-wit
@robbin lamers Hoezo niet? Ze zitten er al rondom ingelast bij 1 velg en de lmb heeft er niks van gezegd
robbin lamers
@de-wit ik weet niet precies wat de rede er achter is, maar de meeste zitten niet rondom gelast, en toen ik ze er bij mij in heb gemaakt werdt me ook gezegd dit niet te doen. Toen is mij verteld de blokjes alleen aan beide zijkanten, en de buitenkant te lassen. dus een "u" voorlangs het blokje.
de-wit
@robbin lamers Ik heb ze wel in 1 keer gelast, om te zorgen dat het spul maar 1 keer warm is. Ik zal ze in de tweede velg alleen voor en opzij lassen, hopen dat het geen problemen gaat opleveren
robbin lamers
@de-wit komt vast goed toch
de-wit
@robbin lamers Als het scheurt zet ik hier wel een foto🤣
JD3010
Quote Reactie van @robbin lamers:
ik weet niet precies wat de rede er achter is

Omdat de achterkant lastig is. Ik las ze bijna altijd rondom, dan heb je ook veel minder last van roest uit de naden.
de-wit
@JD3010 Daar dacht ik ook al aan😂 Wat is nu beter? Door de brede rand kan ik er achter prima bij
JD3010
@de-wit Ik las hem dicht.
deutzarjan
Waarom zet je er geen all-positie ring in? Zelf heb ik dat ook ik vind het veel makkelijker.
de-wit
1046
@de-wit valt mee.gebruikt setje wat weinig gebruikt is betaalde ik 150 eurie
+1
de-wit
@1046 Ik heb geen moeite met blokjes dus dan hou ik die 120 euro graag in mn zak
+1
1046
@de-wit dat is ieder zijn keus. Ik had wel eens dubbellucht van een ander en dan is ap wel makkelijk. past altijd. Maar sinds 3 jaar eigen setje
+2
goeiedag eem
@deutzarjan makkelijker met aan zetten maar draai ze wel tegen de versmalling zodat ze geen slag kunnen maken, heb ze er met trekkertrek wel het vaker af zien komen tov andere systemen, maken ze een slag zijn het net blikopeners.
+1
JD3010
Quote Reactie van @deutzarjan:
geen all-positie ring in?

Bij mij bleef die niet heel, ik ben weer teruggegaan naar de blokken, heb pas nog 3 sets blokken in verschillende velgen gelast..
Een optie zijn HD-ringen, maar dan kan je beter niet naar de prijs vragen.
casejxu
@JD3010 prijs verschil tussen ringen of blokjes is sowieso nog al verschillend 😅
sjonnies
@casejxu ap ring is ook nog niet alles hier 5 busjes in de ring gelast. Waar de haken tegen aankomen. 1 versmalling hadden ze nooit moeten bedenken alle krachten komen op die 1 haak heeft hier al 3x molcon haak gekocht en nadeel is blijft veel zooi in zitten en met schoonspuiten helemaal lastig
NH-Ford
@sjonnies Het werkt wel, met beetje aandacht. Na vastzetten later één of twee keer nadraaien, zit ie prima vast. Bij aandraaien gaan beitels iets schuin staan, komen dan niet ver genoeg onderin te liggen.
Heb zo ook verschillende sleps gereden, nooit zijn ze gedraaid.
sjonnies
@NH-Ford nou hier gingen ze stuk met 3 poot lostrekken 80 cm op kleigrond. Met trekkertrek ging het wel goed maar dat is ma een piekmoment
JD3010
@casejxu Even ter verduidelijking voor jou: Het prijsverschil tussen de standaard en HD-ringen.
Blokken kosten niet veel, dat klopt.
casejxu
@JD3010 ja snap ik. Maar blokjes en de lichte ring scheelt al wel wat. En idd wat @sjonnies zegt is ook groot voordeel van blokjes. Vooral dat roesten achter de ring staat me altijd tegen
+2
jdronny
Heb ik ook het molcon kruis ruim 10 cm naar buiten gezet

(klik om te vergroten)

+1
wotan2
Misschien heb je hier wat aan:tractorfan.nl/topic/237326/…
de-wit
@wotan2 Is die 18 cm vanaf de rand vd velg gemeten of vanaf de wang?
wotan2
@de-wit rand velg, band wangt niet op deze velg, zonder belasting.
de-wit
@wotan2 Naast wat voor band op wat voor velg heb jij ze gehad? Als ik maar weet dat ze hier ook passen heb ik wel interesse
wotan2
@de-wit ik had ze naast dezelfde maat, 16,9 r 38, en naast 15,5r 38 met veel profiel. Langs welke maat zou je willen gebruiken?
de-wit
@wotan2 Moet naast 540 komen, daarom op wat afstand. Ook vanwege het doorzakken van de wang op lage druk.
de-wit
Onder het mom 'nu we er toch zijn'. Ik wil de velgen gaan verven met een kwast. Simpelweg omdat ik niet kan spuiten en ze niet hoeven te glimmen. Als de verf de komende jaren maar blijft zitten. Nu is mijn vraag, hoe doe ik dat het beste? Ik heb een pot grondverf, Inter crème en een goede kwast gehaald bij de lmb. Hoeveel lagen moeten erop, hoe lang moet het drogen tussen grond en lak en moet ik nog rekening houden met temperatuur? Ik hoor het graag!
Fendt926Driver
@de-wit warm weer boven de 10 graden is zeker een must.
De velgen zelf mogen ook wel 10 graden zijn.
1 keer goed grondverf.
24 uur wachten en een keer goed de nieuwe kleur erop en het moet goed blijven zitten.
Verf niet te dun maken. Maar het moet wel goed strijkbaar zijn
de-wit
@Fendt926Driver Op de pot kan ik er geen wijs uit en bij de lmb wisten ze het ook niet precies. Hoeveel moet ik hem ongeveer verdunnen en waarmee? Als je wil weten wat voor lak ik heb kan ik dat wel even opzoeken
+1
Fendt926Driver
De verf zal synthetisch zijn en niet op waterbasis. Dus terpentine als je binnen schildert en thinner als je buiten schildert.
Niet te veel in doen. Want als het te dun is krijg je het niet weer dikker.
Gewoon even proberen.
Blik open en goed roeren
Scheutje verdunner erin en goed roeren en met kwast op een proefstukje uitstrijken.
Indien nodig iets verdunner toevoegen.
Op een 750 ml pot 1 a 2 dopjes verdunner als begin (scheutje)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
53
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN