Illustratie van:

Unimog U1000 - Sbelheid invloed op verzekering ?

Hallo. ik lees net in mijn verzekeringspolis dat er niet gedekt wordt als blijkt dat de max mogelijke snelheid van het voertuig hoger is van 45kmph. Mijn max toegestane snelheid is 25kmph.ik heb een gv kenteken daar staat dit op. maar in mijn originele duitse kenteken papieren staat dat de constructie snelheid 80 is. Officieel is dit dus te hoog. Hebben mensen hier ervaring met dit euvel?

Deel dit topic

Reacties

+2
roscho
Ik heb er geen ervaring mee, maar je mag in Nederland met een trekker maar 45 km/h rijden. Ik denk dat jouw verzekering niet de enige is die te hoge snelheden van dekking uitsluit. Jouw constructiesnelheid kan wel 80 zijn, maar je mag maar 40 rijden. Tenzij je er een vrachtwagenkenteken bij hebt, maar dan kun je de Unimog ook niet meer verzekeren als landbouwtrekker, dan heb je vrachtwagenrijbewijs nodig en moet je naar de APK. En betaal je ook nog eens motorrijtuigenbelasting.
akkermopet
@roscho Goede reactie! 👌
Gewoon boeren verstand gebruiken, dus houd aan de 45 km/uur!!
Sommige verzekeraars eisen om een Unimog te begrenzen...trap daar niet in!!
Dat is wettelijk niet verplicht!!
Personen auto's kunnen kunnen ook harder dan 120 km/uur!!
dennisbouter
@akkermopet dat is wettelijk niet verplicht dus ik doe het lekker niet? Is dat boerenverstand? Aan een verzekering zitten voorwaarden die mogen strenger zijn als de wettelijke eisen🤷‍♂️
akkermopet
@dennisbouter Boerenverstand betekent dat je kop niet boven het maaiveld moet uitsteken!!!🤠
+1
goeiedag eem
@Wieger82 , als je hem nu op kenteken registreren gaat/gv kenteken over zet wat ook kan, en opgeeft 80 kmh, zit je ook met een 2jaarlijks apk keuring, die geld zoals ik het begrijp voor alles wat harder kan en geregistreerd is als 40+ kmh. Ik heb onze 406 op 40 kmh opgegeven en geen probleem heb het kenteken al thuis, ookal heb je een 50kmh of meer dan mag je zoals ik begrijp nog maar 40kmh
akkermopet
@goeiedag eem Heb je de Mog dan begrensd??
goeiedag eem
@akkermopet nee, gewoon zo opgeven, hij onze is 49 jaar en na 50jaar en ouder is hij belasting vrij, daarom heb ik het gedaan ivm keuring kosten en dergelijke. Ken ook wel boeren met trekker die 40 opgeven en 50 constructie snelheid hebben, kwestie van op je snelheidsmeter letten en de spiegels in de gaten houden
Klein Rot
G
akkermopet
+2
Kramer U800
Ik zou een nieuw kenteken aanvragen en daar de constructie snelheid op zetten van de Unimog, dan kan je bij de verzekeraar je polis kiezen (ligt er ook aan hoe oud je bent). Bij mijn Kramer mag ik officieel op kenteken 65 rijden. Omdat hij ouder dan 50 jaar is, is hij APK vrij.
roscho
Quote Reactie van @Kramer U800:
Bij mijn Kramer mag ik officieel op kenteken 65 rijden.

Helaas mag je dat niet. Zelfs als de constructiesnelheid hoger is, mogen landbouwvoertuigen toch maar max. 40 km/h rijden. Als je sneller rijdt, zou je dus een bekeuring kunnen krijgen wegens snelheidsovertreding of, als het voertuig bedrijfsmatig wordt gebruikt, wegens een economisch delict.
Bij een ernstige overtreding kan zelfs het voertuig in beslag worden genomen.
De APK vervalt wel als het voertuig meer dan 50 jaar oud is. Alles wat jonger is dan 50 jaar en sneller rijdt dan 40 km/h moet wel naar de APK.
Lees in dit verband dit, ter vergelijking met een Unimog:
farmerforum.nl/viewtopic.php/?t=749…
+2
goeiedag eem
@roscho 25 kmh?? Boven de 40 kmh apk tovh
+1
roscho
@goeiedag eem Je hebt gelijk. Foutje, bedankt! Ik heb het gewijzigd.
InsaneNL
Edit: overbodig
Koiter
@Kramer U800 Ik heb de unimog ook officieel op 70 staan, maar de wettelijke snelheid voor landbouwvoertuigen is tegenwoordig max. 40, dus harder mag niet. Wel is het zo dat transportwerk in de toekomst harder mag, maar daar hebben ze het over tachograaf etc.
Offtopic, nu reed ik laatst wel 60 en ben ik aangehouden, maar mocht na een waarschuwing gewoon door zonder problemen. Of dit nu was wegens de snelheid op de pas, of dat ik gematst werd weet ik niet. Maar denk wel dat ze in de toekomst boven de 40 gaan bekeuren
Klein Rot
Tot 1 januari 2021 kan dit zogenaamde terugkeuren nog. Voertuig wordt dan een MMBS en moet voldoen aan de permanente eisen voor een MMBS. In de conversie kunnen deze voertuigen gewoon geregistreerd worden zonder dat ze gekeurd hoeven worden. Vanaf 1 januari 2021 kunnen voertuigen niet meer terug gekeurd worden naar MMBS. Dan zal voor deze militaire voertuigen een andere voertuig categorie gekozen moeten worden om ermee op de openbare weg te gaan rijden.
deufi
@Klein Rot zal je een 50 Kmh trekker wel terug kunnen laten keuren naar een 40 kmh?
Kramer U800
@roscho Wel gek dan dat dit zwart op wit staat bij de RDW op de website en op mijn kentekenbewijs. Beetje gek verhaal, ook wat op dat Forum staat, de RDW heeft altijd gelijk daar zijn geen discussies voor nodig. Ik weet voldoende.
+1
Steyr thomas
Ik heb bij de unimog 79 km/h opgegeven als constructiesnelheid. 80 was niet mogelijk. Het gaat om een 406 uit 1977. Ik snap ook niet wat mensen op die apk tegen hebben, is alleen maar veiligheid. Als je het spul gewoon netjes bijhoudt kost dat maar een paar tientjes per jaar aan keuren.
goeiedag eem
@Steyr thomas ja klopt, maar veiligheid houd je zelf ook bij, keuren kost meende ik rond de 200 eur of zoiets volgens rdw, luchtrem installatie en alkes moet werken van de aanhanger en zo, en gebruik je dat niet of nooit kun je wel raden wat je moet, je moet hem laten keuren omdat je hem als hoger dan 40 opgeeft terwijl je maar 40 mag.
+1
Klein Rot
@goeiedag eem
Als je een vrachtwagen rijbewijs hebt mag je 80 maar dan zit je met alle andere verplichtingen en dat kost dan weer te veel
goeiedag eem
@Klein Rot nee moet een unimog ook als vrachtwagen geregistreerd zijn en zo afgegeven zijn vanaf de de fabriek, ook keuringen als een vrachtwagen, dat is iets meer als gewoon als vrachtwagen registeren en als je vrachtwagen rijbewijs hebt en knallen maar
Kramer U800
@Steyr thomas Helemaal mee eens.
+3
walker1
@akkermopet begrenzer is idd niet wettelijk verplicht, echter is een verzekeringsmaatschappij ook niet wettelijk verplicht iemand als klant te accepteren, zeker als de klant niet aan de voorwaarden wil voldoen.
akkermopet
@walker1 Die verzekering maatschappijen zijn meestal een stuk goedkoper als ze eisen van een begrenzer!!!
Wieger82
Bedankt voor alle reacties.super!.heeft er iemand toevallig een tip voor een verzekering die dit niet eist?
+1
akkermopet
@Wieger82 Overwater Assurantiën Unimog.
+1
Kramer U800
@akkermopet Yes, daar heb je een goed overzicht van wat er allemaal mogelijk is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog U1000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0