Unimog start slecht

Mijn unimog 416 start slecht. de startmotor gaat voldoende rond, maar het duurt lang voordat hij aanpakt. startmotor is half jaar geleden gesmeerd en een jaar geleden is er een nieuwe accu op gekomen. weet iemand waar dit aan ligt?

Deel dit topic

Reacties

Axle Rose
Hoe bedoel je startmotor gesmeerd? Gaat hij vlot rond? Rookt hij erg met rondstarten?
gerben
Als je vol gas geeft slaat ie dan wel vlot aan?
Daanl
Dan heb je zelfde als onze 406 denk ik , een massa probleem of kabel niet goed, of die contactpunten waar ze aan het frame zitten
fendt_power_fan
Die van ons startte ook voor geen meter maar dat was met een nieuwe accu verholpen
caseih1056xl
Nieuwe gloeiers?
stannetje96
Heb je al geproobeerd om eerst gewoon voor te gloeien? of doet ie et ook bij een warme moter?
unimogboppe
Zit vrij nieuwe accu op, startmotor gaat goed rond, als hij loopt rookt hij wel erg..
unimogboppe
@stannetje96

als hij warm is loopt hij wel direct. maar als ik hem sochtends wil starten is het altijd lang doorstarten..

voorgloeien zit er niet op.
remco1234
@unimogboppe

Quote:
startmotor gaat goed rond, als hij loopt rookt hij wel erg..

kleppen stellen???
Husqvarna
@unimogboppe
Zit er geen voorgloeien op? Loopt er ook geen draad van gloeispiraal naar gloeispiraal?
unimog_kevin
Het kan zijn dat je diesel terug loopt in de tank, want zoon motor moet als hij koud is eigelijk mee aanslaan. als je s,morgens ( of smiddags) de ontluchting bout van de diesel filters open draaien en paar keer pompt met opvoerpompje en kijken of er meteen diesel uit komt 😉
goeiedag eem
Heeft hij dit ook met dit weer,( boven het vriespunt??)
Onze 406 start met dit weer direkt maar als het ietsje vriest heeft hij er wel wat meer moeite mee om aan te pakken, en als het echt goed vriest zetten we de koelwaterverwarmer van te voren aan, en loopt hij meteen al hoe koud het ook is. Roken doet de onze ook wel wat als hij koud is maar hoe erg is dat roken van die van jou dan?
unimogbommel
Er kan geen draad lopen van gloeispiraal naar gloeispiraal als je een motor hebt zonder voorgloeisysteem. een unimog 403/406/416 etc. heeft geen gloeisysteen.
En inderdaad wat kevin zeg even controleren.
Is het probleem in een keer gekomen of langzaan erger geworden?
goeiedag eem
En wat ook wil helpen zei een unimog man tegen me, als je hem uitzet met de gas handel, de handel weer terug zetten op +/- stationair toerental, dat voor komt ook dat je de gasolie terug loopt zei hij, of het waar is weet ik niet maar wij doen het ook altijd
unimogboppe
@goeiedag eem

ja met dit weer doet hij dat.. ik ben er bang voor dat als het weer hard gaat vriezen hij helemaal niet meer wil starten.. hij rookt nog wel aardig.. zitten er iets van gloeispiralen in ofzo?
unimogboppe
@goeiedag eem

oke, dan ga ik dat ook proberen.
IH-Jansen
@unimogboppe
als je hem start s`ochtends moet je even kijken of er meteen witte rook uit komt als dat niet zo is moet je ergens tussen de diesel leiding een terugslagklepje plaatsen 😄
jan valtra-NH
Ik zou inderdaad proberen wat unimog kevin zegt de dieseltoevoer nakijken.
van die hangashendel op stationair zetten had ik nog niet gehoord maar dat ga ik ook eens proberen.
hoewel mijn 406 s, ochtens altijd braaf start
Axle Rose
Rookt hij tijdens het starten?
unimogboppe
@Axle Rose

ja klein beetje volgens mij
Steyr thomas
Volgas geven tijdens starten met koud weer, is een soort koudstart. Een echte koudstart zit er overigens niet op.

Bij mij waren alles contactpunten naar chassis en startmotor vuil/geroest. dit allemaal goed opgeschuurd en kopervet er aan en er gebeurt nooit meer wat mee!
unimogboppe
@Steyr thomas

waar zitten al die contactpunten precies?
janhenk
Een beetje startpiloot doet wonderen 😃
stannetje96
Wat remmenreiniger in lucht filter, krijgt ie een lekker kick van. misschien start ie dan wel meteen
Steyr thomas
@unimogboppe
Je accu kabels volgen. dat kan in die 40 jaar wel eens veranderd zijn, dus is niet altijd precies gelijk.
unimog_kevin
@stannetje96

jah das un oplossing voor als echt nie wil 😛, maarja ik vind zelf da het niet de beste oplossing is 😉
Joop3
En nou de hamvraag: Hoeveel uren heeft'ie?
Dikke kans dat de toestand van je motor minder wordt. Heeft deze na (waarschijnlijk) dik 40 jaar ook geen schuld aan.
3 mogelijkheden, in volgorde van aanbeveling
-Startpiloot gebruiken (beter niet)
-Doorstarten tot hij loopt
-Koelwater voorverwarmen (zoektip voor google: Defa 421)
-Motor reviseren

Als je de beschikking hebt over 220V op de plek waar je Unimog staat, kan ik het koelwater voorverwarmen aanbevelen. Of 2 uur voor starten de stekker er in, of een tijdklok gebruiken. Als je motor verder nog goed loopt, en goed trekt, dan kun je er nog jaren mee door. Voorverwarmen is een behoud voor de motor.
Steyr thomas
@Joop3
Luchtfilterslang er af halen. je hand er op houden en dan de motor stil laten vallen en kijken hoe lang de motor nog vacuüm trekt. Hier kun je veel van de toestand van de motor aan zien! 😉
Joop3
@Steyr thomas

Één van de eerste kenmerken bij een slechter wordende motor uit de MB OM-reihe is het toenemen van het olieverbruik.
chaufeureke kjell
Ik had dat ook ik ben daar ook voor aan het bellen geweest , ik moest maar eens proberen voordat ik hem starte een paar keer met het gas te pompen, toen ik dat deed starte hij meteen,
groetjes kjell
dennis fordson
@janhenk

ja echt super maar als je eemaal begint met start piloot kan hij niet meer zonder
kotman
Heeft de unimog wel vol vermogen? komt de motor snel op toeren als je het gas intrapt? als dat niet zo is, dan zou ik eens kijken of je brandstoffilters mischien ook dicht zitten....
unimogboppe
@kotman

motor loopt perfect, dieselfilters maand geleden vervangen.
kotman
@unimogboppe

oke, dan loopt denk ik toch de brandstof terug, kijk eens of er nieuwe afdichtringen bij de brandstof filters zijn gemonteerd, ik had ditzelfde ook eens gehad, toen waren deze afdichtringen kapot....
unimogboppe
@kotman

ik heb er nieuwe ringen op gedaan. hoe kun je dit terug lopen van de diesel tegengaan?
unimog_kevin
@unimogboppe

Der bestaat een soort klepje wat je tussen jou diesel tank en dieselfilter, dat als de brandstof terug loopt gaat het klepje dicht, zo dra hij weer diesel aanzuigt gaat klepje open. heb ik ook op mijn mog zitte 😉
unimogbommel
Aan startpiloot zou ik niet beginnen als ik jou was of het moet zijn dat je het doet via het potje onder de motorkap in combinatie met de pomp op het dashbord. Als je startpiloot gebruikt via het luchtfilter gaat dit in het filter en in de slangen en buizen zitten waardoor het spul enkele minuten, dus veel langer dan nodig is, opgezogen word door je motor en dit is zeer slecht! als je het spul een paar keer intensief gebruikt start hij na een tijdje ook bij warm weer niet meer zonder. Een goed alternatiet om te proberen of hij met het gebruik van iets van spul wel start is kruipolie gebruiken ipv startpiloot. dit is lang niet zo schadelijk en kan misschien wel het een en ander duidelijk maken.
danny-holder
Gloeispiralen heeft een OM 314 / OM 352 niet !!!

maar het zal voor 90% je diesel zijn die terug loopt in je tank veel voorkoment probleem even een terug slag klepje zo kort mogelijkijk bij de tank
hij hooort zo testarten zonder wat vaker rond tegaan !
succes er mee
unimog_kevin
@danny-holder

Jah da bedoelde ik 😛
unimogboppe
@danny-holder

danku voor de tip, morgen maar even een terugslagklepje plaatsen dus!
Koentjuh
@unimogboppe

Gevonden! 😃
En start die al beter?
unimogboppe
@Koentjuh

haha koen. ik ben t met die hendel aan t proberen, maar daar moet je maar net aan denken:P

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
25