Fendt 102 - Tractor plots stilgevallen, suggesties?

Hallo, na het vernieuwen van mijn koplampen maakte ik vorig weekend een klein tochtje in het veld achter ons met mijn tractor. Op enkele honderden meters van mijn erf viel de motor ineens langzaam stil. Ik dacht eerst dat ik zonder brandstof was gevallen, maar dit is niet het geval.
De tractor heeft natuurlijk bij de vorige eigenaar zeer lang stilgestaan, en ik heb de brandstoffilter nog niet vervangen. Dus hoop ik dat dit de oorzaak kan zijn. Het is wel raar, want ik heb er toch al een tiental keren met gereden, en nu valt ie ineens stil.
Bij het herstarten draait de startmotor mooi, maar de motor slaat niet aan.
Iemand nog suggesties wat ik allemaal zou moeten doen/testen?
Roebas

Reacties

+1
claas arion power
@Roebas Ik zou de hele brandstofleiding van de tank naar de pomp helemaal doorblazen en het branddstoffilter vervangen. Mooiste is om de brandstoftank ook wat te reinigen, kan best veel rotzooi en roest inzitten.
Roebas
Ik dacht ook om dit weekend de brandstoftank volledig te laten leeglopen in een vat, zodat hopelijk het meest vuil meespoelt en ik het daarin kan laten bezinken om dan de propere brandstof te hergebruiken.
Daarna zou na vervangen brandstoffilter en ontluchten de motor weer moeten starten?
Sanderford
@Roebas ik zou de diesel niet hergebruiken, kost misschien een paar liter nieuwe diesel maar bespaard je ook een hoop ellende
+1
yoohan
Vergeet de zeef in de opvoerpomp niet, die wil ook weleens vol zitten.
Roebas
Ja, had ik ook al vernomen van de boer die me naar huis heeft getrokken....
frammi
Let ook op of er geen vervuild filtertje in de banjobouten zit .
stephan-inter
Ik denk ook net als de vorige reacties dat het weinig ernstigs is.
Even nieuwe filters. En de leidingen schoonmaken.
blauwe tractor
De grootste fout die tractor kopers maken is om er zonder effective controle klakkeloos mee gaan rijden gevolgen meestal een verstop diesel systeem.
Roebas
Ben afgelopen weekend om een nieuwe brandstoffilter gegaan. Maar toen ik de banjokoppeling van de toevoerleiding losmaakte, kwam er in tegenstelling tot wat ik zou verwachten geen drup brandstof uit de leiding. De tank zit momenteel nog halfvol. Ik heb via de banjokoppeling met perslucht proberen doorblazen. Er komt wel lucht door, maar de brandstof komt er echt maar drupje per drupje uit. Ik ga dus volgend weekend de tank leegpompen zodat ik het kraantje en toevoerleiding goed kan demonteren en proper maken.
Waarschijnlijk is er een boel vuil van jaren stil te staan in de toevoerleiding of kraantje geraakt.
blauwe tractor
@Roebas
JUIST je begint het te snappen, reinigen , proberen , nog meer schoonmaken, als de tank boven de brandstofpomp gemonteerd is heb je geen opvoer pomp nodig.
Weet je de wet van de communicerende vaten en de wet van de zwaartekracht????
Roebas
@blauwe tractor Ja, ga de boel zo proper mogelijk proberen maken... Aangezien er nog een brandstoffilter in het circuit zat hoop ik dat er geen vuil voorbij deze filter is geraakt en dat ik geen schade heb...
stephan-inter
@Roebas tankschoon maken en de filters. Schade heb je niet.
+1
Roebas
@stephan-inter Oef. Ik hou jullie op de hoogte!
Roebas
Heb dit weekend alles gedemonteerd. Het kraantje zat gewoon volledig verstopt. Ook het volume onder het zeefje was gevuld met smurrie. Ik heb alles gereinigd. In de tank heb ik met een zelfgemaakt tool alle vuil mooi kunnen "samenvegen" en er ligt nu een hoopje in het midden van de lege tank onder het vulgat. Iemand een idee hoe ik dit er uit krijg? Ik zou een soort van stofzuiger moeten hebben die het niet erg vindt ook wat brandstof mee op te zuigen 😉.
Iemand een voorstel hoe ik dit vuil er uit krijg?

(klik om te vergroten)

Brandstofkraantje verstopt
yoohan
@Roebas
Tank spoelen met water en even laten drogen. Daarna weer dieselolie erin en alles weer in elkaar.
arnold-arentze
@Roebas Misschien dat er iemand in je omgeving een industriële Nat/Droog zuiger heeft. Of een losse as zuiger die je op je eigen stofzuiger aansluit
blauwe tractor
Een emmer met 2 passende buizen, daar de stofzuigerslang aan en hoppa
Roebas
Ik kon tijdens het afgelopen weekend gebruik maken van een industriele stofzuiger. Alles nog eens netjes uitgekuist en opgezogen. Eerst nog wat nagespoeld met propere brandstof. Toen alles aangesloten, nieuwe brandstoffilter gemonteerd, ontlucht volgens handleiding en.... de trekker startte onmiddellijk.
Een pak van mijn hart.... 😉
Wat ik wel zie is dat na het starten het stationair toerental bijna 1000 rpm was, en dat dit na een tijdje terugviel naar 800 rpm.
Lijkt jullie dit normaal?
+1
Fendt926Driver
@Roebas ja 800rpm is een prima toerental.
Meestal veroorzaakt door een ietwat zwaar gaand gaspedaal.
Je pompt iets met de voet met starten en hebt zo 1000rpm als die dan loopt en het rammelt iets gaat het stangen stelsel terug schuiven naar die 800 toeren.
mijn 926 draait maar 700 toeren stationair
KeesStorm
Advies ververs ook je motorolie en oliefilter
blauwe tractor
@Roebas
Gasstangen stelsel en de stopknopkabel smeren??
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 en hebben de trefwoorden brandstoffilter en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!