Same Atlanta 45 - Wil niet goed starten, met name bij koude start

Ik heb sinds kort een same atlanta 45, deze wil met name niet goed starten bij koud start. Ik gebruik de koudste functie icm gas open wel.

Eerst dacht ik dat hij te langzaam rond ging dus heb ik de startmotor gereviseerd (wat nodig was) de accu lijkt mij zwaar genoeg 12v 640ah 680acc
Kleppen gesteld alle filters vervangen en olie vervangen ontlucht etc. Nog steeds denk ik aan lage startcapaciteit, of compressie. Als de motor eenmaal wel start start hij daarna in principe altijd direct weer.

Iemand van jullie een idee
aalderd-koopmans

Reacties

Dick van Driel
Heb je de compressie al gemeten? Kan zijn dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn.
Ook controleren of je brandstof systeem helemaal schoon is ,( filter en filtertje in kraan van tank) Als hij aanslaat rookt hij dan? En wat is de kleur van de rook?
aalderd-koopmans
1 pijp rookt idd een beetje andere niet, kleur is met name grijs
+1
joop-same
@aalderd-koopmans De koudstart knop gebruik, handgas op half gas dan de knop uittrekken en dan moet de regelstang helemaal naar Li. springen, eventueel de stang met de hand nog verder duwen.
Brand plaatjes zitten er niet in, std. was een 3pk startmotor.
aalderd-koopmans
Compressie nog niet gemeten, weet niet waar en hoe snel ik brandplaatjes kan bestellen. Er zit een 2.5pk start motor op trouwens, lijkt mij niet origineel en vrij beperkt qua vermogen.
joop-same
@aalderd-koopmans Voor Italie was een 2,5 pk startmotor standaard, zwaardere startmotor en accu was een optie.
+1
Dick van Driel
Je kan in principe heel veel onderdelen nog nieuw krijgen bij Uildriks mechanisatie in Assen. Ook heeft Ronald Lukens in Alterveer nog heel veel gebruikte onderdelen. Ook op Facebook is een aantal Same eigenaars actief die reparaties en restauraties gedaan hebben. Grijze rook duidt op een brandstof probleem (onvolledige verbranding) kan aan de verstuivers of brandstofpomp liggen.
+1
yoohan
Als je dat nog niet gedaan hebt ook even de verstuivers laten testen/afstellen en vervangen indien nodig.
+1
Fast Eddy
Het nadeel van de V motoren van Same is dat ze bij licht werk veel blauw roken. Een keer goed zwaar werk kan dit probleem verhelpen.
aalderd-koopmans
Dankjewel, heb nu de verstuivers eruit, laat ze morgen testen, zal ff op jacht naar een compressiemeter on compressie te bepalen, blijkt niet de accu te zijn een heel zware gebruikt, slaat nog niet aan.
+2
joop-same
Reken er maar op dat de zuigerveren versleten zijn en de kleppen zitten bij deze 45 ook vaak helemaal vol kool, lekken dan.
De onderdelen kan ik je ook leveren en ik heb ook alle boeken van de Atlanta 45 te koop.
Mail naar " berendijk@kpnmail.nl "
aalderd-koopmans
Okay dankjewel ik mail je joop. Weet iemand toevallig ook de juiste dikte van de vuurplaatjes? Die er tussen moeten?
aalderd-koopmans
Inmiddels duidelijk, geen vuurplaatjes, maar koeler us. Compressie gemeten 9,5b 13,5b 14,2b en 14,5bar. Lijkt me duidelijk een lekke zuigerveer(en) moet ik ergens specifiek op letten?
arnold-arentze
@aalderd-koopmans Dat is erg laag idd zuigerveren en of lekkende kleppen.Koud of warm gemeten?
aalderd-koopmans
Koud gemeten, ik ga nu de koppen eraf halen de maat controleren en de kleppen checken.
arnold-arentze
@aalderd-koopmans Warm zal hij dan wel hoger zijn. De cil van 9.5 is behoorlijke afwijking.t.o.v. de rest succes met sleutelen👍
aertspa
Ik kan ook veel stukken leveren heb nog 4 nieuwe zuigers 95.5 staan
koelplaatjes zijn nieuw nog te krijgen
aalderd-koopmans
Inmiddels de koppen eraf carterpan er onderweg en wat denk je, een stuk van een zuigerveer onderin de carterpan deel van het probleem gevonden dus. Inmiddels alle pakkingen en zuigerveren besteld. Maar weet iemand toevallig de aanhaalmomenten van de kopbouten, drijfstandbouten, tuimelaars etc. etc.?

Heeft iemand toevallig ook een relatief goede motorkap en spatschermen liggen? Deel van mijn motorkap is gescheurd bij het scharnier door een botsing denk ik, wielschermen zijn verrot.
+1
Martinsame
@aalderd-koopmans @wim-same weer de aanhaal momenten wel
joop-same
@aalderd-koopmans De aanhaal spanning van de drijfstang bouten moet zijn 10,5 / 11,5 mkg.
De kopbouten 8,5 / 10,5 mkg. en de spalt maat tussen de 3,0 en 3,10 mm.
In een werkplaats handboek staat al deze info in.
Jpkd
Als de motor weer in prima staat is werkzaam heden opzoeken met 40 pk aftakas werkzaamheden dan komt de kwaliteit van same motoren tot zijn recht 3dagen aan een motorrem
aalderd-koopmans
@Jpkd wat bedoel je met 3 dagen motorrem?
aalderd-koopmans
Ik zal het boek bij je bestellen joop. 😀
joop-same
@aalderd-koopmans Het boek heb ik voor je klaar liggen.
aalderd-koopmans
Nog even een vraagje, ik krijg allemaal tegenstrijdige berichten hier, zouden jullie de cilinders ophonen? Of niet, cilinderwanden zijn echt superglad
aalderd-koopmans
Nog even een vraagje, ik krijg allemaal tegenstrijdige berichten hier, zouden jullie de cilinders ophonen? Of niet, cilinderwanden zijn echt superglad
+2
Bert353
@aalderd-koopmans Normaal gesproken moet er een kruispatroon van "schuur"strepen te zien zijn op de cilinderwand, dat is gedaan zodat er een beetje olie achterblijft in de "krassen" waardoor de zuigerveren beter afdichten, dus de compressie verbeterd, en er minder olie verbruik is.

Motoren met spiegelgladde cilinderwanden hebben vaak de eigenschap dat ze blauw roken door het olieverbruik.
+3
joop-same
@aalderd-koopmans De cilinders honen zou ik wel doen, dan is het olie verbruik zeker minder.
En 3 dagen aan de waterrem is helemaal onzin.
Inmiddels de onderdelen binnen, voor iedere cilinder dezelfde afmetingen in chims gebruikt, alleen kom ik op een spaltmaat van 1.8 tot 1.85 uit. Dit lijkt mij heel erg aan de korte kant, echter kan ik niet nog een hele milimeter kwijt tussen de cilinders en onderblok. Oorspronkelijke maat lijkt dan ook ca 1.8 te zijn geweest. Loop ik nu verhoogt risico? Of zal het wel goed komen zo?
joop-same
@aalderd-koopmans Wat heb je dan gemeten, de spaltmaat is van het cilinder vlak waar de koppakking ligt tot bovenkant zuiger in bdp. natuurlijk.
joop-same
@aalderd-koopmans Wat was de dikte van het pakket sims wat er onder lag bij demontage?
joop-same
@aalderd-koopmans Er zit dan ergens iets fout, dat kan ook al de oorzaak zijn van het niet willen aanpakken van de motor.
@joop-same ik meet zuiger in BDP t.o.v. bovenkant(deksel) verbrandingsruimte. Volgens mij was het shim pakket 1.75mm dik. 1mm + 0,5 mm + 0,25 mm. Maar dat moet ik ff nameten/ navragen
joop-same
@aalderd-koopmans Dan komt bij jou maat nog ongeveer 1,5 mm bij de dikte van de kopring.
Maar je meet het niet goed, je moet vanaf de zuiger in bdp. meten tot het cilinder vlak waar de kopring in ligt met een goed aangedrukte cilinder op het blok.
De kop ben je niet nodig voor deze maat.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 en hebben de trefwoorden same en startproblemen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!