Is er hier iemand die ooit eens een synchromesh ring van de 1ste versnelling van een 309LSA (uit 1989) heeft vervangen
-is dit zelf te doen
-wat kost dit als je het laat doen??
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
zonder werkplaatshandboek zou ik er dan al helemaal niet aan beginnen
de bak moet er tussen uit en helemaal leeg omdat 1e versnelling in achterste gedeelte zit en je moet van de voorkant af beginnen te slopen
hoe is de rest als die al iets beginnen te kraken is het ook zo mis
een komplete set voor 1 2 3 en achteruit (dat zit allemaal op 1 as kost ongeveer 2000 euro
dan het werk nog
zeg voor het gemak 40 manuur
ben eigenlijk niet zeker dat het synchromesh is maar vermoed van wel,
als je de trekker in 1ste versnelling zet en je rijd en je laat dan het gas komen kan je hem met 1 vinger uit versnelling tikken, maar kraken doet hij eigenlijk niet
Kan het iets anders zijn??
das als je van de pook af blijft is er niks aan de hand?
maar dat zou ook de arretering van de pook kunnen zijn denk ik zo
dan gebeurt er idd niks, maar je kan er hem uittikken met je pink...
Nu heb ik er niet onwijs veel verstand van, maar kan het zijn dat de tandwielen zijn versleten?
maar hoelang kan het dan duren voor er wel iets aan de hand is, het gaat namelijk over een trekker die we mss willen kopen
zo veel ken ik er ook niet van maar ben redelijk zeker dat het dat niet is
Ik vind de tweede versnelling veel gevaarlijker voor "verkrachtte" synchromeshringen. De eerste versnelling wordt vaak overgeslagen en de tweede wordt vaak veel te bruusk in de versnelling geduwd.
de 1ste versnelling word hier wel redelijk vaak en zwaar belast...()
Bovendien, de eerste versnelling schakel je in, zoals je 'm in behoort te schakelen: met alleen de vingertoppen aan de pookknop.
dus jij denkt dat hij nog makkelijk een eind meekan??
Ik ken de betreffende trekker niet, weet niet hoe deze is gebruikt en weet bovendien jouw rijstijl niet.
Bakrevisie is peperduur en daar moet de prijs van zo'n trekker een beetje 'ruimte' voor het risico in geven.
Als de transmissie niet kraakt tijdens het inschakelen van de versnellingen, dan zijn de synchromesh ringen in orde.
Wat volgens mij bij jouw het geval is, is dat de veer van de arretering gebroken is.
Reparatie hier van is een stuk minder ingrijpend dan synchromesh ringen vervangen.
Als de cabine er af is, kan je het transmissiedeksel er af.
Als je daarna het schakel stangenstelsel uit de bak neemt (4 M10 bouten los, plaats afkrassen op bakhuis, haas/schildpad in middenstand), kan je wel beredeneren welke gaffel 1e versnelling (voorste op pignonas) schakelt.
Het veertje met kogel, zit in het achterste gietdeel van het stangenstel (voorste zijn blokkeer pallen). Door de gaffel en drukker van de bewuste stang los te nemen, kan je de stang doorschuiven en komen kogel en veer uit het gat.
Bij montage van stangen stelsel in de bak, de bewuste gaffel afstellen zodat die in all schakelstanden (1, midden en R)een fractie axiale speling heeft en controleer of alle versnelling geschakeld kunnen worden.
Voor de rest wijst het aardig zichzelf.
Recent een geval gehad waarbij het veertje in 4 stukken was gebroken. Veer is overgens de zelfde als die van de motorkap vergrendeling van een Vario!
dus als je dit zelf doet kost het ook zo goed als niets
Als je trouwens de cabine alleen achterover kantelt bespaar je jezelf de remvloeistof ook nog (je kan er dan wel iets minder riant bij).
zijn er nog andere manieren om te testen om zeker te weten dat het dat is, en niet iets ernstiger in bak??
Je kan vrij goed de ontbrekende klik voelen, die je bij de andere versnellingen wel voelt.
ok, zal ik vast en zeker doen!!