Fendt 309 LSA - synchromesh vervangen

Is er hier iemand die ooit eens een synchromesh ring van de 1ste versnelling van een 309LSA (uit 1989) heeft vervangen
-is dit zelf te doen
-wat kost dit als je het laat doen??
Fendttrisixfan

Reacties

appie1967
Het is zelf te doen maar dan moet je toch wel behoorlijk wat ervaring hebben op het gebied van sleutelen
zonder werkplaatshandboek zou ik er dan al helemaal niet aan beginnen
de bak moet er tussen uit en helemaal leeg omdat 1e versnelling in achterste gedeelte zit en je moet van de voorkant af beginnen te slopen
hoe is de rest als die al iets beginnen te kraken is het ook zo mis
een komplete set voor 1 2 3 en achteruit (dat zit allemaal op 1 as kost ongeveer 2000 euro
dan het werk nog
zeg voor het gemak 40 manuur
Fendttrisixfan
@appie1967

ben eigenlijk niet zeker dat het synchromesh is maar vermoed van wel,
als je de trekker in 1ste versnelling zet en je rijd en je laat dan het gas komen kan je hem met 1 vinger uit versnelling tikken, maar kraken doet hij eigenlijk niet
Kan het iets anders zijn??
IH-Jansen
@Fendttrisixfan
das als je van de pook af blijft is er niks aan de hand?
maar dat zou ook de arretering van de pook kunnen zijn denk ik zo
Fendttrisixfan
@IH-Jansen

Quote:
das als je van de pook af blijft is er niks aan de hand?

dan gebeurt er idd niks, maar je kan er hem uittikken met je pink...
Payton
@Fendttrisixfan

Nu heb ik er niet onwijs veel verstand van, maar kan het zijn dat de tandwielen zijn versleten?
Wimsumar
Beste Fendttrisixfan: Als de trekker tijdens werkzaamheden niet uit de 1e versnelling springt, is er nu niets aan de hand.
Fendttrisixfan
@Wimsumar
maar hoelang kan het dan duren voor er wel iets aan de hand is, het gaat namelijk over een trekker die we mss willen kopen
Fendttrisixfan
@Payton

zo veel ken ik er ook niet van maar ben redelijk zeker dat het dat niet is
Wimsumar
Beste Fendttrisixfan: Ik heb geen idee.
Ik vind de tweede versnelling veel gevaarlijker voor "verkrachtte" synchromeshringen. De eerste versnelling wordt vaak overgeslagen en de tweede wordt vaak veel te bruusk in de versnelling geduwd.
+1
robert_fendt
Ben het wel met Winsumar eens, de van de tweede versnelling zijn de synchromesringen eerder verbeund. Wij hebben een fendt 308LSA, daar merk je heel soms iets bij de 3e versnelling, als je overschakelt van ze 2 naar z'n 3. Bij de meeste veeboeren is de 1e versnelling nieuw denk ik.
Fendttrisixfan
@Wimsumar

de 1ste versnelling word hier wel redelijk vaak en zwaar belast...()
Wimsumar
Beste Fendttrisixfan: Dat een versnelling zwaar belast wordt (zwaar trekwerk) heeft geen invloed op de staat van de synchromeshringen.
Bovendien, de eerste versnelling schakel je in, zoals je 'm in behoort te schakelen: met alleen de vingertoppen aan de pookknop.
Fendttrisixfan
@Wimsumar

dus jij denkt dat hij nog makkelijk een eind meekan??
Wimsumar
Beste Fendttrisixfan: "Wie ben ik om dat te garanderen? Wie ben ik om dat te voorspellen''?
Ik ken de betreffende trekker niet, weet niet hoe deze is gebruikt en weet bovendien jouw rijstijl niet. 😞
Bakrevisie is peperduur en daar moet de prijs van zo'n trekker een beetje 'ruimte' voor het risico in geven.
keeko
@Fendttrisixfan

Als de transmissie niet kraakt tijdens het inschakelen van de versnellingen, dan zijn de synchromesh ringen in orde.
Wat volgens mij bij jouw het geval is, is dat de veer van de arretering gebroken is.
Reparatie hier van is een stuk minder ingrijpend dan synchromesh ringen vervangen.
Als de cabine er af is, kan je het transmissiedeksel er af.
Als je daarna het schakel stangenstelsel uit de bak neemt (4 M10 bouten los, plaats afkrassen op bakhuis, haas/schildpad in middenstand), kan je wel beredeneren welke gaffel 1e versnelling (voorste op pignonas) schakelt.
Het veertje met kogel, zit in het achterste gietdeel van het stangenstel (voorste zijn blokkeer pallen). Door de gaffel en drukker van de bewuste stang los te nemen, kan je de stang doorschuiven en komen kogel en veer uit het gat.
Bij montage van stangen stelsel in de bak, de bewuste gaffel afstellen zodat die in all schakelstanden (1, midden en R)een fractie axiale speling heeft en controleer of alle versnelling geschakeld kunnen worden.
Voor de rest wijst het aardig zichzelf.
Recent een geval gehad waarbij het veertje in 4 stukken was gebroken. Veer is overgens de zelfde als die van de motorkap vergrendeling van een Vario!
Fendttrisixfan
@keeko
dus als je dit zelf doet kost het ook zo goed als niets
keeko
Voor een beetje monteur ongeveer 2 dagen sleutelen, wat loctite (voor gaffel stelschroeven), wat vloeibare pakking (voor transmissie deksel), remvloeistof en een veertje.
Als je trouwens de cabine alleen achterover kantelt bespaar je jezelf de remvloeistof ook nog (je kan er dan wel iets minder riant bij).
Fendttrisixfan
@keeko

zijn er nog andere manieren om te testen om zeker te weten dat het dat is, en niet iets ernstiger in bak??
keeko
Ja, kijk of die ook gemakkelijk uit z'n R wil. Deze zit namelijk op dezelfde arretering. Het kan zijn dat je dit nog niet gemerkt heb doordat de pook naar voren leunt.
Je kan vrij goed de ontbrekende klik voelen, die je bij de andere versnellingen wel voelt.
Fendttrisixfan
@keeko

ok, zal ik vast en zeker doen!!
appie1967
De syncromeshringen kun je testen door de tractor met draaiede motor zonder de koppeling te gebruiken met de versnellingspook tegen de versnelling te duwen begint de tractor te rollen en kraakt de versnelling niet dan kun je er van uit gaan dat die synchroring goed is, zo alle versnellingen bij langs
Fiat1000
Is het schuine gedeelte van het tandwiel niet weggesleten? Zodat hij zichzelf in de versnelling "trekt" Als hij belast word?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!