Werklampen op giertank maken.

Goedenavond,

Het mestseizoen gaat over een dikke week weer van start. En omdat het 's avonds nog wel vrij snel donker is en ik nog geen werklampen op de giertank heb, wil ik graag werklampen op onze giertank maken.
alleen in weet niet zo goed waar ik de stroom weg moet halen. hoe zit dat bij andere giertanken? of moet ik een aparte draad maken vanaf de trekker?
graag hoor ik wat advies.

mvg.

Deel dit topic

Reacties

lemelerveld23
Kun je niet draad doorlussen vanaf de werklampen van de trekker naar de giertank?
bas930
Dat zal niet gaan denk omdat je volgens mij dat teveel stroom vraagt, wordt of een aparte draad trekken, of een paar led werklampen opbouwen die je zo op de verlichitng van de wagen kan aansluiten. als je ze wil schakelen zal je sowieso een draad extra moeten leggen.
Mispelaar
Heb je er uberhoubt wel verlichting op de tank zitten?
Schluterfan
Misschien is het niet in Nederland zo, maar in Belgie gaan ze lachen als je zegt dat je werklampen op een zeiktank wilt. Hier mag men namelijk in het donker geen mest voeren voor zover ik weet.

Heb je een aparte stroomfiche in de trekker? Een 2-polige bvb. Daar kan je dan een stekkertje op maken met een kastje met een schakelaartje erin, en dan een kabel leggen naar de lampen op de giertank.
MartinS
Bij mijn vorige baas hadden we een aparte stekker achter op de trekker zitten. Deze was met de achter werklampen geschakelt. Dus als je de werklampen van de trekker aan deed, gingen ze op de tank ook aan. Dit werkte wel mooi.
maggi
Ik heb vorige week ook 2 werklampen op de tank gemaakt, ik heb gewoon de werklampen van de trekker doorverbonden, stekkertje eraangemaakt, en inplaats van 10a zekering, 15a zekering erin gedaan, werkt prima.
MartinS
Zat wel een relai tussen
ErDee
@maggi meestal zit een bepaalde zekering erin omdat de bedrading niet meer mag krijgen, dus ik zou maar heel goed uitkijken met ergens zomaar een zwaardere zekering in duwen, ik vind dat de kabels die gebruikt worden op trekkers vaak al erg dun zijn.
Axle Rose
@maggi
Mooi we zien de foto's van de afgebrande combi wel tegemoet.
Schluterfan
@maggi
Heb je er rekening mee gehouden da de kabels die naar de lampen in de trekker lopen wel zwaar genoeg zijn? Want als je op een draadje dat voorzien is voor 1 lamp, plots een 2de lamp op aansluit, kan je een brandje krijgen denk ik...

Der waren der nog 2 voor mij die precies het zelfde gedacht hadden 😃
janPaParazie
@Mispelaar

ja zit wel verlichting op hoor.
janPaParazie
@Schluterfan

das wel een goed idee.
janPaParazie
@Schluterfan

Een brandje krijg je dan echt niet zolang je de normale zekering er maar in laat en er geen zwaardere in doet.
Schluterfan
@janPaParazie
Normaal is de zekering die gebruikt word voor een verbruiker net wat zwaarder dan wat de verbruiker in werkelijkeheid verbruikt. Dus als je er plots nog een verbruiker op aansluit is die zekering te licht en moet je er een zwaarder inpluggen. Allemaal goed en wel, maar dan is de bekabeling er niet op voorzien en dan kan je wel een brandje krijgen.
chiel-fendt 936
Bij tank die wij weleens hebben zit ook op 12v in de cabine een schakelaartje maar je kunt ook op de werklampen en dan relais er tussen
janPaParazie
@Schluterfan

dat bedoelde ik dus.
MartinS
Je kunt ook led lampen nemen. Die hebben niet zoveel stroom nodig.
janPaParazie
@MartinS

ja maar ik heb al 2 normale werklampen liggen. en led-werklampen vind ik met 50 euro/st. nogal aan de dure kant.
maggi
@ErDee
@Schluterfan
@Axle Rose

als ik die kabels zo zag dan kon je er wel 30 op aansluiten :lol:
interpowerrr
Idd gewoon een paar led lampen erop, en aansluiten op de 54g aansluiting van de verlichtingstekker.
ErDee
Als je er 30 op aan kon sluiten mooet je de kabel van de accu tussen hebben 😃 ik heb als vuistregel, op 0,75mm3 1 werklamp, op 1,5mm3 2, op 4mm3 5, op 6mm3 8
janhenk
Je moet een accu op de tank maken 😃
Axle Rose
Waarom zijn mijn reacties weg?
sjouke
Ik heb het gemaakt op de aparte 3 punts stekker, 1 pool gebruikt ik voor de elekt. laad-los schakeling, en de andere voor de werklampen, met een apart kastje in de trekker met de schakelaars voor de 2 circuits. werkt al vele jaren met plezier.
janPaParazie
@Axle Rose

omdat ze onzinnig zijn en niks bijdragen aan dit topic.
Axle Rose
@janPaParazie Dat vind ik nu weer onzin. Je stelt een vraag krijgt antwoord wat niet in je straatje valt en wimpelt de juiste reacties af. Dan zeg ik dus als je er geen verstand van hebt kun je er beter afblijven.
ErDee
Je kunt ook stroom pakken van het 3 polig stopcontact, en via een relais (dat gestuurd wordt door een aparte schakelaar of de schakelaar waar jij hem mee geschakeld wilt hebben) naar het pinnetje rechtsboven van het 7-polig aanhanger stopcontact. dan sluit je op het pinntje in de aanhangerstekker rechtsboven een draad naar de werklampen aan. Neem 1,5mm3 draad voor de draden waar de lampen op komen. Je hebt aan het stopcontact meteen gezekerde stroom, je kunt ook kijken of je ergens anders(op een betrouwbare plek, bijv voeding van printplaat of vanaf de accu) stroom vandaan kunt pakken, zet er dan wel een zekering van 10 A tussen.
johndeere6230
Zorgen voor genoeg licht op de trekker 😉
ErDee
@johndeere6230 het maakt ook heel veel verschil uit waar je licht vandaan komt, heb je veel minder schaduwwerking en zo
johndeere6230
Vanuit de cabinerand schijnt er 1 lamp naar elke hoek van de bemester toe en voorop opzij naar het oude spoor en dan met ervaring ( en goed kijken) rij je precies goed 😉
janPaParazie
@johndeere6230

Ik zou er ook wel zonder kunnen bemesten hoor, maar dan zie ik het resultaat niet, en daar gaan het mij om. als er bijvoorbeeld 1 verstopt zit zie ik dat niet et de werklampen van de trekker omdat de bemester in de weg zit.
Sjoske
Ik zou het altijd apart schakelbaar van de trekker-werklampen maken. Met bijv. achteruitrijden is het vaak fijner als de werklampen van de trekker uit zijn en die van de tank aan (vind ik), dan weerkaatst het licht niet op de tank.
johndeere6230
@janPaParazie

aah zo bedoel je 😉

Ik doe dan gewoon in het land doorrijden (1 verstopte is niet zo heel erg ;)) en met vullen kijk ik met een zaklamp 😉
ErDee
@SjoskeDaar geef ik je groot gelijk in
janPaParazie
Idd, ik wil wel dat ik ze appart kan aan/uitschakelen
ljdekker
Als je afgifteregeling op de tank hebt zou ik ze op een aparte groep zetten en niet via de elektronica van de tank zelf.
massey-ferguson
As donker is moet achter gordijnen zitten niet op land 😛
marco steyr
Wij hebben op de kipper werklampen gemaakt die zitten op het driepolige stopcontact van de trekker met een schakkelaar ertussen zodat je ze vanuit de cabine appart in en uit kan schakelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
7