Illustratie van:

Kramer 516 - Is de Bosch lijnpomp het probleem?

De Deutz F4L912 motor van mijn Kramer Allrad 516 laadgraafcombinatie start probleemloos en loopt stationair prima. Geen rare rookwolken bij welk toerental ook.

Geef je iets (hand)gas om met de graafarm te gaan werken dan moet ik altijd even zoeken welk wat hoger toerental ik neem.
Ook rijden doe je liefst met een wat hoger toerental.
Met een te laag toerental ontstaat er namelijk een soort onbalans in het draai ritme van de motor. Het lijkt of alle 4 de cilinders hun arbeidslag snel doen, er vervolgens allemaal heel even mee op houden en weer aanslaan. En dat heel snel zonder dat je denkt dat de motor af slaat. Ook resoneert de hydrauliek mee op deze onrustige loop.

Zet ik het gas op een veel hoger toerental dan is er geen probleem meer behalve dat ik het idee heb dat het motortoerental soms vanzelf heel iets hoger en weer lager gaat zonder dat de belasting verandert.

De Bosch lijnpomp heb ik nog niet aangezeten. Wel het brandstoffilter en opvoerpompfiltertje vervangen en gereinigd. Ook heb ik kleppen gesteld. Alle kleppen weer op 0,15mm gezet. Gaf wel iets verbetering maar niet doorslaggevend.

Zit nu aan de lijnpomp te denken. Maar om die nu zomaar er af te gaan halen voor een relatief klein probleem...

Wellicht weet iemand een tip of test om te achterhalen wat er loos is.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Laadgraafcombinatie Kramer Allrad 516

Reacties

+1
ValtraStisch
Meet de druk die de brandstofpomp voedt.
Deze moet rond de 1 bar zijn.
Eventueel met een doorzichtige slang controleren of er geen lucht bij in de brandstof komt.
Je kunt, als bovenstaande goed is verder kijken.
Komt de stophandel indien aanwezig wel helemaal open ?
Polderjong
Zo te lezen pendeld je brandstofpomp in een bepaald toeren gebied. Dat is een veel voorkomend verschijnsel bij oude lijnpompen.
Mrahs
Het komt vaker voor. Wat is de oorzaak? Speling in speling in pompmechanisme? Makkelijk op te lossen en hoe? Druk opvoerpomp zal ik controleren.
Polderjong
@Mrahs Pendelen is meestal het gevolg van speling in het regelaar mechanisme van de brandstofpomp door slijtage, meestal valt hier weinig aan te doen, soms is het weg wanneer de motor op temperatuur is. Je kan eens kijken hoe het met de speling is van de diverse overbrengingen o.a. die van de stang die aan het membraam vast zit, mogelijk valt daar nog wat aan te doen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer 516 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
4
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0