Verbouwen oud onderstel opraapwagen

Er lag hier nog een 6 wielig onderstel op het erf. Omdat ik nog een gewone geveerde tandem onder de opraapwagen heb en hiermee teveel klaver kapot rijd wil ik deze 6 wieler overzetten en ombouwen naar een 8 wieler.

Deel dit topic

Reacties

+4
spotmelker
Ben al begonnen met oude Straurmann onderstel te verbouwen.

(klik om te vergroten)

De afgesneden schommels waar verzet in moet komen.

(klik om te vergroten)

Ook een stukje verlengen anders gaat het binnenste wiel aanlopen tegen het schommelstuk.

(klik om te vergroten)

De eerste aanhechting.
+2
blauwe tractor
Dat wordt dan en vette klus suc6
+3
spotmelker
@blauwe tractor Met zulke klussen begin ik te snappen waarom 8-wielers zo duur zijn. 😄
trean
@spotmelker en ook zo weer verkocht als ze ingeruild worden en er nog redelijk uitzien.
+1
arjanvw
Leuk om te volgen! Succes met deze operatie!
+2
spotmelker
En de volgende stap.

(klik om te vergroten)

Het wordt wel een close finish om niet te breed te worden voor de frontmaaier van 2,85 meter.

(klik om te vergroten)

Nieuwe asstomp aan binnenzijde gelast.
casejxu
@spotmelker ziet er keurig uit zo! Wat voor wagen staat er boven op?
+2
spotmelker
@casejxu Deze.

(klik om te vergroten)

K6.47
+1
casejxu
@spotmelker zal idd wel schelen als daar 8 wielen onder zitten
Fendt926Driver
@spotmelker waarom niet even hulp ingeroepen van tractorfan?? @hobbyboer heeft zo n mooie 7 wielige onderstel gemaakt die ook nog meelopend gestuurd is en (veel) simpeler te maken is en ook nog 10 fotos van op tf heeft staan....
+2
spotmelker
@Fendt926Driver daar heb ik ook na gekeken maar ik ben van de low-budget knutsel. De 6 15-17 wielen heb ik geruild tegen 4 500/50 -17. Dit plus de 4 die al onder de wagen zaten gaven mij de uitdaging om een 8 wieler te bouwen. 2 stukken plat van 25mm dik en 15 cm breed voor het verzet en 2 asstompen, in totaal €200 aan materiaalkosten. Paar slijpschijven, halve doos laselectroden en een emmer zweet. Ander punt is dat onder laadvloer van de wagen 2 taps toelopende draagbalken zitten die tussen de wielen door moeten lopen. Dat is ook nog even een serieuze klus.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
daar heb ik ook na gekeken maar ik ben van de low-budget knutsel.

Dat vind ik ook van mezelf
Fendt926Driver
@hobbyboer ik had ook niet het idee dat jou 3 wielig gestuurde onderstel enorm duur opgezet was.
Tuurlijk wel iets meer dingen gekocht en laten maken maar dan is het ook direct meelopend gestuurd...
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
Het wordt wel een close finish om niet te breed te worden voor de frontmaaier van 2,85 meter

Hoe breed wordt het onderstel?

Ik had mn onderstel 2.50 breed gemaakt voor de 2.65 maaier die we toen hadden, paste mooi, had niks over als het gras een beetje overhangt.
spotmelker
@hobbyboer 2,70 meter. Dat wordt dus netjes recht rijden met stalvoeren.
+5
spotmelker
De laatste schoorbalk er op. Dit is de onderkant. Nu moet het m.i. sterk genoeg zijn.

(klik om te vergroten)

Extra schoring

(klik om te vergroten)

En gaatje voor de vetspuit
+11
spotmelker
Eerste hoofdstuk is nu klaar. Nu moet het nog onder de wagen.

(klik om te vergroten)

+2
Albert Peters
Dit is oplossing gericht denken
Super goed gedaan Alles wat je zelf maakt geeft het meeste voldoening Je kan best trots op je zelf zijn
spotmelker
@Albert Peters dankjewel, eerst maar eens kijken of alles heel blijft onder zware omstandigheden. Ik heb eerst goed naar een standaard 8 wieler van Schrijver gekeken. Dan moet het zo lukken.
stephan-inter
Ik zie alleen geen remmerij?
Weet niet hoe dat straks gaat met de keuring die eventueel in de toekomst verplicht wordt?
+2
spotmelker
@stephan-inter die zit er inderdaad niet op. Het onderstel komt van een Strautmann hakselwagen af en is ongeremd. De laadbak 7,60 bij 2,10 meter bouw ik om tot een tridem semi dieplader met geplastificeerde steenschotten van 6 cm dik op de vloer. Komt tzt ook nog wat foto's van.
Bert353
Misschien is die originele opraapwagen wel gebouwd in de tijd dat die nog zonder remmen verkocht mochten worden?
dan kan de RDW daar niet veel aan doen denk ik?
stephan-inter
@Bert353 geen idee. Durf ik niet te zeggen
+9
spotmelker
Nu met de 8 wielen er aan.

(klik om te vergroten)

De voorkant, deze is gebleven zoals die was.

(klik om te vergroten)

De verbrede achterkant.
deufi
@spotmelker Mooi gemaakt, maar hoe zit het met een kapotte band binnenin? dan weer de boel losslijpen?
spotmelker
@deufi zie mijn reactie hieronder aan @Fendt926Driver .
+1
spotmelker
@deufi als je de foto vergroot zie je de aanschroefflenzen tussen de wielen wel zitten.
deufi
@spotmelker ja nu zie ik het. Slim, dan schroef je het hele setje eraf en kan je de banden repareren indien nodig.
Fendt926Driver
Mooi gemaakt.
Nu maar hopen dat je geen lekke banden binnenin krijgt.
Ze kunnen er dan wel weer onderuit.
Maar dat is een enorm gehannes
+2
spotmelker
@Fendt926Driver aan de brede kant pak je het wiel er zo tussen uit. Aan de smalle kant moet eerst het buitenste wiel er af en dan moet de flens met 8 bouten los. Dat is inderdaad wel een gepruts maar met luchtsleutel goed te doen.
arjanvw
Zo versporen ze ook nog!
+2
spotmelker
@arjanvw Dat was ook de opzet, iets maken wat niet te koop is 😃 Ze versporen 15 cm anders werd het te breed.
+9
spotmelker
De adapter tussen as en laadvloer er op gezet. Nu de wieluitslag nog begrenzen zodat de banden de adapter of andere framebalken niet raken.

(klik om te vergroten)

+1
deutz dx 610
@spotmelker ziet er lang niet gek uit zo 👍 netjes gemaakt!
deufi
@spotmelker zijn de assen wel geremd?
spotmelker
@deufi , Nee, de basis is een onderstel uit de jaren 80 waar geen beremming op zat. De wagen is van half jaren 90. Bovendien komt deze niet serieus op de weg, huiskavel en direct aangrenzende kavels van buren en windmolenpark. Als low- budgetklusser moet je dan de afweging maken. Simpel en (zeer) effectief voor het (bodemstructuur) probleem of gecompliceerd om aan wetgeving te voldoen. Voor inruilwaarde lijkt het me geen nut te hebben voor een machine van 25+ jaar oud.
deufi
@spotmelker Daar heb je gelijk in, zeker als je geen afstanden hoeft te rijden. Inruil waarde is feitelijk toch oudijzer, maar als je er zo nog jaren plezier van kan hebben is de bedrijfswaarde een heel stuk hoger.
+1
dx11
@spotmelker netjes zo
+2
deutzisthebest
@spotmelker

Ziet er strak uit! Met al deze regen van afgelopen tijd kan je hem goed testen straks!
+10
spotmelker
En de montage.

(klik om te vergroten)

Eindresultaat.

(klik om te vergroten)

Even optillen en de boutgaten goed onder elkaar zetten. Heel gepruts maar uiteindelijk gelukt.
+1
casejxu
@spotmelker spatzuiver zo👌
+1
Hannesman
@spotmelker netjes gemaakt 💪
+2
deufi
@spotmelker ziet er goed uit!
+3
Fendt926Driver
@spotmelker mooi gemaakt en mooi met fotos uitgelegd zodat anderen er ook nog wat aan hebben.
Super..
+4
Henk 1120
@spotmelker Mooi gemaakt en een mooi uitgebreid verslag in dit topic!
+1
stephan-inter
Mag hij volgend jaar de weg nog wel op officieel? Of hoeft dat niet bij jou
+18
dx11
@stephan-inter hoe vaak ga je daar nog over doordrammen? Niet iedereen is zo perfect als jij bent, leer er mee leven.

En ja, als hij dit jaar kenteken aanvraagt mag hij er volgend jaar gewoon de weg mee op, mits de verlichting werkend is. Miepert
+2
spotmelker
@dx11 Verlichting werkt, vind ik een pre. Nu nog een week mooi weer.
dx11
@spotmelker als ik de vooruitzichten zie schuift het mooie weer steeds een dag op.maar een keer komt het
+1
sjonnies
@dx11 idd gaat tie zn trekker ook op originele banden zetten?ipv die kale michelin. Hier oplegger van vrachtwagen afgekeurd voor snelverkeer landbouw kenteken dr op en gas met 40 km en zelfde tonnages
+1
spotmelker
@sjonnies welke kale Michelins?? 😀

(klik om te vergroten)

Voor, nog genoeg vlees voor 2000 uur

(klik om te vergroten)

Deze gaan ook nog wel even mee.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
welke kale Michelins??

Ik denk dat @sjonnies doelt op de banden van @stephan-inter
+4
spotmelker
@hobbyboer oow, ik begreep al niet waarom er discussie ontstond over Michelins terwijl ik simpele Vredesteins onder de wagen heb liggen. En zelf ben ik kaler dan mijn banden 😄
stephan-inter
@dx11 Ik wist dat ik commentaar zou krijgen.
Zelf heb je alles netjes voor elkaar he. Komt altijd netjes je afspraken na. En als iemand je niet bevalt blokkeer je hem toch. Waarom doe je dat hier ook niet even.
+5
dx11
Quote Reactie van @stephan-inter:
Zelf heb je alles netjes voor elkaar he.

Nee hoor, helaas nog niet alles. Daarom probeer ik een ander ook niet 4keer in 2 dagen te zeggen dat hij het in mijn ogen niet goed doet.

Quote Reactie van @stephan-inter:
Komt altijd netjes je afspraken na.

Ja, dat klopt. Als ik wat wil kopen en ik ben niet thuis dan communiceer ik dat gewoon netjes, als ik wel thuis ben en ik wil het vervolgens ophalen het zei een behoorlijke periode later, en ik wordt dan uitgemaakt voor rotte vis, waarschijnlijk omdat de verkoper ergens 10 euro meer heeft kunnen krijgen dan is dat zo. Kan ik nog redelijk mee leven. Maar dan doorblijven drammen dat ik een grote boef ben zonder een punt te maken wat je nou wil daar heb ik niks mee idd. Dan hoef ik je zielige priveleven op facebook ook niet te volgen, als je dat jammer vindt had je andere keuzes moeten maken. Leven en laten leven Stephan
+17

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@ronald-deutz-fahr heerlijke opmerking, geen woorden maar de bedoeling is duidelijk🤣🤣
spotmelker
@stephan-inter Incidenteel de weg op.
+1
dennisbouter
@stephan-inter

Misschien eerst ook even de reacties lezen voor je zo'n vraag stelt
Ik zoek nog 2 assen voor mijn opraapwagen 8gaats heeft iemand toevallig nog wat liggen? Geremd of ongeremd maakt niet uit
spotmelker
@bernard-vant-klooster ik heb nog wel het complete 12 tons geveerde/geremde tandemstel liggen wat onder mijn wagen vandaan komt. Maar dat zijn 6 gaats naven...
spotmelker
@spotmelker plaatje erbij

(klik om te vergroten)

Hydraulisch geremd en parkeerrem.

(klik om te vergroten)

Aangesloten op automatisch smeersysteem geweest dus geen speling op bevestiging.
sjonnies
@spotmelker te koop?
spotmelker
@sjonnies Jazeker, staat ook op Marktplaats.
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
Jazeker, staat ook op Marktplaats.

Niet op zolder gooien?
Ik heb hem nog compleet liggen, kan er zo weer onder.
Een beetje met het idee van je weet nooit hoe moeilijk ze ooit gaan doen met wetgeving/handhaving.
+3
spotmelker
@hobbyboer daar ligt al zoveel en als ik alles op zolder moet gooien wat mogelijk niet wetgeving-proof is maar wel heel effectief werkt heb ik niets meer op de vloer. En het meeste wat hier al jaren op zolder ligt gaat alsnog de kliko in. Dan is het al ingehaald door de tijd/vooruitgang.
+2
a3vandiejen
Mooi verslag en foto,s. Knap gedaan.@spotmelker
Fordje4830
@bernard-vant-klooster hier ook nog een tandemas staan die weg mag. Komt van een deutz-fahr k560 als ik het goed heb. Wel 6 gaats

(klik om te vergroten)

varken
Ik heb ook wel 8 fasts geremde as
Bedankt maar mijn tandemstel is nog wel goed. Ik heb alleen andere banden gekocht op 8 gaats velg omdat ze goedkoop waren. Was van plan ze om te zetten naar 6 gaats velg maat omdat ik de as toch moest verbreden heb ik een bredere 8 gaats as gekocht zodat het in 1 keer klaar is. Maar ik moet er nog 1 bij hebben. Gewoon een simpele as het liefst 1,70 breed zoiets, met 8 gaats asstompen remmerij hoeft er niet op te zitten

(klik om te vergroten)

Beetje wazige foto mijn camera werkt niet goed, maar deze as heb ik al komt van een oude giertank af
dx11

(klik om te vergroten)

+9
spotmelker
Oef.... ik had geen rekening gehouden met de deurhoogte van de stal. Lucky me me 😄

(klik om te vergroten)

4 cm ruimte
+1
Fendt926Driver
@spotmelker kijk uit met de knikdisel bedienen...
+1
spotmelker
@Fendt926Driver in deze opname staat de knikdissel op zijn laagst, m.a.w. de beugel staat op zijn hoogst. Maar er past geen hand meer tussen.
+2
hobbyboer
@spotmelker Dat had ik niet verwacht van jou!
Wel dat je het niet tot op de mm uit zou tekenen, maar ik had wel verwacht dat er ongeveer in je hoofd zou zitten hoeveel de wagen hoger zou worden en hoeveel je eerst over had bij de deur.
+1
spotmelker
@hobbyboer ik wist wel dat hij royaal onder de deur door kon maar verder niet aan gedacht. Hij is 10 cm hoger geworden zodat de assen maximaal kunnen pendelen. Het zou pas echt lullig geweest zijn als je beladen (afgeplatte banden) naar binnen rijd en vervolgens bijna leeg de deurpost er uit trekt wanneer je naar buiten rijdt. Dat is me met het wegzetten van een ploeg in zo'n bijschuur een keer gebeurd. Toen reed ik na het afkoppelen van de ploeg het dak van de trekker af omdat de banden(XM 108) zover uitveerden.
+2
Fendt926Driver
@spotmelker komt in de beste families voor.
Zo had ik het met de breedte van de trekker.
Dubbellucht mooi droog in de stal pas gemaakt maar toen moest ik er nog uit..

(klik om te vergroten)

spotmelker
@Fendt926Driver Haha, ja dat is ook een leuke. Kon je er nog door?
+1
Fendt926Driver
@spotmelker ja ik had 6cm over.
Dat kon prima.
+2
casejxu
@Fendt926Driver haha vorig jaar 2cm verschil in rolmaat gehad met me broertje.... hele staal constructie gemaakt... 1 cm te breed. Moest ie op ze kant naar buiten wat nogal n projectje was
+4
Fendt926Driver
@casejxu buurman bouwde zijn schuur om naar hondenpension.
Had de deur eruit gehaald en had net een muurtje van 80cm hoog gemetseld toen zijn zoon vroeg...
Papa hoe haal je nu de platte wagen eruit.
Dus muurtje er maar weer uitgeklopt en toen de wagen naar buiten
hobbyboer
@Fendt926Driver dat doen vrouwen al eeuwenlang, die maken een baby.......
+4
Fendt926Driver
@hobbyboer klopt.
Maar als kinderen krijgen echt moeilijk was hadden mannen het wel moeten doen..

En dan zou je zien hadden we het ook nog in 7 maand gedaan...
+2
RobVolvo
@Fendt926Driver Laat het je vrouw niet lezen Huub! 😂 😂
+3
GerbertXL
@Fendt926Driver En minder klagen over de pijn waarschijnlijk, want een trap in je zak doet meer zeer dan een geboorte.
Hoe ik dat weet? Heb je ooit een vent nadat ie een trap in z'n zak heeft gehad horen zeggen, dat wil ik nog een keer meemaken?
+2
spotmelker
@hobbyboer maar de bouwtekening is wel met 'potlood' binnengekomen...
+1
@spotmelker op gevoel, en het komt nog goed ook 🤣
blauwe tractor
Een stal is om te stallen een schuur om te repareren haha
@blauwe tractor in een stal horen koeien🐄🐄🐄
+2
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr daar denkt mijn kameraad met geiten heel anders over
+1
@Fendt926Driver snap ik! Degenen die schapen varkens kippen of paarden hebben zullen het ook niet met mij eens zijn 🤪
+7
spotmelker
En naar tevredenheid in gebruik.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@spotmelker wagen staat ook nog netjes recht (waterpas).
Of heb je de knikdissel iets opgedrukt
+1
spotmelker
@Fendt926Driver Ik heb niet gefotoshopt maar hij staat weldegelijk een beetje voorover. Dit komt omdat de wieluitslag van de pendeltandem veel groter is dan bij het vorige geveerde tandemstel. Daardoor is hij 10 cm hoger geworden, zeg maar staldeurhoogte. 😁 Om dan de pick-up voldoende aan de grond te krijgen moet de wagen iets voorover staan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!