Dag mede TF'ers
Zoals jullie al in eerdere topics konden lezen, ben ik verpleegkundige in opleiding. Niet echts iets waardoor ik een technische achtergrond heb.
Volgend jaar ben ik afgestudeerd, ik zou dan graag in avondschool die kennis wat bijwerken. Cursus mechanika, lassen,... en van die dergelijke.
Mijn oma en opa hebben ook nog een oude Zetor (uit de jaren '60, heb nog geen modelnummer, maak wel eens foto's) staan, die ik ZELF zou willen restaureren.
Nu vroeg ik me af, hier op TF zitten wel mensen met ervaring. Hoe gaat iets dergelijks in zijn werking, algemeen gezien dan. Ik heb hier al vaak foto's gezien van projecten.
Wat doe je eerst? De motor op punt stellen, en terug aan de praat krijgen, of eerst het koetswerk? Roest, verwijderen en herspuiten + builen en blutsen zo netjes mogelijk proberen weg te werken.
Ik besef dat er geen handleiding bestaat voor een restauratie, en dat het afhangt van project tot project. Maar zo een algemene, korte opsomming zou interessant kunnen zijn, zodat ik een beetje overzicht heb.
Reacties als "laat het doen door iemand", hoef ik niet. Het is echt wel de bedoeling dat ik dit zelf doe (met hier en daar de hulp van lokale vrienden off course ).
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
-als dat alles goed is alles mooi maken, zo veel mogelijk uitelkaar schroeven, schuren, primer en spuiten.
ff zoeken in oude topics voor spuiten ed! is al veel over geschreven
eerst kijken of hij technisch goed is, motor aan het lopen maken, stuk mee rijden, en kijken of hij lekt of slecht loopt ed.
dan alle technische problemen oplossen, nieuwe keeringen, verstuivers, enz enz.
daarna de hele trekker zo ver mogelijk uit elkaar halen,
schuren, en het plaatwerk eventueel laten stralen.
plaatwerk uitstukken en herstellen.
dan in de grondverf spuiten, en daarna de echte lak erover heen.
plaatwerk kun je zelf doen, maar kan ook door een autospuiter laten spuiten. dat ligt er ook aan hoeveel geld je er voor kwijt wilt.
dan de trekker weer opbouwen, en alle bedrading en lampen weer aansluiten. eventueel een hele nieuwe kabelboom maken, dat is wel het beste.
daarna de afwerking, zoals nieuwe typeplaatjes, nieuwe stickers op de kap, enz enz.
en dan heb je een mooie trekker, als het goed is
als je technische vragen hebt ga dan naar
zetorworld.com/
@interman Bedankt, ik heb al eea gezien op Youtube, maar er kan nog veel bij
@steyrTom De traktor staat al stil sinds 1995, dus ik weet niet of ik er nog veel zal uitkrijgen. Mijn grootste probleem is dat ik niet weet hoe ik kan uittesten of hij nog start. Een nieuwe batterij aankoppelen kan ik nog, maar het "slot" is volledig verroest, inclusief sleutel. Daar zal ik dus iets moeten voor vinden.
@Zetor-Musil Bedankt!
M.a.w, ik weet het niet zeker. Ik zit nu nog in examens, maar na de examens zal ik eens foto's maken, en ze tonen.
de twee kontacten van de startmotor verbinden met de schoevendraaier
wel oppassen die wordt warm
normaal zouw die zo moeten starten
mechien eerst nieuwe d'r op?