Illustratie van:

Vogelsang Mestpomp - Versnellingsbak mesttank

Ik heb hier een Vogelsang mestpomp liggen, of eigenlijk 2 halven, waar ik weer een goede van kan maken. Echter is dit een vrij forse pomp, ik gok op 5m3/min. Als ik deze op een mesttank wil bouwen pompt hij dus te snel. In mijn theorie moet ik bij een gift van 20m3/ha met een 5 meter bemester elke 4 minuten 2km rijden wat neerkomt op 30km/h. T schiet wel op, maar is niet werkbaar. Nu vroeg ik mij af wat voor type versnellingsbak vaak wordt toegepast. Het mooiste is met ongeveer 3:1 reductie, en 2:1 en natuurlijk voor tijdens het zuigen 1:1. Ik heb zelf ooit een zf bak gehad, maar daar weet ik het type helaas niet meer van. Ik weet ook niet waar die behalve voor een mestpomp nog meer voor toegepast wordt. Wie geeft wat basisinfo voor mij als simpele vacuumpomp-boer? Groeten Jan

Deel dit topic

Reacties

varken
Versnellingsbak van een Daf vrachtwagen?
zo'n ex leger ding?
Fendt926Driver
Op een bsa tank zit een zf versnellingsbak (vertragingsbak) van een mercedes 502 bus.
De eersten ongesynchroniseerd en de latere versie gesynchroniseerd zodat je ook bij een trekker met aftakas rem kunt schakelen zonder de voorkeuze vrij te hoeven zetten
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
gesynchroniseerd zodat je ook bij een trekker met aftakas rem kunt schakelen

Hmm, daar zeg je nog wat. Al is dit prbleem met een vrijloop in de aftakas misschien ook wel te elimineren.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Al is dit prbleem met een vrijloop in de aftakas misschien ook wel te elimineren.

Daar zeg jij zo wat. Zit hier elke keer te kloten met de aftakas vrijzetten om te kunnen schakelen.
Ik doe er een andere aftakas aan....
radium45
@Fendt926Driver En hoeveel jaar heb je al zo liggen martelen? Nooit aan een vrijloop gedacht?
Fendt926Driver
@radium45 sinds de aankoop van mijn tank.
8? Jaar geleden??
Ik ben wel dom maar niet slim...
radium45
@Fendt926Driver Ach, soms heb je van die dingen...
+1
hobbyboer
@Fendt926Driver ik doe even kort de buitenbediening indrukken dan tik je hem zo in of uit de versnelling
JoranK
@Fendt926Driver Ik snap het probleem ff niet. ik pomp in 5e versnelling. en als tank volzit gooi je aftakas uit en kies ik de versnelling waarmee ik wil uitrijden. Die druk je er dan zo in toch?
Fendt926Driver
@JoranK dan heb je geen aftakasrem.
Of je hebt de gesynchroniseerde versie van de zf bak.
De aftakas moet zich iets kunnen verzetten met schakelen. En een vaste aftakas richting trekker kan dat niet.
ford8630power
Is het niet wat om de driewegkraan niet helemaal open te laten gaan? Bij een oudere duport zitten er meerdere gaten aan de hevel waardoor een groot of klein gedeelte van de mest terug de tank in gaat
+1
dx11
@ford8630power ook wel aan gedacht, maar lijkt mij niks als ik eerlijk ben
JoranK
@ford8630power Zo varieer ik de breedte met ketsplaten ook wat. Maar heb het idee dat er dan gauwer wat stro ofzo voor gaat zitten, want ik kan de werkbreedte niet altijd constant houden dan.
houthandel1056
Jako gebruikt ook daf versnellingsbakken, volgens mij, of eigenlijk vertragingsbakken in de situatie op een tank. Die kun je altijd bellen, maar die 5m3 per minuut is vaak niet haalbaar, dan zou een oplegger met 6m3 borger in 6 minuten vol moeten zitten, of leeg, dat haal je nooit. Als alles nieuw en een dikke hydromotor en pomp op de vrachtwagen redt je t in krap 10min maar gemiddeld een kwartier, is dus het dubbele als wat zo’n pomp zou moeten kunnen, ik zou je pomp er eerst zo tussen bouwen en proberen
dx11
@houthandel1056 klopt, het is heel theoretisch. De praktijk is altijd anders. Ik zal binnenkort eens naar de sloop waar ik de motor voor de werklust weg heb, misschien hebben die mannen wat moois liggen
radium45
@houthandel1056 Daf heeft de bakken via ZF.
houthandel1056
@radium45 klopt
NH-Ford
@houthandel1056 nu vergelijk je volzuigen met leegpompen, één groot verschil wat je met leegpompen niet hebt is verlies door opvoerhoogte.
Je hebt met volzuigen altijd meer verlies dan met leegpompen.
Maar de theoretische waardes zul je inderdaad nooit behalen.
NH-Ford
Bij de onze zit een ZF 6 bak voor, volgens mij bij meeste vrachtwagenhandelaars/slopers wel te krijgen.
Maar persoonlijk vind een bak steeds schakelen bij vullen waardeloos, voor afgifte regeling wel mooi middel, je verbruikt immers geen overmatige energie.
Zelf zou liefste hydr. alla schuitemaker willen.. niet te betalen voor leuke, een duwband variator is iets waar ik ook wel is aan zit te denken.... Moet vanuit de combine wereld wel aan te komen zijn.
dx11
@NH-Ford ja, wat je zegt is waar. Ik zat ook jog even te denken aan een clarc powershift bak, die zijn vaak op lucht te schakelen en kan super makelijk vanuit de cabine. Maar dat zal hem niet worden. Bovendien moet toch de slang los, dus die extra hendel is niet zo'n punt
NH-Ford
@dx11 bij gebruik zonder zuigarm of aankoppelsysteem is het wel te doen ja.
NH-Ford
@dx11 staat nu nog een schuitemaker variator op Facebook, duwband principe
dx11
@NH-Ford ik zag hem idd. Heb bij @sallander al wat spulletjes gescoord dus hoop dat ik het zo al redt
+1
hobbyboer
@dx11 die 1:1, 2:1 en 3:1 dat komt wel goed met de meeste bakken.
De verhoudingen staan op het typeplaatje.

Zelf heb ik, als voorbeeld, een vijfbak op mn bsa waarbij de 5de versnelling 1:1 is en vervolgens 1.42:1 2.26:1 4.03:2 en 7.65:1

In combinatie met meerdere aftakastoerentallen en een cvt trekker mogelijkheden zat.
+1
GerbertXL
Ik heb een versnellingsbak van een mercedes sprinter op de giertank, 100 euro bij een autobedrijf. Dan moet je natuurlijk nog wel een stel verlopen naar 6 spiebaans regelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Vogelsang Mestpomp ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0