Illustratie van:

Mc-Cormick D 439 - Startmotor draait niet soepel bij warme motor

Als ik mijn Mc-Cormick D439 bij warme motor stil leg en hem vervolgens terug wil starten, krijgt de startmotor de krukas niet meer rondgedraaid. Het lijkt alsof de batterij leeg is.
Als ik de motor vervolgens een uurtje laat afkoelen, start hij terug normaal.
De motor blijft tijdens het werk netjes op temperatuur en loopt niet warm. Het is dus niet dat hij is vastgelopen bij warme motor. Wat zou er nog aan de hand kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

brauheist
Zit er dan verschil in met de hand rond draaien met warme of koude motor?
hendry-blokzijl
Heb je al geprobeerd de contacten bij de startmotor de startschakelaar en de accu even schoon te maken? En de massakabel, misschien helpt dat al wat.
bas101
Dat zijn zuigers die te veel zijn uitgezet en tegen de cilinderwanden klemmen , de startmotor heeft dan t weinig kracht om t weer rond te draaien , een lopende motor heeft beduidend meer kracht dan een startmotor en houdt t spul dan wel draaiende.
Klein Rot
@tffkab
Is de motor onlangs gereviseerd?
tffkab
Bedankt voor de tips. De motor is 3 jaar geleden gereviseerd. Zuigers en bussen zijn vervangen. Kwaaltje treedt ook vooral op bij een lege batterij. Ik vermoed dat het dus een combinatie is van uitgezette zuigers met te weinig stroom. Ik zal de contacten van de batterij en startmotor eens opschuren.
bas101
@tffkab juist daar heb je t al , alles is nieuw en dan zijn de passingen zeer nauwkeurig , als de zuigers een 0,01 ruimer waren geweest had je een stroper gehad ,als ze 0,01 kleiner waren geweest had de starter wel rond kunnen krijgen.
cyrus-van-gelder
@tffkab misschien moet je de acu vervangen, dat is wel door te meten. Startmotor kan ook slechte koolborstels hebben. Hoe is het anker van de Startmotor? Dynamo laad misschien ook niet goed . Hetgeen Bas 101 zegt klopt helemaal. Als de zuigers wat uitgezet zijn , heeft de Startmotor geen vermogen genoeg om de zuigers weer door de compressie te drukken. Vaak is het niet onverstandig om na een motor revisie dat soort dingen ook na te(laten) kijken, en /te vervangen. Groet Cyrus
tffkab
@cyrus-van-gelder de startmotor en dynamo heb ik destijds ook laten reviseren. Zou dus in orde moeten zijn. De dynamo levert bij draaiende motor +- 13,5v tussen D+ en D-
bas101
@tffkab voltage moet je aan de accupolen meten , kan zijn dat je regelaar defect is .
tffkab
@bas101 aan accupakket bij draaiende motor heb ik 13,2v gemeten. Is dit voldoende?
bas101
@tffkab dat is net te weinig , je moet minimaal 13.6v halen , beter is 14 v a 14.4v , hoe meet je dit ? Bij stationair of half gas ? Je hebt waarschijnlijk een gelijkstroomdnamo?
cyrus-van-gelder
@bas101 dat is inderdaad net te weinig ja. Ik denk dat we met zijn allen het probleem zo,n beetje ontdekt hebben.
cyrus-van-gelder
@bas101 kijk ook je bedrading na,die kan versleten zijn. Nieuwe massavlecht doet ook wonderen hoor. Toen mijn 644 gereviseerd was heb ik er gelijk een zwaardere acu ingezet. Dat was 110 ampère 12 vollt. Startcapaciteit 730. Nu zit er 130 ampère met een start capaciteit van 1000 in. Ook een betere Startmotor erop gezet. Dynamo meet 14.1 volt. Echt wel dat ie nu starten wil, zowel koude als warme motor. Nog een tip: zet er een massa sleutel op. Dan loopt je acu nooit stiekem leeg. Groet Cyrus
+1
tffkab
Bij volgas meet ik 14v over de accu polen. Dat zit dus goed. Contacten van startmotor en massa opgeschuurd: probleem opgelost! Bedankt voor de tips

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0