Fendt Farmer 102S - Temperatuur motorblok, waar gemeten?

Hallo, heb gisteren nog wat zitten werken aan mijn Fendt en deze wel een tijdje laten draaien.
Ik had ineens het gevoel dat het motorblok warmer was dan anders, maar het kan ook zijn omdat ik hiervoor steeds heb zitten prullen in de wintermaanden. Ik zie dat ik op mijn dashboard een temperatuurswijzer heb zitten, maar die blijft gewoon onderaan staan, dus ik vermoed dat er iets niet klopt aan de meting. Kan iemand me zeggen waar deze temperatuurssensor zich bevindt? Het motorblok en de oliepan onderaan waren zo warm na een uurtje draaien dat ik mijn hand er niet kon op leggen. Dit zou normaal kunnen zijn, maar ik vraag het liever nog eens voor de zekerheid.
De ventilator draait gewoon maar de aandrijfriem hiervan maakt wel een enorm piepend geluid.
Roebas

Reacties

vriesjan215
Beste Roebas,
Wij hebben ook al 50 jaar een fendt farmer 102s op de boerderij en bij ons blijft deze meter ook altijd onderaan staan, bij stationair lopen blijft dat zo, omdat deze luchtgekoeld is wordt hij niet zo snel warm, nou werk ik nog maar een paar jaar met de trekker, dus weet ik niet zo heel goed of het écht klopt. Misschien alsnog een idee om de sensor gewoon even te testen.
+1
Jeroen745
Ik ben geen echte fendt kenner en weet dus niet waar die sensor zit. (Bij international boven motoroliefilter dus misschien ook bij fendt??)
Dat de riem van de ventilator een piepend geluid maakt komt waarschijnlijk doordat hij niet strak genoeg gespannen staat en dus gaat slippen over een poelie. Dat kan ook een oorzaak zijn voor de slechte koeling
vriesjan215
@Jeroen745 klopt ja, dan zit de riem te los
Davy73
Aangezien de riem de waterpomp aandrijft en de riem wat piept zou ik deze zeker bijspannen.
Op mijn 106 doe je dat door de alternator wat te verplaatsen.
Roebas
Ok, zal deze eens bijspannen komend weekend. En hoe warm mag zo'n motorblok worden? Is het normaal dat je op deze je hand niet kan leggen na een uurtje draaien?
Sojaboontje
@Roebas ff zo'n laser temperatuur meter koppen, kost maar 4 a 5 tientjes. Wat ik ook altijd voel, (vooral na revisie) of er ook verschil zit tussen de koppen.
Roebas
En wat is een aanvaardbare temperatuur?
Sojaboontje
@Roebas koelwater max 100~110°, luchtgekoelde 180°. Olie mag wel 130° worden. Het is normaal dat je het blok zomers niet aan kan raken, pak maar eens aan het oliefilter.
Fendt926Driver
@Roebas heb jij een luchtgekoelde 102 of een watergekoelde.
Van daaruit kunnen we verder adviseren.
Roebas
Heb een watergekoelde. Ik schat dat de motorblok en oliecarter ongeveer 65°-70°C was. Ik kon mijn hand er een tweetal seconden op laten liggen. Dus niets verontrustends? 😉
Sojaboontje
@Roebas Nee, en als je het niet vertrouwd ff zon meter halen.
roscho
@Roebas Nee, maar in ieder geval die riem spannen. Doe je dat niet, dan slijten de poelies en blijft hij eeuwig slippen. Na spannen moet je hem nog 2 tot 3 cm in kunnen drukken op het langste stuk tussen 2 poelies.
Fendt926Driver
@Roebas bij de watergekoelde mwm ligt er een waterverdeelbuis boven de motor en aan de bestuurders kant zit de temp sensor aan de kopse kant in die buis.
casejxu115
Watergekoeld ? Ontspan je riem en voel eens hoe de waterpomp draait ? Misschien draait deze wel gewoon niet of met zeer veel slip. Mocht dit goed zijn, voel aan de radiateur na een poosje draaien of deze ook warm word. Hierbij kan je uitsluiten of je thermostaat wel open gaat. Maar vergis je niet dat 60 graden al heel warm lijkt
Roebas
Hallo, ik wou dit weekend de riem van mijn ventilator even bijspannen, maar zie dat deze riem keihard is geworden (en superglad). Is het veel werk om deze riem te vervangen door een nieuw exemplaar?
Fendt926Driver
@Roebas voor een monteur 10 minuten. Een handige harrie zal er misschien 20 minuten over doen.
Maar als jij klungel bent is het nog prima in een half uur te doen.
Dynamo ontspannen riem naar voren afnemen en over de ventilator halen.
Kijken welk nummer erop staat.
Nieuwe halen als het kan met vertanding.
En in omgekeerde volgorde monteren. Zorg wel dat die strak zit maar zeker niet testrak
+1
Roebas
@Fendt926Driver Dan doe ik het in 25 minuten 😉.
Merci voor de tip
+1
Fendt926Driver
@Roebas succes ermee.
Kijk voor het demonteren even hoeveel cm jij de oude v snaar ongeveer indrukken kunt op een vlak stuk tussen 2 poullies.
Dan heb je een richting hoe de nieuwe strak moet zitten
vriesjan215
@Fendt926Driver voor hoe strak die moet zitten heb ik ook weleens gehoord dat ie strak genoeg zit wanneer je de snaar een kwartslag kunt draaien?
Roebas
Ik heb dit weekend de tractor even buitengereden om de riem te kunnen demonteren. Wat kwam ik daar allemaal tegen. De riem moest zich een weg banen in één grote klomp van modder/olie/ vet. Ik heb meer dan een emmer van rond de riem gehaald alvorens ik de rest met de hogedrukreiniger netjes kon wegspuiten. Heb hierna de oude riem een beetje opgespannen ( zeker niet te hard ). En nu loopt ie perfect. Ook bij de hoge toerentallen niks van gepiep meer. De riem had waarschijnlijk zoveel wrijving aan de buitenzijde en onderkant dat hij wel moest slippen.
Het heeft me dus wel meer dan 25 min werk gekost 😀😀
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Roebas:
Het heeft me dus wel meer dan 25 min werk gekost

Ha ha dan ben je klungel...😇😇
Sorry dat moest even...

Mooi dat het met eigen uren en weinig kosten opgelost is..

Misschien even in de gaten houden waar die vet olie en troep allemaal vandaan komt...
Lekke krukas keerring?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Farmer 102S en hebben de trefwoorden motor en temperatuur geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!