Illustratie van:

Zelfbouw trekhaak - Dikte plaat gedwongen besturing

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het in orde maken van alle trekhaken. Daarbij zou ik ook graag wat aanbouwtbare gedwongen besturing willen maken (zelfde als scharmuller). Alleen vroeg ik me af hoe dik de plaat zou moeten zijn. Kan daar online vrij weinig over vinden

Bijvoorbaat dank

Mvg RickBoer

Deel dit topic

Reacties

catfan55
Zo dik als in je trekker past
rickboer blija
@catfan55 aan een draagplaat van 40 of 50 mm hoeft toch geen 50 mm plaat voor de gedwongen besturing?
+2
Fendttrisixfan
@rickboer blija kan niet dik genoeg, die originele van scharmuller heb ik ook al vaak krom gezien
rickboer blija
@Fendttrisixfan lekker dan, je zou denken dat scharmuller dat uitvoerig getest heeft
mf 6150
@rickboer blija
Komt meer kracht op dan je zou denken, loonwerker heeft hier met de eerste snede de besturing knobbel afgebroken
rickboer blija
@mf 6150 dat hebben wij ook wel eens meegemaakt, maar dat was als gevolg van een rare hoek van de kuilbult af
mf 6150
@rickboer blija
Hier in het land, schijnt dat die besturing veel druk op bouwt. Dat is nu aangepast
rickboer blija
@mf 6150 ja klopt, onze rapide 130 moest behoorlijk op druk
930triplemaaier
@rickboer blija dan is het ook verstandig om de stikstof bol we controleren of deze nog goed is en de juiste druk heeft.
rickboer blija
@930triplemaaier daar hebben we ondertussen afscheid van genomen
+1
rickboer blija
Zou gaan om zoiets

(klik om te vergroten)

Zou gaan om zoiets
casejxu
@rickboer blija plaat is 25mm volgens mij. Toevallig vandaag mee bezig geweest
+1
rickboer blija
@casejxu kijk dat is wat ik wou weten, hoop dat ik ze wat goedkoper kan laten maken dan de orginele van scharmuller 🙈
casejxu
@rickboer blija toevallig vandaag de ttv weer opgehaald bij de dealer. Nieuwe rails en daar een verstelbare kieperknobbel en verstelbare k80 met 2xk50 bij op. En setje luchtremmen
casejxu

(klik om te vergroten)

.
+5
mf 6150
@casejxu
Ze zeggen dat 't kan, maar echt robuust lijkt 't niet
+2
rickboer blija
@mf 6150 @casejxu hier ben ik ook geen fan van, wij hebben bij beide trekkers goeie degelijke draagplaten. Daar moet dus de gedwongen besturing ook aan komen
+1
casejxu
@mf 6150 geen slechte ervaringen mee en ook nog geen blooper fotoos van voorbij zien komen
rickboer blija
@mf 6150 loonwerker hier in de buurt had de tank ook op deze manier aan de trekker, jaar laten hadden ze toch de tank in de ondertrekhaak op een degelijke draagplaat
930triplemaaier
@casejxu direct aan de kant gooien. Je wilt niet weten hoeveel krachten erop die Slee komen door de gedwongen besturing en je zal niet de eerste zijn die de Slee uit elkaar trekt
+1
deJong
@casejxu hier wordt ik ook iets wat benauwd van😅 en dan noemen ze mij een cowboy met mijn zwaailat

(klik om te vergroten)

Hier ligt de zwaailat boven op de drager. Voor de mesttank en zit met 4 pennen vast in de schuif voor de verstelbare trekhaak.
@casejxu steekt die niet heel ver naar achter zo?
Vanwaar de keuze voor een compleet nieuwe slee?
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr stuurt wel makkelijk. Door het makkelijk kunnen wisselen van alles nu
930triplemaaier
@rickboer blija die zijn niet sterk genoeg. De rapide 8400 trok ze ook aan beide kanten krom en toen deze direct laten versterken
rickboer blija
@930triplemaaier oke, dus moet een dikkere plaat dan scharmuller gebruiken
930triplemaaier
@rickboer blija even een dik rechtopstaande plaat van 10 centimeter breed erachter langs lassen is voldoende het probleem was dat dat de Knobbel naar boven boog
rickboer blija
@930triplemaaier maar even kijken hoe we het doen, moet eerst de k80 voor de claas maar eens gereed hebben🙈
josje
30 mm is mooi zwaar genoeg.
De MF man
Waarom zou je de stuurpunten er niet gewoon vast aan monteren?
rickboer blija
@De MF man omdat er 2 trekhaken zijn (komen) waar ik de gedwongen besturing aan vast wil hebben. Daarnaast zou ik ook graag willen wisselen tussen verschillende varianten gedwongen besturing
+1
930triplemaaier
@rickboer blija vastlassen is de beste optie. Met bouten lopen ze altijd los
rickboer blija
@930triplemaaier als we het nou elke dag nodog hadden deden we dat, maar voor die 1 a 2 (hoogswaarschijnlijk 0) dagen per jaar zijn 6 bouten mij sterk genoeg. Daarnaast zijn er nogal wat verschillende varianten die ik eraan zou willen hebben
+1
mf 6150
Pas goed op hoe je ze monteert (breedte/hoogte) je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die de boel op een hoop drukt
rickboer blija
@mf 6150 daarom ben ik ook eerst aan het inventariseren, denk dat ik zn combi maak als hierboven beschreven op 25 cm van beide kanten met een hoogte van 45 mm (claas = 40 mf = 50). En dan nog 1 met gewone trekhaken op 20 en 25 cm, die wil ik vervolgens om kunnen draaien. Maar de precieze uitvoering heb ik nog niet
mf 6150
@rickboer blija
Besturingskogels op verschillende afstanden van de k80? Gevaarlijk
rickboer blija
@mf 6150 nope, gelijk aan de k80 en dan aan beide kanten 25 cm. Dan heb ik de meeste besturing te pakken. Het is alleen even de hoogte van de k50 kogels. Scharmuller heeft volgens mij ook maar 1 hoogte
casejxu115
@rickboer blija Kan je cilinder ook zo ver in en uit ? 25 cm vanaf de k80 is een hele slag maximaal gestuurt. Anders gaat er iets krom. Dat plaatje hierboven wat jij er op gezet hebt schroeven wij bij klanten er onder en dan verbinden we hem aan de k80 plaat door vast te lassen met een zware strip. Dat is echt maar een stripje die orginele scharmuller. Maar dat is dus niet te demonteren wat jij wel wil.
rickboer blija
@casejxu115 volgens mij is 25 cm (250mm) heel normaal. Ik dacht daarmee ook vrijwel alles te pakken te hebben.

Het is (zoals het nu lijkt) ook niet nodig om de gedwongen bestueing non stop te gebruiken, ik wil alleen voor het geval dat de mogelijkheid wel hebben

(klik om te vergroten)

Zo staat het in de handleiding van de krone zx, staat dat x 250 mm is
casejxu
@rickboer blija 250mm is voor breedte idd behoorlijk standaard.(gelukkig)
rickboer blija
@casejxu idd, en volgens mij is (als je naar de foto kijkt) h=0 en t=0 ook vrij standaard. Dat zou dus bij ons h=-5 (claas) en h=5 (mf) zijn
+1
De MF man
@rickboer blija die 250mm hartafstand is inderdaad de nieuwe standaard, maar helemaal kut in gebruik, ze zitte bij veel tractors dan zo breed dat de heflat er op kan komen hangen, dit gebeurt je met 200mm niet
rickboer blija
@De MF man das idd waar, gelukkig zou het voor ons alleen voor tijdelijk gebruik zijn. Jammergenoeg nog wel veel verschillende.

Krone = k50 links 25 cm
Nw schuitemaker = k50 of trekoog rechts 25 cm
Oude sr rapide = k50 of trekoog rechts 20 cm boven
Oude sr siwa = trekoog rechts 20 cm onder
unipower
@rickboer blija Ik heb het bij mijn 612 zo gemaakt, allemaal originele delen op de bevestiging van de 3e pen onder de trekker na. Stuurkogels beide op 25cm en enigzins nog een gekeurde trekhaak 😉

(klik om te vergroten)

+1
rickboer blija
@unipower jaa precies, zo zijn bijna alle fendt trekhaken. Deze k50 zijn ook een stuk voordeliger dan die im zou moeten hebben.

Wel een apparte plaats voor de luchtrem koppelingen, bewust voor deze plek gekozen?
unipower
@rickboer blija Daar zitten ze origineel af fabriek, dus laat ze daar maar zitten 😜
rickboer blija
@unipower oke bijzonder, mag je ook geen pech hebben met een aftakaskap die de luchtslangen meeneemt
unipower
@rickboer blija Luchtslangen en andere slangen met een stiek aan de topstang hangen dan zal dat wel meevallen denk ik, maar ze zitten inderdaad kwetsbaarder dan dat ze bovenaan zitten
+1
@unipower topstang? Die word toch alleenmaar ruim en gammel als je die altijd mee laat hobbelen? Met name als die dat al iets is…..😅
+2
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr je kunt de elastiek ook aan de ophangbeugel van de topstang knopen ....
casejxu
@930triplemaaier ook niet bij elk type trekker hoor🙃
+1
unipower
@ronald-deutz-fahr Aan de ophangbeugel van de topstang terwijl die daar in hangt bedoelde ik inderdaad, volgensmij moet dat prima kunnen 😉
+1
J asper
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
als je die altijd mee laat hobbelen

Dacht dat 90% dat deed 😅
+1
@J asper maak daar maar 99 van🤣
Waaronder wij
Maar kreeg ergens de opmerking ‘daar word die alleenmaar gammel van’ en denk dat er nog een vorm van waarheid in zit ook…
+1
J asper
@ronald-deutz-fahr Liever topstage gamel dan ik gamel van die topstangen van tegenwoordig 😅😜
redeagle14
@rickboer blija als je het toch zelf Maakt hou dan ook rekening met de afstand achteras tot trekpunt en verwerk dat in de afstand K80 tot K50.
hobbyboer
Quote Reactie van @redeagle14:
hou dan ook rekening met...

Hoe moet dat?
Heb je daar een tabel o.i.d. voor?
redeagle14
@hobbyboer opmeten en uittekenen.
MaxxuM4ever
Nog best een gedoe allemaal, was zo’n potmeter van de miedema hst kippers vroeger nog niet eens zoveel gehannes om aan te koppelen.
+2
rickboer blija
@MaxxuM4ever ook 1 van de redenen dat onze wagen meelopend gestuurd is. 1 slang in de trekker en je bent klaar met stuurderij aansluiten
Siete
@rickboer blija
Dat is voor t eerst dat ik die reden hoor 😂😂 Volgens mij is dat niet de meest gangbare manier om een stuurderij type vd aanhanger uit te zoeken. Zou zelf niet weer zonder gedwongen besturing willen als het aan mij lag.
rickboer blija
@Siete het maakt mij niet zo veel uit of een wagen meelopen of gedwongen gestuurd is. Mijn vader wou (na wat slechtere ervaring met omze 130) beslist een wagen die meelopen gestuurd was. En ik moet zeggen dat het mij absoluut niet slecht bevalt
+2
Siete
@rickboer blija
Gezien de plekken waar wij soms komen met die wagens ben ik heel blij met gedwongen besturing. Zoekt nooit zn eigen weg, en bij achteruit rijden heb je er ook iets aan. Maar goed ieder zn eigen keuze natuurlijk, net als met eigenlijk alles. 😄
+1
rickboer blija
@Siete ja idd, weet 1 klant van jullie waar ik ook graag gedwongen besturing zou willen hebben🙈
Iets met een automatisch afdeksysteem en 2 a5 robots, denk dat jij dan wel weet wie ik bedoel😉
Siete
@rickboer blija
Ja heb wel n vermoeden. Haha.
Wagens moeten ook niet groter hoor. Niet eens ook alleen ivm de ruimte maar ook om het land. Begin 1e snee kon je de wagens bij lange na niet vol laden.
Gaat nu ook n foto rond van een Fendt met Pottinger in een benaderde situatie. Heb al veel mensen gehad die me vroegen of ik het was 😂😂😂
+1
MaxxuM4ever
@rickboer blija precies, mocht je trekker pannen hebben kan er zo een ander voor zonder aanpassingen.
Meelopend op een gladde ondergrond geeft wel eens verrassingen, onze kipper is daardoor een keer in de sloot beland omdat de wielen niet meer terug stuurde door te weinig weerstand. Sindsdien is de besturing gedwongen gemaakt, een gasloten systeem met de cilinder direct aan de trekker als stuurstang, maar er is altijd wel wat mee en nu er verschillende trekkers voor de kipper lopen met verschillende chauffeurs helemaal een gedoe.
+2
rickboer blija
@MaxxuM4ever ja idd, had vorigjaar met de mais op een gegeven momenten ook een bruine onderbroek🙈. Maar tot nu toe zijn er meer voordelen dan nadelen, en hebben wij nog geen spijt gehad
Pas op met zelf gelaste trekhaken
Als er een ongeval gebeurd( maakt niet uit wie zijn schuld) en de trekhaak is stuk dan keert de verzekering niks uit.
Dit is onlangs ergens voorgevallen.
Gaat een probleem worden want volgens mij is 60% zelf gemaakt
rickboer blija
@Ferdinanddijkstra ja dit is bekend😉, het zou voor ons gaan om een trekhaak voor noodgevallen. De trekhaak die onder de mf zit is een orginele scharmuller die helemaal goedgekeurd is
@rickboer blija moet het ene noodgeval niet een 2e noodgeval veroorzaken.
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr nee dat klopt, maar 1000 euro vindt ik nogal veel geld voor een noodgeval. En als ik dan voor 250 euro een 'nood' trekhaak voor thuis (huiskavel) kan maken kies ik toch daarvoor
casejxu
@rickboer blija snap je punt maar t risico "dat ke boodschappen gaat doen met n thuiskomertje" blijft aanwezig. En dan is nood niet echt nood meer
hobbyboer
@Ferdinanddijkstra als die zelfbouw trekhaak de oorzaak is van het ongeval / de schade kan ik dat nog wel redelijk vinden.

Maar kan de verzekering dat ook doen als b.v. door een andere oorzaak de combinatie schaart en daardoor de trekhaak het begeeft?
casejxu
@hobbyboer ze zoeken ver tegenwoordig om de knip dicht te houden
@casejxu tja. Zou jij elke zelfgebakken boeren trekhaak graag verzekeren?
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr nee vanzelf niet! Daarom blij dat we officiele trekhaken hebben gekocht op t werk.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @casejxu:
blij dat we officiele trekhaken hebben gekocht op t werk.

En wat als daar nu b.v. 4, 5 of meer ton i.p.v. de toegestane 3? ton op rust?
Of een mm te veel slijtage?
Of je kan niet aantonen dat alle bevestigingsbouten van je 'officiele' trekhaak op de voor geschreven intervallen zijn nagetrokken op het juiste moment?

Betekent dat dat we bijna verplicht zijn om volledig op dealeronderhoud over te gaan?
casejxu
@hobbyboer klopt. Lastig lastig... en het is allemaal achteraf en iedereen weet precies hoe t niet moet.... geen idee wanneer je het goed doe... als je je der zelf maar het beste bij voel
rickboer blija
@casejxu 1 ding is zeker, de verzekering zal er altijd onderuit proberen te komen
hobbyboer
@rickboer blija Daarom is gewoon het mooiste als het niet kapot gaat.
casejxu
@rickboer blija klopt. @hobbyboer en eigenlijk gaat dat altijd wel goed. Mits je niet TE zwaar geladen ben of TE krap stuur of TE.... je heb het uit eindelijk zelf in de hand. En zolang je der zelf mee rijd zal dat wel gaan of loslopen. Maar met (onervaren) personeel word het vind ik een ander verhaal
@hobbyboer ben ik helemaal met je eens maar verzekering maatschappijen zijn bloedzuigers en als ze ook maar iets vinden om hier te hoeven betalen dan doen ze dat.
En komt er letsel bij dan ben je helemaal de pisang
Neemt niet weg dat wij ook nog wel kipper latten zelf lassen hoor maar risico voor eind gebruiker
zettelmeyer
@Ferdinanddijkstra moet de gebruiker daar ook voor tekenen? Anders schuift de verzekering het zo door naar jullie...
@zettelmeyer wie zegt dat die trekhaak daar gemaakt is en niet door die boer zelf? Als N boer de lmb probeert te naaien, moet je niet verbaast zijn dat je ze terugpakken
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr ja klopt, zijn nog genoeg boeren die dat doen... oom heeft zoiets gehad met een machine, lmb had hem aangepast, voldeed niet meer aan de goedkeuring. Ongeluk gehad en de lmb en importeur konde er voorop draaie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw trekhaak ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
84
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0