Illustratie van:

Ford 9700 - Verschil 9700 en 8700

Hallo allemaal,
Ik was eens even na aan het denken over de verschillen tussen de 8700 en de 9700. Oke, ik weet dat de 9700 een turbo heeft en de 8700 niet. Wel beide de bekende 6.6. Maar zit er bijvoorbeeld nog verschil in qua bijvoorbeeld andere drijfstangen bij de 9700 aangezien deze een turbo heeft? Ik wil dus eigenlijk de kleine verschillen weten tussen de twee. Want als er motorisch weinig verschil is kun je in principe ook gewoon een turbo opbouwen op een 8700 en zou je in weze hetzelfde aantal pk's moeten kunnen halen als de 9700, als er bijvoorbeeld ook geen verschillen zijn in de brandstofpomp zoals grotere plunjers en dergelijken.
Hopelijk kan iemand wat antwoorden geven.
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+2
wouterdp
Drijfstangen zijn anders (turbomotor heeft druksmering van de zuigerpen) en zuigerhoogte is 0.2 mm meer op non turbo motor
BroekieJD
@wouterdp zijn de drijfstangen van de 9700 dan bijvoorbeeld wel gelijk met de tw20 of zit hier ook weer verschil in omdat de tw20 later gebouwd is?
+1
vandewalje
@wouterdp en andere zuigerveren ook volgens mij ? zijn die van de turbomotor niet conisch ?
+1
county854t
Plunjers vd brandstofpomp zijn wss ook anders
Fordtrekker.
@county854t enig idee welke maat plunjers er dan wel inzit bij de 9700?🤔
sjorsthissen
De verschillen tussen de 8600 en 9600 ken ik wèl en zijn denk ik erg vergelijkbaar met de verschillen tussen 8700 en 9700. Ten opzichte van de 8600 heeft de 9600: zuigerkoeling via de drukgesmeerde pistonpen(dus andere drijfstangen met smeerkanaal van big-end naar small-end). Mede hierom heeft de motor ook een oliekoeler, dus vanwege de hogere olie temperatuur). Verder: een andere compressieverhouding, verschil in de hoedjes op de klepgeleiders, radiator met meer koelkanalen, grotere luchtfilter capaciteit (veel omgebouwde 8600 in omloop, ze denken met turbo er op is 't n 9600), grotere uitlaatdiameter, andere koppeling, drukgesmeerde transmissie...
sjorsthissen
En natuurlijk verschil in opbrengst van de brandstofpomp.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 9700 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!