Illustratie van:

Fordson Super Major - New performance kleppenspeling motor

Hallo,

Iemand die weet hoe je de inlaat en uitlaat kleppenspeling meet?
En wat die waarden dan moeten zijn?
In het boek kan ik niet duidelijk vinden wat ik zoek.
Een foto hoe dit te meten zou ideaal zijn.

Fordson super major new performance.
Motor 4 cilinder FL 6050J.

Alvast bedankt!!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

monster 2012
De klepspeling moet zijn 0.38mm voor de inlaatklep en 0.30 mm voor de inlaat gemeten tussen tuimelaar en bovenzijde klepsteel.
let wel dat je motor met elke keer in een bepaalde stand gedraaid moet worden bv 1 op tuimelen en dan 4 stellen enz enz.
blauwe tractor
Moet zijn 0.38mm voor de inlaatklep en 0.30 mm voor de inlaat ??????????
monster 2012
Sorry slippertje op de pen,0.30mm voor de uitlaat.
bjorn-wieme
Bedankt voor de reactie.
Is het niet omgekeerd?
Inlaat 0,3mm
Uitlaat 0,38mm
Vanwaar haalt u die info?

Mvg
+1
oldtimergek
@bjorn-wieme inlaat 0,38 en uitlaat 0,3 dat is de juiste klepspeling. De super major is één van de weinige motoren waar uitlaat klepspeling kleiner is als van de inlaat.
blauwe tractor
@oldtimergek
Maar je hebt wel verschillende type motoren in de Super Major.
+1
oldtimergek
@blauwe tractor ik weet niet anders dat bij deze motoren de inlaat 0,38 en uitlaat 0,3 is.
bjorn-wieme
@oldtimergek
Bedankt voor jullie reactie allemaal.
Kunnen jullie ook verklaren waarom? Ik zou het logisch vinden om meer ruimte te laten bij uitlaat om zeker alle verbranding weg te hebben.
Dit is uiteraard een delicaat werkje en kan grote gevolgen hebben als het niet perfect gedaan is.

Grt
Tim-MF3080
Is er ergens een duidelijke handleiding hoe je deze kleppen kan stellen?
+1
blauwe tractor
@Tim-MF3080
Cil 1 tuimelen = cil 4 stellen en andersom ook
Cil 2 tuimelen = 3 stellen en andersom ook.
bjorn-wieme
@blauwe tractor
Ik heb toch nog extra info nodig om dit tot een goed eind te brengen.
Ontstekingsvolgorde is 1243
En ik zie bv dat voor cilinder 3 de klepstoters 2 keer naar boven komen...
En wanneer ik dan kijk naar de speling op cilinder 2 is dit telkens anders. Wanneer moet lk deze stellen op cilinder 2? Heeft te maken met de slagen van de cilinder waarschijnlijk.

Grt
bjorn-wieme
@bjorn-wieme ik heb even moeten verder draaien tot dat ik snapte hoe de volgorde was. Het is me gelukt om dit goed af te stellen.
Wel serieus aan te draaien op de compressie te overwinnen via de dorspoulie 💪
Tim-MF3080
@blauwe tractor Bij de 6 cilinder versie is het dezelfde methode?
+1
blauwe tractor
@Tim-MF3080
Bij de 6 pitter moet de som 7 zijn dus 1 6, 2 5, 3 4 en andersom
bjorn-wieme
Mijn schoonvader laat me twijfelen. Hij is er van overtuigd dat uitlaat kleppen wijder moeten staan dan inlaat. Kan iemand me een uitleg geven die de juiste verklaring geeft?
Of een document van fordson zelf waar dit instaat?
+1
monster 2012
Het klopt wel degelijk dat de klepspeling van de inlaat groter is dan de uitlaat.je zou zeggen dat de uitlaatklep warmer wordt maar ik heb bij een Citroen dealer gewerkt en we hadden er een bepaald type dieselmotor bij waarvan dir ook zo was en als die dingen koud slecht aan wouden aanslaan was meestal de klepspeling van de inlaatkleppen helemaal weg ondangs dat deze meer speling moe
sten hebben als de uitlaatkleppen. dus geen nood .ik zelf heb ook een Major en heb ze ook zo afgesteld en dat is inmiddels al een jaar of 6 geleden

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major en hebben de trefwoorden motor en kleppen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN