Illustratie van:

Fendt 305 LS - Aanhanger remventiel remt heel straf

Beste tractorfanners,

Ik heb op een fendt 305 een hydraulisch remventiel. Maar als ik een aanhanger aankoppel met hydraulische remmen, en als ik dan al een klein beetje de rem intrap remt de aanhanger heel erg straf. Dus de aanhanger remt heel erg, dat de wielen bijna blokkeren. Ik heb het ook met andere trekkers geprobeerd maar daar remmen de aanhangers niet zo straf. Weet iemand misschien hoe ik er voor kan zorgen dat de aanhanger minder straf remt?

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Meet de druk van de rem eens.
Moet max 80 bar zijn meen ik.
+1
Favorit614
@Fendt926Driver 130 tot 140 bar max. Een beetje doseerbaar vanaf 80 bar naar max 140.
Kan zijn dat het remventiel een kleine plujner in zit,waardoor hij sneller aanpakt.
Arjan Tors
@Favorit614 @Fendt926Driver Ik heb de druk gemeten maar als ik het rempedaal iets indruk gebeurt er niks en als ik dan nog iets doordruk halverwege het rempedaal in dan schiet de drukmeter opeens omhoog naar de 100 bar, er zit dus geen verloop in de hydrauliek. Hebben jullie misschien tips om ervoor te zorgen dat de druk langzaam opbouwt en niet net zoals nu in een keer omhoog schiet?
Favorit614
@Arjan Tors misschien het remventiel ontluchten.(remolie zijde) misschien een luchtbel er in.
en kan zijn dat het rubbetje van de plunjer iets is uitgezet , waardoor hij minder goed schuift.
Maar dan blijft ie ook lang druk geven naar de rem vd aanhanger
LuftDeutz
@Favorit614

Iemand enig idee waar ik het hydraulisch remventiel precies kan ontluchten?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
het hydraulisch remventiel precies kan ontluchten?

Het remventiel zelf ontlucht je met de ontluchtings nippel op het ventiel zelf
LuftDeutz
@Fendt926Driver

Bedankt! Zal er naar kijken.
LuftDeutz
@Fendt926Driver

Hoi, Ik ben er nog niet helemaal aan uit. Zie toelichting bij de Foto's

(klik om te vergroten)

Dit deel bedoelede ik. Hier komt hydrauliek olie doorheen voor het remventiel achter enz. Hoe kan ik deze onluchten.

(klik om te vergroten)

Dit is het blokje met de ontluchtings nippel bovenop. Hier komt volgensmij alleen maar remvloeistof doorheen voor de remmen.
Favorit614
@LuftDeutz hydraulische gedeelte hoef je niet te ontluchten. Enkel de DOT4 gedeelte. Als hier geen lucht in zit,en toch problemen hebt, zul je waarschijnlijk de manchet van remolie plunjer moeten vervangen. Je Fendt dealer kan deze op voorraad hebben of bestellen.
LuftDeutz
@Favorit614

Remschoenen en remcilinders zijn vervangen en alles onlucht, door een Fendt dealer.

Als ik het rem pedaal in trap alleen links hoor ik een soort plofje. Dan gaat de hydrauliek leiding schokken van de hydaruliek tank denk via de pomp naar het remventiel. hoorbaar op dit filmpje:

Dat kleine blokje waar de ontluchtingnippel op zit eraf halen denk ik en kijken of de plunjer misschien blijft steken? moet hier voor de olie afgelaten worden of niet?

Heb nog nergens een Exploded vieuw van kunnen vinden dus heb geen idee waar die zit namelijk sorry. 😄
+2
YaMaGa
@LuftDeutz de remolie komt jou vanzelf wel tegen... hydraulicolie komt daar niet.
LuftDeutz
@YaMaGa @Favorit614

Ah oke 😂. Jammer dat ze dit dan met de remmen niet meteen hebben mee gepakt. Met remmen is het soms lastig, Het pedaal geeft iets tegen druk en zakt daardoor in ettapes. Als de motor uit is en druk de rempedallen in dan borrelt het in het remvloeistofpotje dit zal ook wel niet goed zijn denk ik?
+1
Favorit614
@LuftDeutz klinkt als of je hoofdremcilinder lek is. . zo achter het toetsenbord zou ik geen diagnose durven stellen.
josje
Ik meende dat het een 130 bar was.
wim-same
En hoe remt de aanhanger achter een andere trekker ? Kan ook zijn dat de remcilinders te groot zijn. Dan remt de aanhanger al heel straf al je nog maar weinig remt.
Arjan Tors
@wim-same Met een andere trekker remt de aanhanger wel gewoon normaal
wim-same
@Arjan Tors O. K. dan moet je het wel in het remventiel van de trekker zoeken.
Arjan Tors
@wim-same Ja heb ik vanmiddag gedaan. Als ik de rempedaal iets indruk gebeurt er niets en halverwege het rempedaal schiet de druk opeens omhoog naar de 100 bar. Heb jij misschien tips om ervoor te zorgen dat de druk wat rustiger verloopt en dus niet zoals nu in een keer omhoog schiet?
jmos
@Arjan Tors het zou kunnen dat er lucht in zit, even ontluchten kan nooit kwaad en dan kun je dat uitsluiten.
+1
Eerst eens nieuwe olie in het rempotje en ontluchten, wil het nog niet dan kun je het zuigertje er af sleutelen met 2 imbus boutjes , zit vaak een ontluchtings gaatje verstopt of vieze drap op het zuigertje, dan valt er niet meer te doseren.

succes , ben benieuwd naar de uitkomst
+1
redeagle14
@Jaring visser1991 @Arjan Tors daarom is het heel nuttig om DOT rem vloeistof 1 keer in paar jaar te vervangen. Kun je veel problemen mee voorkomen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS en hebben de trefwoorden remmen en remventiel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN