1455 versnellingsbak vast in achteruit

Onze 1455 XLA staat sinds kort vast in zijn achteruit, terwijl de pook in zijn neutraal staat. Ik heb onder de cabine het zijklepje al eens los gemaakt van het overbrengings mechanisme maar daar is niets aan te zien. Ik verwacht dat de schakeling wat versleten is en de pook eerder uit zijn versnelling is gekomen dan de vork in de bak? Onze 585 had dat vroeger ook wel eens als je te snel schakelde bleef de vork nog naar achter en dan stond hij eigenlijk in voor en achteruit tegelijk. Maar daar kon je in de cabine makkelijk bij.

Wat is de beste manier om uit te vinden wat er fout is gegaan?
DennisZ

Reacties

+3
Fendt926Driver
Er is niets te proberen om uit te vinden wat er gebeurt is.
Jou aanname is 99% zeker juist.
Een oudere generatie monteurs kan het misschien van buitenaf met een grote bandenlichter herstellen.
Maar denk dat de kabine iets omhoog moet en het schakeldeksel eraf.
Dan goed zetten in de versnelling en de knop onder de pook oplassen
DennisZ
@Fendt926Driver probleem bij deze (weet niet of meerdere trekkers zo werken?) is dat er bovenop de bak een kast zit met 2 ronde assen die ervoor zorgen dat de beweging van de poken (die rechts zitten) naar het midden van de trekker overgebracht wordt. Dus waar nu het probleem zit, in de pook of in dat systeem...
+1
Fendt926Driver
@DennisZ ok. Bedoel je zo.
90% zeker is er in de bak het pookje uit de schakelgaffel gesprongen.
Bij repareren koppeling intrappen en vastzetten omdat er enorm spanning in de bak kan ontstaan en je dan de schakeling nooit op de plek krijgt.
Koiter
De schakelgaffel van de ring af is nagenoeg niet mogelijk. Voor/achteruit zit in de voorkant van de versnellingsbak, en zit in de bovenste en middenste as. De pook staat neutraal, voelt het wel alsof je de hoog laag kunt schakelen? Ik heb recent zo'n bak gereviseerd dus weet hoe ze in elkaar steken
+1
Koiter
@Koiter zoals op onderstaande foto, heb je rechts de schakeling 1 tm 6, en links de voor/achteruit. Wat kan zijn is dat de stel inbussen van de achteruit los zijn, of dat er een spanstift is gebroken in de schakeldeksel

(klik om te vergroten)

DennisZ
@Koiter op jouw Foto in het linker cirkeltje, dus de hoog/laag/achteruit schakeling, hoe komt dat linker ding terug in neutraal? Als ik de as beweeg (ik heb alleen nog maar het deksel aan de zijkant los) lijkt mij die niet te bewegen. Je duwt hem naar links om achteruit te schakelen, maar zou dus weer naar rechts moeten komen. Hij staat dus vast in de linker positie en komt niet mee terug.

Om het schakel deksel eraf te halen moet de cabine eraf of omhoog? Daar zit nogal het een en ander aan geschroefd bij deze. Ik heb een paar jaar geleden onze 956 XL laten spuiten en daar hebben we de cabine van af getild, dat was een klein kunstje...
Koiter
@DennisZ Hoeveel geweld gebruik je om deze terug proberen te drukken? Je bent wel redelijk wat kracht nodig, want er zit een arretering balletje met veertje in de schakelstangen(schakelbruggen, op de foto de rode bruggen) die voorkomt dat je vanuit de cabine twee versnellingen tegelijk kunt schakelen. Ik zal even een foto zoeken hoe dat precies zit.

Ik had destijds de cabine er al af wegens nieuw verven, maar ik denk dat deze er eigenlijk wel af moet, aangezien het schakeldeksel redelijk parallel omhoog getild moet worden, en gezien de ruimte. De cabine van een 1455XL heb je er zo af, dat is met 2 man een middagje werk.
DennisZ
@Koiter je kunt momenteel de hoog/laag wel schakelen maar dan rijdt de trekker niet omdat hij dan in voor/achteruit tegelijk staat. Achteruit rijdt hij wel gewoon, maakt iets geluid,
Koiter
@DennisZ Als jij zegt dat het mogelijk is dat de trekker ook in hoog laag gedrukt kan worden, terwijl hij ook in zijn achteruit staat, vind ik dat wel bijzonder. Op onderstaande tekening in onderdeel 30 zitten balletjes die het fysiek onmogelijk maken meerdere stangen tegelijk te schakelen, de schakelvorken moeten vast aan de schakelstangen, evenals de blokjes welke rood zijn omcirkeld in mijn eerdere foto.

(klik om te vergroten)

DennisZ
@Koiter dan zal er waarschijnlijk zoals jij zegt een spanstift gebroken zijn of een inbusbout los gelopen. Ik ga hem naar een lokale garage brengen dan kunnen we er daar naar kijken. Heb hier momenteel niet de condities en de tijd om het zelfde doen. Mais hakselen en daarna gras zaaien staan voor de deur...
DennisZ
Ok had even wat tijd, heb de cabine eraf getild en het deksel van de versnellingsbak af gehaald. Was niet wat ik gehoopt had... Is een tandwiel/ring? gebroken en zit er in stukjes in. Dus dat wordt ingewikkelder...

(klik om te vergroten)

Het tandwiel wat je rechts onder ziet is stuk

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

InsaneNL
@DennisZ oei dat lijkt verdacht veel op een synchro die het op heeft gegeven. Dat word door midden en flink wat los halen
Koiter
@InsaneNL inderdaad de synchro die is gebroken, als dat het alleen is valt het mee. Nieuw best duur, maar wel te krijgen. Geluk is dat het de bovenste as is, minder is wel dat bij deze trekkers er best wat los moet voor je uberhaupt de assen in de bak eruit krijgt
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!