Zelfbouw veewagen kopen

Hallo tractorfanners
Ik heb een zelfbouw veewagen op het oog maar ik twijfel nog wat over de stabiliteit. Ik vind dat de as niet breed genoeg staat. Verder is het wel een sterke en nette wagen denk ik.
Samepower2

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Fendt926Driver
Zit er al een kenteken op?
Anders kun je daar ook nog tramelant mee krijgen met de rdw.
Zijn best wel stabiel. Dit heeft ook jaren als vrachtwagen gelopen.
Maar op tijd en plaats je snelheid aanpassen verminderd het kantel gevaar.
Zag er meer tegenop dat de dieren een eind omhoog moeten lopen.
Maar banden naast de wagen wordt die veel te breed
Samepower2
@Fendt926Driver ik woon in België dus de veewagen mag gewoon hetzelfde kenteken als de tractor hebben.
+1
stijn-de-bock
@Samepower2 ben je daar zeker van,volgens mij mag je met zoiets niet op de openbare weg.
Samepower2
@stijn-de-bock ik dacht dat je in België met een zelfbouw wagen mocht rijden zolang de mtm niet hoger is dan 8ton en aan een maximale snelheid van 25km/h.
+1
stijn-de-bock
@Samepower2 ik vrees ervoor,dat is misschien ooit zo geweest,anderzijds gebeurt het nog heel veel met het oudere boerespul.zolang er niks ernstigs gebeurt is er niks aan de hand, tot je een ernstig ongeval hebt en dan komt puntje bij paaltje.
Jan mf6465
@Samepower2
Alles wat in België in het verkeer komt heeft volgens de wet normaal een pvg gelijkvormigheidsattest of een coc attest nodig. Maar er rijd inderdaad nog steeds een heel pak (zelfbouw) aanhangwagens zonder rond. Je mag zelf iets bouwen, maar dan moet je een eenmalig pvg aanvragen via de keuring. Dat is een heel gedoe, dus daarom word het ook zelden gedaan.
+1
Wij hadden 2x er een zelf gebouwd deeden het goed alleen de wielen werden warm
+1
mf 6150
Zou zelf altijd een veewagen kopen die tussen de wielen staat. Beesten lopen er makkelijker op en het is veel stabieler.
+2
Krispax
@mf 6150 je was me voor, maar wagen hoeft daarvoor niet tussen de wielen te liggen.
+1
Samepower2
@mf 6150 het zou zijn om paarden te vervoeren. Dus hoogte maakt niet uit. Het gaat vooral over de stabiliteit.
mf 6150
@Samepower2
Tussen de wielen is stabieler. En dit barrel. Zou ik niet kopen, als er wel wat gebeurd ben je de sjaak. En niet alleen juridisch
+2
Krispax
Handigste is een veewagen met lage opstap. Dieren springen liever in de wagen dan dat ze tegen een ramp omhoog moeten lopen. Is een wereld van verschil bij het vangen.
Samepower2
@Krispax ik zou de wagen gebruiken om paarden te vervoeren. Hoogte maakt voor de paarden niet uit ze lopen er zo in. Het gaat me vooral om de stabiliteit.
+2
Krispax
@Samepower2 op de weg en op verharding ga je die wagen niet op zijn zij krijgen.
Samepower2
@Krispax het zou altijd maar een klein stuk zijn dat ik in een weide moet rijden. Graag zou ik er tussenschotten voor zoeken dat de de paarden in de breedte vast staan.
+1
Jan mf6465
Die wat mijn oom vroeger had was ook laag. De bodem lag op de as, en de wagen had wielkasten aan de binnenkant. Die was bekleed met dik rubber. Voor zover ik weet heeft nooit een koe zich bezeerd aan de wielkasten.
+1
Albert Peters
Als je bij deze wage de blad veren verwijderd of vast zet is de stabiliteit veel beter
Met deze banden is dat goed te doen
Samepower2
@Albert Peters hoe zou je dat oplossen? Een stuk ijzer op de bladveren lassen? Of toch best verwijderen?
+1
Albert Peters
@Samepower2 aan bladveren kan je niet lassen nu zitten die veren op 2 punten aan het chassis
Dan moet de steun die daarvoor in de plaats komt moet een langer stuk van het chassis opvangen
Aan het chassis kan je wel lassen
Samepower2
@Albert Peters bedankt! Ik ken er niet veel van. Ik zal het eens aan iemand dat er meer van weet vragen wat die er van denkt.
Samepower2
Kan je het beste op de as laden of vooraan op de dissel?
+1
Albert Peters
@Samepower2 als hij niet op de as schommelt is het overal stabiel
Samepower2
[@Albert Peters. De eigenaar zij dat de wagen wel eens durfde te schommel. Hij had er een t7 voor. Mijn trekker kan maar 25km/h dus ik denk dat ik aan die snelheid weinig kan fout doen op de weg.
+1
Albert Peters
@Samepower2 en de remmen?
In NL moet een wagen van totaal 3500 kg geremd zijn
En daar is hier wel afen toe controlle op Heb er zelf 2 bekeuringen voor gehad
Samepower2
@Albert Peters remmen zitten er ook niet op…
Albert Peters
@Samepower2 dat is er ook op te maken maar dan is al met al misschien beter om verder te zoeken⁸
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!