Goedemiddag,
Ik heb hier een Fendt 309 Vario staan in de werkplaats, met kachel problemen. Motor komt op temperatuur (4/5 streepjes)
Het punt is; de kachel wordt niet warm, verschillende dingen zijn al geprobeerd om dit probleem te verhelpen:
- Thermostaat vervangen, deze ging te vroeg open
- Waterpomp gedemonteerd, deze is in orde
- Kachelkraan uitgesloten en circuit doorgelust, dus ook zonder kachel radiateur nu. Puur om te voelen of de slangen naar cabine nu warm worden
- Leidingen vanaf motorblok doorgeblazen
- Systeem geprobeerd op druk gezet en ontlucht
Er wil maar geen warme koelvloeistof bij de kachel leidingen aankomen. Soms is dit wel even het geval, maar is de kachel weer snel koel.
Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt?
Als iemand nog ingevingen heeft, hoor ik dit graag! Ik ben een beetje idee loos inmiddels.
Groetjes Piet
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 309 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Verder zou ik willen weten wat het resultaat was van je 3e punt: kachel en kraan buitensluiten. Kwam er toen wel of geen warme vloeistof door de leiding?
Geen goede circulatie?
Als je de uitgaande slang, van de kachelradiateur, loskoppelt, komt er dan ook koelwater, als de motor loopt?
Succes
Je oorzaak is een lekke kop.
Zoals je misschien gemerkt hebt, heb je geen circulatie van koelvloeistof door je kachel radiator. Dit komt omdat de retour van de radiator terug het blok in moet lopen. Doordat wij toen een lekke kop hadden komt er vanaf die kant ook druk op de radiator te staan waardoor je geen stroming krijgt en de cabine koud blijft. Probeer maar eens met een andere slang aan de retour van de radiator en deze los in de koelvloeistof tank te hangen, dan stroomt ie wel. En de slang waar normaal de koelvloeistof in terug moet lopen naar het blok staat nu bij jou ook druk op.
En wat je zegt, hoe warmer de trekker is hoe minder flow je krijgt, omdat de kop dan meer gaat lekken.
Succes
Sorry voor mijn late reactie.
@Wibe, bedankt voor je uitleg. Na jouw verhaal de cilinderkop er maar af gehaald, en inderdaad! de koppakking heeft gelekt.
Heel bijzonder dat er verder geen klachten waren met warmlopen / kvs verbruik / drukopbouw etc.
Maar na het vervangen van de koppakking, probleemloos de kachel warm! Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ben er erg mee geholpen.