Renault 80 - Stuurbekrachtiging. Welke orbitrol?

Van onze Renault 80 S is het stuurhuis kapot, trekker heeft van nieuws af aan al zwaar gestuurd. nu dacht ik er gelijk stuurbekrachtiging op te bouwen, Maar de trekker heeft maar plek voor 1 hydrauliekpomp. Ik dacht een orbitrol met LS aansluiting en een prioriteitsventiel er op te maken maar welke orbitrol kan ik het beste aanschaffen? misschien zijn er nog andere (betere) mogelijkheden om er stuurbekrachtiging op te bouwen en hoe?

Alle goede ideeën zijn welkom!

Deel dit topic

marcel-pek

Reacties

marcel-pek
Zou deze geschikt zijn?

(klik om te vergroten)

marcel-pek
Of deze bedoel ik eigenlijk.

(klik om te vergroten)

marcel-pek
In combinatie met deze

(klik om te vergroten)

+1
SanderH
Hallo, ik zag je vraag bij de foto's langs komen. Ik verwacht dat het prioriteitsventiel voldoende liters door kan laten, aangezien die trekkers niet boven de 40 l/min uit komen schat ik. De orbitrol is even kijken naar wat de stuurslag van de trekker wordt en wat voor stuurcilinder er onder komt. Op kramp geven ze aan dat deze orbitrol 50cm3 per rotatie van het stuur geeft. Bereken de inhoud van de cilinder die je erop gaat zetten en dat deel je door de 50cm3. Dat geeft het aantal rotaties dat je moet doen om volledige slag van links naar rechts of andersom te doen, let ook op dat één kant van de cilinder minder inhoud heeft, dus minder rotaties nodig zal hebben. Dat kun je doormiddel van smoring wel oplossen denk ik. Verder is de orbitrol eigenlijk voor een LS-gestuurde pomp, al zal dat denk ik geen probleem geven, deze uitgang (aan de zijkant zo te zien op Kramp) kan denk ik zo worden afgedopt zonder probleem.
Met vriendelijke groet,
Sander
marcel-pek
@SanderH oké, bedankt ik heb nog een stuurcilinder liggen die er op moet komen. Ik zal het vanavond even uitrekenen. Het is niet echt een kleine cilinder dus misschien wordt het wel een andere.
redeagle14
@marcel-pek je kunt ok 2 kleinere cilinders nemen en deze kruislinks aansluiten. Dan heb je gelijke inhoud en stuurt links en rechts gelijk. Je stuur moet tussen 4 en 5 omwentelingen maken van links naar rechts. Ik denk dat 2 cilinders 20/30/200 met een 50 cc Orbit rol prima stuurt.
marcel-pek
@redeagle14 ik heb geen plek voor 2 cilinders. Ik heb vanavond even gekeken en ik denk dat het met 1 cilinder wel gaat alleen stuur je de ene kant iets sneller op als de andere kant. Ik denk niet dat dat heel hinderlijk is.
varken
Quote Reactie van @SanderH:
let ook op dat één kant van de cilinder minder inhoud heeft, dus minder rotaties nodig zal hebben. Dat kun je doormiddel van smoring wel oplossen denk ik

Hoe dan? waar blijft de olie
SanderH
@varken De smoring was simpelste antwoord, met orbitrol is het inderdaad slecht smoren aan. Een stroomregelklep zou dan wel gaan waarbij de overige olie terug in de retour zou kunnen. Dat zou ik zo snel kunnen verzinnen.
+1
marcel-pek
De LS aansluiting moet op het prioriteitsventiel aangesloten worden omdat de trekker maar 1 pomp heeft.
SanderH
@marcel-pek Kijk dat wist ik zo ook niet, heb me er nog niet al te veel in dit verdiept.
marcel-pek
.

(klik om te vergroten)

marcel-pek
Ik heb het uitgerekend van de cilinder die ik heb liggen. Dat de cilinder uitschuift, als die ingaat zal het wat minder zijn omdat de zuigerstang er natuurlijk bijkomt.

(klik om te vergroten)

SanderH
@marcel-pek Deze berekening zal ik wel in cm2 of cm3 doen, niet in cm doorsnee, waarvan ik aanneem dat je het nu doet? En dan zou in de berekening hierboven de zuigerstang een dikte van 0,5 cm hebben?
marcel-pek
@SanderH ik zal als ik tijd heb even beter uitrekenen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 80 en hebben de trefwoorden hef en as geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!