Mijn Renault 461 (motor MWM 327-2 lucht gekoeld) heeft een tik in de motor.
Bij stationair toerental hoor je hem niet, maar als het toerental hoger word wordt de tik sterker.
Ik heb ook het idee dat het geluid sterker wordt als de motor warm wordt.
Kleppen zijn gesteld, probleem blijft.
De drijfstang lager kon ik geen speling in ontdekken.
Het geluid lijkt in de buurt van cilinder 1 af te komen.
Wie heeft dit probleem ook gehad?, hoe kan ik vast stellen waar de tik vandaan komt?
Zijn er meer mogelijkheden dan een drijfstang lager die een dergelijk tikkend geluid kunnen veroorzaken.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 461 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Uiteindelijk bleek het probleem niet in de krukas, maar in de zuiger pen te zitten, en de koppakking was door geslagen.
Dit is opgelost door cilinder kop te laten vlakken, de cilinder en zuiger door een nieuwe te vervangen (zo ook zuiger pen) en een nieuwe koppakking, nieuwe drijfstang lagers zowel zuigerpen als krukas lager schalen.
Resultaat, motor is tik vrij.
Ik heb de oude zuiger pen nog, met mijn vinger kan ik minimaal voelen dat de zuiger pen is ingesleten.
Dit laat mij eens zien hoe moeilijk het kan zijn om te herleiden waar de tik vandaan kom.
Hij loopt nu weer als een zonnetje...