Illustratie van:

Renault 461 - Tik in motor bij hoger toerental

Mijn Renault 461 (motor MWM 327-2 lucht gekoeld) heeft een tik in de motor.
Bij stationair toerental hoor je hem niet, maar als het toerental hoger word wordt de tik sterker.
Ik heb ook het idee dat het geluid sterker wordt als de motor warm wordt.
Kleppen zijn gesteld, probleem blijft.
De drijfstang lager kon ik geen speling in ontdekken.
Het geluid lijkt in de buurt van cilinder 1 af te komen.
Wie heeft dit probleem ook gehad?, hoe kan ik vast stellen waar de tik vandaan komt?
Zijn er meer mogelijkheden dan een drijfstang lager die een dergelijk tikkend geluid kunnen veroorzaken.

Deel dit topic

Reacties

+3
frammi
Heb ooit eens een verstuiver gehad die dit veroorzaakte.
DB780
@frammi
Bij deze motor zijn de verstuivers getest, waren alle versleten, nieuwe binnen werk er in, en daarna getest. Ik denk dat de verstuivers niet het probleem is. Niet te min, dank voor je suggestie.
+1
wessel8830
@DB780 kunt voor zekerheid verstuivers wisselen of een verstuiverleiding losdraaien tijdens het draaien van de motor en kijken hoe de motor daar op reageert. succes
Fendt940
Beste DB780, check even of de onderkant van de drijfstang (drijfstang-voet volgens google) wel goed om is gemonteerd. Het is erg moeilijk te zien, maar er is één goede manier om die te monteren (te zien aan inkeping, dacht ik). Het blokje 'past' namelijk ook verkeerd om, maar dan tikt-ie, en loop je risico dat het blokje op den duur losloopt. Toevallig vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad, met zelfde motorblok en hetzelfde tikkende geluid bij hoge motortoeren. Hoorde toen gelukkig op tijd deze oplossing. Succes!
DB780
@Fendt940 Na de carterpan verwijderd te hebben, merkte ik bij cilinder 1 op dat de drijfstangvoet anders om gemonteerd was.

Even contact genomen met het motor revisie bedrijf, die jou verhaal bevestigde, en mij advies heeft gegeven in de te nemen stappen.
De voet heb ik los gemonteerd, en gevoeld of er geen speling was op de zuiger pin, dit was niet waarneembaar.
Ik heb op advies de voet om gedraaid, en eerst de motor met de hand rond gedraaid, als ik meer weerstand zou voelen, zit ik verkeerd, maar eerder voelde ik even veel weerstand of zelfs minder.
Dus heeft de voet mijn inziens verkeerd gezeten, het vervelende van het verhaal is dat de revisie in 1995 is geweest, dus van af deze tijd de motor met deze verkeerde montage gelopen moet hebben.
Na de motor te hebben gestart, maakt hij nu meer lawaai, en loopt beduidend slechter.
Nu is de vraag of de krukas on rond is gelopen, als dit niet het geval is, dan zou met nieuwe lager schalen het probleem opgelost kunnen worden.
Het blijft dus spannend, in ieder geval heb ik door jou suggestie weer wat geleerd, en gelukkig heb ik de tractor niet beroepsmatig nodig.
DB780
Dank jullie wel voor je inbreng, ik ga er mee aan de slag....
DB780
Weet iemand met hoeveel Nm je de drijfstang bouten moet aan draaien?
basia
@DB780

7 tot 8 mkp (meter op 7,5)
1 mkp = 9,8 nm
+1
DB780
Na alle suggesties heb ik het probleem eindelijk opgelost. Het leek mij daarom goed de oorzaak en oplossing hier te delen.

Uiteindelijk bleek het probleem niet in de krukas, maar in de zuiger pen te zitten, en de koppakking was door geslagen.

Dit is opgelost door cilinder kop te laten vlakken, de cilinder en zuiger door een nieuwe te vervangen (zo ook zuiger pen) en een nieuwe koppakking, nieuwe drijfstang lagers zowel zuigerpen als krukas lager schalen.
Resultaat, motor is tik vrij.
Ik heb de oude zuiger pen nog, met mijn vinger kan ik minimaal voelen dat de zuiger pen is ingesleten.
Dit laat mij eens zien hoe moeilijk het kan zijn om te herleiden waar de tik vandaan kom.

Hij loopt nu weer als een zonnetje...
+1
spotmelker
@DB780 Hoe verklaar je dat je een maand geleden geen speling voelde op de zuigerpen en het nu met de vinger wel voelt?
+1
DB780
@spotmelker Omdat ik over de zuiger pen voel dat het oppervlak niet over al meer vlak is (zuiger pen is uit motor en drijfstang.
Als de drijfstang in de motor zit, en er zit ook nog olie tussen drijfstang lager en zuiger pen, voel je de speling niet bij het heen en weer trekken drijfstang.
Ik deel mijn bevindingen omdat het mij duidelijk is geworden hoe nauw het luistert.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 461 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0