In België Unimog Agrar inschrijven

Als Belg had ik graag een tweedehands Unimog willen aanschaffen van de jaren '80 of '90 dat ik als landbouwvoertuig kan inschrijven. Redenen zijn dat ik geen rijbewijs voor een vrachtwagen heb + ik moet kunnen rijden op de openbare weg met aangekoppelde werktuigen zoals een klepelmaaier. De invoerder in België (Lambert) zegt dat er "in België geen landbouw-PVG bestaat voor de Unimog’s die tot 10/2012 werden geproduceerd. Het is dus niet mogelijk om in België Unimog voertuigen als landbouwvoertuigen te homologeren en registreren."

Maar dit sluit toch niet uit dat een voertuig zonder Europese typegoedkeuring, maar wél ingeschreven in het andere EU-land, geïmporteerd kan worden mits het doorlopen van een validatieprocedure? Heeft iemand van jullie een concrete succesvolle procedure in die zin doorlopen? Zo ja, over welk type unimog en bouwjaar ging het?

Hierover vond ik de volgende info op vlaanderen.be

“Heeft uw voertuig een nationaal individueel goedkeuringscertificaat van een andere EU-lidstaat?
In het keuringscentrum wordt eerst de validatie van het voertuig uitgevoerd. Vervolgens ondergaat het voertuig een tweedehandskeuring. Als u een afspraak maakt, vraag dan of het keuringscentrum de validatieprocedure en tweedehandskeuring kan combineren.
A)Maak een afspraak bij een keuringscentrum.
B)Breng het originele inschrijvingsbewijs mee.
C)Het keuringscentrum stuurt de technische gegevens van het voertuig naar de cel Homologatie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Die maakt het validatiecertificaat op en stuurt het terug naar het keuringscentrum. U krijgt een bericht van het keuringscentrum als het validatiecertificaat klaarligt.

Ter info: Een Unimog inschrijven als oldtimer is geen optie omdat ik hem dan niet als werktuig of werkmiddel mag gebruiken. En inschrijven als 'voertuig traag vervoer' maakt dat ik geen lading zou mogen vervoeren.

Deel dit topic

Reacties

walker1
Als Nederlander ben ik niet bekend met die Belgische regels, maar dit soort vragen komen hier wel vaker voorbij en ik vermoed dat het in België toch allemaal net wat lastiger is als in Nederland.
Waarom perse een Unimog? Maaien met een klepelmaaier kan net zo goed met een gewone landbouwtrekker, aan en af koppelen gaat met normale trekker ook stuk makkelijker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden vrachtwagen , klepelmaaier en technische gegevens geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
0