Kuil aanrijden met bulldozer.

Het Franse bedrijf Meca-Soude heeft Case 1150M WT bulldozer afgeleverd. De eindgebruiker gaat de machine gebruiken voor het aanrijden van de kuil. De bulldozer heeft kunststof rupsen in plaats van de standaard stalen rupsen.

Bron

Kuil aanrijden met bulldozer - Veehouderij Techniek
mechaman.nl

Deel dit topic

16045HSX

Reacties

+1
Fast Eddy
In Groot-Brittanië, Ierland en Nieuw Zeeland maken ze kuilbulten met de rupskraan. Dus zal dit ook wel kans van slagen hebben.
+1
Fendt926Driver
@Fast Eddy hier in losser rijden ze al jaren de maisbult bij spiele vast met een (volgens mij) cat D9 buldozer van volker
NH-POWERZZ
@Fendt926Driver dat is een D6R van Volker
Fendt926Driver
@NH-POWERZZ ik had hieronder al gereageerd dat het waarschijnlijk een kleiner model zou zijn
+1
NH-POWERZZ
@Fendt926Driver klopt alleen even ter bevestiging
Fendt926Driver
@NH-POWERZZ weet ook niet of ze het nog ieder jaar doen?
Meende dat hij op het laatst als de kuil op hoogte was overdwars vast reed met de buldozer.
Van muur naar muur zeg maar
+1
walker1
En vervolgens elk jaar nieuwe kuilhapper of kuilvoersnijder nodig omdat het zo vast gereden is dat het bijna net zo hard als beton is?
stephan-inter
@walker1 gewoon een goede zelfrijdende kopen
newholland6640
@walker1 onzin natuurlijk
walker1
@newholland6640 Dat het zo hard al beton wordt is natuurlijk bij wijze van spreken. Maar hoe vaster het zit, hoe meer moeite het kost om er doorheen te snijden en ook om zo'n blok weer helemaal uit elkaar te trekken in een mengwagen.
+1
Noorderling
@walker1
Daar en ik het niet mee eens, hoe vaster het zit, hoe beter het snijdt.
Vergelijk het maar met een strak gespannen of los touw knippen of snijden.

Of het vervolgens uitelkaar valt hangt er vanaf hoe het in de kuil is gekomen, als dat goed gesneden is valt een blok zo uitelkaar. Slecht gesneden gras verdicht ook minder, omdat het allemaal wat inelkaar hangt en terug veert.
newholland6640
@walker1

Zoals @Noorderling zegt.
En mocht dat wel waar zijn is het absoluut nog geen reden om maar niet voor een goed verdichtte kuil te zorgen.
ronald-deutz-fahr
@walker1 kuil zit nooit te vast, happer red hem er mee. Snijder kan ander verhaal zijn
rommert14
@ronald-deutz-fahr
Quote:
happer red hem er mee

🙈🙈🙈
Ao140
@rommert14 😂 al een ander
rommert14
@Ao140 Nee, er zijn andere plannen waardoor de voorlader te klein wordt.
zettelmeyer
@rommert14 volvo dr bij?
rommert14
@zettelmeyer sowieso
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Snijder kan ander verhaal zijn

Ik heb hier vaker kuilen waar de happer niet door komt als dat de snijder er niet doorkomt 🤣
+1
ronald-deutz-fahr
@dx11 zo’n happer hadden wij vroeger ook 🤪😂
+1
renault 89
Ik dacht altijd dat een rups voertuig weinig druk per vierkante centimeter gaf en dus niet geschikt zou zijn om kuil vast te rijden ??
+2
case 745 xl
@renault 89 rups maar eens met een minikraantje de grond vast. Dat valt je mee hoe vast de grond dan weer zit
walker1
@case 745 xl @renault 89 Beetje bulldozer weegt al snel 20 ton, zo'n D9 waar @Fendt926Driver het over heeft gaat al richting 50 ton. Zelfs een flinke kniktrekker komt daar niet bij in de buurt. Bovendien als een machine op rupsen met draaiende motor stilstaat is het net een soort trilplaat.
Fendt926Driver
@walker1 50 ton zal die niet zijn.
Dat is bijna niet te vervoeren over straat hier
Dus wel iets kleiner..een d8 of d7
stannetje96
@Fendt926Driver een d6 weegt een kleine 20 ton dacht ik
walker1
@Fendt926Driver Het huidige model D9 zit tegen de 50 ton, oudere modellen wegen minder. Zal met D7 en D8 ook wel zo zijn dat de oudere modellen lichter zijn als de huidige.
ronald-deutz-fahr
@case 745 xl rupst dat zo hard aan?
Wat gebeurt er als je er daarna met een wielkrasn over rijd, of gewoon de trilplaat erop zet?
+11
radium45
@renault 89 Juist, een beetje dom iets dit. Zelfde als met een Xerion. Als die in de wei loopt met 12 m³ tank op de rug dan is de insporing nihil volgens de verkopende partij en even later zie je hetzelfde ding een kuil aanrijden en dat gaat dan weer fantastisch door zijn gewicht.
+2
ronald-deutz-fahr
@radium45 ik weet en loonwerker in Groningen die sleepslang en bult aanrijd met dezelfde kniktrekker. Die logica ontgaat mij..
+1
walker1
@ronald-deutz-fahr De logica is dat die kniktrekker op de kuilbult de hele tijd heen en weer rijd over zeg maar een paar honderd vierkante meter, terwijl het bij het bemesten de bedoeling is dat die trekker een heel perceel bemest, daar aan bepaalde hoek/zijde mee begint en zo naar de andere kant werkt en nergens een 2e keer over heen probeert te rijden. Als je op dat perceel 4 paaltjes neer zet en daarmee een sleufsilo simuleert en je laat die kniktrekker daar een halve dag op heen en weer rijden, dan ziet het er uiteindelijk niet meer zo fraai uit.
ronald-deutz-fahr
@walker1 ja? Dus? Als ik in het vroege voorjaar met de d4006 20x door hetzelfde spoor rijd word het een chaos, maar de kuilbult krijg ik er niet mee vast
Als de shovel van onze loonwerker in het vochtige voorjaar van de beton af raakt mag die blij zijn dat die weer bij het harde komen kan, bult wel kneitervast.

Wat ik wil zeggen, ik blijf het bijzonder vinden dat dezelfde machine in het voorjaar de lichtste is per cm2, en in heT kuilseizoen de kuil het meeste vast krijgt.

Wat hieronder gezegd word wist ik niet, dat verklaart natuurlijk veel, en in de Veenkoloniën is ook niet het natste land naar mijn weten.. (klopt dit)😅
Bouwland moet droog zijn anders heb je er niks te zoeken
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

In de Veenkoloniën is het over het algemeen zand met af en toe een veengat. Ze noemen het ook wel versleten dalgrond. Het zijn over het algemeen smalle maar lange percelen.
walker1
@ronald-deutz-fahr Ook met een Deutz 4006 kan een kuil vastgereden worden. Natuurlijk moet de aanrij trekker wel passen bij de opraapwagen(s)
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr hier zit de 916 op enkellucht voor de giertank en op dubbellucht op de kuil.
En die kuil zit wel kneitervast.
Maar voor de tank heb ik ook wel een zeker gewicht nodig om de tank de baas te blijven.
Maar zou ook met een ton minder kunnen.
Maar dan kom ik weer op het feit dat sommigen vinden dat je voor elke machine precies de juiste pk s moet hebben.
Zo wil jij een hele lichte combi voor het sleepslangen en een hele zware voor het kuil aanrijden.
Dat betekend 2 verschillende trekkers voor de loonwerker waar het er ook 1 kan doen die misschien met bemesten iets te zwaar is en met vastrijden iets te licht
+1
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver ja in dat opzicht is het weer niet zo raar. Maar stond jouw 916 niet bewust om smallere banden als de 926 voor kuilverdelen en ploegen?

Heb nog nooit een verveat met kuilverdeler gezien, en ook geen shovel met giertank erachter 🤪 al hoewel, die volle verveat zal wel lekker walsen op de kuil.

Ik zal het wel te zwart wit bekijken, tonnen van shovels en zelfrijders scheelt ook niet veel 😅

hier rijden we lekker zelf mest uit, voorjaars met dubbellucht en weinig wind in de banden
Bevalt prima
En de loonwerker met flinke shovel op de kuil. En dat bevalt ook prima 😅
+1
Niels_D
@ronald-deutz-fahr Weliswaar een Vredo ipv een Vervaet, maar het kan dus wel:
+2
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Dat betekend 2 verschillende trekkers voor de loonwerker waar het er ook 1 kan doen die misschien met bemesten iets te zwaar is en met vastrijden iets te licht

Ik zal maar niet zeggen wat ik hier van vind. Laat ik alleen zeggen dat ik blij ben dat wij het meeste zelf doen, zodat ik zelf de keus kan maken, en de loonwerker dat niet hoeft te doen
Fendt926Driver
@dx11 hier net zo.
Als ik het nodig vindt om voor bepaald werk een apparte trekker nodig ben.
Dan ga ik op zoek.
En meestal vindt ik er dan wel 1
+1
ronald-deutz-fahr
Quote Reactie van @dx11:
Ik zal maar niet zeggen wat ik hier van vind.

Ik ben toch erg benieuwd 👌🏻😂
+1
Noorderling
@ronald-deutz-fahr
Die sleepslangen vooral op bouwland in de veenkolonien, die percelen zijn behoorlijk lang.
Het meeste vermogen kost het om slang rechtuit te trekken, dan ben je grip maar toch ook wel gewicht nodig om die slang mee te krijgen. Trekkers op half profiel staan gewoon te slippen.

Kun je wel naar tanken en zelfrijders, alleen hebben die halverwege het perceel de tank al leeg, die verdichten de grond nog veel meer door vol en leeg dwars door het land heen te jakkeren.
ronald-deutz-fahr
Quote Reactie van @Noorderling:
vooral op bouwland in de veenkolonien

Dat wist ik niet. Hem hem een keer bezig gezien langs de a7, aan onze kant van stad Groningen, wat een bende maakte die er van.
Zeker op bouwland icm cultivator of schijveneg zal die wel zwaar trekken, maar blijf het een gek idee vinden.
Ao140
@ronald-deutz-fahr per cm4 is de druk misschien nog vrij laag maar door de vele cm4 want grote banden of lange rupsen is de capAciteit wel hoog en ga je sneller weer over hetzelfde stukje op de bult, denk ik. want ik geloof direct dat zo’n xerion mooi is op de bult, met sleepslangen lijkt het me een draak van een ding
+3
Noorderling
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
maar blijf het een gek idee vinden.

Het slaat wat door soms, alleen is iets wat licht lijkt ook niet altijd optimaal, dan moet je ook naar een dunnere lichtere slang, dat kost capaciteit en gaan de manuren, zeker met een 3man systeem een flinke invloed hebben op de kuub prijs.

Een gewone sleepslangcombinatie heeft misschien wel 70% van het gewicht op de achteras, wanneer er een slang aan hangt trekken ze misschien wel 95% van het gewicht op de achteras, sturen doen ze vaak al met de rem op de kopakker. Met een kniktrekker begin je met 40% gewicht op de achteras en trek je er uiteindelijk misschien 70% op, daarnaast hoge dubbellucht er naast.
Trike's voor de sleepslang is ook zoiets, met een hoog trekpunt, trekken die bijna de voorband van de grond af. Dan krijg je achter ook gigantische aslasten en kunnen niet op extreem lage druk omdat de banden anders hol lopen. Als je dan ook nog hydraulische voorwielaandrijving hebt, gaat die band net de bovenlaag licht los slippen. Lijkt ook leuker en mooier dan dat het is, keren trekken ze al het gewicht op de achterband in de binnenbocht.

Heb wel van een akkerbouwer gehoord dat die kniktrekker minder schade reed in de tarwe dan een gewone trekker omdat 8 banden grip hebben, in plaats van dat twee achterbanden alles moeten trekken. Trekkracht is uiteindelijk ook druk op de grond naar beneden en achteren.

Ik denk dat we heel erg gaan schrikken, als je over weegplaten heen zou trekken met 300meter slang achter de trekker aan vol mest, in plaats van statisch wegen tijdens stilstand.
case 745 xl
@ronald-deutz-fahr die knik trekker staat op de bult en voor de pomp
dx11
case 745 xl
@dx11 ik dacht dat geersma werd bedoeld. Die hebben de claas kniktrekker voor de pomp.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @case 745 xl:
Die hebben de claas kniktrekker voor de pomp

Heeft claas een kniktrekker???
+1
Kosk123
@Fendt926Driver Geertsema heeft een Xerion, dus idd geen kniktrekker
+2
case 745 xl
@Kosk123 ja sorry was even in de war. Is ook al weer even geleden dat ik daar geweest ben.
Hobby boertje
@ronald-deutz-fahr Ik heb ook wel eens een Vredo op een kuilbult zien rijden😜.
renault 89
@radium45 mijn gedachte
Zal met mais mooier gaan als met gras lijkt me.
+5
RickHensbergen
@Jelle Boerkamp6110 Engels raaigras is ook niet te verdelen met een dozerblad, dan moet je echt meer naar gehakseld gras wat een relatief hoog aandeel stengel heeft t.o.v. blad. Of nou ja, dat het niet wil is een groot woord maar wij Nederlanders zijn niet voor niets koploper met kuilverdelers, terwijl een schuifblad maar een fractie kost van een degelijke kuilverdeler.
ronald-deutz-fahr
Quote Reactie van @RickHensbergen:
een relatief hoog aandeel stengel heeft t.o.v. blad.

1e snee 2021, kom er maar in 😎😂😂
RickHensbergen
@ronald-deutz-fahr Als de eerste snede bijna in aanmerking kwam voor een beheersvergoeding door uitgestelde maaidatum, dan ja dat zou dan misschien wel kunnen haha.
+1
ronald-deutz-fahr
@RickHensbergen hier was het allemaal 1 juni land dit jaar😂 Volgend jaar beter, achteraf is altijd makkelijk praten 😉
+1
RickHensbergen
@ronald-deutz-fahr Dat is wel jammer inderdaad. Blij dat wij alles met hemelvaart al gemaaid hebben en dat de snedes die daar op volgden ook precies na 4 weken weer in een mooie periode kwamen, dus hebben eigenlijk vrij veel 'zes gegooid' met kuilen 😄
Herbert
@RickHensbergen hier ook wel met Hemelvaart gekuild maar er wel 15 mm water in gehad😂
+1
EA_MF
@ronald-deutz-fahr die wou wel schuiven als je m goed kort hakselt, doen ze in Engeland ook allemaal met die ‘buckrakes’.
GROENEDEERE
Het gewicht van deze bulldozer is 15 ton.
Dus ook niet echt zwaar.
De rupsen zijn gemaakt voor zo min mogelijk insporing dus echt voordeel haal je er niet mee denk.
Met de originele kammen op de rupsen zul je meer bereiken zou dan hetzelfde werken als de kuilwals.
renault 89
@GROENEDEERE dat dacht ik ook weinig druk per vierkante centimeter dus
16045HSX
In een ander artikel over de reden, lees ik dat de bulldozer sneller is op kunststof rupsen ipv stalen rupsen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden bulldozer , kuil aanrijden en aanrijden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!