Goodyear 600/50 x 22.5 stuitert

Wij hebben thuis een kipper met 4x goodyear 600/50 x 22.5 banden, met een normale snelheid van 43 km per uur begint de kipper nog net niet te springen zo raar gaat het met een vreselijk rijcomfort als gevolg. Ik had de banden al eens op 2,5 bar gezet dit is de maximale spanning wat de band mag hebben. Waar kan hem dit nog aan liggen? De plaatsing van de assen misschien?

Deel dit topic

Reacties

+1
roscho
Onronde banden of velgen waar de kern niet middenin is gelast. Dat hoeft maar weinig te hebben en dan krijg je op een gegeven moment een ritme dat zichzelf steeds versterkt. Als je niks aan de wielen wilt doen, is de oplossing: niet 43 rijden, maar 40. Dan zul je waarschijnlijk niks voelen.
rommert14
@roscho ja met 40 ist net wat minder erg maar nog steeds aanwezig 50 is het weg maar dat durf ik niet te rijden.
roscho
@rommert14 Het is eigenlijk hetzelfde probleem als een stuurtrilling in een auto. Dat gebeurt alleen bij een bepaalde snelheid. En als je pech hebt, is dat net de snelheid die je het meest wilt tijden. Bij een auto kun je de wielen laten balanceren, dat is bij een landbouwkipper wat moeilijk. Of er moet zo'n enorme onbalans in zitten. Ik heb nooit gehoord dat het gedaan wordt, maar je kunt bij een bandenbedrijf eens informeren.
rommert14
@roscho aha, als je rustig rijdt hobbelt hij niet dus de onbalans zal niet heel erg zijn, tis wel erg vervelend
+1
roscho
@rommert14 Zitten de banden wel helemaal goed op de velg? Misschien is er een plekje waar de band niet goed in de rand is geschoten. Dat veroorzaakt een bobbel in de band.
Balanceren wordt bij een auto gedaan op een computerbank waarop het wiel snel wordt gedraaid. De computer meet waar het wiel het lichtst is en op die plekken wordt vervolgens lood geklemd/geplakt.
Als dat voor vrachtautobanden mogelijk is, dan zou het ook voor kipperbanden moeten kunnen. Je zult dus moeten informeren bij een bedrijf dat met vrachtwagenbanden werkt. Ik vrees dat een LMB vrijwel nooit een balanceerapparaat heeft.
+1
wim-same
@roscho Vrachtwagen banden worden ook uitgebalanceerd, althans voor banden weet ik zeker. Maar een keer los van de velg , en de band een halve slag draaien kan ook al helpen.
stephan-inter
Banden laten balanceren denk ik.
Er zal wel een oneffenheid zitten in een band of velg.
+1
rommert14
@stephan-inter en hoe gaat dat in zijn werking?
wim-same
@rommert14 Naar een vrachtwagen bandenboer brengen.
+1
PieterA
@rommert14 Er zijn ook bedrijven die de velg los van de band beoordelen en dan tegengesteld monteren. Een beetje wat @wim-same bedoeld.
+3
bartjuh
Zou eerst de wielen eens van de grond krikken. Dan met wat gang rond draaien en kijken of er hoogte slag in zit. Je kan ook een plankje ofzo tegen een vast deel houden en dan kijken of die tijdens draaien van 't wiel overal ongeveer gelijk aan loopt. Loopt hij op 1 plek veel eerder aan is 't daar hoger
rommert14
@bartjuh dat kan ik nog wel eens proberen ja, als ie vlak voordat ie stil staat nog een paar keer van links naar rechts gaat ist mis
roscho
Het zou ook nog kunnen dat een wielnaaf krom is doordat de kipper met zware belading bij het draaien ergens achter is blijven haken. Of dat het wiel niet goed recht op de naaf zit doordat er rommel (lagen verf??) achter zit.
+1
rommert14
Alle 4 de wielen even geprobeerd, er zijn 2 die gaan van links naar rechts voordat ze stil staan, zou het ook helpen om daar zelf een stukje ijzer op te lassen? Zo hebben we de onbalans van onze stroblazer ook opgelost die lanceerde zichzelf ook bíjna
wim-same
@rommert14 zit het probleem in de velg, of in de band ?
rommert14
@wim-same nou dan waarschijnlijk de velg
wim-same
@rommert14 Kijken of de velg mooi rond loopt, en wat eventueel de oorzaak is. eventueel de velg laten richten, of nieuwe velgen.
+1
Fast Eddy
Bij snelle reparaties aan vrachtwagen banden gooien ze er soms ook een zakje met poeder in de band. Die balanceert zichzelf dan.
+1
wim-same
@Fast Eddy En dat werkt nog goed ook. Bij mijn vrachtwagen ook gedaan, maar dan moet de velg en de band wel goed zijn.
+1
Fast Eddy
@wim-same

Dat zal best. In de USA gebruiken ze die zakjes ook bij pick up trucks.
+1
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
zakjes ook bij pick up trucks

Soms pakken ze de hele auto vol met die zakjes. En wat daar dan in zit....
+1
Fast Eddy
@roscho

😂🤣
Die zakjes die gebruiken voor het balanceren zit ook wit poeder in.😂
+2
Ik heb er geen verstand van, maar zijn je banden niet gewoon plat door (geladen) stilstaan?
Gaat het over als je bijvoorbeeld een uur rijd en de banden wat warm worden?
Of als je de kieper een poosje (paar dagen ) op de krik laat staan zodat ze niet plat worden?
Sjon
@ronald-deutz-fahr dat is ook mijn eerste gedachte, van lang stil staan krijg je een platte kant op de band.
rommert14
@Sjon dat is met trekkers ook zo inderdaad
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr nee dit is echt permanent, hij staat altijd leeg stil
@rommert14 had je deze vraag beter aan de leverancier kunnen stellen toen je m net had 🤪 (of is dit niet die nieuwe beco? )
+1
PieterA
@ronald-deutz-fahr Dat lijkt me niet. Daar zitten wel hogere banden op denk ik.
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr haha nee die nieuwe beco rijdt super 👌 dit is een wat ouder karretje van 2012, maar nog wel alle 4 banden origineel, tis geen mengel moesje.
mdoornekamp
Als het radiaal banden zijn, mag er wel meer spanning in. Dan ligt het hobbel punt soms bij een iets hogere snelheid.
donkey63
Er zijn al vele goeie ideeën aan gedragen. Bandenspanning verhogen geeft vaak juist meer stuiteren. Pomp het kruiwagenwiel maar hard op, rolweerstand wordt minder, echter kruiwagen stuitert net als jouw aanhanger. Met een lagere spanning zal je kruiwagen zich "zwaarder" duwen, echter hij zal de ondergrond beter volgen en dus rustiger zijn. Probeer, als proef, de spanning juist eens lager aan te houden. Neem aan dat hij stuitert als de aanhanger leeg is?

Wat al aangegeven is de flens schoonmaken, waar de velg tegen gemonteerd wordt en kontrole of er een hoogteslag in de banden zit.
Suc6
rommert14
@donkey63 had de bandenspanning al eens verhoogd naar 2,5 ze stonden op 1,5 maar er was niet heelveel verschil in hobbelen, ja hij stuitert als hij leeg is.
Ton_Deere
@rommert14 als je de banden van de voorste as op 1 bar zet en die op de achterste as op 2. misschien helpt t.
niet echt aan te raden als je m altijd rag vol gooit. maar voor kleine kipper klussies moet kunnen
roscho
Quote Reactie van @donkey63:
Probeer, als proef, de spanning juist eens lager aan te houden.

Maar dan wel zonder zware belading, anders kon dat wel eens een klapband opleveren.
Ronijn
2.5 bar is waarschijnlijk de montagespanning? De meeste kieperbanden gaat 3.5-5 bar in. Maar daarvan zal het stuiteren niet minder worden
rommert14
@Ronijn max 2,5 bar staat er op de band
roscho
Quote Reactie van @rommert14:
max 2,5 bar

Da's niet veel, daarmee kunnen ze volgens mij niet veel dragen, of het zouden hele dikke ballonnen moeten zijn. Misschien kun je op internet iets vinden over de maximum belading van dat merk/type. Wellicht zijn deze banden ongeschikt voor deze kipper en zijn ze een keer flink overbeladen geweest, waarbij er een canvasbreuk in is gekomen. Dat zou meteen die bult kunnen verklaren.
rommert14
@roscho de kipper mag 16 ton hebben.
roscho
Quote Reactie van @rommert14:
16 ton

Plus een ton of 4 voor de kipper zelf. Dan zal elke band een draagvermogen moeten hebben van 5 ton (bij 40 km/h). Kijk maar eens na of dat inderdaad voor die banden is toegestaan.
Ronijn
@rommert14 Dat is alleen voor montage. Als er geen 'R' (Radiaal) in de maat op de band staat moet er een stuk meer lucht in. Anders heb je ze zo glad/kapot
rommert14
@Ronijn weet je dat zeker? Kan de bandenboer wel even horen morgen.
mdoornekamp
@rommert14 oudere diagonaal banden mag niet zoveel lucht in. Meestal 2.5 max
+1
rommert14
@mdoornekamp Ja ik ben niet zo iemand die zomaar even een bar teveel in een band pomp, vind dat maar niets
+1
kerstrunner
Ik weet niet hoe het met Good Year kipperbanden zit, maar met tractorbanden weet ik dat Good Year een bepaald type band hadden die niet 100% mooi rond waren, met hetzelfde resultaat. Daar was ook maar 1 oplossing voor: vervangen
donkey63
@kerstrunner OF rustiger rijden!!
Is natuurlijk niet DE oplossing.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN