Illustratie van:

Kramer 516 - Olielekkage deutz f4L912 Stoterbuizen

Dag, de Deutz 912 motor lekt steeds meer motorolie bij cilinder 2 en dan specifiek bij de stoterbuizen. Is dat makkelijk te repareren of moet de cilinderkop er af.

Deel dit topic

Reacties

+2
Rondeutz06
De kop hoeft er niet af, wel de tuimelaars, dan de stoterstangen eruit dan kan je de buizen verwijderen en voorzien van nieuwe rubbertjes
+1
DEUTZ1972
@Rondeutz06 ik heb daar wel eens een filmpje over gezien met een zelf gemaakte tang om de veren in te knijpen en zo de buizen te verwijderen.
+2
Rick V

(klik om te vergroten)

Lange nijptang vermaken met 2 m30 sluitringen kan ook
+1
Rondeutz06
@DEUTZ1972 zelf gemaakt hulpmiddel om de buizen terug te plaatsen zonder de rubber ringen te beschadigen

(klik om te vergroten)

Rondeutz06
@DEUTZ1972 zelf gemaakt hulpmiddel om de buizen terug te plaatsen zonder de rubber ringen te beschadigen

(klik om te vergroten)

willemk
@Rondeutz06 ik druk ze gewoon in elkaar als ze op het buisje zitten en doe er dan twee kleine tyrates (die plastiekjes die je aan kan trekken) om. Als ze op zijn plaats zitten dan snij ik ze weer los.
Rondeutz06
@willemk dat kan ook, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. In ieder geval succes
+1
Kramer U800
@Rondeutz06 Deze staat ook in het werkplaatshandboek, dit klemmetje.
+3
DEUTZ1972
Op YouTube onder de titel:
Deutz 912/13
Stößelrohre ausbau ohne Zilinderkopfdemontage.
Deze man doet het met een stukje hout en een steeksleutel.
Rondeutz06
@DEUTZ1972 👍👍lekker simpel en effectief
+1
Mrahs
Dat is goed te doen voor me lijkt me.

Super bedankt!
KlaasM
Geldt dit ook voor de 913 motor van een dx 4.30? Ik heb hem heel lang geleden wel is los gehad maar toen hadden we de kop er wel af. Daarvoor hadden we een Fendt met een luchtgekoelde mwm motor daar moest je volgens mij de kop wel eraf hebben. Dat was ook een vreselijk rotding om lekvrij te krijgen.
willemk
@KlaasM je hoeft de kop niet los te maken, maar door de veer staat het buisje wel op spanning. Je haalt hem er dan ook makkelijker uit als de kop eraf is, maar met een beetje friemelen kan je ze er best wel makkelijk uitkrijgen.
KlaasM
@willemk oké. Er lekt nu 1 buisje aan de cabine kant.. als ik het goed lees hier moet je de veer inknijpen en kan je het buisje er tussen uit halen? Bij de fendt zaten ze toen in de kop geschroefd dacht ik. Dus moest je de kop met de buisjes in 1x terug plaatsen
willemk
@KlaasM buisje naarbeneden drukken en dan kan je hem er vanboven uitdraaien
@KlaasM met steek 19 boven de veer druk je hem zo door de veer heen naar beneden, dan steek je hem boven zo naast de kop en pak je hem er zo af. Voor montage is een hulpmiddeltje maken het makkelijkst..

Wel moeten je tuimelaar eraf, stoterstangen eruit. Mooi klusje
willemk
Vaak wel een teken dat de motor te warm geweest is en dan zullen de bussen en zuigers ook niet meer al te best zijn.
KlaasM
@willemk oké toen we de trekker opgeknapt is hebben we de koppen er nog afgehaald om er in te loeren. Dat leek toen nog heel netjes. Ook heeft hij weinig onderdruk dus verder is de motor wel fris lijkt me.
goeiedag eem
@willemk hoe zo motor te warm geweest?komt vaker voor doordat de rubbertjes verharden door ouderdom en daardoor de afdichting verliezen,
Kramer U800
@goeiedag eem Inderdaad, beetje raar verhaal. Ook om te zeggen dat het makkelijker is om de cilinderkop eraf te halen en dan tegelijkertijd met het monteren van de cilinderkoppen de stoterstangbuizen te monteren in 1x. Dit staat zo ook niet in het werkplaatshandboek.
goeiedag eem
Ik heb deze tang jaren geleden gemaakt en werkt super, kan met 1 hand het buisje er tussen zetten en hem goed gecontroleerd op zijn plaats zetten
tractorfan.nl/picture/1416503/…
tractorfan.nl/picture/1416504/…
tractorfan.nl/picture/1416505/…
tractorfan.nl/picture/1416506/…
tractorfan.nl/picture/1418081/…
KlaasM
@goeiedag eem kijk dat ziet er wel handig uit. Even bij de kringloop of de action een goedkope waterpomptang halen.
Ik had nog niet veel zin om de kop er af te peuteren omdat dan de in en uitlaat er ook af moeten. Maar dat gelek ben ik ook wel zat dus zou mooi zijn als dat zo te maken is
@KlaasM beide spruitstukken moeten er ook af om de stoterstang buisjes te demonteren. Valt kwa werk best mee hoor..
+1
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr de spruitstukken hoeven er niet eens af, met mijn tang, (zie foto's in een reactie van mij hier bij dit topic) googel ik ze er zo tussen door, geen probleem
+1
KlaasM
@goeiedag eem dat meende ik ook te lezen.
De oude waterpomptang is al gevonden.
Nog even wat lassen en slijpen en dan gaan we de strijd maar is aan.
Eerst nog even de trekker weer verder opbouwen. We hebben elkaar beloofd dat we eerst de ene klus afmaken voor we aan de volgende beginnen.
@goeiedag eem ow donders, heb ik dat voor niks gedaan 😅
+1
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr ja het kan wel, haalde ze bij de 2 cil er ook zo tussen uit, en de 3 cil ook, dus dan gaat de 4 cil ook lukken, beetje creatief denken en het kan precies
goeiedag eem
@KlaasM werkt super, met ze er tussen uit pakken en er tussen zetten, heb er al heel wat mee gemonteerd, om de veer er even op te laten knallen doe ik vaak eerst alles plaatsen rubber naar beneden laten gaan zodat alles goed op de plek zit er je geen rubbertje kapot snijd, dan knijp ik de veer weer wat in en dan blijft alles onderin en boven in de kop op zijn plek en laat ik de veer er weer wat op knallen
+1
Mrahs
Heb de lekkage nog eens goed bekeken: de olie kwam hoger weg dan de buisjes leek het. Het is bij mijn machine moeilijk te zien maar uiteindelijk denk ik dat de kleppendeksel pakkingen lek zijn. Ik heb nu de deksels er af liggen en ook nog geprobeerd om de stoterstangen te verwijderen. Dat gaat niet zo 1,2,3 lukken. Deze Deutz F4L912H motor ligt haast plat op z'n kant in het motorruim. Na verwijderen van de tuimelaars is het niet mogelijk om de stoterstangen er ui te trekken. Je loopt vast tegen het chassis vd machine. De motor zal dan (gedeeltelijk) gelift moeten worden.

eerst lijm ik met vloeibare pakking de kleppendeksels er weer op en spuit ik de motor zo schoon mogelijk. Wellicht is probleem ook zo verholpen. We gaan het zien.
+4
Mrahs
Het merendeel van de olielekkage was inderdaad de kleppendelselpakkingen.

Toch zijn er ook stoterbuis rubbers lek.

Ga toch een keer de motor liften.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer 516 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN