John deere 6215 kostprijs

Vond dit zelf wel een leuk artikel

Originele beschrijving

De John Deere 6215R draaide meer dan 10.000 uur bij Westra in Franeker. De nummer 4 van het loonbedrijf deed dat in bijna vijf jaar. De onderhoudshistorie, de boordcomputer en de telemetrie geven een schat aan informatie over hoe die uren zijn bereikt. De inruilwaarde, het verbruik en de onderhoudsfacturen tonen aan wat het bezit en het gebruik werkelijk kostten. De Deere liet voor de vermogensmeter nog even zien wat hij nu nog in zijn mars heeft.

Deel dit topic

Reacties

Siete
Toevallig net ook gelezen idd. 😄
+1
case 745 xl
@Siete kosten vallen mij niks tegen.trekker is tevens niet lui geweest in 4 jaar.
+2
CaseCS130
Waarom vergelijken ze bij lease vs eigendom niet met dezelfde aanschafprijs/aanschafmoment? Zit nu zoveel verschil in prijs dat het logisch is dat lease duurder is dan koop.
+1
Terwisscha
@CaseCS130 heeft met de inflatie te maken staat er bij. Maar €40.000 is wel heel erg veel
+3
CaseCS130
@Terwisscha Ja ik snap wel dat een nieuwe zoveel duurder is geworden. Maar dan vergelijk je toch 2 nieuwe met elkaar? Of 2 even oude?
+1
Terwisscha
@CaseCS130 tijdens de inflatie zou die lease trekker in verhouding duurder worden, waardoor ze er meer voor zouden kunnen vragen per draai uur. Omdat in te calculeren zetten ze dus hoger in, om gemiddeld weer goed uit te komen denk ik?????
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
lease vs eigendom

Idd niet zo handig om 2 verschillende aanschaf prijzen te nemen.
mdoornekamp
Niet duur rijden. Maar volgens mij zijn ze de banden wel vergeten. 10.000 uur ga je niet redden met 1 set met zo'n buffel.
PieterA
@mdoornekamp Ze wisselen veel met de banden staat er; dus moeilijk toe te rekenen aan 1 trekker denk ik dan.

Je hebt wel gelijk. Wat kosten banden op zo'n trekker dan per draaiuur schat jij? 1,50 per uur?
+2
RaHeados
@PieterA de 3011 uur stationair gebruikt die geen banden, en mocht die voor n pomp of iets paar uur stilstaan aan het werk gegaan zijn verbruikt die ook geen banden. Wanneer je ook veel in het land zelf rijd gaan de banden ook niet zo hard naar ons idee. Meeste slijtage zit hem op de weg rijden.
PieterA
@RaHeados Dit is een loonbedrijf, met onder andere grondverzet en een behoorlijke rijplatentak.
RaHeados
@PieterA ja klopt, maar de stationaire uren zal die toch weinig banden slijten denk, veder wel veel op de weg idd
+1
PieterA
@RaHeados Ik denk dat die 3.000 uur stationair wel een gemiddelde is. Daar zitten -denk ik- wel veel trekkers aan.
mdoornekamp
@RaHeados die banden zijn echt wel voor de 10.000 uur versleten. Als je A merk banden blijft rijden zit je wel op € 1,50 per uur denk ik. Setje rondom 710 en 600 kost richting 10.000 euro
houthandel1056
@mdoornekamp als m’n nieuwe banden niet snel geleverd worden gaan ze hier de 10.000 mischien wel halen. Achter nog 20% en voor een kleine 10%. Staat nu 9400 uur op de banden. Kaarsrecht afgesleten.
Mitas 900/60-38. Voor 750
mdoornekamp
@houthandel1056 ok. Dat is wel netjes. Wat voor trekker zitten ze onder? Je bent nu wel een 15.000 euro lichter dan voor de nieuwe sloffen
+1
PieterA
@mdoornekamp Een John-Deere 6215R denk ik. Ook weer 5 euro per draaiuur?
mdoornekamp
@PieterA ja die 1,5 euro zit je toch zo op met zo'n groot formaat trekker. Valt me ook op dat er de laatste tijd zoveel forums en vragen zijn over nieuwe banden. Banden zijn gewoon duur. Een nieuw setje voor je tandem opraapwagen of kiper ben je ook zomaar 8000 euro kwijt
+1
rickboer blija
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Een nieuw setje voor je tandem opraapwagen of kiper ben je ook zomaar 8000 euro kwijt

Voor michelin misschien zelfs wel meer, a-merk zitten idd op dat geld. Als je goed zoekt kan je ze wel voordeliger vinden. Dan is het de afweging wat je belangrijk vindt
+1
houthandel1056
@mdoornekamp 6215r.
nieuwe banden zijn vorig jaar wel besteld maar nog nog niet leverbaar.
PieterA
@RaHeados kijk maar eens bij je zelf hoeveel banden je koopt per 10.000 uur.
+1
RaHeados
@PieterA hebben nu n trekker met 11500 uur, zo goed als nieuwe banden, gekocht rond de 5500 uur, toen gelijk nieuwe banden onder gezet. Is wel de voerwagen trekker en 2 jaar voor de Beregening's pomp gestaan. Andere trekker heeft nu 9200 uur en nog origineel setje volgensmij, alleen de voorbanden worden twijfel achtig. Daar misschien volgend jaar nieuwe voorbanden op ofzo. Wij hebben thuis melkvee bedrijf en doen het meeste land werk zelf. Meeste machines heeft m'n pa samen met z'n broers, dus verdeeld over 3 boerderijen.
De gezamenlijke trekker hadden we vorig jaar ingerolen, die stond 9/10x voor de opraapwagen maar daar waren de banden met 6500 uur 4kant glad.
PieterA
@RaHeados Eerlijk verhaal👌. Met van mijn kant nog wat opmerkingen: Zou het kunnen dat de voertrekker zijn eerste Setje glad had met 5.500 uur. De ingeruilde trekker met 6.500 uur en dan nog een trekker waar ze misschien wel 15.000 uur meegaan. Dan zit je toch gemiddeld wel rond de 10.000 uur.

De John-Deere in het artikel heeft grote banden. Als hij 10.000 uur met zo'n set doet van 15.000 euro dan is dat toch 1,5 euro per draaiuur?
RaHeados
@PieterA de voer trekker had de banden aardig op als ik dat van pa goed begrepen heb ja. Maar 15000 draai uren en maar 1 set banden glad is ook wel iets aan de optimistische kant denk ik. Als je bijna nooit wat aan gewicht voor heb hangen zal het best aardig gelijk slijten, maar bij ons met af en toe wat gewicht voor op willen de voorbanden stuk harder gaan als de achter banden. In ons geval zal ik bijna willen zeggen dat je 2 setjes voorbanden op 1 art achterbanden kan slijten.
Veder heb ik eigenlijk geen idee wat banden zo'n beetje kosten, weet alleen dat er wel redelijk prijs verschil zit in verschillende merken.
mdoornekamp
@RaHeados @PieterA ok. Goed uitleg. Het hangt er ook sterk vanaf hoe groot de trekkers zijn. Mijn 6630 met behoorlijke banden, kan ook wel 8000 uur halen. Minder gewicht en vaak minder zwaar werk.

Maar die grote en snelle loonwerk trekkers vreten echt wel banden. Zijn wel artikelen over banden geweest dat ze met een grote Fendt maar 3000 uur deden met een stel.
+1
RaHeados
@mdoornekamp ja vee gewicht en veel op de weg vreet gewoon je banden weg. Zou die dan op een 3e setje banden kunnen staan die in het artikel als ze niet deden wisselen?
+1
mdoornekamp
@RaHeados ja denk wel 2 sets versleten. Maar ligt er ook een beetje aan hoever je ze op rijdt. Ik heb wel een hekel aan echt gladde banden om mijn trekkers. Bij 20% profiel gaan ze er wel af. Anders kan ik ook niks meer met zo’n trekker in het grond werk
+1
RaHeados
@mdoornekamp die trekker met helemaal gladde banden, deden we in het voor jaar mee kop eggen. Veder eigenlijk voor de wagen, of mocht er een andere trekker stuk zijn voor nood. Wanneer de kuilen hoger werden en met de maïs moest er we gewicht voor op anders deed de 4wd ook nie zo veel meer 😂

(klik om te vergroten)

+1
linders
@RaHeados t lijkt me sterk dat zo'n trekker in zullen we zeggen 7000 uur werken 3 paar banden verbruikt, zeker omdat die nooit zwaar belast is geraakt. ik heb 2 jaar gewerkt met een 6215 (toen ik begon nieuw, toen ik stopte rond de 2000 uur) met normale Michelin banden, en er was nog bijna niks aan te zien en die werd toch wel vaak zwaar belast.
PieterA
@linders Ik denk 1 paar 710/70r38 met bijpassende voorbanden. Kosten voor Michelin nu: 15.000 euro.
mdoornekamp
@linders ik weet niet wat jij zwaar belast vind, maar mijn 6155R haalt de 5000 uur amper met een stel 710/70r38 michelin.
linders
@mdoornekamp Wanneer die het maximale vermogen moet leveren en dan nog moeilijk heeft (moest meeste van de tijd cultiveren of diepwoelen op vochtige grond). kan ook zijn dat ik daarmee helemaal fout zit maar dat lijkt me sterk dat het zoveel zou kosten als bv 1,50 per uur.
+1
mdoornekamp
@linders ok. Ja als je echt alleen maar land werk doet, zullen de banden niet zo hard slijten. Maar bijvoorbeeld voor de mest tank gaat het rubber al aardig hard
linders
@mdoornekamp Ja, soms moest die een zeilwagen of kiepers rijden maar dat was meestal een paar keer in de winter. verklaar een hoop 👍.
+1
mdoornekamp
@linders ja dat scheelt. Maar kiper rijden gaan de banden wel hard. Vooral met zoveel vermogen
+1
PieterA
@J asper lees je ook ff mee?
+1
J asper
@PieterA Tot morgen middag 🍺
+1
J asper
@PieterA Nog geen 3 euro per uur voor meer dan 200 pk. Dan zat ik aardig realistischer in de buurt dan die idioot hoge bedragen waar jullie druk mee waren. 5 tot 10 euro per draaiuur.

Net en mooi artikel verder. Ze moeten er nog even 10000 bij op rijden en er weer even een nieuw artikel over maken ook wel interessant 😅
GerbertXL
12 liter per uur is wel echt weinig, poeh. Dat heb ik ook met 2/3de van de pk's.
Maar ik mis wel de vergelijking of dat ook echt de liters zijn die je tankt, dat wil weleens verschillen.
+3
PieterA
@GerbertXL Dan wordt er gemiddeld ongeveer 60 pk geleverd (1liter is 5 pk toch?)
GerbertXL
@PieterA geen idee, nooit van die regel gehoord.
PieterA
@GerbertXL Kun je misschien wel zien aan de rekeningen van de dieselboer. Als je drie trekkers hebt die alledrie 400 uur draaien = 1200 uur x 12 liter = 14.400 liter op jaarbasis.
+1
GerbertXL
@PieterA Maar wat schiet je op met die informatie?
Ik zelf heb in bijna elke machine een boekje met uren en liters en de datum dat ik tank. Ik schiet er niet zo heel veel mee op maar vind het gewoon leuk om te weten.
@GerbertXL vracht stationaire uren, en weinig zwaar werk. Transport gemiddeld 49%, werk gemiddeld 41% motorbelasting.
Trekt het gemiddelde verbruik hard naar beneden, wil niet zeggen dat die niet piekt op 25..
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr Maakt niks uit, ik werk ook met gemiddeldes.
@GerbertXL is dus niet te vergelijken, misschien draait jouw trekker iets minder stationair en draait gemiddeld 60% vermogen ipv 45..

Als ik het zo lees heeft die trekker gewoon geen zwaar werk gedaan, of is 45% gemiddeld wel vrij normaal? @mdoornekamp kun jij ook gemiddelde motorbelasting uitlezen?
+1
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr Pas als je alles behalve 1 factor hetzelfde maakt kun je echt vergelijken. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn jd 6420 met transport bijna hetzelfde gebruikt als de 6910. Maar de 6420 doet dat niet veel en gemiddeld verbruikt ie minder dan de helft. En toch zeg ik dat de 6420 zuiniger is omdat die veel lichter werk doet en ik 'm ook heb gekocht voor lichter werk.
Dus ja, je hebt gelijk dat het niet vergelijkbaar is omdat ik niet specifiek weet wat er gedaan word. En ja, ik heb gelijk dat ik het gemiddelde vergelijk omdat dat het enige is wat ik kan doen, over andere factoren heb ik geen macht.
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr
Quote:
motor belasting

Nee volgens mij niet uitlezen. Wel stationaire uren en gemiddeld verbruik. Stationaire uren zit ik ook zo op 30%. Ik denk er tegenwoordig wel meer om. Boer hier vlakbij draait 1400 uur met 150 pk hoofd trekker. 130 koeien voeren, maaien en mest tank. Dat werk is ie natuurlijk maar de helft van de uren mee bezig. Dus derest stationair. Zonde van je geld
+1
PieterA
@ronald-deutz-fahr Piekt op 40 denk ik
hobbyboer
"Een derde van de tijd stationair draaien lijkt veel, maar in de praktijk zijn er machines genoeg die tot de helft van hun uren stationair en dus werkloos diesel verstoken. Voor het warmdraaien of juist even afkoelen is het nuttig, maar een start-stopsysteem kan dus geld opleveren."

"KAN" idd, ik denk in de meeste gevallen niet.
+1
PieterA
@hobbyboer Wat zijn stationaire uren? Als je even de kunstmeststrooier staat te vullen of met de kieper voor de stortbak staat. De voorladertrekker die even staat te wachten tot de voermengwagen verzet is. Of ook als je de spuit aan het vullen bent met de aftakas aan zonder het gas aan te raken? Of als de trekker met stationair toerental hout staat te klieven?
hobbyboer
@PieterA ik doelde op de zin dat een start/stop systeem geld kan opleveren.
Dat heb ik al eens eerder ergens gelezen en trek ik sterk in twijfel.
Grootste verschil is dat er minder uren op de teller komen, goed wakker blijven dus als je een gebruikte machine koopt met zo'n systeem erop.
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
uren op de teller komen

Dat is nou net de winst voor de verkopende partij.
+1
J asper
@mdoornekamp Als er nu 10 of 13000 op staan maakt ook niet zoveel verschil meer. 10000 of 7000 daarintegen🙈
+2
hobbyboer
@mdoornekamp voor zolang de kopende partij daar intrapt wel.
Die machines hebben ook nog minder (of te weinig) onderhoud gehad...
+2
mdoornekamp
@hobbyboer daarom kun je beter een nieuwe kopen
RaHeados
@hobbyboer als in het onderhoud interval omlaag doen kwa uren zodat je het doet met minder gemaakte uren? Want normaal met 500 uur n beurt ofzo zitten er ook weer stationaire uren bij ja
+1
case 745 xl
@hobbyboer lijkt me voor de motor ook niet echt goed steeds afslaan en weer starten.
mdoornekamp
@case 745 xl
Quote:
weer starten

Ja klopt. Maar uren stationair draaien en amper belasten is ook niet goed voor de moderne schone motoren
+2
930triplemaaier
@mdoornekamp had een keer een verhaal van een eigenrijder gehoord die een volvo fh16 vrachtwagen had maar terug gegaan is naar een een fh13 omdat het werk voor de FH16 te lui was waardoor deze vaak in storing vloog. Dus ik geloof ook zeker dat te veel stationair draaien ook niet goed is voor een motor
JohnDeere5085
@930triplemaaier bekend verhaal, ook bij trekkers wel het geval, Jd6170r kon met strorijden om de dag uitlaat schoon branden, omdat alleen maar stationair werk had met stukje over de weg, dan wordt uitlaat ook niet warm genoeg.
ford8630power
@JohnDeere5085 hier wordt de 6105R 's winters amper warm met voorlader werk en toch nooit problemen gehad met regenereren om de 100 uur
+1
PieterA
@hobbyboer Tot ik dit artikel las, dacht ik ook als jou. Nu begin ik toch wel te twijfelen. Als ik het goed begrijp heeft deze trekker dan toch in 4 jaar 10.000 liter diesel te veel verstookt. Dat is met de huidige prijzen meer dan 3000 euro per jaar. Daar kun je het adblue systeem wel een keer extra voor schoonmaken en een startmotor en accu extra vervangen.
BuvaM
@PieterA Mee eens.
Een warme diesel starten geeft weinig slijtage, wie 25% tov koud rekent zit hoog.
De 60 sec regel; na die tijd werken of stoppen. Dat voorkomt de abrupte stop. Die 60 sec liet bij hakselaars al een forse besparing zien.
Met die €1,5 per draaiuur voor banden geef jij volgens mij een moderne vuistregel.
+1
930triplemaaier
@PieterA de startmotoren en de accus van tegenwoordig zijn kwalitatief ook veel beter als vroeger dus dat zal ook wel mee vallen kwa onderhoud. Waar accus en startmotoren tegenwoordig vooral een hekel aan hebben is lang en zwaar starten.
zettelmeyer
@hobbyboer ik denk dat vaste chauffeur graag snel een andere trekker wil wat ik ook begrijp en daardoor veel stationair late lope😋
+2
hobbyboer
@zettelmeyer ach, een beetje stationair laten lopen kost altijd nog minder dan voor een volle mengwagen 😉
@zettelmeyer en dan aan het einde van het jaar pochen dat die het meeste uren heeft gemaakt en de minste diesel per gedraaid uur? 🤪
+3
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr ja idd de Fendt mannen zijn daar kampioen in!
+1
J asper
@mdoornekamp

Eerste 5000 uur 2 euro onderhoud, 80000 rest waarde dus 50000 afgeschreven maakt 10 euro=12

Laatste 5000 uur 4 euro onderhoud 50000 restwaarde dus 30000 afgeschreven maakt 6euro=10

Zomaar even een ruwe berekening benieuwd wat jij daar van denkt.
+1
hobbyboer
@J asper voor die 2 euro verschil zit ik liever op een nieuwe.
En dan zijn er in dit voorbeeld nog weinig dure reparaties geweest, met een beetje pech rij je met 'oude rommel' nog duurder ook.
J asper
@hobbyboer Dus als je op een nieuwe bus mag ipv een van 3 jaar wil je ook wel 2 euro van je salaris per uur inleveren neem ik hier ook mee aan 😅😜🙈
hobbyboer
@J asper 3 jaar oud ervaar ik ook nog als nieuw.
Kan er ook niet een precies aantal jaar aan vastplakken, het is ook maar net hoe intensief het materiaal ge- (of mis-) bruikt is.
Maar materiaal wat me niet aanstaat ga ik in iedergeval niet (lang) opzitten, ook niet voor 2 euro extra.
+8
JD3010
@hobbyboer Aan de jongere trekkers heb ik meer reparatie kosten dan aan de rest van m'n oude zooi.
+1
PieterA
@JD3010 Met ouwe zooi worden hier tractoren boven de 200 pk van een jaar of 3 oud bedoeld🤣
mdoornekamp
@hobbyboer 2 euro

Ja die 2 euro is al meer dan de helft voor banden. En zoals ook uit de historie van de 6215R blijkt, heb je zo voor 10.000 euro reparaties
+1
PieterA
@J asperZo denk ik er ook over. Wel nog even de banden er bij tellen à 1,50 per draaiuur en er rekening mee houden dat je toe te betalen bedrag op een nieuwe behoorlijk hoger is dan je afschrijving op de oude.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden loonbedrijf en john deere 6215R geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
77
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0