Wat is het ideale toerental voor turbovoller? joskin

Hallo,

Ik heb een 2dehands tank gekocht. 13m3 met jurop 142 vacuümpomp en joskin 8duims turbovuller.
Turbovuller is er enkele jaren geleden opgezet ter vervanging van een snijkast.
De tank komt goed vol, maar volgens mij werkt de turbovuller niet op volle capaciteit.

Weet iemand welk toerental dat een turbovuller moet draaien of wat het minimum oliedebiet is?

De tank heeft een eigen hydraulisch systeem aangedreven via tandwielkast aan vacuümpomp, verhouding 0,9a0,95 denk ik.
Pomp is een casappa plp30.61.
Hydromotor turbovuller casappa km30.61
Hebben dus beide hetzelfde slagvolume.
Nu komt het aftakastoerental hier zelden boven de 800 omw/min en draait de turbovuller dus max 700 omw/min volgens mij..

Wat denken jullie?

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

langeslagdiesel
Om een turbo vuller goed zijn werk te laten doen is het zaak dat alles voor het pomphuis en het pomphuis zelf met de kering bij de lagers potdicht is qua valse lucht. Het kleinste lekje geeft al een enorm verlies aan capaciteit. Een manometer op de persslang van de hydrauliek kan je veel vertellen in hoeverre de pomp perst of met de volumestroom meedraait. Ik zelf heb met een Vogelzang aan het experimenteren geweest. Toen ik hem echt goed aan het werk had bleek het lagerwerk van de oliemotor het zwakke punt. Ook de afdichting hield het niet vol. Hij is vrij snel op MP terecht gekomen toen. Als ik de voorgeschreven 40 liter aanhield draaide hij alleen mee met 75 bar tegendruk. Ging ik richting de 70 liter dan begon er wat te gebeuren. Bij 85 A 90 liter en 125 bar tegendruk deed hij er echt wat aan. Maar dat ging niet lang goed. De feitelijke tijdwinst was niet indrukwekkend genoeg om met het project door te gaan. Ik ben toen van 1 keer 8 duims naar 2 keer 6 duims aanzuigslang gegaan. En dat bevalt goed.
Noorderling
@langeslagdiesel
Zit er wel een goede vrijloop op bij het uitschakelen?
Anders zou de piekdruk juist komen bij het uitschakelen, draait de rotor nog en kan de olie aan de afvoer kant niet weg.
langeslagdiesel
@Noorderling de piekdruk kon goed weg. En de retour was drukloos. Dat was het probleem niet. Het probleem was het feit dat de enorme waaier niet apart gelagerd is. De flens van de waaier zit met een spie verbonden op de uitgaande as van het olie motortje. Ook is de flens niet van rvs dus gaat hij roesten in het loopvlak van de kering tussen pomphuis en olie motor zitting. Daar lekt hij dus valse lucht. Een speedysleve monteren op de aangetaste flens ging ook niet omdat de waaier door zijn enorme diameter niet in de draaibank past. Na twee gebroken oliemotor asjes en de nodige keerringen met alle ergenis hadden wij het wel bekeken met dat ding.
+1
EA_MF
Als het goed is zit er een manometer op die de druk in de persleiding weergeeft. Die moet minimaal rond de 100 bar aangeven, wat neer komt op een 50-55L/min. joskin turbovullers hebben wel een enorme hekel aan dikke mest.
+2
mdoornekamp
@EA_MF met dunne mest en volle kelder hoeft de turbo veel minder te doen. Dus dan minder druk. Anders krijg je schuim. En sowieso tank eerst goed op vacuüm voordat je de klep open zet
RaHeados
@mdoornekamp bij ons is dat wel een ding, wij hebben joskin modulo 2 met trechter zuig arm, de schuif gaat open als je hem in de trechter drukt. wanneer de schuif open is zet hij hydraulisch de pomp op vacuum. Je kan dus niet als je naar de put rijd je tank op vacuum zetten omdat die met arm omhoog op druk zetten staat. 🙈
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
trechter zuig arm

Dat komt dan door de volgorde schakeling. Heb je geen electro kast erbij?
RaHeados
@mdoornekamp dit is wat wij hebben, de tjalma kast is voor de bemester. Bediening voor de oude bemester zat bij de joskin kast in.

(klik om te vergroten)

RaHeados
@RaHeados de bemester uit klappen gaat nog wel met de joskin kast. Eigenlijk alleen het optillen bij de joskin kast gebruiken wij niet. De hele tank bediening gaat via die kasten. Werkt op Load Sensing en geen hydrauliek ventielen in gebruik.
mdoornekamp
@RaHeados wel vrij uitgebreide bediening. Jammer dat die 2 functies dan net gecombineerd zijn. Je hebt wel een turbo vuller?
RaHeados
@mdoornekamp ja dat klopt
RaHeados
@RaHeados vultijd is krap aan 3 minuten ongeveer
mdoornekamp
@RaHeados geen last van schuim? Vooral met dunne mest heb je snel schuim als de turbo vuller niet meteen goed begint
RaHeados
@mdoornekamp klein beetje, ik wacht meestal paar tellen met het aanzetten van de turbo vuller, geen idee hoe lang precies maar niet direct met aftekas aan. Maar ik weet eigenlijk niet beter, paar keer met pa mee geweest hij n keer met mij en nu zegt die suc6 😂
mdoornekamp
@RaHeados ok. Je hoort of voelt vaak wel of de turbo vuller meteen goed begint of dat ie eerst loos rond draait.
+1
RaHeados
@mdoornekamp als het weer zo ver is dat we met de tank gaan rijden zal ik er eens op gaan letten 👍
+2
casejxu
@RaHeados pomp omzetten koppelen met in en uitklappen. Werkt veel plezieriger dan
RaHeados
@casejxu is dat te doen dan? Moeten de andere ook aan wennen denk. Tank wordt gebruikt op 3 bedrijven en 6 gebruikers 😂
casejxu
@RaHeados haha ja moet prima gaan. Heb t thuis ook. Zelfs me vader is er aan gewend!
RaHeados
@casejxu hoe moet ik het me voorstellen dat het zo te maken is? Heb op m'n werk ook wel eens gemest, die hadden het ook op de bemester werkt best plezier idd
casejxu
@RaHeados gewoon t stuk tussen de slangen van in en uitklappen en als je 'm inklap zo aansluiten dat ie dan op zuigen gaat
+1
RaHeados
@casejxu ik zal het als die er staat eens met m'n vader over hebben. Het is dan ook makkelijker om met normaal slang aan de tank te vullen. Nu moet je zuigarm altijd stuk laten zakken voor het vullen, anders heb je grote bende.
casejxu
@RaHeados haha dan zal ik het zeker doen ja🤣
+2
langeslagdiesel
@casejxu zo heb ik het al meer dan 20 jaar zitten. Bevalt heel best.
BuvaM
Zoals hier al staat: werkdruk tussen pomp en motor meten, bij dikke mest mag/moet die hoger dan 100bar zijn.
Met 8" duims mag de turbo wel met 55dm3/min draaien en dat betekent voor de pomp een toerental van 1000omw/min
Misschien even onderdelenboek opvragen: my.joskin.com/sites/findmybook/…
Met een beetje pech is de pomp of motor teveel versleten. Het volumetrisch rendement van tandwielpomp of -motor is beneden de 1000omw/min sowieso al laag.
Toerentalmeting van de turbomotor kan je helpen al is dat wel lastig omdat onder belasting meten niet zo gemakkelijk gaat.
Een grotere pomp is waarschijnlijk de beste keuze misschien deze: indi.nl/nl-nl/p/… al weet ik de aanbouw aan de tandwielkast niet.
De motor KM30.61 is een fors duurder en lastiger verkrijgbaar.
HansN
@BuvaM drukmeter voor motor turbovuller schommelt tussen 30 en 50 bar. Bij dikke mest uit volle put. Manometer na de pomp voor het overdrukventiel is defect, dat zal ik volgende week vervangen om te zien of pomp nog goed is en op welke druk het systeem is afgesteld.

overbrenging is wel 1:1. Ik zou dus wel eens volgas kunnen vullen, kom ik mss wel aan 1200omw/min.

Ik weet niet of het schadelijk is voor verdeelmolen van bemester als ik een grotere pomp monteer.
Andere oplossing is de turbovuller rechtstreeks met ventiel van trekker bedienen. Moet ik wel eens opzoeken dat de trekker zoveel debiet heeft langs 1 ventiel.
+2
EA_MF
@HansN 30-50 bar is veel te weinig. Joskin geeft zelf minimaal 70 bar aan, mijn ervaring is dat je 100-120 bar moet hebben voor een goede werking.
+1
@EA_MF hier idd ook altijd rond de 110/120 bar bij mooie mest bij 55/60l. Kan vrij snel zien aan de druk wat voor mest ik rijd/laad. Aan de hand daarvan alvast
Voorsorteren kwa rijsnelheid, zo komt je vaak toch mooi uit kwa kuubs per ha
langeslagdiesel
@HansN het hoeft niet perse een hydraulisch manko te zijn. Wat ik al aangaf in me eerste reactie, is dat alles potdicht moet zijn qua valse lucht. Simpel voorbeeld: een beregeningspomp komt ook niet of niet goed op druk als deze valse lucht aanzuigt. Dat is bij turbo vullers niet anders. Het is vrij simpel te controleren op twee manieren. 1, tank vol onder vacuüm trekken dan alles uit en dan pas de afsluiter open waar de zuigslang aan zit in de kelder. En heel goed luisteren overal waar hij kan lekken. 2, tank vol water trekken en de zuigslang beneden bij het putstuk afdoppen. Dan langzaam en drukloos de afsluiter open. Dan mag er niks druppelen!
@langeslagdiesel ik zet hem juist vol op druk en alles dicht. Dan er even omheen lopen. Of volle tank water en vol op druk met alles dicht. Waar hij lucht of water lekt is niet goed
+1
BuvaM
@HansN Aansluiten als Power Beyond. Dan heb je waarschijnlijk genoeg of meer dan genoeg

Een verdeelmolen die sneller draait slijt meer. Als die te langzaam draait is de verdeling minder.
+3
sjuu
De druk van de turbovuller staat bij ons altijd boven de 150 bar, aftakas toerental 800. Met 1.5 min heb ik 14 kuub geladen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden joskin en oliepomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN