Deutz D10006 traag heffen

Een deutz D10006 met trage hefsnelheid
Wat is de oorzaak daarvan??

Deel dit topic

Reacties

+1
Ronijn
Hydrauliekfilter al vervangen? Druk gemeten op een ventiel of je oliepomp niet versleten is?
goeiedag eem
.
goeiedag eem
@stefaanp dat doet mijn 10006 ook, denk dat de regelklep/prioriteit klep op het stuurhuis het probleem is en dat die niet correct meer werkt en net zoveel olie naar de hef als het stuurhuis stuurt ipv te regelen. Ben van plan om er een keer een tandem pomp op te plaatsen dan heb je 2 systemen. @InsaneNL heeft er ook problemen me gehad en het op zijn 7506 ook opgelost dacht met een nieuwe klep
+1
InsaneNL
@goeiedag eem @stefaanp Als je een 10006 met stuurstang en ZF hydroblock stuurhuis is de prioriteitsklep ook een verdachte, is helaas heel weinig info over te vinden. Hef snelheid heb ik nooit als probleem ervaren maar hij heft nu wel sneller, het meest opvallende was bij mij dat er amper druk op de ventielen kwam, mischien 50 bar bij stationair, en +- 160 bij vol gas, maar bijna geen liters, armen van een hark optillen duurde heel lang en wij alleen met veel toeren, en op moment dat je het gas losliet terwijl je het ventiel nog op pompen hebt staan vallen de armen gelijk weer naar beneden.

Lang naar zitten zoeken en uiteindelijk met hulp van een kennis in de hydroliek tot de conclusie gekomen dat de prioriteitsklep ruim 20 liter per minuut door het stuur huis liet gaan, dit hoort 6 tot 8 te zijn volgens het werkplaatsboek. Dan ben je gewoon dik de helft van je liters kwijt en kan er dus ook amper druk opgebouwd worden bij laag toerental want er komt gewoon geen olie. Dus terug op het hark probleem, op het moment dat je het gas los liet viel de ingaande druk voor de vientielen weg en het gewicht van de armen drukte de olie zo terug het systeem in en ook door het stuur.

Is redelijk eenvoudig te testen, stuur stilstaant voor het gevoel een keer heen en weer met half~driekwart gas, zet nu een hydroliek ventiel op druk waar niks aan zit, dus door de overduk laten gaan en stuur opnieuw een keer heen en weer, als dit merkbaar lichter gaat is er een goede kans dat je problemen hebt met de klep.

De klep zit vast geschroeft aan het stuurhuis aan de kant van je versnellingspoken. Aan de rechter kant zit een stop in de klep, deze kan je er uit draaien. hier zitten een veer en een schuif achter. in de schuif zit een rondschijfje met een gaatje +- 3mm, (de kant met het plaatje hoort richting de inkomende leiding te zitten, vanaf de poken gezien links) dit schijfje wordt met een seegering op de plek gehouden, als je dit schijfje vervang voor een schijfje met een gaatje van 1mm gaat er veel meer olie naar de hydroliek en minder naar het stuur, hij zal nu amper meer sturen maar de hydroliek zou het perfect moeten doen. Als ook dit het geval is kan je er vrij zeker van zijn dat je een probleem hebt met de klep.

Ik heb de orginele klep leeg gehaalt en er een nieuwe klep voor gezet, past mooi tussen de motor en het stuur huis. Deze klep is vergelijkbaar met wat ik er op gezet heb:
ebay.de/itm/153669874883/…

De orginele klep zit nog op het stuurhuis maar is leeg en dient alleen nog als flens. De aansluiting naar de hef is ook afgedopt. Vanaf het nieuwe ventiel gaat aansluiting P naar het stuurhuis en B naar de hef. De leiding vanaf de pomp komt binnen op poort E
BuvaM
Quote Reactie van @InsaneNL:
ebay.de/itm/153669874883/…

Dat is geen prioriteitsventiel maar een gewoon 3-poorts stroomregelventiel. Ingaande poort van vanaf pomp. Geregelde poort (ingestelde volumestroom) naar voorkeursfunctie (stuur, hef of wat het ook mag zijn) 3e poort is restolie. En de oliestroom van de 3e poort wisselt al naar gelang opbrengst (toerental) pomp
stefaanp
@InsaneNL zou de débit regeling juist werken als je gewoon een smoring steekt van 1mm??
InsaneNL
@stefaanp waarschijnlijk niet, maar je kan het proberen, plaatje wisselen is zo gedaan
+1
twand2505
Eerst druk meten en olie peilen, altijd mee beginnen.
twand2505
En dan kan het inderdaad de prioriteitklep zijn, als je wilt testen of deze blijft hangen met je tijdens het heffen even aan het stuur draaien, dan dient de hef te stoppen met heffen blijft die omhoog gaan heb je goed kans dat de klep vol vuil zit.
BuvaM
@twand2505 Dat klopt.
Beter nog: stuur helemaal naar één van de twee uiterste posities draaien en vasthouden. In dat geval moet de olie of over het drukbegrensventiel of het prioriteitsventiel schakelen zodat alle olie naar Excess poort gaat die de hef van olie voorziet. Door het stuur iets terug te draaien en weer naar uiterste positie wordt die omschakeling in- en uitgeschakeld. Dat moet merkbaar zijn bij gebruik van hef en eventuele andere functies.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden deutz en Deutz d10006 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN