Fiat 550 - Ik heb opgemerkt dat de motoroliepijl van mijn trekker veel te hoog staat, weet iemand hoe dit komt?

Beste,

Het is me opgevallen dat mijn motoroliepijl erg hoog staat.
Ik heb al eens gekeken of het koelvloeistof zou zijn, maar het koelvloeistof zit nog gevuld tot aan de rand.
Ik zat toen te denken aan diesel die er misschien is ingelopen, maar hoe kan je controleren of het diesel is.
Kan het misschien ook zo zijn dat ze bij het onderhoud er teveel hebben ingedaan?

Kan er iemand me helpen?

Deel dit topic

Fiatje123

Reacties

Welten
Of hydrauliek olie
Fiatje123
@Welten hoe kan je achterhalen of het hydrauliek olie is?
thimon
Opvoerpompje diesel soms inwendig lek?
Fiatje123
@thimon hoe kan je dit opmerken?
Fiatje123
Sorry voor deze vragen, maar ik ben hier niet echt op de hoogte van
thimon
Ik zou eerst de olie gewoon weer aan pijl brengen en dan even afwachten tijdens gebruik van trekker wat er gebeurt
Fiatje123
@thimon moet ik hem op pijl brengen met verse olie of mag ik dezelfde olie gebruiken als dat er nu inzit?
Fiatje123
En kan dit schadelijk zijn voor de motor om hem nog te gebruiken zonder te weten wat er aan scheelt?
roscho
@Fiatje123 Als er een half litertje diesel bij in is gekomen, lijkt me dat niet zo'n bezwaar. Maar als het om liters gaat wel. Diesel smeert minder goed dan motorolie, in dat geval eerst repareren of alle motorolie verversen. Maar als er dan iets lek is, zit je over een poosje weer aan vervanging van de olie.
Het lijkt me beter dat je de meest voor de hand liggende optie, de opvoerpomp, eerst controleert (of laat controleren). Zo'n pompje is tegenwoordig niet zo duur meer en als je alleen het membraan hoeft te vervangen, ben je voor een prikkie klaar.
Fiatje123
@roscho de olie pijl staan een anderhalve centimeter boven max, is dat teveel om hem dan nog te laten draaien
roscho
Quote Reactie van @Fiatje123:
anderhalve centimeter boven max

Eerste vraag is of er bij de oliewissel niet teveel in is gedaan, maar dat weten wij natuurlijk niet. Maar als hij tot max is gevuld (zoals het hoort), dan lijkt me dat er nu toch een liter te veel in zit.
Een LMB kan waarschijnlijk testen wat voor olie: diesel of hydrauliek. Tap dus eens een klein beetje uit de aftapplug in een jampotje en laat dat eens bekijken.
Of rij er gewoon mee naar het bedrijf dat die onderhoudsbeurt heeft gegeven en laat ze daar eens kijken. Zolang er geen water in is gekomen, kan een ritje naar een LMB geen kwaad (tenzij dat 100 km verderop staat).
JCfendt307lsa
Diesel kun je redelijk makkelijk achter komen om even aansteker bij de pijlstok met wat olie te houden. Diesel brand veel sneller dan olie. Maar als je dit lastig vind kun je beter gewoon olie verversen en het peil in de gaten houden. Als je denkt dat het hydrauliekolie is, dan zou het peil in je Achterbrug of hydrauliektank ook te laag moeten zijn.
Ik zou iedergeval niet te lang met vervuilde motorolie gaan rijden. Dat heeft al een hoop motoren gekost.
Fiatje123
@JCfendt307lsa waar kan je de hydrauliek pijl meten?
JCfendt307lsa
@Fiatje123 daarvoor moet ik je doorverwijzen naar de fiat mensen. Maar als je zelf die peilstok nog nooit bekeken hebt, heeft het nu geen toegevoegde waarde om je motorolie probleem op te lossen, want je weet dan waarschijnlijk toch niet hoe hoog het peil stond voordat je van het motorprobleem af wist.
Fiatje123
@JCfendt307lsa dat is waar, bij het onderhoud ervan hebben andere mensen dat nagekeken, maar als ik zie dat de olie pijl onder minimum zit, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak lijkt me
bugo
@Fiatje123 De oliepeilstok van de hydrauliek zit zo`n beetje naast de handrem.
+1
bas101
Overtollige olie aftappen tot normaal niveau en dan t peil in de gaten houden , aan de overtolige olie kun je zien of ruiken dat deze evt verdund is met diesel , ik zie hier de meeste mensen pijl schrijven maar een pijl is een --->
+1
fiatfan
Klopt helemaal wat @bas101 hier schrijft.
gewoon eerst wat olie eraf laten tot het weer aan PEIL zit. dan ff de achterbrug olie controleren, de peilstok is een klein ringetje net aan de binnenkant van de handrem. als deze aan het onderderste streepje zit is dat voorlopig voldoende. anders meet je dit peil tot aan het dichtsbijzijnde streepje. (bijvullen doe je net voor de versnellingspook, sleutel 22)
idd kun je de overtollige motorolie wel ruiken als er diesel bij zit, maar meestal is de afdichting van de hydr, pomp versleten, waardoor deze in feite zijn achterbrug olie de motor in pompt..
DB780
Wat je ook zou kunnen doen, olie van tractor aftappen, en daarna met open carterplug een glazen potje er onder en een tijdje laten staan, dan weet je of, en welke vloeistof in je carter lekt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 550 en hebben de trefwoorden trekker , fiat , onderhoud , koelvloeistof , diesel en controleren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!