John Deere 3130 - Rijdt alleen nog in hi. hi-lo schakelt wel.

Beste tf`ers,

na een tijdje niet meer met mijn 3130 gereden omdat ik hem aan het opknappen was, kwam ik er tot mijn grote spijt achter dat mijn trekker niet meer aangrijpt als de hi-lo in zijn lo staat. hij vertrekt wel zachtjes als ik de koppeling op laat komen, maar als ik hem nog maar een klein beetje balast hoor ik een vage zoem uit de bak komen. Hierbij slippen ( denk ik ) de hi lo platen door. als ik hierna naar zijn hi schakel, wat hij gewoon prima doet, rijdt hij wel gewoon zoals het hoort. Dus de hi-lo schakelt gewoon goed maar slipt in zijn low.

Overlaatst heb ik hem wel voor de waterrem gehad omdat ik eens wou weten hoeveel vormogen hij gaf. ( hij is niet helemaal standaard meer ) Hierbij slipte toen de aftakas door, en zijn we direct gestopt. Ik had hier verder vrede mee want het was maar om te proberen. Zou het toch kunnen dat er tijdens de vormogenstest iets kapot is gegaan in de versnellingsbak die de hi-lo aandrijft?

Ik heb aan de trekker al veel vervangen voordat ik hem echt ging opknappen. Alle zuigerveertjes door de assen zijn vervangen, alle 0-ringen in het lagedruk systeem. De platen van de hi-lo waren nog goed. heb er tot vorig jaar gewoon trekkertrek met gereden zonder problemen.

als er iemand een idee heeft of zo`n zelfde ervaring hoor ik het heel graag.

Deel dit topic

thomasvw13

Reacties

+1
Hanjelle
Wat je ook doet, niet verder rijden voor je weet wat t is. Als je platen slippen loop je de kans dat ze veel te heet worden. Ik heb een 3130 gehad en daarvan moest de hi lo worden aangepakt. Veel tips gehad van Piet Everts uit Winsum destijds, dat heeft erg geholpen. Wat ik me herinner is dat de olievoerende as in de hi lo naar verloop van tijd slijt waardoor er teveel interne olielekkage is en te weinig druk op de hi lo koppelingsplaten. Piet Everts levert nieuwe/gereviseerde assen. Beste wat je kan doen is aan de zijkant van je schakeldeksel de oliedruk meten. Die moet meer dan 10 bar zijn (als ik het me goed herinner). Als die druk daar laag is kun je je voorbereiden op het doormidden halen van je 3130. Geluk bij ongeluk is dat je geen cabine lijkt te hebben. Dat scheelt al behoorlijk wat werk. Piet Everts bellen helpt ook, die man kent die dingen door en door
Hanjelle
Wat je overigens ook nog even kan doen is de oliefilters checken. Onder de bak zit een pot die je eraf kan draaien, aan de zijkant zit een soort gaasfilter. Als dat spul verstopt zit kan het ook problemen veroorzaken
thomasvw13
@Hanjelle dankjewel voor je reactie. Dat is zeker een goede om naar te kijken. Ik ga drukken meten. Maar die as heb ik toen allemaal gezien en zagen er goed uit. Lijkt me ook sterk dat die ineens van moment op moment stopt met druk geven. Lijkt me Iets wat langzaam begint
thomasvw13
Ik heb vanavond even gekeken. alle filters zien er goed uit. zat geen rotzooi in. aan ze zijkant van het deksel heb ik druk gemeten. hierop komt 7,5 a 8 bar. in zijn low. als ik naar high schakel valt de druk weg. wel zag ik dat mijn aftakas hierop reageert. aan, uit, aan uit.
jasper john deere
@thomasvw13 8 bar is te weinig, bedoel je niet dat de druk wegvalt in zijn low omdat hij dan ook slipt? Dat de aftakas gaat draaien als de druk wegvalt komt omdat dan de aftakas rem het ook niet doet.
Als dit zo is zou je het schakeldeksel er is af kunnen halen om te kijken of daar een leiding van de hi-lo schakeling los zit, anders lijkt het erop dat hij doormidden moet om een oorzaak te vinden van het wegvallen van de transmissie druk.
3130ls
Wat bij mij toen het probleem was , was dat het huis van de tandwielpomp in de Achterbrug niet goed tegen elkaar zat en daardoor de olie ertussen door lekte toen hij warm werd . Misschien zit daar het probleem
Hanjelle
8 bar is idd te weinig. Dat de druk even wegvalt bij overschakelen van hi lo is normaal, maar niet zodanig dat de aftakasrem de aftakas niet meer tegenhoudt. Die as die je hebt gezien is met blote oog niet goed te beoordelen hoor. En dat het van t ene op andere moment fout kan zijn had ik ook. Hi lo greep altijd mooi fel aan en plots kreeg ik problemen. In mijn geval doordat een van de oliebadremschijven volledig opgevreten was wat de filters deed verstoppen. Olie was ook helemaal zilverkleurig toen.

Hoe dan ook, je lijkt een probleem met je oliedruk te hebben. Dat kan ook een simpel rubber zijn van je interne leidingen. Even bellen met een specialist zoals Piet Everts Winsum. Ik vrees dat hij doormidden moet, maar dit soort specialisten kunnen soms met verrassende oplossingen komen. Om je werk te besparen zeg maar.

Doormidden is echt een flinke klus helaas! Schat in dat je ook zonder cabine toch zeker een uur of 20-30 aan t sleutelen bent...
county854t
Komt da ding toevallig via via uit Best?
thomasvw13
@county854t nee heb hem in Frankrijk gekocht. In de buurt van aras
+2
thomasvw13
Iedereen bedankt voor de reacties. Gelukkig is het probleem verholpen. Het was maar iets kleins. Een slecht tot niet schakelend deksel boven op de bak.
jasper john deere
@thomasvw13 Mooi dat scheelt een hoop werk, verloor hij hier ook veel transmissie druk?
+1
thomasvw13
@jasper john deere nee die bleef redelijk het zelfde. Heb een extra ring achter de overdruk veer geplaatst, en geeft nu 9 bar. Lijkt me genoeg. Rij er al een paar jaar trekkertrek mee en heeft eigenlijk nog nooit geslipt
Hanjelle
Goed te horen. Dat scheelt een hoop gedoe. Succes ermee!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 en hebben de trefwoorden trekker , john deere , trekkertrek , aftakas , versnellingsbak , Opknappen , koppeling , 3130 , ervaring , vervangen en John deere 3130 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!