Fiat 1000DT - Koppelingplaat blijft plakken

Mijn fiat 1000 blijft doorrijden met ingetrapte koppeling.
Soms wel 5 meter.
Alleen als ik rem koppelt die wel.
Blijf dus behoorlijk plakken.
Erg vervelend als je vlak voor een brede sloot wil stoppen. Slecht voor mijn hart. Wat kan de oorzaak zijn?

Deel dit topic

someca

Reacties

iantx1500f
Roest op de druk plaat kan,

Staat die normaal droog gestald ?
someca
@iantx1500f

Ja! staat altijd droog.
iantx1500f
Wat heb je erachter hangen?
Als dit gebeurt?
someca
Hij doet het ook als er niets achter hangt.
Jef1965
Is je koppeling niet versleten? Of je krukas keerring lek waardoor er olie op de koppelingsplaat komt?
someca
Koppeling slipt niet.
Of de krukas keerring lekt kan ik eigenlijk niet zien.
Niet heel erg in iedergeval want de trekker is droog onderkant
Jef1965
@someca gaat ie ook soepel in de versnelling zonder te kraken?
someca
Hij schakelt redelijk, derde versnelling is het minst.
Jef1965
@someca en als je hem vanaf stilstand in bijvoorbeeld de eerste versnelling zet gaat dat ook soepel? Als dat krakend gaat gok ik dat je koppeling versleten is
Jan mf6465
@Jef1965
Waarom zou hij slecht in versnelling gaan bij een versleten koppeling?
Jef1965
@Jan mf6465 omdat de ingaande as van de versnellingsbak dan blijft draaien?
Jan mf6465
@Jef1965
Een versleten koppelingsplaat word toch dunner. Waarom zou de as van de versnellingsbak dan meedraaien als je ontkoppeld? Die ontkoppeld dan toch juist sneller
Jef1965
@Jan mf6465 ja daarom. Als je plaat te dun is grijpt ie niet meer op de drukgroep en blijft de ingaande as van de versnellingsbak draaien
roscho
Kijk eens of er aan het pedaal nog iets af te stellen is. De vrije slag moet een cm of 3 zijn.
Is het dan niet over, dan vermoed ik dat de plaat vuil is (roest of olie). Dat kun je eraf laten slijten door de koppeling even flink te laten slippen. Hoge versnelling kiezen, rem erop en dan bij zo'n 1400 toeren de koppeling even laten slippen. Niet te lang, dan ben je de plaat kwijt, maar je mag best iets kunnen ruiken. Is het daarna niet over, dan rest helaas niets anders dan de boel te vernieuwen.
Jan mf6465
Bij mijn 100.90 heb ik vroeger ook eens gehad dat hij niet ontkoppelde. De rem indrukken tot hij bijna stil viel en nog niet willen stoppen. Ik had toen de oliekeerring van de as wat uit versnellingsbak komt kapot. Geen lachertje om te vervangen. Die keerring moest naar achter eruit. Bak van kont afdoen en de groepenschakeling eruit. Ik kon toen niet geloven dat een koppelingsplaat vol olie zo kon plakken. Is trouwens ook niet vervangen toen. Gewoon ontvet en afgestoomd.
someca
Ik zal de vrije slag eens controleren.
En hem laten slippen.
De trekker heeft de laatste jaren niet veel werk gedaan (hobby trekker)
Misschien inderdaad roest.
roscho
@someca In t ergste geval gaat de plaat eraan, maar als je niks doet, moet hij sowieso uit elkaar.
francois1
Zeker van dat u koppeling versleten is. Ik ook met zo'n geval 640 blijft ook plakken.
Als ik start met koppeling ingedrukt , en in Vitesse begint zelf te rijden. moet ook nieuwe koppeling in.
Ik heb ook een vraag voor u ... ivm fiat 1000dt super. maakt die van u ook onuitstaanbaar lawaai als je ermee rijd??? (er staat wel een cabine op)
Jan mf6465
@francois1
Mijn vader heeft een fiat 615 met bril cabine. Dat lawaai is inderdaad onuitstaanbaar. Met oordopjes in en oorkleppen erover word je nog horendol als die volgas op de weg rijd. En dan ga je nog maar 25km/h. Ik denk dat een 1000 met cabine ongeveer vergelijkbaar is qua lawaai
fiattopper
@francois1 heb zelf meerdere fiat 1000 dts gehad, met siac cabine. Er kwam bij allemaal inderdaad een flink lawaai uit de achterbrug/versnellingsbak🥲. Bij lagere versnellingen hoor je vrijwel niets.
someca
Maakt inderdaad wel wat herrie.
Ik heb de cabine er af gehaald.
Nu hoor je de uitlaat goed, en dat is best mooi geluidje.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 1000DT en hebben de trefwoorden fiat , fiat 1000 , koppeling , rem , stoppen en Sloot geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!