Illustratie van:

Fendt 209 - Hoeveel draaiuren gaan motor en vario mee

Hallo,
Ik ben aan het kijken om een fendt 209v vario te kopen. Er staat er in de buurt 1 te koop met 8000 draaiuren.
Ik wil er een cabrio model van maken (cabine verwijderen) met andere woorden dus nog extra kosten aan doen om te personaliseren.
Maar is een smalspoor fendt met deze urenstand nog extra kosten waard?
Heeft iemand een idee hoelang deze het nog kan uithouden voor een revisie van de vario of motor nodig is?
En wat voor budget ik mag verwachten voor een revisie...
Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

hummy
Ik denk dat die trekker nog wel even mee kan. Ligt er aan hoeveel jij er mee gaat doen. Waar ga jij de fendt voor gebruiken?
David-B
@hummy vooral om te kilveren, maar ook wat tuinbouwwerkzaamheden
+1
Fendt926Driver
Technische gegevens over de trekker

de.wikibooks.org/wiki/…

De 209 is de kleinste vario uit die serie.
Als er gewoon mee gewerkt is zal de vario geen problemen gaan geven voor de (pak weg) 20.000 uren.
Maar 1 keer verkeerde olie op de vario bak en met 100 uur komen de eerste problemen.

Dan ben je zo een 2000 euro arbeids loon kwijt.
En (als je dealer het zelf durft te maken) een handvol nieuwe keer ringen a 100 euro.

Maar dat is altijd moeilijk te voorspellen.

De sisu 3 cyl motor ben ik ook niet echt bang voor.
Die liggen al jaren in valtra trekkers en hoor eigenlijk weinig problemen daarmee.

Maar ook daar geldt 1 keer te weinig olie erop en door externe fouten kan een motor in de soep lopen.
En dan ben je zo een 3500 a 5500 euro verder
+1
David-B
@Fendt926Driver de 209v waar ik het over heb kost er 40000 euro, gelijkwaardig maar met 4000 draaiuren gaan ze rond 60000 euro, voor 20000 euro kan ik eens een nieuwe motor en of gereviseerde variobak laten steken mocht het nodig zijn. Niet?
Fendt926Driver
@David-B ja dat is zeker mogelijk
+1
Jan mf6465
@David-B
De rest van de tractor heeft ook wel het dubbel van de uren voor 20000€ minder. Als je hem elke keer naar de dealer brengt als er wat aan is, gaat die 20000€ verschil als je het op meerdere jaren bekijkt wel kleiner worden. De restwaarde zakt natuurlijk ook met meer uren als je hem achteraf verkoopt. Als je hem zelf wat kan bijhouden en niet van plan bent om hem ooit te verkopen is die 20000€ natuurlijk veel geld.
+1
David-B
@Jan mf6465 ik denk dan bij deze 209v is de prijs een stuk lager, en weet ik dat er wel eens iets kapot kan gaan, en daar heb ik dan ook budget nog voor zeg maar. Bij een jonger model betaal ik een stuk meer maar heb ik evengoed de kans op grote kosten als de vorige eigenaar niet zuinig op de trekker geweest is ... het blijft altijd geluk hebben met occasie materiaal denk ik dan
+2
Fast Eddy
Ik heb 2 jaar met een 211 S en soms met een 210 P gewerkt de vario zat er al 12.000 uur in bij de 211 S en was nog goed. Motorisch is er weinig op aan te merken. Behalve het EGR systeem dat wil nog wel eens problemen geven. Een nieuwe motor schijnt niet heel duur te zijn heb ik mij laten vertellen. De airco blijft een zwak punt, maar de cabine sloop je er toch af zeg je in je verhaal.
Waarom moet de cabine er af?
David-B
@Fast Eddy ik vind de cabine nogal krap en lastig voor veel in en uitstappen. Ook voor de kilver heb je beter zicht zonder vind ik
David-B
@Fast Eddy ik vind de cabine nogal krap en lastig voor veel in en uitstappen. Ook voor de kilver heb je beter zicht zonder vind ik
+1
Fast Eddy
@David-B

Dat klopt, krappe rot hokken zijn het. Maar kan je niet beter opzoek gaan naar een trekker zonder cabine?

De vario is bijna onverwoestbaar in deze trekkers. Dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
David-B
@Fast Eddy nieuw zijn ze zonder cabine niet meer te krijgen, en in occasie naar mijn wete niet te vinden
+1
Fast Eddy
@David-B

Dat klopt nieuw zijn ze niet meer zonder cabine te koop. Maar met de cabine er af halen ben je er nog niet denk ik. Niet alle componenten kunnen tegen vocht lijkt mij.
Bij @RVM hebben ze de cabrio variant ik weet niet of de electronische componenten ander zijn als bij de cabine versie.
Farmtractor2.0
Met een beetje schuiven op zijn oude dag kan i wel 100 worden
+1
David-B
@Fast Eddy ik heb al zowel met als zonder cabine gereden, alles is hetzelfde buiten de stoel, rolbeugel, achterbeugel, zijbeugeltjes en uitlaat naar onder. Elektronica blijft hetzelfde
+1
Fast Eddy
@David-B

In het buitenland staan ze nog wel eens te koop. Misschien kunnen de bedrijven die ze wel eens importeren bemiddelen voor jou.
Probleem blijft als je de cabine verwijderd je wel een rolbeugel moet hebben volgens de arbowet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 209 en hebben de trefwoorden vario , fendt , motor , revisie , transmissie , kopen , urenstand , cabrio en ervaringen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0